جناب آقای دکتر محمود احمدینژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
عطف به نامه شماره 160140/40736 مورخ 9/9/1387 در اجراء اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مرکز آموزش و تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و آماری کشورهای اسلامی که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ 5/3/1388 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ میگردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
شماره66968 7/4/1388
وزارت امور خارجه ـ معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور ـ نهاد ریاست جمهوری
قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مرکز آموزش و تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و آماری کشورهای اسلامی که در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ پنجم خرداد ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 20/3/1388 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 15051/246 مورخ 27/3/1388 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ میگردد.
رئیس جمهور ـ محمود احمدینژاد
قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مرکز آموزش و تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و آماری کشورهای اسلامی
ماده واحده ـ بـه دولت اجازه داده میشـود در مرکز آموزش و تحقـیقات اقتصادی، اجتماعی و آماری کشورهای اسلامی عضویت یابد و نسبت به پرداخت حـق عضـویت مربوط اقدام نماید. تعیین و تغییر دستـگاه اجرائی طرف عضویت بر عهـده دولت است.
تبصره ـ اجراء ماده (28) منوط به رعایت اصل هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میباشد.
اساسنامه مرکز آموزش و تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و آماری کشورهای اسلامی آنکارا ـ ترکیه
بر مبنای اساسنامه و ارکان تابعه مصوب ششمین نشست سران کشورهای (عضو سازمان کنفرانس) اسلامی، داکار، 11ـ 9 دسامبر 1919 میلادی، (سند شماره ORG (IS) ـ 6/1) تأییدشده توسط هفدهمین نشست کمیسیون امور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان مجمع عمومی مرکز آموزش و تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و آماری کشورهای اسلامی (SESRTCIC) طی مصوبه 1. /SESRTCIC/REP93 ـ 17/ICECS پیوست شماره شش جده، 15 ـ 9 ژانویه 1993 میلادی.
بسمالله الرحمن الرحیم
اساسنامه مرکز آموزش و تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و آماری کشورهای اسلامی آنکارا ـ ترکیه
فصل اول
ماده1ـ عنوان و حوزه فعالیت
این سند تحت عنوان « اساسنامه مرکز آموزش و تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و آماری کشورهای اسلامی» دربرگیرنده مفاهیم یکسانسازی شدهای است که در مورد تمامی ارکان تابعه سازمان کنفرانس اسلامی قابل اطلاق و تسری است.
فصل دوم
ماده2ـ تعاریف
در این سند از واژگان ذیل معانی مقابل آنها مستفاد خواهد گردید:
الف ـ سازمان: سازمان کنفرانس اسلامی.
ب ـ منشور: منشور سازمان.
ج ـ کشورهای عضو : کشورهای عضو سازمان.
د ـ نشت سران: گردهمایی پادشاهان و رؤسای کشورهای عضو.
هـ ـ کنفرانس : کنفراس وزرای خارجه کشورهای اسلامی.
و ـ دبیرکل: دبیرکل سازمان.
ز ـ دبیرخانه مرکزی: دبیرخانه مرکزی سازمان.
ح ـ کمیسیون: کمیسیون امور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورهای اسلامی.
ط ـ جلسات: جلسات کمیسیون.
ی ـ مجمع عمومی مشترک : مجمع عمومی مشترک ارکان تابعه.
ک ـ کارگروه (کمیته) دائمی امور مالی:کارگروه (کمیته) دائمی امور مالی سازمان.
ل ـ ارکان تابعه: ارکانی که در چهارچوب سازمان و طبق مندرجات قطعنامه شماره AF ـ 18/6 کنفرانس تأسیس شدهاند.
م ـ مؤسسات تخصصی : مؤسسات تخصصی سازمان.
ن ـ هیأت مدیره: هیأت مدیره ارکان تابعه.
س ـ مدیرکل : مدیرکل رکن تابعه.
ع ـ کشور میزبان : کشوری که در رکن تابعه در آن مستقر است.
ف ـ توافقنامه سازمانهای مرکزی: تفاهمنامه منعقده میان سازمان و کشور میزبان در مورد معافیتها و امتیازات.
ص ـ ضوابط و مقررات: ضوابط و مقررات برای ارکان تابعه سازمان.
