وزارت دارائی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 16/4/38 آئین نامه اضافات و ترفیعات را بشرح ذیل تصویب نمودند :
آئین نامه ترفیعات و اضافات
ماده 1 - ترفیع رتبه و اضافه حقوق برای کارمندی پیشنهاد میشود که از طرز خدمت و رفتار او از هر جهت رضایت حاصل باشد .
ماده 2 - رؤسای ادارات وزارتخانه ها در مرکز و شهرستانها موظفند تا آخر تیرماه هر سال صورتی از اسامی کسانیکه با رعایت نکات مزبور در این آئین نامه تا آخر اسفند همان سال مستحق ترفیع و یا اضافه حقوق تشخیص داده میشوند باداره کارگزینی وزارتخانه ارسال دارد .
تبصره 1 - ضمیمه این صورتها باید برای هر نفر ورقه ای که حاکی از مجموع نمرات چهارماهه کارمند بطریقی که در این آئین نامه ذکر میشود باشد .
تبصره 2 - به پیشنهاد هائیکه بعد از تیرماه ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد .
ماده 3 - ترفیع و اضافه حقوق فقط برای کسانی باید پیشنهاد شود که شاغل خدمت باشند و برای کسانیکه در اختیار کارگزینی و یا آماده بخدمت و یا منتظر خدمت هستند ترفیع و یا اضافه حقوق پیشنهاد نمیشود .
تبصره - رؤسای اداراتیکه خودشان استحقاق ترفیع و یا اضافه حقوق دارند باید اسم خود را در صورت پیشنهادی ذکرنمایند . اعطای ترفیع مدیران کل و معاونین وزارتخانه ها و یا سایر مقاماتیکه نظیر این مقامات هستند موکول بتقاضای خودشان و تصویب وزر است .
ماده 4 - پیشنهادهای واصله از طرف ادارات کارگزینی با مراجعه به پرونده های کارمندان باید تکمیل و با اظهار نظر به کمیسیون ترفیعات ارسال گردد .
تبصره - کسانیکه برای آنها ترفیع پیشنهاد و تصدیق میشود باید لااقل دو ثلث مدت توقف در آخرین پایه خود را در حال اشتغال بخدمت گذرانده باشد .
ماده 5 - در شهریور ماه هر سال کمیسیون ترفیعات و اضافات مرکب از رئیس کارگزینی و دو نفر از رؤسای سایر ادارات و یکی از مدیران کل وزارتخانه بپیشنهاد معاون ثابت اداری و تصویب وزیر تحت نظر معاون ثابت اداری تشکیل میشود و بپیشنهادهائی که بتدریج از اداره کارگزینی میرسد رسیدگی و مطابق موازین مقرر در این آئین نامه استحقاق ترفیع و یا اضافه حقوق را برای کسانیکه تا آخر همان سال ذیحق میشوند تصدیق و بعنوان جدول ترفیعات سال بعد اعلام مینماید .
ماده 6 - هر یک از رؤسای ادارات موظفند هر چهار ماه یک مرتبه ظرف سال با کمال دقت و بی نظری نسبت به موارد چهارده گانه مذکور در ورقه ضمیمه این آئین نامه نمره داده و بطور محرمانه لاک و مهر شده برای رئیس کارگزینی وزارتخانه ارسال دارد نمرات رسیده از طرف رؤسای ادارات بمسؤلیت رئیس اداره کارگزینی بطور محرمانه نگاهداری و در موقع رسیدگی باستحقاق کارمند برای ترفیع مورد توجه و نظر قرار میگیرد .
تبصره - برای روسای ادارات مدیران کل مربوط و برای مدیران کل معاونین وزارتخانه نمره خواهند داد .
تبصره - هر یک از وزارت خانه ها به پیشنهاد کارگزینی و تصویب معاون ثابت وزارتخانه میتواند نسبت به وضع کار اختصاصی کارمند ضرایبی برای هر یک از مراتب مذکور در ماده 6 در نظر بگیرد که با رعایت این ضرایب مجموع نمراتی که برای کارمند بدست میآید ملاک ترفیع باشد .
ماده 7 - علاوه بر رعایت نمرات مذکور در ماده 6 حد نصابی بشرح ذیل برای ترفیعات باید منظور شود :
برای رتبه ها 1-80%
ً ً 2-70%
ً ً 3-60%
ً ً 4-50%
ً ً 5-40%
ً ً 6-30%
ً ً 7-20%
ً ً 8 و 9-10%
ماده 8 - وزارتخانه ها اعتبار لازم برای ترفیعات و اضافات را در بودجه های خود تامین و پس از تصویب بودجه از تاریخ فروردین ماه سال بعد احکام اضافات و ترفیعات صادر خواهد شد .
