شماره5166/1901 21/1/1384
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
شورایعــالی اداری در صد و بیست و پنجمین جلسه مورخ 24/12/1383 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای جزء 3 بند ب ماده 1 قانون برنامه سوم توسعه به منظور اعطای اختیارات لازم به مسئـولیـن واحدهـای اســتانی در خـصوص تصمیــمگـیری، اجـرا و تخـصـیص منـابـع و محـدود نمودن فعالیتهای حوزه ستادی به اعمال حاکمیت و امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت) و انتقال وظایف اجرایی به واحدهای استانی تصویب نمود:
1ـ وظایف واحدهای استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی به شرح پیوست این مصوبه تعیین میشود. وزارت مذکور مکلف است براساس وظایف تعیین شده حداکثر ظرف مدت 6 ماه وظایف اجرایی را به واحدهای استانی منتقل و متناسب با آن نسبت بهاصلاح تشکیلات حوزه مرکزی و واحدهای استانی اقدام و پیشنهاد لازم را برای تأیید بهسازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارسال نماید.
2ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است اختیارات لازم را متناسب با وظایف تعیین شده و اختیارات سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها (موضوع پیوست شماره 2 مصوبه شماره 159758/1901 مورخ 2/9/1381 شورایعالی اداری) در حد هر استان بهمدیران استانی واگذار نمایند. مدیران استانی نیز در حد هر شهرستان اختیارات لازم را به مدیران شهرستانی واگذار نمایند.
3ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظفند پس از ابلاغ این مصوبه در تدوین آییننامهها، دستورالعملها و بخشنامهها به گونهای عمل نمایند که تسهیلات لازم برای انجام امور و فعالیتهای اجرایی در واحدهای استانی فراهم گردد.
4ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی بر حُسن اجرای این مصوبه نظارت نموده و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور گزارش اجرای آن را در مقاطع 6 ماهه به شورایعالی اداری ارائه نماید.
معاون رییس جمهور و دبیر شورایعالی اداری ـ حمید شرکاء
وظایف واحدهای استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی
1ـ امور مربوط به ثبت و دریافت کلیه درآمدهای استانی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
2ـ امور مربوط به دریافت و پرداخت سهم از منابع ملی طبق قوانین و مقررات مالی کشور.
3ـ امور مربوط به پرداخت تنخواهگردان حسابداری به دستگاههای اجرایی استان مطابق دستورالعملها و قوانین جاری کشور.
4ـ امور مربوط به افتتاح حسابهای دولتی در استان برای کلیه دستگاههای اجرایی استان (صرفنظر از اینکه دستگاه دارای بودجه استان است یا ملی).
5 ـ انجام امور مربوط به پرداخت اعتبارات جاری و عمرانی استان بر اساس مصوبات کمیته تخصیص اعتبار استان.
6 ـ ارایه گزارشهای مالی از عملکرد درآمدهای استانی، عملکرد اعتبارات جاری و عمرانی استان به دبیرخانه ستاد درآمد و تجهیز منابع استانی و دبیرخانه کمیته تخصیص اعتبار استان در مقاطع سه ماهه.
7ـ امضاء چکهای صادره عهده حسابهای خزانه معین با رعایت ماده 124 قانون محاسبات عمومی کشور و مقررات مربوط.
8 ـ بررسی، موافقت و امضاء نامههای مربوط به اجازه استرداد وجوه واریز شده بهحساب درآمد عمومی کشور که بایستی جهت استرداد به ذینفع به حساب بانکی ذیحساب مربوط واریز شود.
9 ـ تهیه آمارهای روزانه دریافتها و پرداختهای خزانه معین جهت ارایه به اداره کل خزانه.
10ـ بررسی و امضاء آمارهای روزانه، هفتگی و ماهانه دریافتها و پرداختهای خزانه معین جهت ارایه به اداره کل خزانه.
11 ـ تدوین روشهای مناسب انجام امور مربوط به وصول، رسیدگی، پاسخ، ثبت و بایگانی نامهها و صورتحسابهای مربوط به اموال دولت.
12 ـ ابلاغ اعتبارات جاری و عمرانی تخصیص یافته دستگاههای اجرایی تابعه نظام وزارت متبوع.
13 ـ نظارت بر حُسن انجام وظایف محوله کارکنان واحد اموال تحت سرپرستی و ایجاد هماهنگی لازم.
14ـ تدوین روشهای مناسب انجام امور مربوط به وصول، رسیدگی، پاسخ، ثبت و بایگانی نامهها و صورتحسابهای مربوط به اموال دولت.
15ـ تدوین روشهای لازم به منظور آموزش و آشنایی اُمناء اموال و سایر مسئولین ذیربط در دستگاههای دولتی نسبت به اجرای صحیح و به موقع مقررات حاکم بر اموال دولت.
16ـ ایجاد هماهنگی، راهنمایی و نظارت بر حُسن وظایف ذیحسابیها نسبت بهمسایل اموال دولت.
17ـ رسیدگی و نظارت بر امر جمعْآوری و ارسال اطلاعات لازم برای برآورد میزان انواع اوراق بهادار مورد نیاز واحدهای مصرفکننده اوراق مذکور در سطح استان.
18ـ رسیدگی به تقاضای واحدهای مصرفکننده اوراق بهادار در سطح استان و تأیید فرمهای درخواست اوراق بهادار ارسالی به مرکز با رعایت مقررات مربوط.
19ـ اعمال اقدامات لازم نسبت به تنظیم و ارسال صورت وضعیت گردش اوراق بهادار خزانه معین و همچنین ارسال آمار و گزارشات لازم به اداره کل اوراق بهادار.
