وزارت آموزش و پرورش
به پیوست تصویر مصوبه هفتصدوشصتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 23/11/1386 درخصوص شاخص های ارزشیابی نظام آموزش و پرورش جهت ابلاغ به واحدهای تابعه و اجرا ارسال می شود.
مصوبه هفتصد و شصتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ23/11/1386 موضوع: شاخصهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش*
مقدمه:
نظامهای آموزشی با رسالت و مأموریت مشخصی به وجود آمده و برای نیل به اهداف معینی تلاش میکنند. آموزش و پرورش کشور ما نیز همچون دیگر نظامهای آموزشی دارای اهداف تعریفشدهای است که به عنوان سندی معتبر باید مبنای همه برنامهها و فعالیتهای این حوزه قرار گیرد.
بیتردید دستیابی به این اهداف مستلزم شناسایی، کنترل و رفع موانع و مشکلاتی است که ممکن است اجرای مطلوب فرآیندهای آموزشی را تحت تأثیر خود قرار دهد.
بدین منظور استفاده از ساز و کارهای ارزشیابی شرایط و زمینههای لازم را برای شفافیت عملکرد، پاسخگویی نظامهای آموزشی و اطلاع از میزان تحقق اهداف و مقاصد آموزش و پرورش فراهم مینماید.
به عبارت دیگر ارزشیابی آئینهای میسازد تا تصمیمگیران و دستاندرکاران آموزش و پرورش تصویر روشنی از چگونگی انجام این رسالت خطیر به دست آورند. بر این اساس ضرورت دارد ابتدا عناصر نظام آموزشی به صورت نظاممند مشخص و سپس با استفاده از الگو یا الگوهای مناسب ارزشیابی وضعیت آنها را تعیین کرد.
برای ارزشیابی آموزشی، رویکردهای متنوع و متفاوتی ارائه شده است که یکی از آنها، رویکرد مبتنی بر نظر متخصصان و مشخصترین الگوی مربوط به این رویکرد، « الگوی اعتبارسنجی» میباشد. این الگو معروفترین مدل ارزشیابی کیفیت نظامهای آموزشی در جهان است که در آن شاخصهای عناصر مختلف نظام آموزشی در دو مرحله « ارزشیابی درونی» و « ارزشیابی بیرونی» تدوین میشود؛ براین اساس ابتدا « عوامل» نظامهای آموزش و پرورش مشخص و سپس « ملاکها» و « شاخصهای» آنها تعیین میشود.
شاخصها اطلاعاتی در مورد کمیت و کیفیت نظام آموزشی ارائه میدهند و ماهیتاً مشخصکننده وضعیت نظام آموزش و پرورش میباشند. به عبارت دیگر نقش آنها دادن هشدار به تصمیمسازان و تصمیمگیران درخصوص وجود مشکلات و موانع در برخی زمینههای خاص و یا وجود روندهای مطلوب در دیگر زمینهها است. شاخصها زمانی وضعیت نظام آموزشی را به صورت روشن به تصویر میکشند که با تدوین و بررسی آنها، شناخت بیشتر و درک درستتری از موقعیت نظام آموزشی حاصل شود؛ امری که به نوبه خود، زمینههای لازم جهت انتخاب برنامههای موردنیاز را به وجود میآورد تا بدین وسیله اقدامهای مورد انتظار و برنامههای آتی آن برای رفع مشکلات، مشخص گردد. این تشخیص، برای بهبود وضعیت نظام آموزشی اهمیتی حیاتی دارد؛ زیرا نظامهای آموزشی برای اثربخشی و کارآیی بیشتر و بهبود عملکرد خود به راهنمای عمل نیاز دارند تا اطمینان حاصل نمایند که با کیفیت خوبی به مقصد مورد نظر دست خواهند یافت. اساسیترین شاخصهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش در بخشهای درون داد، فرآیند و برونداد به شرح زیر میباشد:
1ـ درون داد
1ـ1ـ نیروی انسانی.
1ـ1ـ1ـ نسبت دانشآموزان به کل کارکنان آموزشی.
2ـ1ـ1ـ نسبت کارکنان واجد شرایط علمی و حرفهای به کل کارکنان.
3ـ1ـ1ـ میانگین سطح تحصیلات کارکنان.
4ـ1ـ1ـ میانگین سنوات خدمتی کارکنان.