ق ـ مرکز: مرکز آموزش و تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و آماری کشورهای اسلامی که به عنوان رکن تابعه سازمان محسوب میشود.
فصل سوم
ماده3ـ اهداف
هدف اصلی مرکز حمایت از روند همکاری و توسعه در میان کشورهای عضو سازمان در عرصههای آماری، پژوهشی، آموزشی و فنی است.
ماده4ـ اصول
برای نیـل به هدف مندرج در مـاده (3)، مرکز تلاش خواهدکرد تا اصول ذیل را مراعات نماید:
الف ـ اقتصادی نمودن فعالیتها و برنامههای خود.
ب ـ ایجاد شرایطی مناسب که به بهبود این قبیل فعالیتها منجر شود.
ماده5 ـ وظایف:
مرکز تمامی اقدامات مناسب و ضروری را به منظور تحقق اهداف خویش اتخاذ کرده و به طور خاص به اقدامات ذیل مبادرت خواهدنمود:
1ـ گردآوری، پردازش و انتشار دادهها و اطلاعات اجتماعی ـ اقتصادی کشورهای عضو.
2ـ حفظ تماس مستمر با سازمانهای آماری در کشورهای عضو و سازماندهی و برگزاری نشستهای مشترک برای تدوین شرایط و ضوابطی برای جریان و تبادل گسترده دادهها و اطلاعات آماری در میان کشورهای عضو.
3ـ تأسیس و اداره کتابخانه تخصصی و سامانه پایگاه دادهها برای تأمین نیازهای اطلاعات اقتصادی ـ اجتماعی در مورد کشورهای عضو.
4ـ انجام پژوهشهای اقتصادی و اجتماعی در مورد مسائل مربوط به همکاری در میان کشورهای عضو.
5 ـ سازماندهی و پشتیبانی برنامههای آموزشی جهت کمک به کشورهای عضو در آموزش و تربیت پرسنل اداری و فنی خود در زمینههای مرتبط.
6 ـ کمک به ارتقاء سطح همکاریهای تخصصی در میان کشورهای عضو از طریق گردآوری و انتشار اطلاعات در مورد مسائلی همچون مؤسسات پژوهشی، آموزشی و مشاورهای و فعالیتهای آنها و نیز گردآوری و ارائه اطلاعات در مورد فرصتهای آموزشی در کشورهای عضو و تدوین ضوابطی برای استفاده کارآمد از ظرفیتها و توانمندیهای تخصصی شناخته شده آنها.
7ـ برگزاری نشستها، همایشها، کارگاههای آموزشی به طور مستقل یا با همکاری سازمانهای بینالمللی، منطقهای و کشوری با هدف تسهیل تبادلنظر و همفکری در زمینههای اقتصادی و اجتماعی.
8 ـ شرکت در نشستهای وزیران و کارگروهها (کمیتهها) و کمیسیونهای مربوطه و نظایر آنها با ارائه گزارشها، سوابق و مستندات کارشناسی مصوب سازمان و لحاظ نمودن وظایف محوله، خصوصاً وظایف محول شده از سوی اجلاس سران، کنفرانس و کارگروههای (کمیتههای) در حال فعالیت، در تدوین برنامههای سالانه خود.
9ـ همکاری با دبیرخانه مرکزی دیگر ارکان تابعه و مؤسسات تخصصی و وابسته به کنفرانس در زمینه همکاریهای اطلاعاتی، تحقیقات و فنی.
10ـ انتشار اطلاعات و نتایج پژوهشهای مربوط به کشورهای عضو از طریق نشریات ادواری فهرستها، کتابها، مقالات و گزارشها.
11ـ نظارت بر فعالیتهای سازمانهای منطقهای و بینالملی و مشارکت در فعالیتهای آنها و انجام همکاریها و هماهنگی لازم با این مؤسسات در زمینه فعالیتهای مورد علاقه کشورهای عضو با هدف اجتناب از انجام فعالیتهای موازی در سطوح بینالمللی و منطقهای.
12ـ انعقاد قرارداد در زمینه واگذاری فعالیتهای پروژههای اطلاعاتی، پژوهشی و همکاریهای تخصصی به اشخاص، مؤسسات و شرکتهای ذیصلاح کشورهای عضو جهت اجراء برنامه کاری سالانه مرکز، با توجه به ردیفهای تخصیصیافته به آنها در طرح بودجه مرکز.
