شماره 31771/ت30359ه - 4/9/1383
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
هیئت وزیران در جلسه مورخ 17/8/1383 بنا به پیشنهاد شماره 44638/100 مورخ 23/12/1382 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد تبصره (3) ماده واحده قانون تاسیس شرکت دولتی پست بانک - مصوب 1374 - آئین نامه معاملات شرکت دولتی پست بانک را به شرح زیر تصویب نمود
: آئین نامه معاملات شرکت دولتی پست بانک
فصل اول - کلیات
ماده 1 - معاملات شرکت دولتی پست بانک (که در این اساسنامه به اختصار (پست بانک) نامیده می شود) اعم از خرید ، فروش و اجاره ، پیمانکاری و اجرت کار و غیره ( به استثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی می شود و موارد مندرج در ماده 4 این آئین نامه ) باید حسب مورد از طریق مناقصه یا مزایده انجام شود .
تبصره1 - مقررات این آئین نامه ، معاملات یا پرداخت هایی را که مشمول عملیات بانکی و معاملات ناشی از تسهیلات اعطایی پست بانک باشد شامل نخواهد شد . معاملات یادشده طبق مقررات ابلاغی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد .
تبصره 2 - انجام امور و جبران هزینههائی که در اثر حوادث ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ناشی از جنگ ، آتش سوزی ، زلزله ، سیل ، بازسازی اماکن تخریب شده و نظایر آن می باشد از شمول این آئیننامه مستثنی بوده و بنابه پیشنهاد واحد آسیبدیده با کسب مجوز از هیأت مدیره پست بانک اقدام خواهد شد .
ماده 2 - کلیه معاملات مندرج در ماده (1) این آئین نامه از نظر کمیت ( مبلغ ) به شرح زیر به سه طبقه تقسیم می شود:
1 - معاملات جزئی عبارتست از خرید و فروش و انجام هزینههای لازم تا مبلغ ده میلیون (000/000/10) ریال .
2 - معاملات متوسط عبارتست از خرید و فروش و انجام هزینههای لازم از دهمیلیون و یک (001/000/10) ریال تا یکصد (000/000/100) میلیون ریال .
3 - معاملات عمده عبارتست از خرید و فروش و انجام هزینههای لازم از مبلغ یکصد میلیون و یک (001/000/100) ریال به بالا .
ماده 3 - کلیه معاملات پست بانک حسب مورد از طریق استعلام بهاء مناقصه ، مزایده و حراج متناسب با نوع و کمیت معامله به شرح زیر انجام می گردد .
1 - در مورد معاملات جزئی ، مأمور خرید می تواند به فروشندگان کالا یا انجامدهندگان کارمورد احتیاج مراجعه و پس از تحقیق کامل از بهای کالا یا کار مورد نیاز ، معامله را با رعایت صرفه و صلاح پست بانک انجام دهد . مأمور خرید باید ذیل صورتحساب خرید کالا و یا خدمات و سند هزینه را با قید نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ و ذکر اینکه معامله با کمترین بهای ممکن انجام شده است امضاء نموده و موارد به تائید مسئول دایره خرید یا واحد خدمتی او یا معاون هریک از آنان در غیاب مسئول مربوط رسیده باشد .
2 - درمورد معاملات متوسط مأمور خرید پس از کسب دستور کتبی باید از فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار مورد احتیاج که عده آنها کمتر از سه نفر نباشد ( مگر در مواردی که عده فروشندگان یا انجام دهندگان کار در محل کمتر باشد) . روی برگ جداگانه استعلام بهای کتبی به عمل آورد ، به این ترتیب که مأمور خرید نوع کالا یا خدمات مورد نیاز مشخصات و میزان آن را به طور کامل در برگ استعلام بهاء تعیین و فروشنده کالا یا انجام دهنده خدمات حداقل بهای پیشنهادی با توجه به کیفیت و مرغوبیت یکسان کالا و خدمات را با قید مدت اعتبار بهای اعلام شده در آن تصریح و با ذکر اینکه استعلام بهاء توسط او به عمل آمده و قید تاریخ ذیل برگ مزبور را امضاء خواهد نمود و در صورتی که فروشندگان مورد مراجعه حاضر به همکاری و ارائه استعلام بهای کتبی نباشند مأمور خرید می تواند با اخذ اطلاعات مربوط به استعلام بهای کتبی و درج نام و نشانی و مشخصات کامل فروشنده مربوطه با قید استعلام شفاهی در برگ مربوطه استعلام و امضاء به اداره تدارکات تحویل نماید . معامله پس از تائید مسئول اداره تدارکات یا معاون او در غیاب مسئول و با تائید مدیرعامل یا نماینده مجاز از طرف وی و به کمترین بهای پیشنهادی انجام خواهد گردید .