5 ـ1ـ1ـ نسبت کارکنان آموزشی به کل کارکنان.
6 ـ1ـ1ـ میانگین ساعات آموزشهای ضمن خدمت سالانه کارکنان.
7ـ1ـ1ـ ضریب اشتغال ظاهری و واقعی کارکنان آموزشی.
2ـ1ـ دانشآموز
1ـ2ـ1ـ درصد پذیرش دوره پیشدبستانی.
2ـ2ـ1ـ درصد پذیرش ظاهری و واقعی جمعیت 6 سالهها.
3ـ2ـ1ـ درصد پوشش تحصیلی ظاهری و واقعی.
4ـ2ـ1ـ نسبت دانشآموزان شاخه فنی و حرفهای و کاردانش به کل دانشآموزان دوره متوسطه.
5 ـ2ـ1ـ سهم هر زمینه تحصیلی در شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش.
6 ـ 2ـ1ـ درصد دانشآموزان کلاسهای مختلط.
7ـ2ـ1ـ درصد دانشآموزان کلاسهای چندپایه.
8 ـ 2ـ1ـ نسبت دانشآموزان مدارس غیردولتی به کل دانشآموزان.
3ـ1ـ برنامه درسی
1ـ3ـ1ـ میزان انطباق اهداف و سرفصلهای مواد درسی با اهداف دورههای تحصیلی.
2ـ3ـ1ـ میزان تناسب محتوای آموزشی و پرورشی با ویژگیها و نیازهای دانشآموزان.
3ـ3ـ1ـ میزان تناسب محتوای آموزشی و پرورشی با نیازها و مسائل جامعه.
4ـ3ـ1ـ میزان تناسب حجم محتوای آموزشی و پرورشی با زمان (ساعات) تعیینشده.
5 ـ3ـ1ـ نسـبت کتابهای درسی جدیدالتألیف و بازنگریشده به کل کتابهای درسی.
6 ـ 3ـ1ـ نسبت دروس دارای رسانههای کمک آموزشی به کل دروس.
4ـ1ـ فضاهای آموزشی و پرورشی
1ـ4ـ1ـ نسبت مدارس دارای نمازخانه به کل مدارس.
2ـ4ـ1ـ نسبت دانشآموزان به کلاسهای درس.
3ـ4ـ1ـ ضریب بهرهبرداری از کلاسهای درس.
4ـ4ـ1ـ نسبت مدارس دو نوبته به کل مدارس.
5 ـ4ـ1ـ نسبت مدارس مقاوم در برابر حوادث غیرمترقبه به کل مدارس.
6 ـ 4ـ1ـ سرانه زیربنای اردوگاههای فرهنگی ـ تربیتی و فضاهای ورزشی.
7ـ4ـ1ـ نسبت پژوهشسراهای دانشآموزی و کانونهایفرهنگی ـ تربیتی بهکل دانشآموزان.
8 ـ4ـ1ـ درصد مدارس دارای آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه مستقل.
9ـ4ـ1ـ نسبت مدارس استاندارد به کل مدارس.
5 ـ 1ـ امکانات و تجهیزات
1ـ 5 ـ 1ـ سرانه کتابهای موجود در کتابخانههای مدارس.
2ـ 5 ـ 1ـ نرخ دسترسی کارکنان و دانشآموزان به فنآوری اطلاعات و ارتباطات.
3ـ 5 ـ 1ـ نسبت مدارس دارای امکانات و وسایل ورزشی استاندارد به کل مدارس.
4ـ 5 ـ 1ـ نسبت مدارس دارای امکانات بهداشتی استاندارد به کل مدارس.
5 ـ 5 ـ 1ـ میزان تناسب وسایل کارگاهی و آزمایشگاهی مدارس با محتوای آموزشی.
6 ـ1ـ بودجه و اعتبارات
1ـ6 ـ1ـ سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی به تفکیک جاری و عمرانی.
2ـ6 ـ1ـ سهم هزینههای آموزش و پرورش از کل تولید ناخالص داخلی (G.D.P)
3ـ6 ـ1ـ سرانه دانشآموزی به تفکیک دورههای تحصیلی و شاخهتحصیلی دوره متوسطه.
4ـ6 ـ1ـ سهم اعتبارات غیر پرسنلی از کل اعتبارات آموزش و پرورش.
5 ـ6 ـ1ـ سهم اعتبارات فعالیتهای پرورشی از کل بودجه آموزش و پرورش.
