شماره192998/787 7/12/1386
جناب آقای دکتر محمود احمدینژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
عطف به نامههای شماره 168203 مورخ 17/10/1386 و شماره 177248مورخ 3/11/1386 در اجراء اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون بودجه سال 1387کل کشور که به مجلسشورای اسلامی تقدیم گردیده بود با تصویب در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 1/12/1386 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ میگردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ غلامعلی حدادعادل
شماره200510 16/12/1386
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
قانون بودجه سال 1387 کل کشور که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ یکم اسفندماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1/12/1386 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 192998/787 مورخ 7/12/1386 واصل گردیده است به پیوست جهت اجرا ابلاغ میگردد.
رئیس جمهور ـ محمود احمدینژاد
قانون بودجه سال 1387 کل کشور
ماده واحده :
1ـ بودجه سال 1387 کل کشور از حیث منابع بالغ بر دو میلیون و نهصد و سی و هشت هـزار و هشـتصد و چهل و پنـج میلیـارد و نهـصد و چهـل و سـه مـیلیون (2.938.845.943.000.000) ریال و از حیث مصارف بالغ بر دو میلیون و نهصد و سی و هشـت هزار و هـشتصد و چهـل و پـنج میلیارد و نهصـد و چـهل و سه میلیون (2.938.845.943.000.000) ریال بهشرح زیر است:
الف ـ منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری داراییهای سرمایهای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینهها و تملک داراییهای سرمایهای و مالی بالغ بر نهصد و سی و نه هزار و یکصد و بیست و دومیلیارد و هفتصد وشصت و دو میلیون (939.122.762.000.000) ریال شامل:
الف ـ1ـ منابع عمومی مبلغ هشتصد و شصت و سههزار و چهارصد و هشتاد وپنج میلیارد و دویست و هشتاد میلیون (863.485.280.000.000) ریال و هزینهها و تملک داراییهای سرمایهای و مالی از آن محل مبلغ هشتصد و شصت و سههزار و چهارصد و هشتاد وپنج میلیارد و دویست و هشتادمیلیون(863.485.280.000.000)ریال.
الف ـ2ـ درآمدهای اختصاصی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی بالغ بر هفتاد و پنـجهزار و ششصد و سـی و هـفت مـیلیارد و چهارصـد و هشـتاد و دو میلـیون (75.637.482.000.000) ریال و هزینهها و سایر پرداختها از آن محل مبلغ هفتاد و پنجهـزار و ششـصد و سی و هفـت میلیارد و چهـارصد و هـشتاد و دو میـلیون (75.637.482.000.000)ریال.
ب ـ بودجه شرکتهای دولتی و بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع اعتبار بالغ بر دومیلیون و سی و دوهزار و بیست و پنج میلیارد و سیصد و شصت و یک میلیون(2.032.025.361.000.000)ریال و از حیث هزینهها و سایر پرداختها بالغ بر دومیلیون و سی و دوهزار و بیست و پنج میلیارد و سیصد و شصت و یک میلیون(2.032.025.361.000.000)ریال.
2ـ به دولت اجازه داده میشود درآمدها و سایر منابع عمومی موضوع این قانون را بهشرح عناوین و ارقام مندرج در جدول شماره(6) و پیوست شماره(2) این قانون با رعایت قوانین و مقررات مربوط در سال 1387 وصول و هزینه و تملک داراییهای سرمایهای و مالی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و همچنین کمکها و سایر اعتبارات را بهشرح عناوین و ارقام مندرج در جداول این قانون و پیوست شماره(1) درحدود وصولی درآمدها و سایر منابع در سال 1387 با رعایت قوانین و مقررات مربوط و براساس شرح عملیات و فعالیتهای موافقتنامههای مبادلهشده و براساس تخصیص اعتبار، تعهد و پرداخت نماید.
3ـ جداول تفصیلی اعتبارات مندرج در این قانون براساس این ماده واحده و جداول ذیربط حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 1387 بهتصویب هیأتوزیران میرسد.
4ـ نیم درصد (5/0%) از اعتبارات هزینهای و یک درصد (1%) از اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای دولت، بیست و پنجصدم درصد (25/0%) از اعتبارات هزینهای و نیمدرصد (5/0%) از اعتبارات سرمایهای شرکتهای دولتی و پنجاه درصد (50%) از اعتبارات هزینهای و اختصاصی فصل توسعه علوم و فناوری و برنامههای پژوهشهای کاربردی سایر فصول، با تصویب هیأت وزیران و بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر قوانین و مقررات عمومی کشور و با رعایت قانون« نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند ـ مصوب 19/11/1364» هزینه خواهد شد.
