مصوب 14 اردیبهشت ماه 1334
ماده واحده - مجلس شورای ملی موافقتنامه راجع به سرویسهای حمل و نقل هوایی بازرگانی منعقده بین ایران و دانمارک را که مشتمل بر یک مقدمه و شانزده ماده و یک ضمیمه می باشد و در تاریخ 27 خرداد ماه 1330 در تهران به امضا رسیده تصویب و اجازه مبادله نسخ صحه شده آنها را به دولت می دهد.
موافقتنامه مزبور که مشتمل بر ماده واحده و یک مقدمه و شانزده ماده و یک ضمیمه است در جلسه چهاردهم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و سی و چهار به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - رضا حکمت
قانون بالا در جلسه 22 خرداد 1333 به تصویب مجلس سنا رسیده است .

موافقتنامه بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی دانمارک راجع به سرویس های حمل و نقل هوایی بازرگانی مابین قلمرو دو دولت و ماورا آنها

نظر به این که اعلیحضرت همایون شاهنشاهی ایران
و
اعلیحضرت پادشاه دانمارک
مایل هستند به منظور برقراری و به کار انداختن سرویسهای هوایی بازرگانی مابین کشورهای خود و ماورا آنها موافقتنامه منعقد نمایند لذا نمایندگان تام الاختیار خود را بدین منظور به شرح زیر تعیین نموده اند:
اعلیحضرت همایون شاهنشاه ایران
جناب آقای باقر کاظمی وزیر امور خارجه
اعلیحضرت پادشاه دانمارک
جناب آقای آکسل ث .ف .سپورون فیدلر نماینده فوق العاده و وزیر مختار دانمارک در ایران .
نمایندگان مزبور پس از مبادله اختیارنامه های کامل خود که صحیح و معتبر بود نسبت به مواد ذیل موافقت حاصل نمودند.
مقدمه
در این موافقتنامه مقصود از بعضی عبارات مستعمله به شرحی است که در زیر ذکر شده مگر آن که از مفهوم عبارت خلاف آن مستفاد شود:
الف - مقصود از مقامات هواپیمایی "در مورد ایران " اداره کل هواپیمایی کشوری و هر شخصی یا هیاتی است که متصدی وظایف فعلی آن اداره کل یا وظائف مشابه گردد و در مورد دانمارک "وزارت فوائد عامه " و هر شخص یا هیاتی است که متصدی وظایف فعلی آن وزارت یا وظایف مشابه گردد.
ب - مقصود از "قرارداد بین المللی هوایی کشوری " قراردادی است که در تاریخ 7 دسامبر 1944 برای امضا در شیکاگو حاضر شده بود.
ج - مقصود "از قلمرو" "سرویس حمل و نقل هوایی " "سرویس حمل و نقل هوایی بین المللی " "موسسه هواپیمایی " و "فرود آمدن به منظور غیر از حمل و نقل " همان است که در مواد 2 و 96 قرارداد بین المللی هواپیمایی کشوری تصریح گردیده .
ماده 1 - با رعایت مقررات این موافقتنامه هر یک از طرفین متعاهدین به موسسه یا موسسات هواپیمایی که از طرف متعاهد دیگر تعیین شده برای به کار انداختن سرویسهای مورد موافقت حق پرواز ترانزیتی از قلمرو خود و همچنین حق فرود آمدن در آن قلمرو در نقاط مذکوره در برنامه پرواز پیوست را به منظور غیر از حمل و نقل و نیز به منظور پیاده یا سوار کردن محمولات بین المللی مسافر - بار و پست اعطا می نماید.
ماده 2 - الف - هر یک از طرفین متعاهدین به منظور بهره برداری طبق این موافقتنامه در خطوط مذکوره در برنامه پرواز پیوست یک یا چند موسسه هواپیمایی خود را کتبا به طرف متعاهد دیگر معرفی می نمایند طرف متعاهد دیگر به مجرد دریافت آن معرفی نامه با رعایت مقررات ماده 3 این موافقتنامه بلاتاخیر به موسسه یا موسسات معرفی شده اجازه مقتضی بهره برداری را اعطا خواهد نمود مشروط بر این که در صورت لزوم موسسات مذکور مقامات صلاحیتدار هواپیمای طرفی که حقوق نامبرده را اعطا می نماید قانع کننده یا قابلیت انجام شرایطی را که طبق قوانین و مقررات آن طرف برای عملیات موسسات هواپیمایی بازرگانی مقرر است دارا می باشند. هر موسسه هواپیمایی که بدین ترتیب اجازه تعیین و اجازه بهره برداری تحصیل نمود هر موقعی که بخواهد می تواند از سرویس های مورد موافقت شروع به بهره برداری نماید.
