خدشه پیامک های تبلیغاتی به حرم خصوصی افراد ، در کشورهای خارجی برای این کار ضوابطی وجود دارد

یک حقوقدان با اشاره به خدشه دار شدن حریم خصوصی افراد توسط پیامک‌های تبلیغاتی اپراتورها گفت در کشورهای خارجی برای این کار در قوانین رسانه‌ای و حقوق شهروندی ضوابطی وجود دارد

یک حقوقدان با اشاره به خدشه دار شدن حریم خصوصی افراد توسط پیامک‌های تبلیغاتی اپراتورها گفت: در کشورهای خارجی برای این کار در قوانین رسانه‌ای و حقوق شهروندی ضوابطی وجود دارد.

هادی حسینی حقوقدان در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، در رابطه با پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی که به وفور به مشترکین تلفن همراه ارسال می‌شود، گفت: این اپراتورها مسئول مزاحمت‌های این نوع پیامک‌ها هستند که حریم خصوصی و شخصی افراد را خدشه‌دار می‌کنند.

وی گفت: گاهی برای مثال شما منتظر شنیدن خبر سلامتی یکی از عزیزان خود از طریق تلفن همراه هستید، ولی صدای گوشی تلفن همراه به بهانه‌های مختلف همچون تبلیغات به صدا درمی‌آید که این ایجاد مزاحمت جدّی می‌کند.

حسینی خاطرنشان کرد: در یکی از آیات شریفه قرآن آمده است که وقتی به جایی وارد شدید سلام کنید و اگر کسی پاسخ نداد بازگردید و حتی اگر کسی بود و به شما گفته شد که بازگردید سریع بازگردید؛‌یعنی حق ندارید در را به صدا درآورید.

این حقوق‌دان افزود: این نص صریح قرآن است؛ یعنی حریم شخصی و خصوصی به حدی محترم است که بدون اجازه نمی‌توان وارد حریم افراد شد.

حسینی تأکید کرد: از روایت حقوق که بگذریم براساس عرف نیز کسی نمی‌تواند بی جهت برای کسی پیامک ارسال کند و اپراتورها نیز باید ترتیبی دهند که با ارسال عدد یا هر روش دیگر بتوان این تبلیغات را دریافت نکرد.

وی تصریح کرد: ارسال‌کننده پیامک برای افراد باید اجازه این کار را داشته باشد و اینکه شما به 100 هزار تلفن همراه یک پیامک تبلیغاتی ارسال کنید صحیح نیست.

وی خاطرنشان کرد: اکنون متأسفانه خلاء قانونی وجود دارد، درحالی که در کشورهای خارجی حقوق شهروندی یا حقوق رسانه‌ها وجود دارد که این مباحث در آن گنجانده شده است. برای مثال حتی در آن کشورها کسی حق ندارد به‌عنوان هواخوری یا گرم بودن هوا در خیابان برهنه شود؛ چراکه حقوق سایر مردم تضییع می‌شود.

منبع : خبرگذاری فارس