5 ـ کلیة اشخاص حقوقی که تمام و یا قسمتی از اعتبارات آنها از محل منابع بودجه عمومی موضوع این قانون تأمین میشود و شکل حقوقی آنها منطبق با تعاریف مذکور در مواد(2)، (3)، (4) و (5) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1/6/1366 نیست در مصرف اعتبارات مذکور از لحاظ اجراء مقررات قانون یادشده در حکم مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به شمار میآیند.
6 ـ سهمیههای باقیمانده تسهیلات مصوب بیع متقابل و تسهیلات مالی خارجی (فاینانس ـ موضوع قانون استفاده از منابع مالی خارجی مصوب 6/7/1384) و حساب ذخیره ارزی مندرج در قوانین بودجههای سالهای گذشته در سال 1387 به قوت خود باقی است. مبلغ قابل استفاده تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) و استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی موضوع بندهای (د) و (هـ) ماده (1) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال 1387 به شرح مقرر در بند(هـ) تبصره(2) قانون بودجه سال 1386 کل کشور با اضافه شدن بخش گردشگری و افزوده شدن عبارت « اعم از بخش خصوصی و بخش عمومی غیردولتی ازجمله شهرداریها» بعد از عبارت « غیردولتی» و حذف پاراگراف آخر جزء(1) بند مذکور، به ترتیب معادل ارزی مبلغ پنجاه و سه هزار و چهارصد میلیارد (53.400.000.000.000) ریال و هشتاد و نه هزار میلیارد (89.000.000.000.000)ریال مجاز خواهد بود.
7ـ به منظور تنظیم رابطه دولت و وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط و اعمال حق مالکیت دولت بر منابع نفت و گاز کشور، به دولت اجازه داده میشود (با رعایت اصل مالکیت منابع نفتی و گازی ایران) برای سال 1387 نسبت به عقد قرارداد بین وزارت نفت و « وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط» براساس مقررات این بند اقدام نماید:
الف ـ وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط مکلف است ارزش نفت خام تولیدی از میدانهای نفتی ایران توسط آن شرکت و شرکتهای تابعه و وابسته به آن و نیز نفت خام تولیدی ناشی از عملیات نفتی پیمانکاران طرف قرارداد را پس از وضع و کسر معادل شش درصد (6%) از ارزش نفت خام تولیدی به عنوان سهم آن شرکت، معادل نود و چهاردرصد(94%) (بقیه ارزش نفت خام) را به حساب بستانکار دولت (خزانهداری کل کشور) منظور و به شرح مقررات این بند با دولت (خزانهداری کل کشور) تسویه حساب نماید.
معادل سیزده درصد (13%) از ارزش نفت خام تولیدی که به حساب بستانکار دولت منظور میشود به ترتیب معادل پنج درصد (5%) و هشت درصد (8%)، به عنوان مالیات عملکرد سال 1387 و سود سهام علیالحساب دولت بابت عملکرد سال یادشده، قابل احتساب و ثبت در دفاتر وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط به حسابهای مربوط میباشد.
در مورد نفت خام تولیدی از میادین مشترک با کشورهای همسایه و میادین دریایی پنج واحد درصد از سهم قابل پرداخت به دولت کسر شده و برای جبران هزینههای تولید به سهم وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط اضافه میشود.
قیمت نفت خام برای نفت خام صادراتی از مبادی اولیه قیمت معاملاتی یک بشکه نفت خام در هر محموله و برای نفت خام تحویلی به پالایشگاه داخلی نیز برابر با نود و چهاردرصد (94%) متوسط بهاء محمولههای صادراتی از مبادی اولیه در هر ماه شمسی است.
سه درصد (3%) ارزش نفت خام تولیدی در جهت تجهیز منابع سرمایهای طرحهای استخراج و تولید نفت و گاز پارس جنوبی در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار میگیرد. اعتبار مزبور جداگانه در بخش منابع و مصارف شرکت ملی نفت منظور میشود.
« معادل پانصدمیلیون (500.000.000) دلار از این مبلغ صرف گازرسانی به شهرها و روستاها میشود.»
ب ـ وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط مکلف است ارزش گازخام تولیدی از میدانهای نفتی و گازی ایران توسط آن شرکت و شرکتهای تابعه و وابسته به آن و پیمانکاران طرف قرارداد را به قیمت آزاد بر مبنای قیمت قرارداد درازمدت وارداتی معادل ششصد و نود (690) ریال به ازای هر مترمکعب پس از وضع و کسر معادل یازدهدرصد (11%) از ارزش گاز خام تولیدی به عنوان سهم آن شرکت، معادل شصت و چهار درصد(64%) (ارزش گازخام) را به حساب بستانکار دولت (خزانهداری کل کشور) منظور و به شرح مقررات این بند با دولت (خزانهداری کل کشور) تسویه حساب نماید. وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط، گاز طبیعی مورد نیاز خود را بر مبنای هفتاد و پنج درصد (75%) قیمت آزاد گاز طبیعی، مذکور در فوق از وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط خریداری مینماید.