3 - در مورد معاملات عمده با پیشنهاد اداره تدارکات ، موافقت کمیسیون معاملات و تصویب هیئت مدیره پست بانک از طریق مناقصه محدود ، عمومی و یا مزایده حسب مورد انجام خواهد شد .
تبصره1 - امور مربوط به خرید کالا از منابع خارج از کشور با رعایت قوانین ارزی و مقررات صادرات و واردات انجام خواهد شد .
تبصره2 - به منظور ایجاد تسهیلات لازم در امر تدارکاتی شعب خارج از مرکز ، هیئت مدیره می تواند در مورد معاملات جزئی و متوسط اختیارات لازم را بهسرپرستان مناطق یا عندالزوم رؤسای شعب تفویض نماید .
تبصره3 - در مواردی که فروشنده کالا یا انجام دهنده خدمت کمتر از سه نفر در محل باشد مأمورخرید مراتب را در برگ استعلام بهاء قید و امضاء نماید .
تبصره4 - در صورتی که حداقل بهای ذکر شده در استعلام بهاء به تشخیص مأمورخرید و تائید مسئول اداره تدارکات عادلانه باشد معامله با پیشنهاد دهنده حداقل بهاء انجام خواهد شد .
تبصره5 - تقسیم و تجزیه مبلغ معامله مربوط به یک کالا و یا یک خدمت و انجام آن در دفعات به منظور استفاده از حد نصاب کمتر به نحوی که مثلاً معامله عمده به معامله متوسط یا معامله متوسط به معامله جزئی تبدیل گردد به هیچ وجه مجاز نمی باشد .
ماده 4 - معاملاتی که از شمول مناقصه و مزایده مستثنی است به شرح زیر میباشد:
1 - در مورد معاملاتیکه طرف مع - امله وزارتخانه ها ، م - ؤسسات دولتی و شرکت هائی که بیش از پنجاه درصد (50%) سهام آنها متعلق به یکی از اشخاص فوق باشد .
2 - خرید اموال منقول و غیرمنقول و خدماتی از جمله خدمات هنری که بهتشخیص مدیرعامل و تصویب هیأت مدیره منحصر به فرد باشد .
3 - اجاره ، استیجاره و یا معاوضه اموال که برطبق نظر کمیسیون معاملات لزوم اجرای آن براساس قیمت کارشناسی رسمی دادگستری تایید گردیده باشد .
4 - خرید کالاهای انحصاری و کالاهائی که از طریق مراجع ذیصلاح برای آنها نرخ تعیین شده باشد .
5 - خرید کالاها و خدمات مورد مصرف روزانه که در محل از طرف دستگاه های ذی ربط دولتی یا شهرداری ها برای آنها نرخ معینی در نظر گرفته شده باشد .
6 - کرایه حمل و نقل هوائی ، دریائی ، زمینی ، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع .
7 - خرید قطعات یدکی برای تعویض و یا تکمیل لوازم و تجهیزات اعم از خودرو ، لوازم ماشینآلات و همچنین ادوات و ابزار و وسایل کار پرسنل و یا لوازم خاص آزمایشگاه و بیمارستان که لزوم آن به تائید کمیسیون معاملات رسیده باشد .
8 - در مورد خرید اموالی که به تشخیص مدیرعامل و تصویب مجمع عمومی بهصرفه و صلاح پست بانک باشد .
9 - در مورد خدمات حقوقی که به تشخیص مدیرعامل و تصویب هیئت مدیره بهصرفه و صلاح پست بانک باشد .
10 - در مورد خرید خدمات هنری ، خدمات کارشناسی ، خدمات مشاورهای ، مطالعاتی و پژوهشی و تهیه و طراحی نرم افزارهای مورد نیاز به تشخیص هیئتمدیره پست بانک .
11 - انجام تعهدات ناشی از اجرای احکام قضایی .