6 ـ6 ـ1ـ نسبت اعتبارات پژوهشی به کل اعتبارات آموزش و پرورش.
7ـ6 ـ1ـ سهم اعتبارات آموزش کارکنان از کل اعتبارات آموزش و پرورش.
8 ـ6 ـ1ـ نسبت درآمدهای حاصلاز منابع غیردولتی بهکل اعتبارات دولتیآموزش و پرورش.
9ـ6 ـ1ـ سهم اعتبارات جاری آموزش و پرورش عمومی از کل بودجه جاری آموزش و پرورش.
7ـ1ـ معیشت و رفاه کارکنان
1ـ7ـ1ـ نسبت میانگین حقوق ماهانه کارکنان آموزش و پرورش به میانگین حقوق و مزایای سایر کارکنان دولت.
2ـ7ـ1ـ تغییرات میانگین حقوق و مزایان ماهانه کارکنان آموزش و پرورش به قیمتهای جاری و ثابت.
3ـ7ـ1ـ میزان بهرهمندیکارکنان آموزش و پرورش از تسهیلات و خدماترفاهی و تفریحی.
2ـ فرآیند
1ـ2ـ مدیریت
1ـ1ـ2ـ میزان هماهنگی و انطباق برنامهها و فعالیتهای مدیران با خطمشیها و سیاستهای کلان.
2ـ1ـ2ـ میزان پایبندی به ضوابط مربوط به شرایط احراز مدیران در انتخاب و انتصاب آنان.
3ـ1ـ2ـ میزان موفقیت مدیران در ایجاد زمینه بروز خلاقیت و نوآوری در کارکنان.
4ـ1ـ2ـ میزان رضایت دانشآموزان، اولیاء و مراجعان از مدیران.
5 ـ1ـ2ـ میزان رضایت شغلی کارکنان.
6 ـ1ـ2ـ میزان موفقیت مدیران در نظارت و ارزشیابی مؤثر و مستمر عملکرد کارکنان.
7ـ1ـ2ـ میزان پاسخگویی مدیران به مخاطبان.
8 ـ1ـ2ـ میزان انطباق امور اجرایی با قوانین، مقررات و دستورالعملها.
9ـ1ـ2ـ میزان حاکمیت روابط انسانی در محیطهای اداری و آموزشی.
2ـ2ـ برنامهها و فعالیتهای آموزشی و پرورشی
1ـ2ـ2ـ میزان انطباق برنامهها و فعالیتهایآموزشی و پرورشی با اهدافدورههای تحصیلی.
2ـ2ـ2ـ میزان اهتمام مدیریت به آموزش و توسعه معارف قرآنی.
3ـ2ـ2ـ میزان اهتمام مدیریت به رفع آسیبهای اجتماعی دانشآموزان.
4ـ2ـ2ـ میزان استفاده معلمان از فناوری اطلاعات، ابزارها و روشهای متناسب در فرآیند یاددهی ـ یادگیری.
5 ـ2ـ2ـ میزان اهتمام مدیریت مدارس به برگزاری نماز جماعت و مراسم مذهبی و صبحگاهی.
6 ـ2ـ2ـ میزان پاسخگویی کتابخانههای مدارس به نیازهای واقع دانشآموزان.
7ـ2ـ2ـ درصد دانشآموزان استفادهکننده از خدمات مشاورهای و روانشناختی.
8 ـ2ـ2ـ میزان اهتمام مدارس به تأمین سلامت جسمی و بهداشت روانی دانشآموزان.
9ـ2ـ2ـ میزان مشارکت صاحبنظران، کارکنان، اولیاء و دانشآموزان در طراحی و اجرای برنامهها و فعالیتها.
3ـ2ـ برنامههای و فعالیتهای پژوهشی
1ـ3ـ2ـ نسبت کارکنان پژوهنده به کل کارکنان آموزش و پرورش.
2ـ3ـ2ـ میزان کاربست یافتههایپژوهشی در سطوح مختلف تصمیمسازی و تصمیمگیری.
3ـ3ـ2ـ نسبت دانشآموزان پژوهنده به کل دانشآموزان.
4ـ3ـ2ـ نسبت مقالات منتشرشده در نشریات معتبر داخلی و خارجی به کل پژوهشهای انجام شده در آموزش و پرورش.
5 ـ3ـ2ـ نسبت کتابهای تألیفی و ترجمهای کارکنان به کل کارکنان.