گازهای سوزانده شده و گاز تزریقی به چاههای نفت از این جزء مستثنی هستند.
ج ـ مابهالتفاوت قیمت آزاد هر لیتر فرآوردههای نفتی تولید داخلی و قیمت فروش تکلیفی آنها در داخل کشور در دفاتر شرکتهای پالایش نفت به حساب بدهکار شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران ثبت و از آن طریق در بدهکار حساب دولت (خزانهداری کل) ثبت میشود. معادل این رقم در خزانهداری کل به حساب بستانکار شرکت ثبتشده و معادل آن بصورت گواهی اعتباری (اوراق بهاداری که توسط خزانهداری کل کشور در ازای حساب بدهکار وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط موضوع اجزاء (الف) و(ب) این بند و در تعهد آن شرکت صادر شده و صرفاً در معاملات شرکتهای موضوع این بند با یکدیگر و با خزانهداری کل کشور، دارای ارزش خواهد بود) به شرکت داده میشود.
مابهالتفاوت قیمت آزاد گاز طبیعی و قیمت فروش تکلیفی آن در داخل کشور در دفاتر وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط در بدهکار حساب دولت (خزانهداری کل) ثبت میشود. معادل این رقم در خزانهداری کل کشور به حساب بستانکار شرکت مذکور ثبت شده و معادل آن بصورت گواهی اعتباری به شرکت داده میشود.
مابهالتفاوت قیمت آزاد برق معادل هفتصد و هفتاد و سه (773) ریال به ازای هر کیلووات ساعت و قیمت فروش تکلیفی آن در داخل کشور در دفاتر شرکت توانیر در بدهکار حساب دولت (خزانهداری کل) ثبت میشود. معادل این رقم در خزانهداری کل کشور به حساب بستانکار شرکت ثبت شده و معادل آن به صورت گواهی اعتباری به شرکت داده میشود.
مابهالتفاوتهای موضوع این جزء مجموعاً متناسب با افزایش قیمت نفت خام و قیمت آزاد حاملهای انرژی (قیمت فرآوردههای نفتی صادراتی یا وارداتی در منطقه خلیجفارس حسب مورد وگاز طبیعی وارداتی و متوسط قیمت صادرات برق به کشورهای همسایه، بعلاوه هزینههای انتقال، توزیع، فروش، مالیات و عوارض تکلیفی برای هر حامل، به عنوان قیمت آزاد هر حامل در نظر گرفته میشود) و نیز تغییر ترکیب سوخت نیروگاهها که مبنای محاسبه در قانون بودجه میباشد، با پیشنهاد دستگاه ذیربط و تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و تصویب هیأت وزیران قابل جابجایی و افزایش است.
چگونگی تسویه حساب فیمابین خزانهداری کل کشور از طریق گواهیهای اعتباری صادره یادشده با وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط و شرکتهای ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و توانیر بدون گردش ریالی آن در دفاتر خزانهداری کل کشور به موجب دستورالعملی خواهد بود که مشترکاً توسط وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه و ابلاغ میشود.
عملکرد مالی این جزء به صورت مستقل پس از تأیید سازمان حسابرسی و تصویب کارگروهی متشکل از وزیران امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو (در مورد برق) و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور یا نمایندگان تامالاختیار آنان قطعی و قابل تسویه خواهد بود.
دـ در راستای اجرای بودجه عملیاتی، وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط موظف است موافقتنامه طرحهای سرمایهای از محل سهم خود را از درصد پیشگفته و سایر منابع با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مبادله و گزارش عملکرد تولید نفت و گاز را به تفکیک هر میدان در مقاطع سه ماهه به سازمان مذکور ارائه نماید.
چنانچه مبلغ مالیات عملکرد وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط در سال 1387 طبق مقررات قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیههای آن و قوانین مربوط، بیشتر از مبلغ منظور شده در ردیف 110106 قسمت سوم این قانون باشد مبلغ مازاد قابل وصول خواهد بود.
