اغلب مردم از حقوق اداری خود بی اطلاع هستند

رییس دیوان عدالت اداری گفت اگر فردی که مستحق اعدام است را اعدام نکنیم به جامعه ظلم کرده‌ایم و قرآن به مجازات صراحتاً اشاره کرده؛ باید گفت مجازات از ارکان عدالت اجتماعی و اسلامی است

رییس دیوان عدالت اداری گفت: اگر فردی که مستحق اعدام است را اعدام نکنیم به جامعه ظلم کرده‌ایم و قرآن به مجازات صراحتاً اشاره کرده؛ باید گفت مجازات از ارکان عدالت اجتماعی و اسلامی است.

 حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری گفت: ما باید جامعه‌ای به وجود بیاوریم که هیچ نیازمندی در آن حضور نداشته باشد و این زمانی امکان‌پذیر است که پرچم حضرت مهدی (عج) برافراشته شود و آن وعده الهی تحقق یابد.

وی ادامه داد: شرایط جامعه و دنیا به گونه‌ای است که ما نیازمند نهاد حمایت‌کننده هستیم. وظیفه همه ما این است که در خدمت مجموعه کمیته امام خمینی (ره) باشیم.

رییس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه محور اصلی جهان هستی عدل است، گفت: اساس عالم هستی و جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، عدل است. اجرای عدالت نیازمند بستر است و مجریانی باید باشند که بتوانند عدل و عدالت را در جامعه اجرا کنند؛ در واقع یکی از اهداف عالیه امام خمینی (ره) از تأسیس کمیته امداد، کمک به اجرای عدالت بوده است.

منتظری خاطرنشان کرد: هرچند آقای فتاح قوه قضائیه را مشتری‌ساز خود عنوان کرد ولی باید بگویم که گاهی اجرای عدالت منجر به اعدام و زندان می‌شود؛ بنابراین، اگر فردی که مستحق اعدام است، اعدام نشود به جامعه ظلم شده است لذا نمی‌شود گفت که هر اعدام، مجازات و زندانی بد است، البته بله، نفس زندان بد است ولی از مواردی است که قرآن به صراحت به آن اشاره داشته است. در واقع از ارکان عدالت اجتماعی و اسلامی مجازات است.

رییس دیوان عدالت اداری اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی موظف است به کسانی که در اثر اجرای مجازات آسیب ‌می‌بینند مساعدت‌های لازم را داشته باشد، لذا هرگز نباید این دو را با یکدیگر یکی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در دیوان عدالت اداری با شکایت مردم از دستگاه‌های دولتی مواجه هستیم و یکی از مشکلات ما این است که غالب مردم نسبت به حقوق شهروندی خود آشنایی ندارند؛ در واقع بسیاری از مشکلاتی که در جامعه وجود دارد در رابطه با حقوق اداری است؛ زیرا که اغلب مردم از حقوق اداری خود بی‌اطلاع هستند و این عدم اشراف باعث تضییع حق‌شان می‌شود.

رییس دیوان عدالت اداری خطاب به وکلای نیکوکار گفت: اولاً این خدمت را یک خدمت عبادی بدانید، زیرا بزرگترین عبادت همین است؛ چرا که هدف شما رضایت خداوند است. دوم اینکه وظیفه شما وکلای نیکوکار کمک به اجرای عدل است.

منتظری تصریح کرد: یکی از اهداف دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در مراکز استان ها ارشاد و کمک به مراجعین است و در همین جا اعلام می‌کنم دفاتر ما در مراکز استان‌ها در خدمت شما وکلای نیکوکار هستند.

وی در پایان افزود: بخشی که به مساعدت‌های حقوقی دیوان عدالت اداری مربوط می‌شود در خدمت شما عزیزان خواهد بود؛ زیرا ما اعتقاد داریم کمیته امداد امام خمینی (ره) نهاد مقدسی است.

منبع : ایسنا