13ـ ارائه خدمات مشاورهای به افراد و سازمانها در کشورهای عضو در زمینه موضوعات آماری، پژوهشی و همکاریهای تخصصی و آموزشی در عرصههای اجتماعی و اقتصادی.
14ـ قبول انجام پژوهشها، همکاریهای تخصصی و فعالیتهای انتشاراتی از اشخاص حقیقی و حقوقی کشورهای عضو و غیرعضو براساس انعقاد قرارداد یا به صورت حقالعملکاری در هر یک از زمینههای مجاز و مرتبط با فعالیتهای تخصصی مرکز.
فصل چهارم ـ ساختار
ماده6 ـ ساختار مرکز مرکب است از مجمع عمومی، هیأت مدیره و مدیرکل.
ماده7ـ ساختار درونی و شرایط کاری مرکز تابع قوانین و مقررات درون سازمانی آن، اساسنامه و شرایط و ضوابط مندرج در مقررات استخدامی و مالی سازمان خواهدبود.
فصل پنجم
ماده8 ـ کمیسیون به عنوان مجمع عمومی مشترک نقش مجمع عمومی مرکز را ایفاء خواهد کرد.
ماده9ـ مجمع عمومی مشترک به عنوان مجمع عمومی مرکز، موظف است:
الف ـ سیاستهای کلی مرکز را تعیین و دستورالعملی کلی برای آن ارائه نماید.
ب ـ برنامه فعالیتهای مرکز را بررسی کرده و توصیههای خود را به کنفرانس ارائه دهد.
ج ـ قوانین و مقررات درون سازمانی حاکم بر فعالیتهای داخلی مرکز را بررسی و تصویب نماید.
دـ اعضاء هیئتمدیره را انتخاب نماید.
هـ ـ بودجه مرکز را که براساس برنامه آن تهیه میشود، پیش از ارائه به کارگروه (کمیته) دائمی امور مالی بررسی نماید.
وـ گزارشهای مالی نهایی مرکز را پس از حسابرسی کارگروه (کمیته) دائمی امور مالی و ارائه آن به کنفرانس جهت تأیید، بررسی کند.
ماده10ـ کمیسیون به عنوان « مجمع عمومی مشترک» هر سال یک جلسه عادی در محل اصلی سازمان یا در هر مکان دیگری که مورد موافقت قرار گیرد برگزار خواهد نمود. کمیسیون میتواند جلسات فوقالعاده نیز داشته باشد.
فصل ششم ـ هیئتمدیره
ماده11ـ الف ـ هیئتمدیره عبارت خواهد بود از:
1ـ نه نفر عضو مشتمل بر یک عضو از کشور میزبان که مجمع عمومی مشترک از میان نامزدهای مجرب و ذیصلاح در زمینه فعالیتهای مرکز و بنا به پیشنهاد کشورهای عضو آنها را انتخاب میکند. در این انتخاب اصول توزیع عادلانه جغرافیایی در میان کشورها تا حد ممکن رعایت میشود.
2ـ دبیرکل یا نماینده وی و مدیرکل مرکز که به واسطه سمتهای خود عضو هیئتمدیره میباشند.
ب ـ دبیرکل میتواند بر مبنای نظارت متقابل از مؤسسات تخصصی سازمان که فعالیت آنها در ارتباط با حوزه فعالیت تخصصی مرکز باشد دعوت نماید تا در جلسات هیئتمدیره به عنوان ناظر حضور یابند.
ج ـ دبیرکل میتواند، از سایر مؤسسات تخصصی بینالمللی که فعالیت آنها در ارتباط با فعالیتهای تخصصی مرکز باشد دعوت نماید تا در جلسات هیئتمدیره به عنوان ناظر حضور یابند.
ماده12ـ برای تحقق بند 1ـ الف از ماده (11) فوقالذکر، اعضاء هیئتمدیره برای مدت سه سال انتخاب میشوند و انتخاب مجدد آن فقط یکبار مجاز خواهد بود.
ماده13ـ رئیس هیئتمدیره، توسط هیئتمدیره و از بین اعضاء برای مدت سه سال انتخاب میشود.
ماده14ـ هیئتمدیره حداقل باید سالی یکبار تشکیل جلسه دهد.
