قانون گذار در 18 ماده قانون مدنی ، وظایف زوجین را به تفکیک مشخص کرده است

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم گفت 18 ماده در قانون مدنی یعنی از مواد 1102 تا 1119 حقوق و تکالیف زوجین در قبال یکدیگر را معلوم کرده است

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم گفت: 18 ماده در قانون مدنی یعنی از مواد 1102 تا 1119 حقوق و تکالیف زوجین در قبال یکدیگر را معلوم کرده است.

حجت الاسلام عزیزالله فهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس با بیان اینکه این حقوق و تکالیف در این مواد قانونی در کل به سه دسته وظایف خانم‌ها، آقایان و وظایف مشترک تقسیم می‌شوند، افزود: براساس این مواد قانونی از جمله وظایف مشترک میان زوجین را می‌توان در ماده 1103 جستجو کرد.

وی افزود: این ماده درباره «حسن معاشرت» بوده و براساس آن هر دو طرف موظف هستند از پرخاش، توهین و بداخلاقی نسبت به یکدیگر دوری کنند. ماده 1104 نیز وظیفه تربیت فرزندان و تلاش برای تحکیم مبانی خانواده را به عهده هر دوطرف گذاشته است.

فهیمی درباره ضمانت اجرای این مواد قانونی تصریح کرد: مواد 1115، 1129 و 1130 در قانون مدنی به ضمانت اجرای موادی که قبلا ذکر شد اختصاص دارد. به این ترتیب برابر نص صریح قانونی «اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یامالی یا شرافتی برای زن باشد زن می‌تواند مسکن جداگانه‌ای اختیار کند و در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد.».

همچنین « در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند.» در این باره اگر فرد،‌ همسر خود را در عسر و حرج نیز نگه دارد، حق طلاق برای زن در نظر گرفته شده است.

این مدرس دانشگاه درباره منظور قانون‌گذار از «عسر و حرج» در ماده نیز اظهار کرد: مواردی در قانون پیش بینی شده است که عسر و حرج زن را به همراه دارد، از جمله این موارد ترک منزل به مدت 6 ماه، اعتیاد مرد، حبس به مدت 5 سال،‌و ضرب و شتم زوجه از جمله موارد عسر و حرج به حساب می‌آید که امکان طلاق برای زن را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه برای تحکیم بنیان خانواده این قوانین کافی به نظر نمی‌رسند، فرهنگ‌سازی را عامل موفقیت این قوانین دانست و تاکید کرد: برای این که این قوانین بتوانند به هدفی که از تصویب آنها مد نظر قانون‌گذار بوده است دست بایند، نیاز به فرهنگسازی داریم. در این میان نهاد‌های مختلفی مسئول و اثرگذار هستند، که صدا و سیما، مدارس و حتی در سطح کلان قوه قضاییه را می‌توان نام برد.

منبع : خبرگذاری فارس