هـ ـ وزارت نفـت از طریق شرکـتهای دولتی تابـعه ذیربـط مکـلف است صددرصد(100%) وجوه حاصل از صادرات نفت خام را به ترتیب مورد عمل در سال 1383 به عنوان علیالحساب پرداختهای موضوع جزء (الف) این بند به طور مستقیم از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حسابهای مربوط در خزانهداری کل کشور (حسابهای درآمد عمومی مندرج در قسمت سوم این قانون و حساب ذخیره ارزی، حسب مورد) واریز نماید و در مقاطع سه ماهه بر اساس مفاد این بند، خزانهداری کل کشور مبادرت به تسویه حساب با وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط نماید.
در صورتی که در پایان هر سه ماه طبق محاسبات مذکور در این بند، وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط بابت سهم خود ناشی از تولید نفت خام و یا شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) از دولت (خزانهداری کل کشور) بستانکار شوند، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است معادل مبلغ بستانکاری وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط یا شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) را با اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی از موجودی حساب ذخیره ارزی موضوع ردیف 130402 واریز و تا سقف مبلغ یکصدوبیستودوهزار میلیارد (122.000.000.000.000) ریال از محل اعتبار جزء(21) ردیف 520000 جدول شمارة(9) این قانون صرفاً بهعنوان مابهالتفاوت یارانه به وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط نفت و گاز و شرکتتوانیر حسب مورد تأمین و پرداخت میشود. این اعتبار نمیتواند صرف هیچ هزینه دیگری بشود.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است به منظور تحقق منابع عمومی موضوع ردیفهای 110106، 130102 و 210101 مندرج در قسمت سوم این قانون براساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانهداری کل کشور) درصدهای مذکور در جزء(الف) این بند را تا سقف ارقام مصوب یاد شده از محل ارز حاصل از صادرات نفتخام تعهد و به نرخ روز ارز به فروش رسانده و به حسابهای درآمدهای مربوطه که توسط خزانهداری کل کشور اعلام میشود، واریز نماید.
اضافه دریافتی دولت (خزانهداری کل کشور) در چهارچوب مقررات این بند از وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط از محل موجودی حساب ذخیره ارزی دولت قابل برداشت و تسویه است.
وـ شرکتهای موضوع این بند در معاملات فیمابین و در رابطه مالی با خزانهداری کل کشور علاوه بر پرداختهای مرسوم، مجاز به داد و ستد گواهی اعتباری میباشند. خزانهداری کل کشور در مقاطع زمانی سه ماهه به صورت علیالحساب نسبت به تسویه گواهی اعتباری اقدام نموده و در پایان سال تسویه حساب نهایی انجام خواهد شد.
زـ به وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط اجازه داده میشود در مقـابل صـادرات نـفت خـام و مـعاوضه آن حـداکثـر تا سقف یارانه مندرج در این قانون حداکثر تا معادل ارزی مبلغ سی هزار میلیارد (30.000.000.000.000) ریال نسبت به واردات بنزین و نفت گاز مورد نیاز کشور اقدام کند. منابع و مصارف این جزء در ردیفهای 210103 و 503748 منظور در قسمتهای سوم و چهارم این قانون به صورت جمعی ـ خرجی منظور میشود.
وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط موظف است عملکرد این جزء را ماهانه برای اعمال در ردیفهای یادشده به وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانهداری کل کشور) و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعلام دارد. میزان یارانه بنزین و نفتگاز مصرفی از هیچ محلدیگری قابلافزایشنمیباشد.
ح ـ تمامی سود خالص (سود ویژه) وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط پس از کسر پرداختهای مذکور در جزء(الف) این بند به منظور تأمین منابع لازم برای انجام هزینههای سرمایهای شرکتیاد شده (مندرج در پیوست شماره(2) این قانون) قابل اختصاص و پس از قطعی شدن مبالغ مربوط با تصویب مجمع عمومی آن شرکت و مراجع قانونی ذیربط حسب مورد به حسابهای اندوخته قانونی و افزایش سرمایه دولت در آن شرکت منظور میشود. چنانچه درآمدهای حاصل از صادرات مایعات و میعانات گازی و درآمد حاصل از نفت خام صادراتی (سهم شرکت) طی سال 1387 بیشتر از مبالغ محاسبه شده در جداول این قانون باشد، مازاد درآمدهای یادشده پس از کسر بازپرداخت تعهدات بیع متقابل و وضع کسورات قانونی شامل مالیات و چهلدرصد (40%) سهم دولت از سود تنها میتواند در طرحهای سرمایهگذاری بالادستی نفت و گاز هزینه شود.
ط ـ در سال 1387 بازپرداخت تعهدات سرمایهای وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط از جمله طرحهای بیع متقابل که به موجب قوانین مربوط، قبل و بعد از اجرای این قانون ایجاد شده و یا میشود به عهده شرکت یاد شده خواهد بود.