ماده 5 - به منظور رسیدگی و اظهارنظر و اتخاذ تصمیم در مورد معاملات پستبانک کمیسیون معاملات تشکیل می گردد . ترکیب اعضای کمیسیون معاملات به شرح زیر است:
1 - مدیرعامل یا نماینده وی .
2 - ذیحساب .
3 - مدیرکل تدارکات .
4 - مدیر کل حقوقی .
5 - یک نفر به انتخاب هیئت مدیره .
ماده 6 - کمیسیون معاملات به ریاست مدیرعامل پست بانک یا نماینده وی تشکیل می شود . جلسات کمیسیون به تصمیم رئیس کمیسیون و با تقاضای اداره کل تدارکات منعقد و مسئولیت ابلاغ ساعات و ایام کار کمیسیون پس از هماهنگی با ایشان به عهده مدیر کل تدارکات می باشد . جلسات کمیسیون معاملات با حضور کلیه اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آراء معتبر خواهد بود .
تبصره1 - در مواردی که معامله مربوط به امر تخصصی باشد یک نفر صاحب نظر متخصص به انتخاب رئیس کمیسیون برای اظهارنظر به کمیسیون دعوت می شود .
تبصره2 - اعضای کمیسیون معاملات مسئول بررسی جمیع جهات معامله با توجه به پیشنهادات ارائه شده با رعایت صرفه و صلاح پست بانک و مفاد آئیننامه معاملات بوده و میبایستی تصمیمات خود را به صورت صریح و روشن اتخاذ نمایند .
تبصره3 - چنانچه امور مربوط به احداث و نگاهداری ساختمان ها در واحد مستقلی متمرکز باشد پیشنهادات مرتبط به معاملات اینگونه امور مستقیماً و با حضور رئیس یا معاون واحد ساختمانی پست بانک در کمیسیون معاملات مطرح و اتخاذ تصمیم می گردد .
فصل دوم - مناقصه
ماده 7 - در مورد معاملات جزئی و متوسط ، نازلترین قیمت ممکن به شرح مندرج در ماده (3) این آئین نامه تعیین و معامله انجام می گیرد . در مورد معاملات عمده از طریق انتشار آگهی مناقصه (مناقصه عمومی) یا ارسال دعوتنامه (مناقصه محدود) انجام می شود .
ماده 8 - مناقصه عمومی از طریق انتشار آگهی انجام می گیرد و آگهی باید از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله به تشخیص پست بانک در یکی از جراید کثیرالانتشار و یک روزنامه محلی درج و اگر روزنامه محلی منتشر نشود در روزنامه شهرستان یا استان مربوط یا تهران درج گردد .
ماده 9 - در انجام مناقصه عمومی رعایت نکات زیر لازم است:
1 - ذکر کلیه مشخصات و شرایط مورد معامله .
2 - ذکر ترتیب فروش اسناد مناقصه و روش تعیین برنده مناقصه .
3 - مدت قبول پیشنهادها که در داخل کشور از تاریخ اولین نوبت انتشار کمتر از ده روز و در مورد آگهی های خارج از کشور کمتر از شصت روز نباشد .
4 - میزان سپرده شرکت در مناقصه که حداقل سه درصد (3%) کل برآورد می باشد .
5 - تعیین میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن .
6 - حداکثر مدتی که برای بررسی پیشنهادها و تشخیص حائز حداقل و ابلاغ بهبرنده مناقصه ضرورت دارد .
7 - تعیین روز ، ساعت و محل قرائت پیشنهادها و همچنین مجاز بودن حضور پیشنهاددهندگان یا نمایندگان آنها در کمیسیون .
8 - محل توزیع نقشهها و برگ شرایط موضوع مناقصه و مشخصات آن در صورت لزوم .
9 - قید این نکته که پست بانک در رد و یا قبول هر یک از پیشنهادها مختار است .
10 - مدت و محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار و ترتیب حمل و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار کلاً یا بعضاً تأخیر نماید .
11 - پیشنهادها باید با مبلغ مشخص یا براساس درصد کسر یا اضافه نسبت بهواحد بهای اعلام شده در پاکت لاک و مهر شده تسلیم شود .
تبصره1 - میزان پیش پرداخت در صورتی که به تشخیص پست بانک پرداخت آن به برنده مناقصه لازم باشد با پیشنهاد کمیسیون معاملات و تصویت هیأت مدیره در قبال ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط (غیر از بانک مورد معامله) قابل پرداخت خواهد بود .
