هکرهای چینی بیشترین حمله سایبری به ایران را انجام می دهند

زندانی بودن 3135 ایرانی در دیگر کشورها، وقوع بیشترین حملات سایبری به ایرانیان از سوی چینی‌ها، صدور 8 هزار اعلان قرمز در سال 2014 و قرار گرفتن نام 135 ایرانی در لیست اعلان قرمز از مهمترین موضوعات نشست امروز رئیس اینترپل ناجا بود

 زندانی بودن 3135 ایرانی در دیگر کشورها، وقوع بیشترین حملات سایبری به ایرانیان از سوی چینی‌ها، صدور 8 هزار اعلان قرمز در سال 2014 و قرار گرفتن نام 135 ایرانی در لیست اعلان قرمز از مهمترین موضوعات نشست امروز رئیس اینترپل ناجا بود.

 سردار مسعود رضوانی در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به وظایف اینترپل اظهار داشت: سازمان اینترپل در سال 2014 یکصدمین سال تاسیس خود را در موناکو جشن گرفت امروز شاهد آن هستیم که 190 کشور دنیا از جمله کشورمان،‌ همکاری‌های پلیسی خود را با این سازمان برقرار کرده‌اند.

وی افزود: پلیس بین الملل جمهوری اسلامی ایران نیز براساس سیاست بین‌المللی خود که برمبنای عزت و مصلحت استوار است، در دو بخش دیپلماسی پلیسی و تحقیقات جنایی در سطح بین اللملل همکاری‌های خود را با سازمان اینترپل ادامه می‌دهد و بر این اساس هر ساله اقدامات گسترده‌ای را در قالب تفاهم نامه‌های پلیسی و توافق‌نامه‌های فی مابین با دیگر کشورهای دنیا در حوزه‌های استرداد مجرمین، معاضدت قضایی و انتقال محکومنی انجام می‌دهد.

رئیس اینترپل ناجا گفت: در سال 2014 میلادی دفتر اینترپل تهران با بیش از 16 کشور روسیه، فرانسه، ایتالیا، اوگاندا، هلند، پاکستان، الجزایر و ...مراودات پلیسی برقرار کرد و ملاقات‌های دو جانبه در حوزه‌های جنایی، مرزبانی و... را در حوزه فرماندهان انتظامی برگزار کرد.

رضوانی تبادل اطلاعات، مقابله با مجرمین، همکاری‌های آموزشی و تبادل تجربیات را بخشی از اقدامات انجام شده کشورمان با این 16 کشور عنوان کرد و افزود: علاوه بر این موارد حمایت از برخی کشورهای اسلامی برای تقویت زیرساخت‌های انتظامی در این کشورها به عنوان یک هدف برای نیروی انتظامی پیگیری شد و به عنوان مثال در هفته گذشته آموزش پلیس سایبری برای پلیس‌های کشور اندونزی برگزار شد.

وی گفت: علاوه بر این موارد همکاری با کشورهای همسایه یکی از اولویت‌های ما در حوزه‌های مرزبانی، برخورد با جرائم سازمان یافته، قاچاق و اشرار است که خوشبختانه امروز ارتباط نسبتاً موثری با این کشورها برقرار شده است.
صدور 8 هزار اعلان قرمز در سال 2014/ 135 ایرانی سال گذشته میلادی در لیست اعلان قرمز اینترپل قرار گرفتند

رئیس اینترپل ناجا در ادامه این نشست با اشاره به آمار اقدامات انجام شده در سال گذشته میلادی خاطرنشان کرد: در سال 2014 میلادی در حدود 13 هزار اعلان پلیسی توسط سازمان اینترپل صادر شد که از این میان، 8 هزار اعلان با اعلان قرمز صادر شده است.

