موضوع: اصول و چارچوب برنامه و فعالیتهای آموزشی و پرورشی دوره پیش دبستانی (ویژه مربیان و دستاندرکاران)
با عنایت به بند 6مصوبه جلسه422 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 16/4/1377 مبنی بر اینکه « کلیه مسائل آموزش پیش دبستانی در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شود» و با توجه به بند الف تبصره4 ماده 3 قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی(1) و با استناد به ماده5 اساسنامه دوره پیشدبستانی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش(2) اصول و چارچوب راهنمای برنامه و فعالیتهای آموزشی و پرورشی مراکز پیشدبستانی برای استفادهی دستاندرکاران، کارشناسان آموزش و پرورش و تولیدکنندگان مواد آموزشی و پرورشی به شرح زیر تصویب میشود:
1ـ آموزش و پرورش به عنوان تنها مرجع صادرکننده مجوز تاسیس مراکز دوره پیش از دبستان محسوب میشود و کلیه مراکز پیش دبستانی اعم از مراکز وابسته به آموزش و پرورش و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی (از جمله سازمان بهزیستی) ملزم به تطبیق برنامههای خود با این مصوبه میباشند.
2ـ سازمان پژوهش و برنامهریزی موظف است راهنمای تفصیلی دوره پیش دبستانی به همراه راهنمای برنامه انس با قرآن و نیز راهنمای برنامه زبانآموزی کودکان مناطق دوزبانه را تدوین نماید. این راهنما پس از تایید اعضای شورای عالی آموزش و پرورش لازمالاجرا خواهد بود.
3ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است زمینه تولید برنامه و محتوای آموزشهای توجیهی برای مربیان، مسئولان و دستاندرکاران و نیز تولیدکنندگان رسانههای آموزشی مراکز پیشدبستانی را براساس این مصوبه فراهم نماید.
4ـ دوره آموزش پیش از دبستان به عنوان آموزش غیررسمی، با مشارکت مردم و نهادهای غیردولتی اجرا میشود.
5 ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است بر اجرای صحیح مفاد این مصوبه در همه مراکز دوره پیشدبستانی نظارت نماید و گزارش عملکرد آن را به صورت دو سالانه به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نماید.
رویکرد برنامه و فعالیتهای دورهی پیشدبستانی
از آنجایی که سالهای اولیه زندگی کودک زیربنای تکوین شخصیت اوست، چنانچه تعلیم و ترتیب کودک در دوران سیادت مبتنی بر فطرت الهی به خوبی سامان یابد امید میرود در آینده سرشت حقیقتجویی، فضیلتخواهی، عبودیت و ...... در او بروز نماید، از این رو، برنامه و فعالیتهای دوره پیشدبستان با رویکرد « شکوفایی فطرت الهی» طراحی و تدوین میگردد.
اصول حاکم بر فعالیتهای آموزشی و پرورشی دورهی پیش دبستانی
1ـ هماهنگ با اهداف و محتوای دورهی ابتدایی باشد.
2ـ به فرهنگ بومی و محلی کودکان عنایت داشته و محتوای مورد نیاز به صورت غیرمتمرکز تدوین شود.
3ـ تفاوتهای، فردی و نقشهای جنسیتی را به رسمیت بشناسد.
4ـ فعالیتها، تلفیقی، پودمانی و انعطافپذیر باشد و متناسب با تواناییها، نیازها و علایق فطری کودکان و رعایت عنصر شادی و نشاط کودکانه طراحی شود.
5 ـ بر مشارکت و نقش فعال خانواده در دستیابی به اهداف تاکید داشته باشد.
6 ـ ارزشیابی نوآوران بر اساس مشاهده رفتار و عملکرد گروهی آنان با رویکرد و تشویقی صورت گیرد.
اهداف برنامه و فعالیتهای دوره پیشدبستانی
اهداف برنامه و فعالیتهای دوره پیشدبستان برگرفته از اهداف مندرج در اساسنامه دوره پیشدبستانی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و متناسب با شرایط سنی نوآموزان به شرح زیر میباشد:
1ـ پرورش مهارتهای جسمی ـ حرکتی.
2ـ پرورش روحیه و رفتار عاطفی.
3ـ پرورش مهارتهای ذهنی.
4ـ پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزشهای اسلامی.
5 ـ انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن.
6 ـ پرورش ذوق هنری و زیباییشناسی.
7ـ تقویت حس دینی و علایق مذهبی.
8 ـ پرورش هویت ملی.