ی ـ وزارت نفت به نمایندگی از طرف دولت با « وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط» در چهارچوب مفاد این بند برای عملیات بالادستی نفت و گاز اقدام به عقد قرارداد خواهد نمود. این قرارداد باید به تصویب هیأتوزیران برسد.
همچنین دستورالعملهای حسابداری لازم، به نحوی که آثار تولید و فروش نفت خام، گاز خام طبیعی و حاملهای انرژی حسب مورد در دفاتر قانونی و حساب سود و زیان وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط و شرکتهای ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و توانیر نیز انعکاس داشته باشد، با پیشنهاد مشترک وزارتامور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت، وزارت نیرو (در مورد برق) و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تنظیم و ابلاغ میشود.
وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط و شرکتهای ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و توانیر مکلفند گزارش عملکرد ماهانه این بند را به کمیسیونهای اقتصادی، انرژی، برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارسال نمایند.
ک ـ در سال 1387 کلیه قوانین و مقررات خاص و عام مغایر با این بند از جمله تبصره(38) دائمی قانون بودجه سال 1358 ملغیالاثر است و روابط مالی و حقوقی فیمابین دولت (وزارتخانه و مؤسسات دولتی) و وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط در مورد دریافت سود سهام و انواع مالیاتها و عوارض صرفاً طبق احکام مقرر در این بند و همچنین احکام مربوط به مالیاتهای مقرر در این قانون، قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیههای بعدی آن و قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 1381 خواهد بود و پرداخت هر مبلغ دیگر توسط وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط که طبق مقررات قانونی وضع میشود در بدهکار حساب دولت (خزانهداری کل کشور) موضوع جزء (الف) این بند منظور میشود.
آییننامه اجرایی این بند و ساز و کار تسویهحساب بین خزانهداری کل کشور و وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط و شرکتهای ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و توانیر به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای نفت، امور اقتصادی و دارایی، نیرو (در مورد برق)، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت وزیران میرسد. پرداخت هرگونه وام و کمک شرکتهای تابعه وزارت نفت به اشخاص حقیقی و حقوقی صرفاً با رعایت ماده (5) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و با رعایت قانون و مقررات حاکم بر این شرکتها از جمله قانون نفت مصوب سال 1366 امکانپذیر است.
وزارت نفت مکلف است از محل شرکتهای تابعه مبلغ هـفتصد میلیارد (700.000.000.000) ریال از منابع داخلی خود را جهت گازرسانی روستاهای پرجمعیت در اختیار وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط قراردهد.
دولت مکلف است اساسنامههای شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنـایع پتروشـیمی را تا پایان خـردادماه 1387، با توجه به قانون نفت مصوب 1366 به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید. تا پایان سال 1387، امور نفت، گاز و پتروشیمی طبق مقررات حاکم موجود و این قانون اداره خواهد شد.
8 ـ هزینه خدمات مدیریت طرحهای تملک داراییهای سرمایهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان توسعه برق ایران، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی حداکثر تا دو و نیم درصد (5/2%) عملکرد تخصیص اعتبارات ذیربط توسط دولت تعیین میگردد.
9ـ درج موضوع احکام در ردیفها و تصویب احکام آنها در ماده واحده فقط برای سال 1387 مجوز وصول منابع عمومی از اشخاص است. دولت مکلف است برای آن دسته از درآمدها، واگذاری داراییهای سرمایهای و واگذاری داراییهای مالی مندرج در این قانون که فاقد مجوز قانونی لازم است تا پایان شهریورماه 1387 اقدامات لازم را برای اخذ مجوز قانونی انجام دهد.
10ـ کلیه شرکتهای دولتی و بانکها که در پیوست شماره (3) در بودجه سال 1387 آنها سود ویژه پیشبینی شده است مکلفند در هرماه معادل یکدوازدهم مالیات پیشبینی شده سال 1387 خود را (شامل مالیات عملکرد نفت) بابت مالیات عملکرد سال 1387 بهصورت علیالحساب به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند تا به حساب درآمد عمومی منظور شود.
11ـ قانون ممنوعیت ورود برخی از کالاهای غیرضرور مصوب 22/6/1374 در مورد سیگار لازمالاجراء نمیباشد. تأمین کسری سیگار مورد نیاز در سال 1387 ازطریق واردات مجاز است.
12ـ کلیه شرکتهای دولتی و بانکها و شرکتهای بیمه دولتی بهاستثناء سازمان بیمه خدمات درمانی و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند در سال 1387 علاوه بر پرداخت مالیات بر درآمد عملکرد سال 1386 حداقل چهل درصد (40%) سود ابرازی (سود ویژه) سال 1386 خود را به حساب درآمد عمومی واریز نمایند.