6 ـ3ـ2ـ درصد اختراعات و ابتکارات ثبت شده دانشآموزان و کارکنان.
3 ـ برونداد
1ـ3ـ برون داد واسطهای
1ـ1ـ3ـ ضریب کارایی درونی.
2ـ1ـ3ـ نرخ قبولی دانشآموزان.
3ـ1ـ3ـ نرخ ارتقای دانشآموزان.
4ـ1ـ3ـ نرخ تکرار پایه دانشآموزان.
5 ـ1ـ3ـ نرخ ترک تحصیل دانشآموزان.
6 ـ1ـ3ـ نرخ فارغالتحصیلی دانشآموزان.
7 ـ1ـ3ـ نرخ ماندگاری دانشآموزان.
8 ـ1ـ3ـ نرخ گذر دانشآموزان.
9ـ1ـ3ـ نرخ اتلاف.
10ـ1ـ3ـ نرخ باسوادی گروههای سنی 10 ـ 6/13 ـ 11/17 ـ 14
11ـ1ـ3ـ میانگین طول تحصیل دانشآموختگان.
2ـ3ـ برون داد نهایی
1ـ2ـ3ـ میزان دستیابی دانشآموختگان به اهداف اعتقادی:
1ـ1ـ2ـ3ـ میزان شناخت دانشآموختگان از خود و خدای خویش.
2ـ1ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه حقیقتجویی.
3ـ1ـ2ـ3ـ میزان اعتقاد و ایمان دانشآموختگان به مبانی اسلام و بینش الهی مبتنی بر قرآن کریم، سنت پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) با توجه به اصول 12 و 13 قانون اساسی در مورد مذاهب اسلامی و اقلیتهای دینی.
4ـ1ـ2ـ3ـ میزان پذیرش دانشآموختگان به حاکمیت مطلق خداوند بر جهان و انسان و اعمال این حاکمیت بر جامعه، براساس اصل ولایت فقیه.
2ـ2ـ3ـ میزان دستیابی دانشآموختگان به اهداف اخلاقی:
1ـ2ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از فضائل و مکارم اخلاقی براساس ایمان به خدا و تقوای اسلامی.
2ـ2ـ2ـ3ـ میزان التزام عملی دانشآموختگان به احکام و آداب اسلامی.
3ـ2ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از اعتماد به نفس و استقلال شخصیت.
4ـ2ـ2ـ3ـ میزان برخوداری دانش آموختگان از کرامت اخلاقی و عزت نفس.
5 ـ2ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانش آموختگان از عواطف متعادل انسانی و همزیستی مسالمتآمیز.
6 ـ2ـ2ـ3ـ میزان رعایت نظم و انضباط دانشآموختگان در روابط فردی و اجتماعی.
7ـ2ـ2ـ3ـ میزان پرهیز دانشآموختگان از بیکارگی، بطالت و مشاغل کاذب.
8 ـ2ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه امید به آینده.
3ـ2ـ3ـ میزان دستیابی دانشآموختگان به اهداف علمی آموزشی:
1ـ3ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه تحقیق، تفکر، تعقل، تعمق، نقد و ابتکار.
2ـ3ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه تعلیم و تعلم و تربیت مستمر.
3ـ3ـ2ـ3ـ میزان اهتمام به شناخت، پرورش و هدایت استعدادهای افراد در جهت اعتلای فرد و جامعه.
4ـ3ـ2ـ3ـ میزان شناخت دانشآموختگان از اسرار جهان آفرینش و قوانین طبیعت به عنوان آیات الهی.
5 ـ3ـ2ـ3ـ میزان آشنایی دانشآموختگان با زبان و خط فارسی.
6 ـ3ـ2ـ3ـ میزان آشنایی دانشآموختگان با زبان عربی به منظور آشنایی با قرآن و معارف اسلامی.
7ـ3ـ2ـ3ـ میزان توسعه علوم و فنون و مهارتهای موردنیاز فرد و جامعه.
8 ـ3ـ2ـ3ـ میزان علاقهمندی دانشآموختگان به مطالعه و کتابخوانی.
9ـ3ـ2ـ3ـ میزان مشارکت و همکاری دانشآموختگان در فعالیتهای گروهی.
4ـ2ـ3ـ میزان دستیابی دانشآموختگان به اهداف فرهنگی هنری:
1ـ4ـ2ـ3ـ میزان شکوفایی ذوق و استعدادهای مختلف هنری دانشآموختگان.