تبصره - اضافه حقوق حد وسط هر پایه از اول سال دوم اضافه حقوق حداکثر از اول سال سوم خدمت اعطاء میشود .
ماده 9 - برای اعطاء ترفیع و اضافه حقوق رانندگان و تلفون چیها و کارمندان پیمانی نیز طبق تشریفات همین آئین نامه عمل میشود .
ماده 10- در سال 1338 استثناً بجای تیرماه مذکور در ماده 2 پیشنهاد ترفیعات تا آخر شهریور ماه قبول و بجای شهریور مذکوره در ماده 5 کمیسیون در آبان ماه تشکیل خواهد گردید.
تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است .
از طرف نخست وزیر
خیلی محرمانه
تاریخ تنظیم
رتبه فعلی نام کارمند
رتبه پیشنهادی نام و نام خانوادگی
مدت خدمت شغل
میزان معلومات محل خدمت
8- هم آهنگی باموروشرایط جدید 1- مقدار کار
9- استعداد فرا گرفتن 2-کیفیت کار
10- شخصیت 3- اطلاع از طرز کار
11- قدرت بیان 4- قابلیت اعتماد
12- پایداری در مقابل حوادث 5- همکاری و وظیفه شناسی
13- وضع جسمانی 6- ابتکار
14- سایر مشخصات 7- قوه تشخیص
توضیح : مشخصات کارمند در 14 قسمت بشرح فوق با در نظر گرفتن کاری که بکارمند محول گردیده معین و چنانچه از عهده وظائف محوله کاملا برآید حداکثر نمره برای او منظور میشود نمره ای که بکارمند داده میشود از یک تا 6 است و شماره 6 حد اعلاء و شماره یک حداقل شانس ارزش کار است و رئیس اداره مربوطه موظف است شماره ایکه ببهترین وجهی نمودار طرز عمل کارمند است تعیین نماید .
شرح کامل هر یک از شرایط چهارده گانه فوق در پشت صفحه ذکر شده است .
اینجانب رئیس اداره
بقید مسئولیت و با شهادت وجدان نظرات خود را نسبت به کارمندیکه مشخصات او در فوق مندرج است اظهار و صحت آنها را گواهی مینمایم .
ً توضیح درباره شرایط 14 گانه ً
1 - مقدار کار (یعنی مقدار کار روز با مقایسه با واحد زمان و مقدار کاری که قاعدتاً بایستی انجام شود)
2 - کیفیت کار (منظور دقت و چگونگی انجام کار کارمند است با مقایسه وضع آن با گزارشهای رسمی دیگر)
3 - اطلاع از روش کار (منظور آشنائی برموز مختلف اداری و درک ارتباط آنها با یکدیگر است)
4 - قابلیت اعتماد (منظور رعایت درجه اعتمادی است که میتوان به کارمند داشت)
5 - همکاری و وظیفه شناسی (منظور علاقه بکار استعداد قبول انتقادات و استفاده از آنها و وظیفه شناسی نسبت به انجام کار و رعایت انضباط اداری و طرز رفتار با همکاران اداری است)
6 - ابتکار (منظور استقلال فکری کارمند در تشخیص اوامری برای پیشرفت و بهبود کار است)
7 - قوه تشخیص و اخذ تصمیم (منظور استعداد کارمند در تشخیص راه حل انجام کار و اتخاذ تصمیم است)
8 - هماهنگی با امور و روشهای نوین (منظور سازی با شرایط جدید و انجام اموریست که با آن سابقه نداشته است)
9 - استعداد قبول روش و دستورهای جدید و سرعت انتقال
10- شخصیت (منظور رعایت رفتار و بیطرفی اعتماد بنفس و احترام نسبت به کارمندان و ارباب رجوع است)
11- قدرت بیان (تا حدیکه برای شغل کارمند لازم است)
12- پایداری در مقابل حوادث (منظور مقاومت در مقابل فشار کار و تسلط بنقش و تشخیص راه صحیح از پیش آمدهای ناگهانی است)
13- وضع مزاجی (منظور فعالیت پایداری قدرت انجام کار است)
14- سایر مشخصات (نسبت به وزارت خانه ها و کارمندان مختلف مواردیکه برای کارمند باید در ترفیعش منظور گردد مشخص خواهد شد)
نوع :
4
شماره انتشار :
4219
تاریخ تصویب :
1338/04/16
تاریخ ابلاغ :
1338/05/16
دستگاه اجرایی :
موضوع :