13ـ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده میشود بابت فعالیتهای ارائه خدمات و صدور مجوز ایجاد شبکههای ارتباطات و فناوری اطلاعات با تصویب هیأت وزیران مبالغی بهعنوان حقالامتیاز و جریمه عدم انجام تعهدات مذکور در قرارداد مورد توافق ذیربط اخذ و به حساب درآمد عمومی واریز نماید.
14ـ در سال 1387 غرامت موضوع ماده (11) قانون استفاده از بیسیمهای اختصاصی مبلغ ششصد هزار (600.000)ریال و غیرحرفهای مبلغ ششمیلیون (6.000.000) ریال تعیین میگردد.
15ـ تعرفههای درآمدهای موضوع ردیف 140110 با پیشنهاد سازمان هواپیمایی کشوری به تصویب شورای عالی هواپیمایی کشوری و آئیننامه موضوع درآمدهای ردیف 140115 با پیشنهاد وزارتخانههای کشور، بازرگانی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به تصویب هیأت وزیران میرسد.
16ـ نرخهای عرضه خدمات و اعطای مجوز فعالیتهای فضایی موضوع ردیف 140207 به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
17ـ از ابتدای سال 1387 کلیه تصویبنامهها، بخشنامهها و دستورالعملها، تغییرات تشکیلات، تغییر ضرایب جداول حقوق و طبقه بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی و همچنین مصوبات هیأتهای امناء که متضمن بار مالی برای دولت باشد، بهجز مواردی که در چهارچوب اجراء قانون مدیریت خدمات کشوری است در صورتی قابل طرح، تصویب و اجراء است که بار مالی ناشی از آن قبلاً محاسبه و در قانون بودجه کل کشور تأمین اعتبار شده باشد در غیر این صورت عمل دستگاه اجرائی در حکم تعهد زائد بر اعتبار و مشمول حکم ماده (598) قانون تعزیرات است.
18ـ خرید دست اول اوراق مشارکت توسط بانکهای دولتی ممنوع است.
19ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است فروش مبالغ ارزی مذکور در احکام و ردیفهای این قانون را به گونهای انجام دهد که در تاریخ تصویب ترازنامه سال 1387 آن بانک خالص داراییهای خارجی نسبت به پایان سال 1386 از این محل افزایش نیابد.
20ـ « دستگاههای اجرائی» موضوع جدول شماره (4ـ2) این قانون مکلفند شرح عملیات سال 1387 در ردیفهای تابعه را در قالب موافقتنامه خود و به تفکیک اعتبارات ردیفهای مربوط منظور و با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مبادله نمایند. مستقل شدن هر یک از ردیفهای تابعه به عنوان دستگاه اجرائی منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است.
21ـ حسینیهها، مساجد و تکایای روستاها از پرداخت بهای آب، برق، گاز و فاضلاب معاف هستند.
22ـ به منظور ساماندهی و توزیع عادلانه کمکهای اختصاصیافته به تشکلها و مراکز فرهنگی و قرآنی غیردولتی، اعتبار جزء (6) ردیف متفرقه 540000 موضوع ردیف (23) جدول(18) و ردیف 114300 {جزء(1) جدول(24)} و ردیف 114000 (برنامههای شماره 30260 و 30247) و ردیف 114300 (برنامههای 30236 و 30260 و برنامه 30252 سازمان ملی جوانان) زیر نظر کمیتهای متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان ملی جوانان و یک نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون بعنوان ناظر براساس عملکرد و برنامه آنان توزیع خواهد شد.
23ـ به شهرداری کلانشهرها اجازه داده میشود در سال 1387 تا سقف دههزار میلیارد (10.000.000.000.000) ریال اوراق مشارکت برای اجرای پروژههای نوسازی بافتهای فرسوده شهری و سکونتگاههای غیررسمی با تضمین خود منتشر نمایند.
24ـ دولت موظف است افزایش سنواتی کلیة شاغلین و بازنشستگان کشوری و لشگری مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری را براساس مقررات قانون مذکور اجراء نماید.
ساز و کار و مبالغ اجراء قانون مدیریت خدمات کشوری به شرح زیر تعیین شد:
الف ـ ضریب سنواتی قانون نههزار میلیارد (9.000.000.000.000) ریال.
ب ـ افزایش اعـتبار مستمری بازنشـستگان هـفت هزار و چهارصد میلیارد (7.400.000.000.000) ریال.
