وزارت آموزش و پرورش
به پیوست تصویر مصوبهی هشتصد و سی و سومین جلسهی شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 19/11/1389 در خصوص ساختار آموزشی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سوادآموزی) جهت ابلاغ به واحدهای تابعه و اجرا ارسال میشود.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ـ مهدی نوید
مصوبه هشتصد و سی و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 19/11/1389 ساختار آموزشی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سوادآموزی)
با توجه به ضرورت بازنگری ساختار آموزشی نهضت سواد آموزی به منظور ارتقاء کمی و کیفی فعالیتهای سوادآموزی در سطح کشور، به استناد بند3 ماده 6 قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی و ماده 10 آییننامه اجرایی اساسنامه نهضت سوادآموزی مصوب هیات وزیران تاریخ 15/1/1367 مبنی بر تصویب دورهها، اهداف و برنامههای درسی نهضت سوادآموزی، ساختار آموزشی مرحله اول آموزش بزرگـسالان (نهضت سوادآمـوزی) مشتمل بر 16 ماده به شرح ذیـل به تصویب میرسد.
ماده 1ـ تعاریف
1ـ1ـ بزرگسال بی سواد:
افراد بالاتر از 10 سال تمام که از تحصیل بازماندهاند, بزرگسال بیسواد محسوبمیشوند.
2ـ1ـ حداقل سواد:
توانایی خواندن، نوشتن، حساب کردن، درک و فهم متون ساده به زبان فارسی و کسب مهارتهای اولیه روخوانی قرآن، حداقل سواد تلقی می شود.
3ـ1ـ تحکیم سواد :
تثبیت و تعمیق مهارتهای خواندن، نوشتن، حساب کردن ،درک و فهم متون ساده به زبان فارسی،روخوانی قرآن و کاربرد آنها در زندگی فردی و اجتماعی افراد نوسواد، تحکیم سواد تلقی میشود.
4ـ1ـ دوره سواد آموزی:
دورهای که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد، طراحی و اجرا میشود.
5 ـ1ـ دوره تحکیم سواد:
دورهای که فرصت استمرار و پایداری آموختهها و کاربرد آن را برای کسانی که دوره سواد آموزی را گذراندهاند و تمایل به ادامه تحصیل ندارند، فراهم میسازد.
6 ـ1ـ دوره انتقال:
دورهای که فرصت ادامه تحصیل برای کسانی که دوره سوادآموزی را گذراندهاند یا کسانی که فاقد شرایط ادامه تحصیل در نظام آموزش وپرورش رسمی هستند، فراهم میسازد.
ماده2ـ مرحله اول آموزش و پرورش بزرگسالان شامل سه دورهی سوادآموزی، تحکیم و انتقال می باشد.
ماده3ـ دوره سوادآموزی به منظور تحقق اهداف زیر اجرا میشود:
1ـ کسب مهارتهای خواندن، نوشتن، درک و فهم متون ساده فارسی
2ـ انجام محاسبات ریاضی در حد چهار عمل اصلی
3ـ آشنایی با قرآن و کسب مهارت های اولیه روخوانی قرآن
4ـ آشنایی بیشتر با معارف دینی و فرهنگ اسلامی
ماده4ـ مدت دوره سوادآموزی حداقل معادل400 ساعت آموزشی است که با توجه به شرایط و مقتضیات محیطی و نیاز مخاطبان به تشخیص سازمان نهضت سوادآموزی حداکثر تا 550 ساعت قابل افزایش است.