ماده15ـ هیئتمدیره وظیفه تدوین سیاستهای مربوط به برنامههای مرکز و اعمال نظارت بر فعالیتهای آن را برعهده داشته و علاوه بر آن ملزم به ایفاء وظایف زیر خواهد بود:
الف ـ بررسی دقیق برنامه کاری و گزارش فعالیتهای مرکز و ارائه نظرات و پیشنهادهای خود به مجمع عمومی مشترک.
ب ـ بررسی بودجه برنامه کاری و گزارش نهایی حسابرسی مالی مرکز پیش از ارائه آنها به مجمع عمومی مشترک.
ج ـ مشورت با دبیرخانه مرکزی در مورد اقدامات مرکز برای نیل به اهداف آن.
دـ تدوین قوانین و مقررات درون سازمانی مرکز پیش از ارائه آنها به مجمع عمومی مشترک جهت تصویب.
فصل هفتم ـ مدیرکل
ماده16ـ مدیرکل مرکز، بالاترین مقام اجرائی آن بوده و وظیفه مدیریت عمومی مرکز و اتخاذ اقدامات ضروری برای تحقق اهداف مرکز را برعهده خواهد داشت.
ماده17ـ مدیرکل، تحت نظارت دبیرکل و در هماهنگی با هیئتمدیره، موظف بهانجام وظایف زیر خواهد بود:
الف ـ مدیریت امور روزمره و فعالیتهای مرکز.
ب ـ اجراء برنامه کاری مرکز با رعایت اساسنامه و قوانین و مقررات داخلی مرکز.
ماده18ـ الف ـ انتصاب مدیرکل از میان نامزدهای معرفی شده از سوی کشورهای عضو توسط دبیرکل و با نظر هیئتمدیره و کشور میزبان به مدت چهار سال به این سمت منصوب میگردد و این انتصاب فقط برای یک دوره دیگر قابل تمدید خواهدبود.
ب ـ دبیرکل میتواند براساس توصیه هیئتمدیره به دوره تصدی مدیرکل و خدمت مدیرکل خاتمه دهد.
ماده19ـ الف ـ انتصاب معاون مدیرکل و سایر کارکنان مشمول مقررات مرکز باید توسط دبیرکل و براساس پیشنهاد مدیرکل و طبق اصول توزیع عادلانه جغرافیایی و شرایط مندرج در قوانین و مقررات پرسنلی مرتبط صورت گیرد.
ب ـ در صورت بلاتصدی ماندن سمت مدیرکلی به سبب استعفاء یا از کارافتادگی وی یا به هر دلیل دیگر، وظایف وی تا تعیین مدیرکل جدید از سوی مسؤولین مرکز بهمعاون وی محول شود.
در صورتی که سمت معاونت مدیرکل هم بلاتصدی باشد، وظایف مدیرکل تا تعیین مدیرکل جدید یا معاون وی به بالاترین مقام مسؤول در مرکز محول میشود.
ج ـ مشاوران، کارشناسان و کارکنان محلی توسط مدیرکل و با رعایت محدودیتهای بودجه تخصیص یافته و طبق مقررات پرسنلی مرکز منصوب میشوند.
ماده20ـ مدیرکل مرکز در صورتی که یکی از کارکنان رسمی مرکز را ناکار آمد یا ناتوان از انجام وظایف تشخیص دهد و یا مشخص گردد که مطالبی که توسط وی قبل از انتصاب بیان گردیده (و به انتصاب وی منجرشده) واقعیت نداشته است، میتواند براساس مقررات استخدامی (پرسنلی) مرکز خاتمه خدمت رسمی وی را به دبیرکل پیشنهاد نماید.
ماده21ـ مدیرکل با اطلاع دبیرکل یا هیئتمدیره از اختیارات ذیل نیز برخوردار خواهد بود:
الف ـ به عنوان نماینده مرکز، در انعقاد قراردادها یا خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول با هدف پیشبرد اهداف مرکز حضور داشته باشد. در این رابطه، باید طبق « مقررات مالی سـازمان» و شرایط و ضوابط قید شده در توافقنامه دفتر مرکزی عمل شود.
ب ـ مبادرت به اقدام انضباطی بر طبق اساسنامه مرکز و مقررات سازمان در موارد نقض مقررات و به ویژه در موارد امتناع اعضاء از تبعیت از شرایط اساسنامه و مقررات مرکز.
