ابلاغ یک آیین نامه اجرایی مرتبط با قانون بودجه 94

آیین‌نامه اجرایی بندهای (ج) و (د) تبصره 11 قانون بودجه سال 1394 کل کشور ابلاغ شد

آیین‌نامه اجرایی بندهای (ج) و (د) تبصره 11 قانون بودجه سال 1394 کل کشور ابلاغ شد.

 متن آیین نامه مذکور به شرح زیر در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است:

وزارت جهاد کشاورزی- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- وزارت کشور

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیأت‌وزیران در جلسه 24/ 4/ 1394 به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (ج) تبصره (11) قانون بودجه سال 1394 کل کشور آیین‌نامه اجرایی بندهای (ج) و (د) تبصره (11) قانون بودجه سال 1394 کل کشور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بندهای (ج) و (د) تبصره (11) قانون بودجه سال 1394 کل کشور

ماده1- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- ذی نفعان مشمول: کشاورزان و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که از بانک‌های عامل و صندوق‌های حمایتی، تسهیلات بخش کشاورزی (شامل زراعت، باغبانی، پرورش دام و طیور و آبزیان، جنگلداری و مرتعداری) دریافت نموده و خسارت وارده به آنها در اثر حوادث غیرمترقبه به تایید کارگروه موضوع ماده (3) این آیین‌نامه رسیده باشد.

ب- حوادث غیرمترقبه: خشکسالی، سیل، برف، تگرگ، سرمازدگی، آتش‌سوزی غیرعمد، زلزله، آفات و بیماری‌های همه‌گیر گیاهی و دامی و نظایر آن که درآمد انتظاری ناشی از فعالیت کشاورزی ذینفعان مشمول این آیین‌نامه را با مخاطره جدی مواجه نموده است.

ج- بانک عامل: کلیه بانک‌های دولتی و غیردولتی و مؤسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت نموده‌اند.

د- حق بیمه اجتماعی: مبلغی که توسط کشاورزان بابت پوشش بیمه اجتماعی به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و یا سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

ماده2- در سطح ملی، فهرست استان‌ها و مناطقی که از سال 1393 تحت تاثیر حوادث غیرمترقبه قرار داشته‌اند، توسط سازمان مدیریت بحران کشور تعیین و به استانداری‌ها جهت تشکیل کارگروه موضوع ماده (3) این آیین‌نامه اعلام خواهد شد.

ماده3- در سطح منطقه‌ای، تایید خسارت وارده به ذینفعان مشمول این آیین‌نامه، بر عهده کارگروهی متشکل از فرمانداری شهرستان (رئیس کارگروه)، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان (دبیر کارگروه)، نمایندگان صندوق بیمه محصولات کشاورزی و بانک عامل یا صندوق‌های حمایتی در شهرستان خواهد بود. در خسارات موضوع بند (ج) تبصره (11) قانون بودجه سال 1394 کل کشور، نمایندگان ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی به ترکیب کارگروه اضافه می‌شوند.

تبصره1- تعیین دوره یا مدت استمهال تسهیلات سررسیده شده، متناسب با میزان خسارت وارده، نوع فعالیت‌های کشاورزی و میزان غرامت پرداخت شده توسط صندوق بیمه کشاورزی به ذینفعان مشمول این آیین‌نامه، برعهده کارگروه موضوع ماده (3) این آیین‌نامه است.

تبصره2- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، سازمان تأمین اجتماعی و واحدهای تابع استانی یا شهرستانی) اقدام لازم را برای بخشودگی جرایم حق بیمه اجتماعی آن دسته از کشاورزانی که فهرست آنها توسط کارگروه مذکور اعلام شده است، به عمل خواهد آورد. مدت معذوریت برای معافیت از پرداخت جریمه حق بیمه اجتماعی از سال 1393 تعیین می‌شود.

تبصره3- آن دسته از کشاورزانی که به تشخیص کارگروه موضوع ماده (3) این آیین‌نامه بر اساس نوع فعالیت کشاورزی، خسارات وارده به آنها از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی تامین و پرداخت شده است، مشمول حکم این ماده نمی‌شوند.

تبصره4- دبیر کارگروه، فهرست اسامی ذینفعان مشمول این آیین‌نامه را به همراه اطلاعات مالی مربوط به بانک‌های عامل و صندوق‌های حمایتی اعلام می‌نماید.

ماده4- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از تایید اطلاعات مالی مربوط به ذینفعان مشمول این آیین‌نامه، از طریق بانک‌های عامل نسبت به امهال تسهیلات سررسیده‌ شده سال1394 ذینفعان مشمول این آیین‌نامه به‌مدت حداکثر تا سه‌ سال اقدام نماید.

تبصره- بانک‌های عامل موظفند ظرف دو هفته پس از ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به ابلاغ آن به نمایندگان خود در شعب استانی و شهرستانی اقدام نمایند.

ماده5- شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی موظف است از طریق صندوق‌های غیردولتی حمایت از بخش کشاورزی نسبت به امهال تسهیلات سررسیده شده سال 1394 ذینفعان مشمول این آیین‌نامه به مدت حداکثر تا سه سال اقدام نماید.

ماده6- بار مالی مواد (4) و (5) این آیین‌نامه، پس از اعلام بانک عامل از محل اعتبارات ماده (12) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب 1387 و یا اعتبارات پیش‌بینی نشده تامین می‌شود.

ماده7- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور، شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظفند گزارش عملکرد این آیین‌نامه را در مقاطع سه ماه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه نمایند.

معاون اول رییس جمهور - اسحاق جهانگیری

منبع : ایسنا