ج ـ اعتبار موردنیاز 6ماهه اول اجراء قانون، سهام شرکتهای دولتی.
دـ بقیه اعتبار موردنیاز، دیون دولت.
25ـ مبلغ یک هزار و دویست میلیارد(1.200.000.000.000) اعتبارات جزء(22) ردیف 550000 از جدول شماره(9) بهعنوان وجوه ادارهشده دراختیار وزارتخانههای علوم و تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی قرار میگیرد تا از طریق صندوق رفاه آنان بهصورت وام قرضالحسنه با حداقل کارمزد بابت پرداخت شهریه به دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد تا پس از فراغت از تحصیل بهتدریج بازپرداخت کنند. دانشجویان آموزشکدههای تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی نیز ازطریق وزارتخانههای مربوط به خود از این تسهیلات استفاده کنند.
این تسهیلات به نسبت تعداد دانشجو و شهریهای که دانشجویان پرداخت میکنند بین مراکز آموزشعالی موضوع این جزء توزیع خواهد شد.
آئیننامة اجرایی استفاده از این تسهیلات توسط وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور حداکثر تا پایان اردیبهشتماه 1387 تهیه و بهتصویب هیأتوزیران میرسد.
گزارش عملکرد این بند هر شش ماه یکبار به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارسال میگردد.
26ـ کلیة شرکتهای دولتی موضوع ماده(160) قانون برنامة چهارم توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت موظفند حداقل یک درصد(1%) از درآمد عملیاتی خود را در سال 1387 (بهاستثنای سود سپردههای بانکی) بهمنظور انجام امور پژوهشی هزینه نمایند. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است نسبت به اصلاح جداول بودجه شرکتهای مذکور بهنحوی که این اعتبارات در سرفصل جداگانه مشخص شود، اقدام نماید.
27ـ به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده میشود اعتبارات مراکز تربیتمعلم و آموزشکدههای فنی وحرفهای وابسته به خود را از محل اعتبار ردیف 127750 جدول (1ـ2) این قانون پرداخت نماید.
28ـ اعتبارات طرحها و پروژههایی که در سال1387 بهاتمام میرسند، صددرصد (100%) تخصیص یافته و پرداخت میگردد.
29ـ قانون بیمههای اجتماعی کارگران ساختمانی در سال 1387 لازمالاجراء نمیباشد.
30ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است کسانی را که در بدن ترکش دارند و به مصدومین شیمیایی و اعصاب و روان ناشی از جنگ تحمیلی فاقد « درصد» و فاقد « صورت سانحه» و جانبازان و آزادگان غیرشاغل خدمات درمانی ارائه نماید و حضور در جبهه کافی است.
اعتبار موردنیاز از محل اعتبار ردیف شماره131600 جدول شماره (1ـ2) این قانون تأمین خواهد شد.
31ـ بهمنظور تأمین اعتبار برای پرداخت تسهیلات به زندانیان نیازمند در محکومیتهای مالی جرائم غیرعمدی مانند دیه و امثال آن مبلغ یک هزار و دویست میلیارد (1.200.000.000.000) ریال از محل وجوه قرضالحسنه بانکها اختصاص و در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند قرار میگیرد.
آئیننامه اجرائی مربوط به ضوابط پرداخت تسهیلات مذکور توسط وزارت دادگستری و ستاد دیه تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد. دولت مجاز است نسبت به تضمین تسهیلات اعطایی این بند اقدام نماید.
32ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است حسب اعلام شهرداریهای محل و برابر اسناد تقدیمی و با آراء قطعی مراجع ذیربط نسبت به پرداخت مطالبات آنها از محل ردیف 31ـ550000 اقدام نماید.
33ـ بهمنظور تأمین درآمد ردیف 310503 حکم جزء(5) بند(الف) تبصره(4) قانون بودجه سال 1386 در سال 1387 تنفیذ میگردد و لازم است تا پایان شهریورماه نسبت به اجرای آن اقدام گردد.
وزیر صنایع و معادن مسؤول اجرای این حکم میباشد.
34ـ سیستم بانکی کشور موظف است مبلغ پانصد میلیارد (500.000.000.000) ریال از وجوه قرضالحسنه خود را با معرفی کمیته امداد حضرت امام(ره) به مددجویان این کمیته پرداخت نماید.
آئیننامه اجرائی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و کمیته امداد حضرت امام(ره) تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
35ـ پانزدهدرصد(15%) از اعتبارات پیشبینی شده در ماده(10) قانون بخشی از مقررات مالی دولت تا سقف یکهزار و سی و پنج میلیارد (1.035.000.000.000) ریال برای مقابله با حوادث و سوانح در اختیار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامیایران قرار میگیرد تا صرف انجام وظایف مذکور در اساسنامه آن جمعیت شود.