تبصره2 - در صورت عدم امکان اخذ ضمانت نامه بانکی ، اخذ سایر تضمینهای معتبر با موافقت کمیسیون معاملات و تنفیذ مدیرعامل با رعایت صرفه و صلاح پستبانک بلامانع می باشد .
ماده 10 - مناقصه محدود از طریق ارسال دعوت نامه برای اشخاص صلاحیت دار که نام آنها حداقل در یکی از فهرست های واجدین صلاحیت پست بانک و یا سایر مؤسسات و دستگاه های دولتی درج شده باشد انجام می شود . کمیسیون معاملات بسته به مورد فهرست یکی از مؤسسات دولتی را انتخاب و اشخاص ذیصلاح را دعوت می نماید .
تبصره1 - دعوت نامه شرکت در مناقصه محدود باید برای کلیه اشخاصی که طبق ماده (10) این آئین نامه تعیین شده اند ارسال گردد . مگر آنکه در فهرست واجدین صلاحیت میزان معینی برای معاملاتی که در زمان واحد به یک شخص می توان واگذار نمود پیش بینی شده باشد که در این صورت از کسانی که معاملات واگذاری به آنها از حد نصاب مذکور تجاوز کرده باشد دعوت به عمل نخواهد آمد .
تبصره2 - مقررات مربوط به مناقصه عمومی چنانچه با مقررات مناقصه محدود مغایر نباشد در مناقصه محدود لازم الرعایه است .
ماده 11 - درصورتی که در مدت مقرر پیشنهادی نرسیده باشد پست بانک می تواند مناقصه را تجدید و یا موضوع را برای بررسی و ارائه پیشنهاد لازم بهکمیسیون معاملات بفرستد .
ماده 12 - درصورتی که در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون معاملات پیشنهادهای رسیده را اعم از اینکه یک یا بیشتر باشد باز و رسیدگی و به شرح زیر اتخاذ تصمیم خواهد نمود:
درصورتی که به نظر کمیسیون معاملات کمترین بهای پیشنهادی (یا بهای پیشنهاد شده در موردی که فقط یک پیشنهاد رسیده باشد) عادلانه باشد ، کمیسیون معاملات پیشنهاددهنده را به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود . در غیراینصورت کمیسیون میتواند اظهارنظر کند که مناقصه تجدید یا حداقل از سه نفر استعلام بهاء شود و نتیجه آن در کمیسیون مطرح شده و درصورتی که حداقل بهای بدست آمده در استعلام بهاء کمتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد ، کمیسیون پیشنهاد دهنده حداقل بهاء در استعلام را برنده اعلام می کند مگر اینکه تفاوت این دو بهاء کمتر از پنج درصد باشد که در این صورت اگر پیشنهاددهنده حداقل در مناقصه حاضر باشد به حداقل بهای به دست آمده در استعلام معامله را انجام دهد به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد و در صورتی که حداقل بهای بدست آمده در استعلام برابر یا بیشتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد یا در استعلام بهاء کسی داوطلب انجام معامله نباشد یا تعداد داوطلبان کمتر از 3 نفر باشد کمیسیون می تواند پیشنهاددهنده حداقل مناقصه را به عنوان برنده مناقصه اعلام و در غیر آن تصمیم به تجدید یا ترک مناقصه بگیرد .
تبصره - تعیین پیشنهاددهنده حداقل با توجه به شرایط و مرغوبیت موضوع مناقصه به عمل خواهد آمد .
ماده 13 - در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالا یا کار باشد هرگاه در شرایط مناقصه اختیار تفکیک مورد معامله برای پست بانک پیشبینی نشده باشد کمیسیون معاملات میتواند شخصی را که بهای پیشنهادی او در مجموع با توجه شرایط و مرغوبیت کالا کمتر است برنده مناقصه اعلام کند .
ماده 14 - با اعلام برنده مناقصه توسط کمیسیون معاملات اداره تدارکات (کارپردازی یا اداره ساختمان) پس از تنفیذ هیئت مدیره میبایست نتیجه را در اسرع وقت به برنده ابلاغ نماید تا برای انجام معامله مراجعه کند ، در صورت عدم تنفیذ هیئت مدیره مناقصه تجدید خواهد شد .
