شماره 1240/ت 28181ه 3/4/1382
هیات وزیران در جلسه مورخ 28/3/1382 بنا به پیشنهاد شماره 41246/101 مورخ 12/3/1382 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وبه استناد اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، آئین نامه جایگزینی و امحای تاکسی های فرسوده را بشرح زیرتصویب نمود :
ماده 1 - خودروی تاکسی با حداکثر پانزه سال عمر ، فرسوده محسوب می گردد . تردد خودروی تاکسی با عمر بیش از پانزده سال باتشخیص و تائید ستاد معاینه فنی خودروها پس از احراز شرایط فنی ، در سطح معابر شهری مجاز می باشد .
ماده 2 - وزارت نفت ( شرکت ملی نفت ایران ) براساس تفاهم با وزارت کشور سالانه معادل منابع بازیافتی به ازای فعال شدن هر دستگاه تاکسی نو گاز طبیعی سوز را از محل صرفه جویی های خاصل از اجرای این طرح ، پرداخت می نماید .
ماده 4 - با توجه به مصوبه شماره 233251 - 34 مورخ 13/12/1381 شورای اقتصاد ، شرکت ملی نفت ایران به منظور تبدیل سوخت خودروها به حداکثر برای هر خودرو تاکسی معادل 770 دلار ، به علاوه هزینه تامین ونصب یک مخزن کاز اضافه به شرکتهای خودرو ساز پرداخت می نماید .
ماده 4 - حداکثر تا هفتادوپنج درصد ( 75% ) از بهای تاکسی به صورت تسهیلات بانکی در اختیار مالک خودرو قرار می گیرد . دوره باز پرداخت تسهیلات اعطایی طبق تبصره الحاقی به ماده ( 54 ) آئین نامه تسهیلات اعطایی بانکی ، موضوع بند ( 2 ) تصویبنامه شماره 31787/ت 27001ه مورخ 20/7/1381 به مدت پنج سال تعیین شده است . به میزان اعتبارات سهم دولت موضوع قرارداد با سیستم بانکی ، از سهم سود وکارمزد تسهیلات پرداختی به مالک تاکسی فرسوده کسر می گردد .
ماده 5 - وزارت مسکن وشهرسازی و شهرداریها موظفند با همکاری وزارت نفت ( شرکت ملی نفت ایران ) نسبت به تامین وتحویل زمین مناسب در شهرها به شرکت ملی نفت ایران برای احداث ایستگاه های سوخت گیری و تجهیز آن با اولویت استفاده از ظرفیتهای بخش غیر دولتی ، اقدام نماید .
وزارت نفت موظف است نسبت به احداث وتجهیز احداث جایگاه سوختگیری در پانزده شهر با اولویت هفت شهر آلوده کشور ، موضوع بند ( د ) ماده ( 104 ) قانون بنرامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 - در طی برنامه سوم توسعه ومتناسب با خودروهای تحویلی اقدام نماید .
تبصره - کمیسیونهای ماده ( 5 ) قانون تاسیس شورای عالی شهر سازی ومعماری موظفند در صورت درخواست وزارت نفست نسبت به تغییر کاربری محلهای یاد شده بدون قید و شرط اقدام نمایند .
ماده 6 - نحوه از رده خارج کردن تاکسی فرسوده با همکاری وزارت کشور ( سازمان شهرداری های کشور ونیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ) و شهرداری متقاضی اجرای طرح با تائید وزارت صنایع ومعادن ونظارت سازمان حفاظت محیط زیست تعیین و اجرا می گردد .
ماده 7 - تهیه وخرید خودرو با کاربری تاکسیاز خارج از کشور ، پس از انجام مناقصه بین المللی ، در چاچوب بند ( 2 ) تصویبنامه شماره 2298/27121 مورخ 23/1/1382 و قانون حداکثر استفاده از توان فنی ، مهندسی تولیدی و صنعتی واجرائی کشور در اجرای پروژه ها وایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات - مصوب 1375 - امکان پذیر است .
ماده 8 - به منظور ساماندهی به ترافیک شهری و ناوگان تاکسی رانی شهرهای کشور ، وزارت کشور ( سازمان شهرداری های کشور ) موظف است تاکسی های جدید را با اولویت شرکتهای خصوصی و تعاونی تاکسیرانی شهری که زیر نظر شهرداری مربوط فعالیت می نمایند ، توزیع و واگذار نماید .
ماده 9 - ضوابط ومشخصات فنی ، اقتصادی و زیست محیطی خودروهای دوگانه سوز سوز توسط کار گروه موضوع ماده ( 10 ) این تصویبنامه تعیین می گردد . تجهیز تاکسی های جدید به تاکسی متر وچاپگر به منظور صدور رسید ( قبض کرایه ) باری مسافر ونصب شناسنامه ( شامل مشخصات وتصویر راننده ) الزامی است )
ماده 10 - رعایت مفاد آئین نامه نحوه از رده خارج کردن خود روهای فرسوده ، موضوع تصویبنامه شماره 2508/ت 22175ه مورخ 24/1/1382 برای تاکسی های فرسوده مشمول این آئین نامه الزامی است .
ماده 12 - اولویت اجرائی این آئین نامه در شهر تهران است .
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف
نوع :
4
شماره انتشار :
16664
تاریخ تصویب :
1382/03/28
تاریخ ابلاغ :
1382/04/14
دستگاه اجرایی :
موضوع :