ج ـ نظارت بر تمام وظایف کارکنان مرکز از نظر عمل به وظایف و انجام فعالیتهای محوله به آنها.
د ـ برقراری و بهبود روابط حسنه بین مرکز و مؤسسات مختلف مرتبط در کشورهای عضو.
ماده22ـ مدیرکل وظیفه برگزاری نشستهای هیئتمدیره را پس از مشورت با رئیس هیئتمدیره و دبیرکل برعهده خواهد داشت.
ماده23ـ مدیرکل موظف است گزارشهای خود در مورد برنامهها و فعالیتهای مرکز و مسائل بودجهای و مالی و اداری آن را پس از مشورت با دبیرکل به هیئتمدیره و مجمع عمومی مشترک ارائه نماید.
ماده24ـ مدیرکل موظف است گزارشهای دورهای در مورد برنامهها و فعالیتهای مرکز را تهیه و به منظور تأیید دبیرکل به وی ارائه نماید. وی همچنین لازم است با دبیرکل در مورد برقراری ارتباط با سایر سازمانهای بینالمللی مشورت کند.
فصل هشتم
ماده25ـ کشورهای عضو موظفند به هر شیوه ممکن مرکز را در نیل به اهداف آن یاری نمایند. برای تحقق این هدف کشورهای عضو موظفند:
الف ـ در نظر داشته باشند که عضویت آنها در سازمان (کنفرانس اسلامی) به معنای عضویت آنان در مرکز نیز خواهدبود.
ب ـ کمکها و سهم خویش در تأمین بودجه مرکز را به طور منظم و بدون وقفه بهمرکز پرداخت نمایند.
ج ـ در زمینه گردآوری، مبادله و انتشار اطلاعات مساعدت و همکاری لازم را مبذول نمایند.
دـ تمامی مدارک، مستندات و اطلاعات مورد نیاز مرکز را در اختیار آن قرار دهند.
ه ـ مرکز را تا حدامکان از نظر نیروی انسانی، امکانات آموزشی و پژوهشی تأمین نمایند.
زـ نشانی مسؤولان اصلی ذیربط کشور خود را به سازمان ارائه نمایند.
فصل نهم ـ شخصیت حقوقی
ماده26 ـ مرکز از شخصیتی حقوقی برخوردار خواهدبود.
فصل دهم ـ معافیتها و امتیازات
ماده27ـ مرکز و کارکنان آن از معافیتها و امتیازات مندرج در « توافقنامه دفتر مرکزی» برخوردار خواهند بود.
فصل یازدهم ـ اصلاحات
ماده28ـ اصلاحات اساسنامه کنونی باید توسط کنفرانس تصویب گردد. مجمع عمومی مشترک میتواند در این خصوص توصیههایی را ارائه نماید.
فصل دوازدهم ـ انحلال مرکز
ماده29ـ انحلال مرکز براساس توصیه مجمع عمومی مشترک و تصویب قطعنامهای در کنفرانس مبنی بر انحلال آن، ممکن خواهدبود.
ماده30ـ در صورت انحلال مرکز، کنفرانس کارگروهی (کمیتهای) تشکیل خواهد داد تا بر طبق برنامهای که با مشورت کشور میزبان تعیین میشود، نسبت به فروش اموال و اداء دیون مرکز اقدام نماید.
فصل سیزدهم ـ شروط نهایی
ماده31ـ این اساسنامه از تاریخ تصویب آن توسط کنفرانس معتبر خواهدبود.
ماده32ـ این اساسنامه به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه تهیه گردیده و هر سه متن از اعتبار یکسان برخوردار میباشد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره منضم به متن اساسنامه مرکز شامل سـی و دو ماده در جلـسه علـنی روز سهشنبـه مورخ پـنجم خرداد ماه یکـهزار و سیصـد و هشتاد و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 20/3/1388 به تأیید شورای نگهبان رسید.
رئیس مجلس شورایاسلامی ـ علی لاریجانی
نوع :
5
شماره انتشار :
18737
تاریخ تصویب :
1388/3/5
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی :
وزارت امور خارجه
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
ریاست جمهوری
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
ریاست جمهوری
موضوع :