ماده 15 - پس از اعلام برنده مناقصه ، سپرده برنده مناقصه و شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قراردارد نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاددهندگان مسترد خواهد شد . سپرده برنده مناقصه و شخص دوم بلافاصله پس از امضای قرارداد و اخذ سپرده تضمین حسن انجام معامله از طرف شخص اول به وسیله پستبانک مسترد خواهد شد .
ماده 16 - در صورتی که برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف (10) روز به استثنای ایام تعطیل نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند یا برای انجام معامله حاضر نشود سپرده وی به نفع پست بانک ضبط میشود و مراتب به شخصی که پیشنهاد او در مرتبه دوم قرار دارد ابلاغ می گردد . اگر او نیز ظرف مدت مذکور نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند یا برای انجام معامله حاضر نشود سپرده او هم به نفع پست بانک ضبط و مناقصه تجدید خواهد شد .
تبصره1 - نتیجه مناقصه به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قراردارد به شرطی ابلاغ می شود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد و در غیر اینصورت رجوع به او ممنوع است .
تبصره2 - مدت 10 روز مقرر در این ماده در موردی که طرف معامله در خارج از کشور اقامت داشته باشد ممکن است حداکثر تا یک ماه تعیین شود مشروط براینکه در آگهی مناقصه ذکر شده باشد .
تبصره3 - در صورتی که حائز حداقل بهاء بیش از یک نفر باشد و نسبت بهانجام معامله با یکی از آنها در مهلتی که کمیسیون تعیین خواهد کرد بین آنها توافق حاصل نشود حق تقدم با برندهای خواهد بود که در محل انجام کار سکونت دارد .
در صورتی که سایرین نیز واجد شرایط باشند کمیسیون برنده مناقصه را از طریق قرعه تعیین خواهد کرد .
تبصره4 - پیشنهادات فاقد امضاء ، مشروط ، مخدوش و بدون سپرده ، پذیرفته نشده و مردود می باشد .
فصل سوم - مزایده و حراج
ماده 17 - در مورد معاملات جزئی با موافقت اداره تدارکات ، مأمور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس از تحقیق کامل از بهاء با رعایت صرفهوصلاح پست بانک معامله را انجام و سند مربوط را با تعهد اینکه معامله با بیشترین بهای ممکن انجام شده است و با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضاء کند .
ماده 18 - در مورد معاملات متوسط پس از تائید کمیسیون معاملات از طریق مزایده حضوری (حراج ) توسط اداره تدارکات به شرح زیر اقدام خواهد شد .
1 - اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل حراج و سایر شرایطی که لازم باشد باید با آگهی در روزنامههای کثیرالانتشار و در صورت ضرورت به طریق دیگر به اطلاع عموم برسد .
2 - مورد معامله قبلاً توسط کارشناس (ارزیاب) یا نماینده منتخب مدیرعامل پست بانک ارزیابی و حراج از بهای تعیین شده شروع و به خریداری که بالاترین بهاء را پیشنهاد نماید واگذار شود و چنانچه کالا به حداقل قیمت ارزیابیشده هم به فروش نرسد حداکثر با تخفیف ده درصد (10%) از قیمت ارزیابی آن را به فروش رسانند و چنانچه با این قیمت هم داوطلبی پیدا نشود کالا مجدداً ارزیابی و حراج تکرار خواهد شد .
ماده 19 - در مورد معاملات عمده ، واحد تدارکاتی پس از تائید کمیسیون معاملات پست بانک با استفاده از انتشار آگهی مزایده در روزنامه کثیرالانتشار اقدام نماید ، ضمناً شرایطی که طبق این آئیننامه برای آگهی مناقصه پیش بینی شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت شود .
ماده 20 - در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص کمیسیون معاملات میسر و یا به مصلحت نباشد می توان معامله را به طریق دیگری انجام داد . در این صورت کمیسیون مذکور با رعایت صرفه و صلاح پست بانک نحوه انجام اینگونه معاملات را در هر مورد یا بهطورکلی به ترتیب توسط هیئت مدیره و یا مجمع عمومی برای یک نوع کالا یا خدمت تعیین و اعلام خواهد نمود .