2ـ4ـ2ـ3ـ میزان آشنایی دانشآموختگان با زیباییهای جهان آفرینش به عنوان مظاهر و جمال الهی.
3ـ4ـ2ـ3ـ میزان آشنایی دانشآموختگان با هنرهای اسلامی، ملی و جهانی مناسب.
4ـ4ـ2ـ3ـ میزان التزام دانشآموختگان به حفظ میراث فرهنگی هنری و تاریخی.
5 ـ4ـ2ـ3ـ میزان آشنایی دانشآموختگان با فرهنگ و آداب و سنن مطلوب جامعه اسلامی ایران.
6 ـ4ـ2ـ3ـ میزان احتزاز دانشآموختگان از رسوم منحط و خرافی.
7ـ4ـ2ـ3ـ میزان آشنایی دانشآموختگان با تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلام، ایران و جهان با تأکید بر فرهنگ معاصر.
5 ـ 2ـ3ـ میزان دستیابی دانشآموختگان به اهداف اجتماعی:
1ـ 5 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه پاسداری از قداست و روابط خانواده بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی.
2ـ 5 ـ2ـ3ـ میزان اهتمام دانشآموختگان به محقق کردن قسط اسلامی و پاسداری از آن.
3ـ 5 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه برادری و تعاون اسلامی و همبستگی ملی و فرهنگی.
4ـ 5 ـ2ـ3ـ میزان اهتمام دانشآموختگان به انجام فریضه امر به معرف و نهی از منکر.
5 ـ 5 ـ2ـ3ـ میزان ادای احترام دانشآموختگان به قانون و التزام به رعایت آن.
6 ـ 5 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه مسئولیتپذیری و مشارکت در فعالیتهای دینی، فرهنگی و اجتماعی.
7 ـ 5 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه تولی و تبری.
8 ـ 5 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه گذشت، فداکاری و ایثار در روابط اجتماعی.
9ـ 5 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از سعه صدر و تحمل آرای دیگران در برخورد اندیشهها.
10ـ 5 ـ2ـ3ـ میزان ادای احترام دانشآموختگان به شخصیت افراد و مراعات حقوق مادی و معنوی آنان.
11ـ 5 ـ2ـ3ـ میزان مقاومت دانشآموختگان در برابر تبلیغات سوء.
12ـ 5 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه سازگاری اجتماعی.
6 ـ2ـ3ـ میزان دستیابی دانشآموختگان به اهداف زیستی:
1ـ 6 ـ2ـ3ـ میزان سلامت جسمی و بهداشت روانی دانشآموختگان.
2ـ 6 ـ2ـ3ـ میزان رعایت بهداشت عمومی و حفظ محیطزیست توسط دانشآموختگان.
3ـ 6 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه توجه به تربیت بدنی به عنوان زمینه رشد معنوی انسان.
7ـ2ـ3ـ میزان دستیابی دانشآموختگان به اهداف سیاسی:
1ـ7ـ2ـ3ـ میزان بـرخورداری دانشآموختگان از بینش سیاسی مبتنی بر اصل ولایت فقیه برای مشارکت آگاهانه در سرنوشت سیاسی کشور.
2ـ7ـ2ـ3ـ میزان آگاهی دانشآموختگان از اندیشههای دینی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره).
3ـ7ـ2ـ3ـ میزان حمایت دانشآموختگان از اتحاد اسلامی بین مسلمانان.
4ـ7ـ2ـ3ـ میزان حمایت دانشآموختگان از حقطلبان، عدالتخواهان، مظلومان و مستضعفان جهان.
5 ـ7ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه مبارزه با مستکبران، استثمارگران و ستمکاران براساس ارزشهای اسلامی.
6 ـ7ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه پاسدارای از استقلال همهجانبه کشور.
7ـ7ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه نفی هر گونه ستمگری، ستمکشی، سلطهگری و سلطهپذیری.
8 ـ7ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه سلحشوری و حفظ کیان اسلام.
9ـ7ـ2ـ3ـ میزان شناخت دانشآموختگان از مسائل سیاسی ایران و جهان بخصوص ممالک اسلامی و ملل محروم.
10ـ7ـ2ـ3ـ میزان شناخت دانشآموختگان از ترفندهای استعمار و استکبار جهانی و ضرورت مبارزه با آن.