20ـ تدوین روش و نظارت لازم به منظور اعزام بازرس یا سایر مأمورین ذیصلاح بهمنظور رسیدگی به مسایل مربوط به حفظ و حراست، استفادة صحیح و تهیه و نگهداری حساب اموال دولت.
21 ـ انجام فعالیتهای تحقیقاتی اقتصادی حسب نیاز مراجع ذیربط در استان و وزارت امور اقتصادی و دارایی و ارایه پیشنهادات در این زمینه در سطح استان به منظور پیشبرد برنامههای وزارت مذکور.
22 ـ نظارت بر فعالیتهای مالی و اقتصادی بخش خصوصی در جهت اجرای برنامههای توسعه اقتصادی.
23 ـ مراقبت در امر وصول منابع درآمدی دولت که در قانون بودجه کل کشور منظور میشود.
24 ـ ایجاد تسهیلات و کمکهای لازم به کارگران و کشاورزان در خرید سهام واحدهای تولیدی مشمول قانون گسترش، مالکیت واحدهای تولیدی.
25 ـ موافقت با میزان تضمینی مخزنداران اوراق بهادار خزانه معین استان موضوع اختیار خزانهدار کل کشور مندرج در قسمت اخیر تصویبنامه شماره 59664/ت377هـ مورخ 24/12/1372 هیأت محترم وزیران.
26 ـ موافقت با انتقال بلاعوض اموال منقول فیمابین ادارات کل تابعه وزارتخانهها و مؤسسات در سطح استان (موضوع ماده 107 قانون محاسبات عمومی).
27ـ رسیدگی به فهرست اموال امانی موضوع ماده 110 قانون محاسبات عمومی.
28ـ جمـعآوری، فروش و حذف اموال منقول زائد، اسقاط و مازاد بر احتیاج وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان ( اختیارات موضوع مواد 9، 10، 12، 35 ) و تبصره 2 ماده 39 آییننامه اموال دولتی مصوب سال 1372 هیأت محترم وزیران با رعایت مقررات مربوط.
29ـ صدور احکام انتصاب ذیحسابان واجد شرایط پیشنهادی از طرف شهرداریها و سازمان اتوبوسرانی محدوده استان (ماده 31 قانون محاسبات عمومی) و ارسال رونوشت احکام صادره به اداره کل امور ذیحسابیها و نظارت مالی.
30ـ اختیارات و وظایف موضوع آییننامه اجرایی استفاده از ماشینهای نقش تمبر و دستورالعمل اجرایی آن.
31 ـ صدور حکم سرپرستی در غیاب ذیحسابانی که به مدت یک ماه و یا کمتر در مرخصی و یا مأموریت میباشند، در مواردی که حکم سرپرستی عنوان معاون ذیحساب صادر گـردد درج اختیارات مـواد 84، 76 و 22 قانون محاسبات عمومی در متن حکم ضرورت دارد.
32 ـ رسیدگی به دیون بلامحل دستگاههای اجرایی استانی و مؤسسات دولتی مستقر در مراکز استانها و شهرستانها از لحاظ انطباق با تبصره ماده 8 قانون محاسبات عمومی کشور و دستورالعمل اجرایی آن و اعلام موافقت با پرداخت دیون مورد تأیید، در حدود اعتبارات تخصیص یافته بودجه جاری به دستگاههای مربوطه (موضوع ماده 58 قانون محاسبات عمومی).
33 ـ پرداخت بهای کالا یا خدمات موضوع قراردادهایی که هر سال مالی برای تأمین احتیاجات همان سال طبق مقررات مربوط از محل اعتبارات عمرانی منعقد میگردد و به عللی خارج از اختیار طرفین قرارداد و یا یکی از آنها کلاً یا بعضاً در سال مالی بعد به مرحله تعهد میرسد. ( اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی موضوع تبصره 1 ماده 63 قانون محاسبات عمومی).
34 ـ بررسی صورتمجلس و مدارک تحویل ذیحسابان (موضوع ماده 97 قانون محاسبات عمومی) طبق دستورالعمل اجرایی شماره 52441/10828/53 مورخ 24/12/1377.
35 ـ کلیه اختیارات امر دادخواهی واحدهای استانی در تمام مراجع قضایی اعم از دادسراها و دادگاههای عمومی و اختصاصی و انقلاب اسلامی و کمیسیونهای کارگری در محدودة استان در همه مراحل رسیدگی اعم از بدوی و تجدیدنظر و اعاده دادرسی با رعایت کامل مقررات و حقوق و مصالح دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی این وزارت در موارد:
ـ تسلیم دادخواست و طرح دعاوی حقوقی و شکایات کیفری له سازمان امور اقتصادی و دارایی استان و تعقیب و دفاع از پرونده و پاسخگویی و دفاع از شکایات و دعاوی علیه آن سازمان تا خاتمه رسیدگی.
ـ تهیه و ارائه دلایل و درخواست معاینه محل و تعیین و جلب نظر کارشناس و اعتراض به آن.
ـ دعوی جعل یا دفاع از آن و معرفی جاعل و طرح و پاسخگویی از دعوای متقابل و دعوای شخص ثالث اعم از جلب یا ورود ثالث و اعتراض به عنوان شخص ثالث نسبت بهاحکام دادگاهها و درخواست الغاء آنها.
ـ مطالبه حق و ضرر و زیان ناشی از جُرم و خسارات قانونی در مطالبه حقالوکاله از محکومعلیه و تقاضای صدور اجرائیه و اخذ محکوم به ودایع مربوطه.
ـ معرفی نمایندگان قضایی و کارشناسان حقوقی به مراجع قضایی جهت انجام تمام یا قسمتی از امور فوق یا ادای توضیحات.
نوع :
3
شماره انتشار :
17510
تاریخ تصویب :
1383/12/24
تاریخ ابلاغ :
1384/01/24
دستگاه اجرایی :
موضوع :