ب - و نیز مقرر است که بهره برداری از سرویس های مزبور در مناطق جنگ یا مناطقی که تحت اشغال نظامی بوده یا تحت تاثیر آن واقع شده باشد باید با موافقت مقامات صلاحیتدار نظامی باشند.
ماده 3 - الف - هر یک از طرفین متعاهدین حق خواهد داشت از اعطا حقوق مصرحه در ماده 1 این موافقتنامه به یک موسسه یا موسسات هواپیمایی خودداری یا آن حقوق را معلق یا نقض نموده و یا استفاده از آن را مقید به شرایطی که لازم داند بنماید در هر مورد که آن طرف قانع نشده باشد که مالکیت و تسلط موثر بر آن موسسه یا موسسات در دست طرف متعاهد دیگر یا اتباع آن طرف می باشد.
ب - هر یک از طرفین متعاهدین نیز حق خواهد داشت پس از مشورت به طرف متعاهد دیگر یک موسسه یا موسسات هواپیمایی را از استفاده از حقوق مذکوره در ماده 1 این موافقتنامه باز دارد و یا برای استفاده از آن حقوق شرایطی را که مقتضی بداند یقین کند در هر مورد که آن موسسه یا موسسات هواپیمایی مندرجات مواد 11 و 13 قرارداد بین المللی هواپیمایی کشوری را به صورت فعلی یا شرایط مندرجه در این موافقتنامه را مراعات ننماید.
ماده 4 - هیچ یک از مقررات این موافقتنامه نباید چنین تعبیر شود که حقوق انحصاری و استثنایی به طرف متعاهد دیگر یا موسسات هواپیمایی آن طرف اعطا نموده یا نسبت به موسسات هواپیمایی هر کشور دیگری استثنا یا تبعیض به عمل
آمده است .
ماده 5 - مفاد این موافقتنامه به موسسه هواپیمایی یکی از طرفین متعاهدین حق نمی دهد که در قلمرو طرف متعاهد دیگر از یک نقطه به نقطه دیگر آن مسافر بار یا محمولات پستی با دریافت کرایه یا حق الزحمه برای حمل قبول نماید و مفاد مزبور نباید به این منظور تعبیر گردد.
ماده 6 - موسسات هواپیمایی که به وسیله طرفین متعاهدین معین شده اند فرصت مناسب و متساوی خواهند داشت سرویس های مورد موافقت را در خطوط هوایی مشخصه بین قلمرو طرفین و ماورا آنها به کار اندازند موسسات هواپیمایی معینه به
وسیله هر یک از طرفین متعاهدین باید در موقع به کار انداختن سرویس های مورد موافقت منافع موسسه یا موسسات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر را ملحوظ دارند تا اثر نامطلوبی در جریان امور سرویس هایی که طرف اخیرالذکر در تمام یا قسمتی از همان خطوط دائر نموده حاصل نشود.
ماده 7 - سرویس های مورد موافقت که از طرف موسسات هواپیمایی معینه طرفین متعاهدین برقرار می شود باید کلا با احتیاجات عمومی برای حمل و نقل در خطوط
معینه منطبق باشد و هدف اصلی آنها فراهم نمودن ظرفیتی باشد مناسب با احتیاجات کنونی و احتیاجاتی که منطقا از لحاظ حمل و نقل مسافر - بار و محمولات پستی بین قلمرو طرف متعاهدی که موسسه یا موسسات هواپیمایی را تعیین نموده و قلمروی که مقصد نهایی حمل و نقل است پیش بینی می شود. فراهم نمودن وسائل حمل مسافر بار و محمولات پستی از لحاظ پیاده و سوار کردن آنها در نقاطی واقع در خطوط مشخصه در قلمرو دولی غیر از دولتی که موسسه یا موسسات هواپیمایی را تعیین نموده است طبق اصول ذیل انجام گیرد. ظرفیت باید متناسب باشد با:
الف - احتیاجات حمل و نقل بین کشور مبدا و کشور مقصد.
ب - احتیاجات خط هوایی سرتاسری .
ج - احتیاجات حمل و نقل نواحی که هواپیماهای موسسات هواپیمایی از آن عبور می نمایند با رعایت منافع سرویس های حمل و نقل هوایی دیگری که به وسیله موسسات هواپیمایی کشورهای آن نواحی تاسیس شده است .
