گزارشی از اقدامات سازمان اوقاف در سال های 88 تا 94

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت ستاد نظارت بر حسن اجرای نیاز واقفان در سازمان اوقاف پس از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای امینانه نیات واقفان تشکیل شد

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ستاد نظارت بر حسن اجرای نیاز واقفان در سازمان اوقاف پس از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای امینانه نیات واقفان تشکیل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حاتمی در نشست مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته این سازمان در سال‌های 88 تا 94 و با بیان این‌که «قبل از انقلاب موقوفات کمتری داشتیم اما اکنون تعداد این موقوفات افزایش یافته است» اظهار کرد: راه اندازی سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه مهمترین اقدامات سازمان اوقاف در این سال‌ها بوده است که تمام اطلاعات پراکنده را در یک سیستم به صورت یکپارچه جمع آوری کرده‌ایم و این سامانه جامع هم اکنون در 750 نقطه از کشور فعال است.

وی ادامه داد: 172 میلیون فیلد اطلاعاتی هم اکنون در این سامانه بارگذاری شده است که این اطلاعات زیرمجموعه‌های موقوفات، رقبات، نیات، مسائل حقوقی و ثبتی، بقاع متبرکه، مسائل موقوفات و اشخاص حقیقی و حقوقی در این سامانه جمع آوری شده است و این یک ابزار کارآمد مالی و مدیریتی برای این سازمان به حساب می‌آید.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در سال 88، 128 هزار و 616 موقوفه در کشور ثبت شده است و امروز تعداد آن به 173 هزار و 627 موقوفه رسیده است که تعداد آن‌ها در سامانه اطلاعاتی به ثبت رسیده است.

حاتمی عنوان کرد: از این 173 هزار موقوفه، 94 هزار و 984 تای آن موقوفه عمومی است که شامل مساجد، حسینیه‌ها،‌ تکیه‌ها و ... می‌شود و این‌ها فاقد درآمد هستند و نیازمند پشتوانه مالی‌اند. 78 هزار و 645 موقوفه نیز درآمدزا است که از این تعداد 12 هزار و 819 موقوفه دارای متولی است و 65 هزار و 826 موقوفه دیگر فاقد متولی است که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه اداره می‌شود.

وی تاکید کرد: ستاد نظارت بر حسن اجرای نیات واقفات در سازمان اوقاف پس از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای امینانه نیات واقفان تشکیل شد که در مجموع طی دو سال در این ستاد 510 هزار صفحه وقف نامه مورد مطالعه قرار گرفت و 65 عنوان نیت وقف که از قبل شناسایی شده بود به 779 نیت وقف افزایش یافت.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به این‌که «تفاهم نامه‌هایی بین سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان جنگل‌ها به امضا رسیده است» گفت:‌ در مجموع یک میلیون و 382 هزار هکتار اراضی اختلافی بین سازمان اوقاف و امور جنگل‌ها وجود داشت که با امضای تفاهم نامه‌ها یک میلیون و 157 هزار هکتار آن تعیین تکلیف شد و در مجموع 435 هزار هکتار به اوقاف و 722 هزار هکتار به منابع طبیعی اختصاص یافت.

حاتمی در ادامه با اشاره به طرح تحولات درمانی سازمان اوقاف در کشور افزود: در مجموع یک هزار و 127 مرکز درمانی وقفی در کشور داریم که از این تعداد 133 بیمارستان وقفی است و از مجموع کل مراکز درمانی کشور 25 درصد آن وقف است و هم اکنون هشت بیمارستان و دو درمانگاه وقفی مجهز در سراسر کشور با مشارکت خیرین و نهادها در حال احداث است.

وی با اشاره به وضعیت مساجد و وجود 68 هزار و 643 مسجد در کشور تصریح کرد: خراسان رضوی با 5هزار و 346 مسجد بیشترین و البرز با 376 مسجد کمترین تعداد مساجد کشور را دارد. اعتبارات اختصاص یافته برای مساجد کشور از سال 90 تا 94 در مجموع 37 میلیارد تومان اعتبار بوده است و در قانون بودجه به تصویب رسیده که از این میزان تنها 47 میلیارد تومان معادل 12 درصد اختصاص پیدا کرده است و در سال 94 هم از میزان 70 میلیارد تومان از اعتبار مصوب برای مساجد تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آمار امامزادگان و بقاع متبرکه کشور گفت: در مجموع 1283 آرامگاه، قدمگاه، حسینیه، مسجد و ... با کارکرد متبرکی و زیارتی داریم. 33 بقعه پیامبران و 734 امامزاده در کشور وجود دارد که این آمار پیش از راه اندازی سامانه قابل دسترسی نبود و با بازدیدهای محلی و با دقت فراوان این اطلاعات فراهم شد. طبق آمار به دست آمده در مجموع 22 هزار هیأت امنا و 20 هزار خادم افتخاری در این امامزادگان و بقاع متبرکه مشغول خدمت‌گزاری هستند.

حاتمی با اشاره به این‌که «سیاست سازمان اوقاف طبق بیانات مقام معظم رهبری تبدیل امامزادگان به قطب‌های فرهنگی کشور است» گفت: سالانه 170 میلیون نفر بار زائر به زیارت امامزادگان کشور مشرف می‌شدند. این در حالی است که در سال 88 تنها 800 بقعه کشور قابلیت جذب زائر را داشتند اما امسال این رقم به 4 هزار بقعه افزایش یافته است.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم گفت: در مجموع یک میلیون و 235 هزار و 935 نفر در کلاس‌های حضوری این طرح ثبت نام کرده‌اند و 22 هزار نفر به صورت مجازی در این طرح در حال آموزش و فراگیری قرآن هستند در سال 89 تنها 36 هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند اما در سال 93 این رقم به بیش از یک میلیون نفر افزایش یافت.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: کمیسیون اصل 90 مجلس طی این سال‌ها 30 مورد مکاتبه با سازمان اوقاف داشته است که به غیر از چهار مورد تمامی آن‌ها پاسخ داده شده و تعیین تکلیف شده است. از سال 57 تا 88 به صورت میانگین 150 تا 200 وقف جدید در کشور ثبت می‌شود اما با تبلیغ و اطلاع رسانی‌های صورت گرفته توسط اوقاف در سال 89، 900 وقف جدید در سال 90 ، 1033 وقف جدید در سال 91 ، 1634 وقف، در سال 92 ، 2307 و در سال 93، 2604 وقف به ثبت رسید و در شش ماه سال 94 تاکنون 1009 وقف جدید ثبت شده است.

منبع : ایسنا