کشاورز قانونی شدن اصل ادغام مرکز مشاوران با کانون وکلا ، مورد ایراد هیچ کس نیست

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از برگزاری همایش بین‌المللی یک روزه استقلال حرفه وکالت و کانون‌های وکلای دادگستری از منظر بین‌الملل در 4 مرداد ماه خبر داد

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از برگزاری همایش بین‌المللی یک روزه استقلال حرفه وکالت و کانون‌های وکلای دادگستری از منظر بین‌الملل در 4 مرداد ماه خبر داد.

 بهمن کشاورز در نشستی خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: ما در صدد بر آمدیم که یک بار مسأله استقلال را آنگونه که در مجامع بین‌المللی و در کشورهای دیگر مطرح است، در ایران مطرح کنیم تا بتوانیم صحبت کسانی را که در این زمینه متخصص هستند، بشنویم؛ به همین دلیل با کمک مقامات برج میلاد محل برگزاری همایش را در برج میلاد قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه روسای چند اتحادیه مهم وکلا در این همایش حضور خواهند داشت، ادامه داد: رئیس اتحادیه وکلای کشورهای ترکیه، آلمان، اتریش، فرانسه و هلند در این همایش حضور دارند. این کشورها جزو کشورهایی هستند که از نظر اقتدار تجاری و سیاسی به مراتب مختلف اهمیت خاصی دارند و پدیده وکالت و سنت وکالت نیز در این کشورها قدمت دیرینه‌ای دارد.

کشاورز تصریح کرد: علاوه بر این روسای سه کانون کشور ترکیه یعنی رئیس کانون وکلای آنکارا، استانبول و ازمیر برای این همایش دعوت شده‌اند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با یادآوری اینکه سنت وکالت در ترکیه بسیار قدیمی تر و عمیق تر از کشور ایران است، گفت:‌ کشور ترکیه 160 هزار وکیل دارد.

کشاورز ادامه داد: افرادی از کانون بین‌المللی وکلا که تنها نهاد فراکیر بین‌المللی وکلاست، مدیر اجرایی IBA، رئیس کمیسیون مربوط به امور کانون‌های وکلای دادگستری در سراسر دنیا که مامور پیگیری استقلال امر وکالت هستند به این همایش دعوت شدند، البته ناگفته نماند رئیس کمیسیون حقوق بشر IBA و نایب رئیس کمیسیون حقوق مدنی وکلا که یک کمیسیون ویژه و تخصصی است نیز به این همایش دعوت شده‌اند و سخنرانی دارند. ما سعی کرده‌ایم همه ابعاد بین‌المللی موضوع استقلال کانون‌های وکلا و وکالت در این همایش مورد بررسی قرار گیرد.

کشاورز یادآور شد: ما سابقه بررسی استقلال وکالت را در سال‌های 84 -85 داشتیم و در یک فرصت کوتاه توانستیم در مورد استقلال وکالت در 29 کشور مختلف نظرسنجی کنیم و در نهایت نتیجه این بود که دیدگاه ها در مورد استقلال در کشورهای دیگر تقریبا منطبق با همان چیزی است که ما در کانون های وکلای دادگستری داریم. به عبارتی مشخص شد که در 29 کشور دیگر صدور پروانه وکالت با کانون های وکلا و مجازات ها و ابطال پروانه‌ها بر عهده کانون‌هاست. امیدوارم در تغییراتی که در لایحه وکالت صورت می‌گیرد این استقلال عمیق‌تر و محکم‌تر شود.

کشاورز با اشاره به مذاکرات کشورمان با 1+5 گفت: اکنون کشور ما در موقعیت بسیار خاصی قرار دارد و امیدوارم که کار مذاکره بین کشور ما و 1+5 به نحو مطلوبی به سامان برسد و نتیجه مثبت داشته باشد.

کشاورز ادامه داد: برگزاری این همایش با توجه به موقعیتی که ما داریم خاصیت‌هایی را به‌دنبال دارد. اگر نتیجه مذاکرات مثبت باشد طبیعتا بحث سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران مطرح می‌شود و نیز بحث مراودات تجاری کشور ما با خارج مطرح خواهد شد. در این حالت سرمایه‌گذاران خارجی و نیز داخلی یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری‌شان این است که قوه قضاییه مستقل و قاطعی در کشور وجود داشته باشد، البته در کنار یک تشکیلات دفاعی کاملا مستقل که این همان کانون وکلای مستقل است.

وی ادامه داد: بنابراین در این زمان خاص بحث استقلال کانون‌های وکلا و وکالت از منظر بین‌المللی، بحث بسیار مهمی است. اگر خدای نکرده هم نتیجه مذاکرات منفی باشد آنگاه لازم است که مواضع درست و به‌حق جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان و در مجامع بین‌المللی مطرح و بازگو شود، البته در این حالت هم باز نهاد مستقل دفاعی نیاز است تا سخنان‌شان در سطح جهان بهتر شنیده شود.

