مهریه هم دادنی و هم گرفتنی است

معاون ستاد دیه کشور، برگزاری جشن طلاق را یک فاجعه دانست و گفت برگزاری جشن طلاق زیبنده جامعه اسلامی ما نیست و اینکه منفورترین حلال خدا را جشن بگیریم زنگ خطری است

معاون ستاد دیه کشور، برگزاری جشن طلاق را یک فاجعه دانست و گفت: برگزاری جشن طلاق زیبنده جامعه اسلامی ما نیست و اینکه منفورترین حلال خدا را جشن بگیریم زنگ خطری است.

محمدعلی ساری ، در مورد راهکارهای کاهش ورود زندانیان جرائم غیرعمد به زندان اظهار کرد: ستاد دیه در چهار محور بدهکاران چک، بدهکاران دیه ناشی از تصادفات و حوادث کار، مهریه و نفقه به زندانیان بی‌بضاعت کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه عامل انسانی در رانندگی موجب 70 درصد حوادث بوده و 30 درصد هم جاده و خودرو مقصر محسوب می‌شوند، افزود: عامل فرهنگی و عدم رعایت قوانین و مقررات نیز موجب بروز حوادث در این حوزه می‌شود که بسیاری را گرفتار زندان کرده است.

ساری ادامه داد: بیش از 1000 نقطه حادثه‌خیز در سطح جاده‌های کشور وجود دارند و طبیعی است هر چه جاده‌ها مطلوب‌تر باشد تصادفات و حوادث ناشی از آن کاهش پیدا می‌کند و از ورود زندانیان این حوزه جلوگیری می‌شود.

معاون ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه اگر فرهنگ درست رانندگی کردن را در جامعه نهادینه کنیم 70 درصد تلفات و مشکلات رانندگی حل کاهش پیدا می‌کند و زندان هم شاهد زندانی تصادفات نخواهد بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه شورای عالی ترافیک مصوبات را عملیاتی نمی‌کند.

وی اضافه کرد: برای فرهنگ‌سازی درست رانندگی کردن نیازمند ورود سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.

ساری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی ازدواج آسان و تعیین مهریه منطقی بسیار ضروری است، تصریح کرد: با تحقیقاتی که از افرادی که به دلیل بدهی مهریه و نفقه در زندان هستند به‌عمل‌آمده خانواده‌ها در تعیین مهریه سنگین بسیار تأثیرگذار بوده‌اند.

معاون اجرایی ستاد دیه کشور با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 831 نفر زندانی مهریه داریم، ادامه داد: پس نتیجه می‌گیرم "مهریه هم دادنی و هم گرفتنی" است و این جمله که مهریه را کی داده کی گرفته اصلاً درست نیست.

وی از سیر صعودی طلاق ابزار نگرانی کرد و گفت: در مراسمات ازدواج ضروری است که بزرگان از مهریه به اندازه تاریخ تولد خودداری کنند.

ساری جشن طلاق را یک فاجعه دانست و تصریح کرد: متأسفانه در برخی جاها مشاهده می‌شود جشن طلاق برگزار می‌شود که این زیبنده جامعه اسلامی ما نیست و اینکه منفورترین حلال خدا را جشن می‌گیرند زنگ خطری است.

معاون ستاد دیه کشور چشم‌وهم‌چشمی را از علت‌های مهم طلاق دانست و خاطرنشان کرد: گاهی اوقات زوجه به دلیل چشم وهم‌چشمی هزینه‌های زیادی می‌کند و زوج هم قادر به تأمین این هزینه‌های بیهوده نیست و در نتیجه زمینه ایجاد اختلاف شروع و منجر به طلاق می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آمارها ظرف دو سال گذشته 16 درصد طلاق افزایش پیدا کرده و فشارهای اقتصادی تاثیر زیادی در شکل‌گیری طلاق دارد، تصریح کرد: بهره‌گیری از دستورات و فرهنگ اسلامی بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه ما را حل می‌کند.

ساری با انتقاد از به فراموشی سپرده شدن فریضه امر به‌ معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: کلید حل مشکلات اجتماعی و اخلاقی جامعه ما توجه به این امر مهم است که متاسفانه به فراموشی سپرده‌ شده است.

معاون اجرایی ستاد دیه کشور با بیان اینکه قانون چک باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد، افزود: نباید به‌راحتی مدارکی مانند دسته‌چک را در اختیار افراد قرار داد.

منبع : ایسنا