ماده 8 - تعرفه هایی که برای هر یک از سرویس های مورد موافقت وضع می شود باید عادلانه بوده و میزان آن با رعایت کلیه عوامل مربوطه از جمله
صرفه جویی در عمل و نفع عادلانه و اختلاف خصوصیات سرویس ها(از قبیل میزان سرعت و وسائل راحتی مسافرین ) و تعرفه هایی که از طرف موسسات هواپیمایی دیگر در هر قسمت از مسیر وضع شده تعیین شوند. نسبت به هر مسیر تعرفه ها باید در صورت امکان بین موسسات هواپیمایی طرفین متعاهدین پس از مشورت با موسسات هواپیمایی دیگر در همان مسیر یا در قسمتی از آن عمل می نمایند تعیین گردد این گونه موافقت ها در تعیین تعرفه در صورت امکان به وسیله
دستگاه تعیین نرخ انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی انجام می گیرد اجرای تعرفه هایی که بدین ترتیب مورد موافقت قرار می گیرد موکول به تصویب طرفین
متعاهدین خواهد بود.
ماده 9 - مواد 15 - 24 - 31 - 32 - 33 - 35 قرارداد بین المللی هواپیمایی کشوری به صورت فعلی آنها به منزله جز لایتجزای این موافقتنامه در مورد هر یک از طرفین متعاهدین طی مدت اعتبار این موافقتنامه لازم الاجرا خواهد بود مگر این که طرفین متعاهدین که قرارداد نامبرده را امضا نموده اند نسبت به مواد مذکور اصلاحاتی را که طبق ماده 94 آن قرارداد به موقع اجرا گذارده خواهد شد تصویب نمایند و در این صورت موادی که به این ترتیب اصلاح شده نسبت به طرفین متعاهدین در مدت اعتبار این موافقتنامه لازم الاجرا خواهد بود.
ماده 10 - مقامات صلاحیتدار هواپیمایی هر یک از طرفین متعاهدین در صورت تقاضای مقامات صلاحیتدار هواپیمایی طرف متعاهد دیگر اطلاعات و آماری را که معقولا مورد لزوم و مربوط باشد به تعداد و ظرفیت سرویس های مورد موافقت و
حمل و نقل هایی که توسط موسسه یا موسسات هواپیمایی معینه خود در سرویس های هوایی به مقصد نقاطی در قلمرو طرف دیگر موافقتنامه یا از نقاطی در قلمرو
طرف مزبور یا از راه آن قلمرو انجام شده و همچنین اطلاعات مربوط به مبدا و مقصد حمل و نقل های مزبور را تهیه و تسلیم خواهند نمود.
ماده 11 - الف - هر گاه یکی از طرفین متعاهدین مقتضی بداند که شرایط این موافقتنامه را تغییر دهند می تواند تقاضای مشورت بین مقامات رسمی هواپیمایی طرفین متعاهدین را بنماید و این مشورت در ظرف 60 روز از تاریخ تقاضا شروع خواهد شد و هر موقع که مقامات رسمی نامبرده با تغییر این موافقتنامه توافق نظر حاصل نمودند تغییر مزبور پس از آن که به وسیله مبادله یادداشت هایی از مجرای سیاسی تایید گردید به موقع اجرا گذارده خواهد شد این تغییر بایستی بلافاصله به اطلاع شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری برسد.
ب - تغییراتی که یک طرف متعاهد خطوط هواپیمایی معینه می دهد و یا حذف نقاطی از آن خطوط در یک یا کلیه پروازها به استثنای تغییر نقاط در قلمرو طرف متعاهد دیگر که هواپیماهای موسسه یا موسسات هواپیمایی معینه در آن فرود می آیند تغییر این موافقتنامه محسوب نخواهد شد لذا مقامات هواپیمایی هر یک از طرفین متعاهدین می توانند به تنهایی تغییرات نامبرده را بدهند و یا نقاطی را حذف نمایند مشروط بر این که حذف نقاط و یا تغییرات نامبرده را بدون تاخیر به اطلاع مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر برسانند.