36ـ مبلغ شانزده هزار میلیارد (16.000.000.000.000)ریال اعتبارات مندرج در ردیـف 39 ـ 550000 این قانون برای طرحـهای در دسـت اجـراء و طرحهایی که مصوبه کارگروه ماده (32) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را دارد که در لایحه بودجه سال 1387 دولت ذکر شده است، با اولویت طرحهای راهآهن و پروژههایی که تا پایان برنامه چهارم به اتمام میرسد و در جدول شماره (12) پیوست این قانون درج شده است با نظـر دولـت تـوزیع و اختصاص مییابد.
37ـ دولت مکلف است تا پایان سال 1387 حداقل شصت درصد (60%) از سهام، سهمالشرکه، حقتقدم ناشی از سهام و سهمالشرکه، حقوق مالکانه، حقبهرهبرداری و مدیریت شرکتهای دولتی غیر صدر اصل چهل وچهارم (44) قانون اساسی متعلق به دستگاههای اجرائی موضوع ماده(160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با احتساب واگذاریهای سال اول و دوم و سوم برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و کلیه سهام دولت و شرکتهای دولتی در شرکتهای غیردولتی را به بخشهای خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی از طریق مزایده یا بورس واگذار کند.
38ـ دولت مکلف است تا پایان سال 1387 حداقل چهل درصد (40%) سهام، سهمالشرکه، حق تقدم ناشی از سهام و سهمالشرکه، حقوق مالکانه، حقبهرهبرداری و مدیریت شرکتهای دولتی صدر اصل چهل وچهارم (44) قانون اساسی متعلق به دستگاههای اجرائی موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به استثناء موارد زیر را به بخشهای خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی از طریق مزایده یا بورس واگذار کند:
ـ شبکه مادر مخابراتی و امور واگذاری بسامد؛
ـ شبکههای اصلی تجزیه و مبادلات و مدیریت توزیع خدمات پایه پستی،
ـ تولیدات محرمانه یا ضروری نظامی، انتظامی و امنیتی به تشخیص فرماندهی کل نیروهای مسلح،
ـ شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای استخراج و تولید نفتخام و گاز،
ـ معادن نفت و گاز،
ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک ملی، بانک سپه، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک توسعه صادرات، بانک توسعه تعاون.
ـ بیمه مرکزی و بیمه ایران.
ـ شبکههای اصلی انتقال برق،
ـ سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بنادر و کشتیرانی.
ـ سدها و شبکههای بزرگ آبرسانی،
ـ شبکههای اصلی راه و راهآهن،
ـ رادیو و تلویزیون،
39ـ افزایش سرمایه دولت در شرکتها و مؤسسات، تأسیس شرکت دولتی جدید یا انجام هرگونه فعالیت اقتصادی جدید خارج از موارد صدر اصل چهل وچهارم(44) قانون اساسی توسط دستگاههای اجرائی موضوع ماده(160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از اعتبارات عمومی، منابع داخلی بنگاهها و یا به طور کلی هر نوع اعتباری از بودجه کل کشور ممنوع است.
فهرست فعالیتهای اقتصادی ضروری جدید خارج از عناوین صدر اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی توسط دولت حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 1387 جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.
40ـ به منظور تقویت شفافیت بودجه و امکانپذیر ساختن نظارت بر انطباق بودجه با سیاستهای کلی نظام به ویژه سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای کلی اصل چهل وچهارم(44) قانون اساسی و اهتمام به نظم و انضباط مالی و بودجهای و تعادل بین منابع و مصارف دولت، موضوع بند(50) سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دولت مکلف است تا پایان خردادماه سال 1387، گزارش تطبیق بودجه سال 1387 را با سیاستهای یادشده به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.
لایحه بودجه سال 1388 نیز باید در چهارچوب سیاستهای کلی نظام همراه با گزارشی به صورت برنامه یک ساله و چگونگی تطبیق بودجه با این سیاستها تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.
41ـ دولت موظف است با صرفهجویی در هزینهها و ارتقاء بهرهوری و کارآیی سقف اعتبارات هزینهای را در سال 1387 در حد اعتبار مصوب این قانون حفظ نماید. افزایش اعتبارات هزینهای نسبت به اعتبارات مصوب از هر محل ممنوع میباشد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ یکم اسفندماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1/12/1386 به تأیید شورای نگهبان رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ غلامعلی حدادعادل
نوع :
5
شماره انتشار :
18363
تاریخ تصویب :
1386/12/1
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی :
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
موضوع :