رضوانی با اشاره به اعلان‌های صادر شده برای اتباع ایرانی در سراسر دنیا، از صدور اعلان قرمز برای 135 ایرانی توسط اینترپل خبر داد و گفت: در سال گذشته میلادی، 248 ایرانی از سوی مراجع قضایی کشور ایران در عرصه بین‌المللی تحت تعقیب قرار گرفتند و این در حالی است که در همین سال، 97 تبعه ایرانی نیز از سوی مراجع قضایی سایر کشورها توسط اینترپل تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اعلان قرمز صادر شده برای اتباع ایرانی در کشورهای مختلف گفت: 50 نفر از این آمار در ترکیه،‌20 نفر در امارات، 12 نفر در عراق و مابقی در کشورهای انگلیس، آلمان و چین تحت تعقیب پلیس قرار گرفتند.

مسترد شدن 5 متهم بین المللی به ایران در سال 2014 و انتقال 11 زندانی ایرانی به کشور

رئیس اینترپل ناجا گفت:‌ در این میان بیشترین جرائمی که به صدور اعلان قرمز منجر شده است،‌ برای جرائمی همچون جرائم مالی، کلاهبرداری، خیانت در امانت و اختلاس بوده است که از مجموع این موارد خوشبختانه در سال گذشته موفق به شناسایی 81 نفر از این افراد شدیم که 53 نفر دستگیر شده، 14 پرونده به مصالحه ختم شده و 5 نفر از این مجرمان نیز از سوی کشورهای امارات، ارمنستان، افغانستان و مالزی مسترد شدند.

وی ادامه داد: یکی از افراد استرداد شده مرتبط با پرونده 3000 میلیاردی بود و نفر دیگر نیز فردی بود که پس از یک کلاهبرداری 12 میلیارد تومانی به کشور امارات گریخته بود که خوشبختانه با همکاری این کشور، به ایران بازگردانده شدند. همچنین یک مجرم مالی از ایران به کشور ترکیه و دو متهم قتل نیز به کشور افغانستان برگردانده شدند و این در حالی است که طی سال گذشته 4 تبعه افغانی متهم به قتل نیز در ایران دستگیر شدند و در آینده نزدیک در اختیار کشور افغانستان قرار می‌گیرند.

رضوانی در ادامه این نشست به آمار انتقال محکومین در سال 2014 نیز اشاره کرد و افزود: در سال 2014‌، 11 نفر از ایرانیانی که در خارج از کشور زندانی بودند شامل 6 مجرم ایرانی از قطر، 3 نفر از ترکیه،‌ یک نفر از اوکراین و یک نفر نیز از سوی کشور قطر به ایران تحویل داده شدند که قرار است این مجرمان ادامه محکومیت‌شان را در کشور ایران سپری کنند.

بیشترین حمله‌های سایبری به کشورمان از سوی چین،‌ هنگ‌کنگ و نیجریه انجام می‌شود

وی با اشاره به روزافزون بودن حمله‌های سایبری و هکرها به اتباع ایرانی داخل کشور اظهار داشت: از سال 90 تا امروز در حدود 300 پرونده بین‌المللی در حوزه کلاهبرداری اینترنتی و حمله سایبری هکرها به تجار و سازمان‌های ایرانی گزارش شده است که اغلب این حملات از سوی کشورهای چین، هنگ کنگ و برخی از کشورهای آفریقایی از جمله کشور نیجریه انجام می‌شود طی آن تجار و واردکنندگان کشورمان قربانی این حملات سایبری می‌شوند.

رئیس اینترپل ناجا در خصوص شیوه و شگرد این هکرها گفت: در اغلب این پرونده‌ها، هکرها با هک کردن ایمیل شرکت‌ها و ساختن ایمیل‌های مشابه، اقدام به تغییر شماره حساب شرکت‌های طرف قرارداد شرکت‌ها و تجار ایرانی می‌کنند که با توجه به رشد چنین پرونده‌هایی به شرکت‌ها و تجار هشدار می‌دهیم در ارتباط با طرف‌های کاری خود، تنها به یک وسیله ارتباطی همچون ایمیل بسنده نکنند و چند مسیر متفاوت مراودات خود را پیگیری کنند.