ماده5 ـ موضوعات و مفاهیم اساسی دوره سوادآمـوزی برابر جـدول ذیل میباشد:
ردیف :1
موضوعات و مفاهیم اساسی آموزشی :زبان فارسی
حداقل ساعت آموزش :260
حداکثر ساعت آموزش :325
ردیف :2
موضوعات و مفاهیم اساسی آموزشی :قرآن و فرهنگ اسلامی
حداقل ساعت آموزش : 70
حداکثر ساعت آموزش : 113
ردیف :3
موضوعات و مفاهیم اساسی آموزشی :ریاضی
حداقل ساعت آموزش : 70
حداکثر ساعت آموزش : 112
جمع : 400 550
تبصره ـ چارچوب و کلیات راهنمای برنامهی درسی دورهی سوادآموزی، توسط سازمان نهضت سوادآموزی با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تهیه میشود. این راهنما به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.
ماده6 ـ دوره تحکیم سواد به منظور تحقق اهداف زیر اجرا میشود:
1ـ پیشگیری از بازگشت به بیسوادی
2ـ ایجاد ارتباط بین سوادآموزی و آموزش مهارتهای اساسی زندگی
3ـ زمینه سازی یادگیری مادام العمر
ماده7ـ مدت دوره تحکیم سواد معادل 200 ساعت که 70 ساعت حضوری و 130 ساعت غیرحضوری است.
ماده8 ـ برنامههای دوره تحکیم سواد به صورت نیمهحضوری و غیرحضوری با استفاده از رسانههای آموزشی مناسب و بهرهگیری از شیوههایی نظیر خدمات مکاتبهای، ایجاد شبکههای یادگیری مشارکتی ـ گروهی اجرا میشود.
ماده9ـ دوره انتقال اهداف زیر را دنبال میکند:
1ـ گسترش مهارتهای خواندن و نوشتن و درک مطلب و کاربرد آن در زندگی
2ـ گسترش فرهنگ و معارف دینی و توانمندسازی افراد در بهکارگیری دستورات دینی در زندگی فردی و اجتماعی
3ـ آشنایی بیشتر با مفاهیم ریاضی و علوم و توانمندی بهکارگیری آن در زندگی روزمره
4ـ رشد بینش اجتماعی, فرهنگی و سیاسی بزرگسالان
ماده10ـ دوره انتقال شامل 800 ساعت آموزش است که 200 ساعت آن به صورت خودآموز و غیرحضوری طراحی و اجرا می شود.
ماده 11ـ مواد درسی و زمان آموزش دوره انتقال برابر جدول ذیل می باشد:
تبصره ـ چارچوب و کلیات راهنمای برنامهی درسی دورهی انتقال، توسط سازمان نهضت سواد آموزی با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تهیه میشود. این راهنما به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید
ماده12ـ نظام آموزش غیر رسمی بزرگسالان از سوی وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.
ماده13ـ ارزش تحصیلی پایان دوره انتقال همطراز با پایان دوره ابتدایی است و دارنـدگان گواهینامه پایـان این دوره مـجاز به ادامه تحصـیل در دوره راهـنمایی تحصیلی میباشند.
ماده14ـ افرادی که دوره سوادآموزی را گذرانده و به صورت خودآموزی دوره انتقال را آموزش دیده باشند میتوانند به صورت داوطلب آزاد در آزمون پایان دوره مذکور شرکت کنند.
ماده15ـ تهیه وتدوین مقررات اجرایی، آموزشی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دورههای مختلف بر عهده سازمان نهضت سواد آموزی است.
ماده16ـ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش موظفاست گزارش ارزشیابی این مصوبه را حداکثر دو سال پس از اجرای آن تهیه و به شورای عالی آموزش و پرورش ارایه نماید.
موضوع: ساختار آموزشی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سوادآموزی) در هشتصد و سی و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 19/11/1389 به تصویب رسید.
دبیر شورا ـ مهدی نوید رییس جلسه ـ حمیدرضا حاجیبابایی
ساختار آموزشی مرحله اول آمـوزش بزرگسالان (نهضت سوادآموزی) مورد تایید است.
رییس جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش ـ محمود احمدینژاد
نوع :
3
شماره انتشار :
19268
تاریخ تصویب :
1389/11/19
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی :
وزارت آموزش و پرورش
موضوع :