کشاورز درباره اهداف برگزاری همایش حرفه وکالت و کانون‌های وکلای دادگستری از منظر بین‌الملل گفت:‌ هدف از برگزاری این همایش این است که شرایط داخلی قانونی ما در ضوابط بین‌المللی راجع به استقلال کانون‌ها و حرفه وکالت منطبق و اثبات شود و اطلاعات بین‌المللی این موضوع در کشورهای مختلف دنیا از زبان اهل فن به گوش مخاطبان ایرانی برسد و ضبط و ثبت شود. این موضوع در زمانی که مجلس بررسی لایحه وکالت را بر عهده دارد، بسیار حساس است و به گمانی بهترین زمان برای برگزاری این همایش است.

وی درباره ادغام مرکز مشاوران قوه قضاییه با کانون وکلای دادگستری گفت:‌ ادغام این دو مرکز با برگزاری این دو همایش نیز مرتبط است. در کشورهای دیگر یک نهاد وکالتی وجود دارد و وکلایی در این کانون‌ها حضور دارند، مثلا در انگلستان وکلای دفتر و وکلای دادگاه داریم که حدود وظایف مشخصی دارند؛ بنابراین اصل ادغام مرکز مشاوران با کانون وکلای دادگستری اگر در قانونی بیاید مورد ایراد هیچ کس نیست.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: در مورد مرکز مشاوران قوه قضاییه و کسانی که برای آن‌ها حق مکتسبه ای ایجاد شده و پروانه وکالت دارند،‌ کسی مناقشه ای ندارد، بلکه آنچه که مورد نظر ماست این است که آن مجموعه ای که بعد از ادغام ایجاد می‌شود باز مجموعه مستقلی باشد؛ بنابراین قانون هر چه بگوید ما تابع آن هستیم، البته مرکز مشاوران قوه قضاییه بعد از اتمام برنامه سوم توسعه جذب هایی که انجام داده درست نبوده و حق مکتسبه ای را برای افراد ایجاد کرده البته ما با آن‌ها خصومتی نداریم. امیدواریم با تغییراتی که در مسئولیت وزیر دادگستری داده شده از این به بعد کسی باشد که زمانی از او توضیح می‌خواهیم توضیحات لازم را به ما بدهد.

کشاورز درباره اینکه از مسئولان کشوری چه کسانی در همایش حضور دارند، گفت: اعضای کمیسیون حقوقی قضایی مجلس، رئیس کمیسیون اصل نود، نایب رئیس مجلس و ... برای همایش استقلال حرفه وکالت دعوت شده اند.

وی درباره تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری نیز گفت: این تبصره باعث تخدیش استقلال کانون‌هاست و ما معتقدیم که این موضوع باید تغییر کند و راه حل آنی و کوتاه مدت احتمالا این است که تمامی وکلایی که پروانه وکالت دارند باید تائید شوند.

کشاورز درباره آزمون وکالت سال 94 گفت: اکنون بیش از 8 یا 9 کانون تعداد پذیرش‌شان را به ما اعلام کردند و مابقی کانون‌ها ظرفیتی را فعلا اعلام نکردند. گمان نمی کنم نوسانات زیادی از نظر تعداد پذیرش در آزمون امسال وجود داشته باشد. ناگفته نماند که نحوه برگزاری آزمون و مواد درسی آن همان مواردی است که در سال‌های گذشته اعمال شده بود.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، درباره سازمان بین‌المللی وکلا IBA گفت: سازمان بین‌المللی وکلا مربوط به حرفه خود وکلاست که باید خودشان آن را بشناسند و این سازمان قریب به 180 کشور عضو دارد. ایران هم عضو IBA بوده و دارای حق رای است، البته برخی کانون ها مانند کانون وکلای اصفهان، فارس و مرکز خودشان جداگانه عضو IBA هستند.

کشاورز درباره صندوق حمایت از وکلا و موضوع بازنشستگی وکلا نیز گفت: حرفه وکالت حرفه‌ای آزاد است. وکیل حقوق بگیر هیچ جا نیست. خود وکلا از جیب خودشان به صندوق حمایت هزینه می‌دهند تا در زمان بازنشستگی از آن استفاده کنند، البته کانون های وکلا چهار درصد حق بیمه از صندوق حمایت را می‌دهند؛ بنابراین حمایتی که صندوق حمایت وکلا از وکلای دادگستری می‌کند، حمایت یک صندوق خصوصی از اعضایش است.

وی درباره حق الوکاله وکلای تسخیری و معاضدتی گفت: قرار بود در بودجه حق الوکاله ای برای وکلای تسخیری و معاضدتی پیش بینی شود که تاکنون چیزی در این زمینه داده نشده تا به این وکلا بدهند. از طرف دیگر کانون های وکلا سازمان عام‌المنفعه ای هستند که بسیار مظلوم واقع شده اند، یعنی به گونه ای کانون های وکلا موسسات مظلومی هستند که در موردشان کم لطفی شده است.

منبع : ایسنا