رضوانی با اشاره به برخی مشکلات پیگیری پلیسی در این پرونده‌ها افزود: یکی از مواردی که در بررسی و پیگیری پرونده‌های بین المللی وجود دارد آن است که مجازات و چگونگی تشکیل پرونده در این موارد مبتنی بر قوانین کشورهایی است که جرم در آن‌ها رخ داده است؛ به عنوان مثال در جرائم سایبری که در کشور هنگ کنگ رخ می‌دهد، پلیس این کشور، شکایت اینترپل ایران را برای تشکیل پرونده قضایی قبول ندارد و قربانیان باید برای تشکیل پرونده، شخصا به این کشور مسافرت کرده و به صورت حضوری شکایت خود را مطرح کنند.

وی در خصوص هک و حمله سایبری به ارگان‌های رسمی و دولتی کشورمان نیز گفت: مورادی از این قبیل موجود است که ارگان‌ها یا سازمان‌های دولتی مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اند که با شناسایی IP هکرها و اطمینان از اینکه هکرها در خارج از کشورمان هستند، گزارشات خود را به دبیرخانه مرکزی سازمان اینترپل ارسال کرده‌ایم.

رضوانی در ادامه با اشاره به فعالیت باندهای قاچاق انسان که در سطح بین‌المللی فعالند، اظهار داشت: یکی از روش‌های مورد استفاده باندهای قاچاق انسان، سوءاستفاده از پاسپورت‌ها و گذرنامه‌های مسروقه و مفقودی است؛ از این رو سازمان اینترپل با راه‌اندازی سامانه‌ای، درصدد برخورد با این روش است؛ این در حالی است که دو تبعه ایرانی مسافر پرواز مالزی که سقوط کرد، با استفاده از این روش توانسته بودند وارد کشور مالزی شوند که متاسفانه پلیس مالزی نتوانسته بود متوجه عدم انطباق اطلاعات گذرنامه این افراد با هویت اصلی آن‌ها شود. همچنین دو تبعه ایرانی نیز با سوءاستفاده از گذرنامه‌های مفقودی خود، قصد ورود به کشور آمریکا را داشتند که دستگیر شدند.

3135 ایرانی در زندان‌های دیگر کشورها زندانی‌اند/ امارات رکوردار زندانیان ایرانی

رئیس اینترپل ناجا در خصوص آمار زندانیان ایرانی در خارج از کشور نیز اظهار داشت: گرچه به دلایل مختلف آمار دقیقی از زندانیان ایرانی در خارج از کشور وجود ندارد ولی براساس آخرین گزارش وزارت امور خارجه کشورمان،‌ 3135 ایرانی در زندان‌های خارج از کشور به سر می‌برند که از این تعداد 229 نفر در زندان‌های مالزی، 450 نفر در امارات،  240 نفر در ترکمنستان و 552 نفر نیز در کشورهای اروپایی و آمریکایی زندانی هستند

وی جرم اغلب این افراد را مسائل مرتبط با مواد مخدر عنوان کرد و با هشدار به کسانی که سودای سفر غیرقانونی به استرالیا را در سر می‌پرورانند،‌ خاطرنشان کرد:‌ در چندسال اخیر موج سفر مسافران غیرقانونی به شرق آسیا و استرالیا به راه افتاده است که این افراد علی رغم خروج قانونی از ایران، قصد ورود غیرقانونی به کشور استرالیا را دارند که در دام باندهای قاچاق انسان می‌افتند و اغلب یا جان خود را در دریا از دست می‌دهند و یا توسط ماموران استرالیا دستگیر شده و به جزیره دور افتاده در گینه پاپوا انتقال می‌دهند که در شرایط بسیار نامساعدی نگهداری می‌شوند؛ از این رو به هموطنان هشدار می‌دهیم که با سودای زندگی و اشتغال بهتر، در دام قاچاقچیان انسان نیافتند چراکه گزارشات رسیده از شرایط موجود در اردوگاه‌های مهاجران بسیار ناخوشنایند است.

منبع : تسنیم