سالیانه 20 درصد به پرونده های ورودی قوه قضاییه افزوده می شود

معاون رییس قوه قضاییه گفت سالیانه 20 درصد به مجموعه پرونده‌های ورودی قوه قضاییه افزوده می‌شود

معاون رییس قوه قضاییه گفت: سالیانه 20 درصد به مجموعه پرونده‌های ورودی قوه قضاییه افزوده می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدمهدی احمدی‌میانجی، در همایش روسای حوزه‌های قضایی و قضات شوراهای حل اختلاف استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر 9 هزار قاضی در قوه قضاییه در حال فعالیت‌اند که برای تسریع در رسیدگی و کاهش حجم بالای فعالیت قضات باید 9 هزار قاضی دیگر به این تعداد قاضی افزوده شود.

وی افزود: سالیانه بیش از 400 نفر از قضات کشور به دلیل بازنشستگی و مواردی از این قبیل از قضاوت جدا می‌شوند که جذب قاضی نیز نیازمند تامین اعتبار است.

رییس شوراهای حل اختلاف کشور با اشاره به فعالیت اثر گذار شوراهای حل اختلاف، تصریح کرد: کمبود نیروهای قوه قضاییه با این حجم ورود پرونده توسط نیروهای مردمی عضو شوراها حل اختلاف تا بخشی جبران شده و فعالیت این نهاد مردمی قابل تقدیر است.

احمدی‌میانجی ادامه داد: سالیانه 20 درصد به مجموعه پرونده‌های ورودی قوه قضاییه افزوده می‌شود که با این رشد پرونده و کمبود نیرو، اگر شوراهای حل اختلاف نبود اطاله دادرسی و مشکلات ناشی از این موضوع را در کل کشور شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه بیش از 12 هزار شعبه شورای حل اختلاف در کل کشور فعالیت می کنند، گفت: سلامت نیروی انسانی بین اعضای شوراهای حل اختلاف بسیار مطلوب و خوب است و افرادی به صورت داوطلبانه با توجه به فرهنگ کدخدا منشی مشکلات مردم را دنبال می‌کنند.

معاون رئیس قوه قضاییه ادامه داد: صدور رای توسط شوراهای حل اختلاف در بعضی از پرونده‌ها باعث کاهش زمان رسیدگی در پرونده‌ها شده است.

احمدی‌میانجی با بیان اینکه برنامه‌های حمایتی از اعضای شوراهای حل اختلاف پیش بینی شده است، افزود: 20 درصد از نیروهای استخدامی قوه قضاییه باید از میان نیروهای شوراهای حل اختلاف باشد که این موضوع یکی از برنامه‌های حمایتی از اعضای شوراهای حل اختلاف است.

وی خاطرنشان کرد: قانون جدید شوراهای حل اختلاف در مجلس در حال بررسی است که با همکاری نمایندگان مجلس تصویب و به مرحله اجرا گذاشته می‌شود و اجرای این قانون در جهت تقویت فعالیت شوراها و تقویت انگیزه نیروها موثر است.

منبع : ایسنا