ماده 12 - چنانچه نسبت به تفسیر یا اجرای این موافقتنامه اختلافی بین طرفین متعاهدین روی دهد طرفین در وهله اول کوشش خواهند نمود که آن را به وسیله مذاکره مستقیم بین خود حل و فصل نمایند هر گاه به این وسیله رفع اختلاف مزبور میسر نگردید موضوع مورد اختلاف به حکمیت هیات یا شخصی یا سازمانی که با توافق نظر طرفین تعیین شده باشد ارجاع خواهد گردید اگر با ارجاع امر به حکمیت موافقت نظر حاصل نشود یا پس از موافقت با ارجاع امر به حکمیت نسبت به ترکیب هیات آن طرفین مزبور اتفاق نظر حاصل ننمایند هر یک از طرفین متعاهدین می تواند موضوع مورد اختلاف را برای صدور رای به محکمه ای که صلاحیت اخذ تصمیم دارد و ممکن است در سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری تاسیس گردد ارجاع و در صورتی که چنین محکمه وجود نداشته باشد به شورای سازمان مزبور و در غیر این صورت به دیوان داوری بین المللی رجوع نماید، طرفین متعاهدین تعهد می نمایند طبق رای که به ترتیب مقرر در این ماده صادر خواهد گردید عمل کنند هر گاه و مادامی که هر یک از طرفین متعاهدین یا موسسه یا موسسات هواپیمایی معینه آن طبق رایی که به موجب این ماده صادر شود عمل ننماید طرف متعاهد دیگر می تواند هر گونه حقی را که طبق این موافقتنامه به طرف متعاهد مستنکف یا به موسسات هواپیمایی مستنکف متعلق به آن اعطا نموده محدود یا معلق یا نقض نماید.
ماده 13 - در صورتی که یک قرارداد یا موافقتنامه عمومی چند جانبه راجع به حقوق مربوط به حمل و نقل سرویس های هوایی منظم بین المللی نسبت به هر دو طرف متعاهد به موقع اجرا درآید موافقتنامه فعلی به طوری اصلاح خواهد شد که با مقررات قرارداد یا موافقتنامه مزبور منطبق گردد.
ماده 14 - این موافقتنامه یک سال پس از تاریخ وصول اخطار خاتمه موافقتنامه به وسیله یکی از طرفین متعاهدین خاتمه خواهد یافت مگر این که اخطار نامبرده قبل از انقضای مدت یک سال مذکور با موافقت طرفین پس گرفته شود این اخطار باید در آن واحد به شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری نیز ارسال شود.
طرف متعاهدی که اخطار خاتمه موافقت نامه را دریافت کرده است به آن پاسخ وصول خواهد داد و در صورت عدم اعلام وصول اخطار مذکور چهارده روز پس از تاریخ وصول به شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری به طرف متعاهد
دیگر وصول یافته تلقی خواهد شد. ماده 15 - موافقتنامه فعلی و کلیه قراردادهای مربوط به آن در نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری به ثبت خواهد رسید.
ماده 16 - دولت شاهنشاهی ایران تصویب این موافقتنامه را از طرف مجلسین ایران به دولت دانمارک اعلام خواهد داشت و هر دو طرف متعاهد در تاریخ ابلاغ اعلامیه مذکور از طرف دولت شاهنشاهی این موافقتنامه را قطعی و قابل اجرا تلقی خواهند نمود.
برای تایید مراتب بالا نمایندگان تام الاختیار امضاکننده زیر که از طرف دولت متبوع خود دارای اختیارنامه می باشند این موافقتنامه را امضا و به مهر خود ممهور نمودند.
این موافقتنامه در تاریخ 27 خرداد ماه 1330 خورشیدی مطابق 18 ژوئن 1951 در تهران به سه زبان فارسی و دانمارکی و انگلیسی که هر سه متن متساویا معتبر می باشند به امضا رسید.
از طرف دولت شاهنشاهی ایران از طرف پادشاهی دانمارک

ضمیمه موافقتنامه هواپیمایی منعقده بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی دانمارک

برنامه پرواز
1 - خطوطی که توسط موسسه یا موسسات هواپیمایی معینه از طرف دولت ایران مورد استفاده قرار خواهند گرفت :
تهران و یا آبادان از راه نقاط واقعه در خاورمیانه و خاور نزدیک و اروپا به کپنهاک و نقاط ماورا آن و بالعکس .
2 - خطوطی که توسط موسسه یا موسسات هواپیمایی معینه از طرف دولت دانمارک مورد استفاده قرار خواهند گرفت :
کپنهاک از راه نقاط واقعه در اروپا و خاور نزدیک و خاورمیانه به تهران و یا آبادان و نقاط ماورا آن و بالعکس .
اجازه مبادله موافقتنامه سرویسهای حمل و نقل هوایی بازرگانی بین کشور شاهنشاهی ایران و دولت پادشاهی دانمارک مشتمل بر یک مقدمه و شانزده ماده و یک ضمیمه به شرح فوق در جلسه پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و سی و چهار داده شده است .
رییس مجلس شورای ملی - رضا حکمت

نوع :
5
شماره انتشار :
تاریخ تصویب :
1334/02/14
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی :
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)