فصل چهارم - انعقاد قرارداد
ماده 21 - در معاملاتی که از طریق قرارداد انجام میگیرند نکات زیر در قرارداد مربوط قید و رعایت می شود:
1 - نام و مشخصات کامل طرفین قرارداد .
2 - نوع و مقدار مورد معامله و مشخصات کامل آنها .
3 - مدت انجام تعهد و محل و شرایط تحویل مورد معامله .
4 - ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که برنده مناقصه و مزایده درانجام تعهدات جزئاً و کلاً تأخیر نماید .
5 - الزام تحویل کالا بر طبق نمونه ، در صورتی که تهیه نمونه لازم باشد در اینصورت باید نمونه کالا با مهر طرفین معامله ممهور و نزد پست بانک نگهداری شود .
6 - تصریح برنده مناقصه مبنی بر اینکه از مشخصات کالا یا کار مورد معامله و مقتضیات محل تحویل کالا یا انجام کار اطلاع کامل دارد .
7 - اختیار پست بانک نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله در مدت قرارداد تا میزان سی درصد (30%) مقدار مندرج در قرارداد .
8 - بهای مورد معامله و ترتیب پرداخت آن و در مواردی که انجام کار براساس واحد بهاء احتساب و پرداخت خواهد شد .
9 - مبلغ پیش پرداخت و ترتیب واریز آن در صورتی که در شرایط مناقصه ذکر شده باشد .
10 - تعیین تضمین حسن انجام معامله به میزان حداقل پنج درصد (5%) کل مبلغ مورد پیمان و نحوه وصول اقساط آن در امور ساختمانی و باربری و ترتیب استرداد آن براساس شرایط مناقصه .
11 - مدت بین تحویل موقت و تحویل قطعی در قراردادهای مربوط بهساختمان و نظایر آن براساس شرایط مناقصه .
12 - سایر تعهداتی که در شرایط مناقصه ذکر شده است و همچنین شرایط دیگریکه مورد توافق طرفین معامله قرار گیرد ، مشروط براینکه متضمن امتیازاتی علاوه بر آنچه در شرایط مناقصه ذکر شده برای فروشنده نباشد .
فصل پنجم - معاملات اضطراری
ماده 22 - در کلیه معاملات رعایت موارد مندرج در آئیننامه الزامی است مگر در مواردی که امکان تهیه کالا براساس مفاد آئین نامه میسر نباشد و خرید به اندازه رفع نیاز و به صورت اضطراری انجام می گیرد .
تبصره1 - تشخیص موارد اضطراری خرید در معاملات حداکثر تا سقف دهمیلیون (000/000/10) ریال به عهده مسئول واحد تدارکات و در معاملات بیش از مبلغ یادشده با پیشنهاد واحد تدارکات و تائید کمیسیون معاملات و تصویب هیئتمدیره خواهد بود .
تبصره2 - گزارش خرید و تحویل کالا باید بر حسب مورد توسط مأمورخرید یا مسئول واحد تدارکاتی تنظیم و گواهی شده و صورتمجلس خرید و تحویل کالا و تایید مسئول انبار ضمیمه اسناد باشد .
فصل ششم - تحویل کالا یا انجام خدمت
ماده 23 - تحویل موضوع معامله در معاملات جزئی و متوسط و عمده به وسیله و مسؤولیت انباردار یا تحویل گیرنده خدمت یا کالا و مسئول اداره تدارکات یا نماینده وی صورت می گیرد .
تبصره1 - تحویل موضوع معامله در معاملات متوسط و عمده با تنظیم صورتمجلس باید انجام شود پس از اینکه مسلم شد کالا یا خدمت دارای تمام مشخصات لازم میباشد مراتب و مقدار آن در صورت مجلس تحویل ، ذکر و از طرف مسئولان مربوط با ذکر نام و نامخانوادگی و سمت و تاریخ باید امضاء شود . در مورد معاملات جزئی گواهی تطبیق مشخصات و مقدار کالا یا انجام خدمت به عهده انباردار یا تحویل گیرنده خدمت میباشد .
تبصره2 - در مواردی که تشخیص مشخصات موضوع معامله احتیاج به بصیرت و تخصص داشته باشد یک نفر از طرف کمیسیون معاملات که در امر فوق خبره باشد انتخاب تا با همراهی تحویل گیرنده در امر تحویل شرکت نماید .