9ـ پرورش مهارتهای زبانهای فارسی.
10ـ ارتقای سطح بهداشت و ایمنی.
11ـ آشنایی با محیطزیست و علاقه و انس با طبیعت و حفظ آن.
ویژگیهای عمومی مربیان پیش دبستانی
1ـ دانش و توانایی برقراری ارتباطخوب و صحیح با کودکان والدین و کارکنان را داشتهباشد.
2ـ به حرفه و کارخود علاقمند بوده، اعتماد به نفس، صبر و حوصله کافی را برای کار با کودکان داشته باشد.
3ـ روحیهای شاد و ظاهری آراسته با رعایت شئونات اسلامی داشته باشد.
4ـ از سواد قرآنی برخوردار باشد و به آموزش قرآن در دورهی پیشدبستان علاقهمند باشد. مربیان مراکز پیش دبستانی اقلیتهای مذهبی از این شرط مستثنی هستند.
5 ـ با عناصر « راهنمای تفصیلی برنامه و محتوایآموزشی و پرورشی دوره پیشدبستانی»، ((دوزبانه) که در قالب آموزش مربیان پیشدبستانی توسط عالی آموزش و پرورش پیشبینی میشود) آشنا و مهارتهای لازم را کسب کرده است.
6 ـ از سلامت جسمی و روانی لازم برای انجام وظیفه و قدرت بیان شیوا برخوردار باشد.
7ـ به اصول اخلاقی پایبند باشد.
8 ـ حداقل دارای مدرک کاردان مرتبط باشد.
ارزشیابی
ـ ارزشیابی در دورهی پیش دبستان با مشاهده عملکرد گروه نوآموزان صورت میگیرد.
ـ ارزشیابی کودکان باید حین فرایند یادگیری صورت گرفته، رشد آنان را در همهی ابعاد اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و اعتقادی، شناختی و جسمانی مورد سنجش قرار دهد و به منظور به پیشرفت نوآوران در امر یادگیری انجام شود.
ـ عملکرد کودک را نباید با عملکرد کودک دیگر مقایسه کرد و رفتار هر کودک تنها با رفتار گذشتهی خودش قابل مقایسه است؛ بنابراین با توجه به اصول و اهداف برنامه، دستیابی کودک به حدّ معینی از یادگیری مورد انتظار نیست .
ـ ارزشیابی، فرصتی است که، مربی کارخود را نیز ارزیابی کند تا از این طریق در کیفیت بخشی به فرآیند یاددهی ـ یادگیری فعالانه بکوشد.
ـ ارزشیابی باید بر اساس محتوای فعالیت مربوط انجام گیرد و نتیجهی آن به منظور همکاری و هماهنگی بیشتر با اولیای کودکان، به ایشان گزارش شود.
ـ ارزشیابی در این دوره از طریق مشاهدهی رفتار کودک در گروه و به صورت توصیفی انجام میگیرد و از هرگونه آزمون و نمرهدهی و صدور کارنامه باید پرهیز شود.
محتوای آموزشی و پرورشی دوره پیش دبستانی
محتوای متداول در این دوره مشتمل بر عناوین زیر است:
انس با قرآن، شعر و سرود، بازی، نقاشی، کاردستی، نمایش خلاق، بحث و گفتوگو، مشاهده، آزمایش، گردش علمی و تماشای فیلم و آشنایی با نحوه استفاده از فنآوریهای جدید. این فعالیتها در فرایند تولید محتوای آموزشی، با نگاهتلفیقی به حوزههاییادگیری دینی، اجتماعی، هنری، ریاضی، تربیتبدنی و علوم، طراحی و با هدایتمربی، به روش فعال به اجرا در میآیند.
مدت زمان برنامه در این دوره شامل حداکثر 5 روز در هفته با حدود 5/3 ساعت فعالیت روزانه میباشد.
موضوع: اصول و چارچوب برنامه و فعالیتهای آموزشی و پرورشی دوره پیشدبستانی در هفتصد و هفتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ25/4/1387 به تصویب رسید.
دبیر شورا ـ مهدی نوید
رییس جلسه ـ علیرضا علیاحمدی
اصول و چارچوب برنامه و فعالیتهای آموزشی و پرورشی دوره پیش دبستانی مورد تایید است.
رییس جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش ـ محمود احمدی نژاد
نوع :
3
شماره انتشار :
18501
تاریخ تصویب :
1387/4/25
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی :
وزارت آموزش و پرورش
موضوع :