11ـ7ـ2ـ3ـ میزان علاقهمندی و افتخار دانشآموختگان به کشور و انقلاب اسلامی.
8 ـ2ـ3ـ میزان دستیابی دانشآموختگان به اهداف اقتصادی:
1ـ 8 ـ2ـ3ـ میزان اهمیت قائل شدن دانشآموختگان به رشد اقتصادی به عنوان وسیلهای برای رسیدن به رشد و توسعه اجتماعی.
2ـ 8 ـ2ـ3ـ میزان شناخت دانشآموختگان از ارزش و قداست کار و معاش حلال.
3ـ 8 ـ2ـ3ـ میزان شناخت دانشآموختگان از حرف و مشاغل مولد.
4ـ 8 ـ2ـ3ـ میزان آمادگی و مهارتهای کسبشده دانشآموختگان برای ورود به مشاغل مولد.
5 ـ 8 ـ2ـ3ـ میزان برخـورداری دانشآموختگان از روحیه سادهزیستی، قناعت و پرهیز از هرگونه اسراف و مصرفزدگی و تجملگرایی.
6 ـ 8 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه انفاق و دستگیری محرومان.
7ـ 8 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه عمل به احکام اقتصادی اسلام.
8 ـ 8 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه مبارزه با بهرهکشی اقتصادی و مشاغل خلاف مصالح جامعه اسلامی.
9ـ 8 ـ2ـ3ـ میزان شناخت دانشآموختگان از منابع اقتصادی کشور و شیوههای صحیح استفاده از آنها.
10ـ 8 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از روحیه حراست از اموال عمومی و ثروت ملی.
11ـ 8 ـ2ـ3ـ میزان برخورداری دانشآموختگان از وجدان کاری.
الزامات
با عنایت به این که ارزشیابی نظام آموزش و پرورش باید در دو سطح درونی و بیرونی انجام شود، ضرورت دارد ساز و کارهای مناسب آن براساس شاخصهای این مجموعه به شرح زیر فراهم گردد.
الف) وزارت آموزش و پرورش موظف است:
1ـ آییننامه و دستورالعملهای اجرایی لازم را، حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این مصوبه، تهیه نماید.
2ـ برنامه آموزش نیروی انسانی و اقدامهای لازم برای فرهنگسازی و اطلاعرسانی مناسب را پیشبینی و اجرا کند.
3ـ منابع، اعتبارات و تسهیلات موردنیاز را برای اجرای مطلوب این مصوبه تأمین نماید.
4ـ گزارش ارزشیابی درونی را در دورههای زمانی دو ساله به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ارایه کند.
5 ـ در ارایه دادهها و اطلاعات موردنیاز نهایت همکاری را با دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش به عمل آورد.
ب) دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش موظف است:
1ـ پس از گذشت دو سال از اجرای این مصوبه نسبت به اعتباریابی شاخصها و ارزیابی از روند و نحوه اجرای ان اقدام نموده و نتایج حاصله را به شورای عالی آموزش و پرورش گزارش نماید.
2ـ گزارش جامعی از ارزشیابی عملکرد نظام آموزش و پرورش بر مبنای شاخصهای این مصوبه در دورههای زمانی سه ساله تهیه و به شورای عالی آموزش و پرورش ارایه کند.
3ـ منابع و اعتبارات لازم را برای اعتباریابی شاخصها و اجرای ارزشیابی تأمین نماید.
موضوع: شاخصهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش در هفتصد و شصتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 23/11/1386 به تصویب رسید.
دبیر شورا ـ بهرام محمدیان
رییس جلسه ـ علیرضا علیاحمدی
شاخصهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش مورد تأیید است.
رییس جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش ـ محمود احمدینژاد
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
* اطلاعات موردنیاز هر یـک از شاخـصهای ارزشیابی به تناسب موضوع و سطح ارزشیابی میبایست به تفکیک استانی، منطقهای، شهری،روستایی، عشایری، نوع مدرسه، دوره، پایه و رشته تحصیلی، جنسیت و داخل یا خارج از کشور جمعآوری و تجزیه و تحلیل شود.
دبیرکل دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ـ محمّدیان
نوع :
3
شماره انتشار :
18396
تاریخ تصویب :
1386/11/23
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی :
وزارت آموزش و پرورش
موضوع :