تبصره3 - برای کالاهای تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار که دارای شماره مسلسل باشد صادرگردد و به امضاء انباردار برسد و در دفتر واردات انبار ثبت و شماره ثبت دفتر انبار روی قبض ذکر گردد .
تبصره4 - در مواردی که کالا طبق نمونه خریداری میشود و یا برطبق کاتالوگ یا پیشنهاد مورد قبول خریداری میشود باید مشخصات کالای خریداری شده برحسب مورد با نمونه مزبور و کاتالوگ و یا پیشنهاد مورد قبول و سیاهه مربوط تطبیق و با تنظیم و صورتمجلس نسبت به تحویل گرفتن کالا اقدام شود .
فصل هفتم - نحوه پرداخت
ماده 24 - پرداخت بهای کلیه معاملات باید براساس صورتحساب و رسید تحویل یا تائید انجام خدمت و مجوز انجام معامله باشد .
تبصره - در موردخرید از مؤسسات دولتی ، وابسته به دولت و نهادهای انقلابی چنانچه تحویل فوری کالا عملی نباشد میتوان بهای کالا را نقداً پرداخت نمود .
ماده 25 - پرداخت بهای معاملات به وسیله چک انجام میشود و یا به حساب جاری ذینفع معامله منظور می گردد .
تبصره - معاملات تا سقف جزئی را نقداً نیز میتوان از محل تنخواه گردان پرداخت نمود .
ماده 26 - در معاملاتی که در شهرستان ها و خارج از کشور صورت می گیرد اداره ذیربط پست بانک با رعایت مقررات این آئیننامه اختیار دستور لازم به رئیس شعبه مستقل و یا سرپرست شعب خواهد داد .
ماده 27 - هیئت مدیره پست بانک میتواند اجناس و اثاثیه فرسوده و همچنین اجناس و اثاثیه ای که زائد تشخیص می دهد و فروش آن را نیز مقتضی نمیداند به دولت و مؤسسات وابسته به دولت و بنگاه های خیریه عمومی بلاعوض تحویل دهد .
ماده 28 - مدیرعامل یا هیئتمدیره پست بانک مجاز است قسمتی از اختیارات کمیسیون معاملات مندرج در این آئیننامه را به هیأتی مرکب از پنج نفر از افراد ذی صلاح در مراکز استان ها به جز استان تهران و در شهرستان ها منحصراً شهرستان کرج متشکل از نماینده عضو هیئت مدیره ناظر بر امور تدارکات (ترجیحاً سرپرست منطقه و یا رئیس شعبه مرکزی) ، نماینده مدیرعامل ، نمایندگان و یا ترجیحاً رؤسا و یا مسئولان حسابداری ، تدارکات و حقوقی پست بانک در استان مربوط واگذار نماید . کمیسیون مزبور علاوه بر داشتن اختیارات مالی در حد معاملات جزئی و متوسط ، در مورد معاملات عمده نیز پس از اخذ موافقت هیئتمدیره و یا مدیرعامل با توجه بهمورد بدون سقف و محدودیت و با رعایت مقررات اقدامخواهد نمود . تصمیمات این هیئت با اکثریت سه رأی معتبر خواهد بود .
ماده 29 - پرداخت هزینههای مصرف برق ، آب و آبونمان تلفن و هزینه سوخت دستگاه حرارت مرکزی و تهویه مطبوع به نرخ رسمی و نیز عوارض شهرداری و وجوهی که طبق قوانین و مقررات مربوط باید پرداخت شود و یا تأخیر در پرداخت موجب عدم استفاده از تسهیلات یا جریمه می شود مشمول این آئیننامه نمی باشد .
ماده 30 - اتخاذ تصمیم در مورد اموال غیرمنقولی که در نتیجه عدم بازپرداخت به موقع تسهیلات یا اعتبار اعطائی یا عدم اجرای سایر تعهدات قانونی و قراردادی مشتری ، به منظور استیفای مطالبات به تملک پست بانک درمی آید با هیأتمدیره پست بانک خواهد بود .
ماده 31 - مواردی که در این آئین نامه پیشبینی نگردیده اند ، براساس قوانین و مقررات ناظر به معاملات بانکها اقدام خواهد شد .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف
نوع :
4
شماره انتشار :
17408
تاریخ تصویب :
1383/08/17
تاریخ ابلاغ :
1383/09/09
دستگاه اجرایی :
موضوع :