شماره ویژه نامه: 555
دوشنبه،21 اسفند 1391
سال شصت و نه شماره 19815
تصویبنامه در خصوص بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
شماره246355/ت48527هـ 13/12/1391
تصویبنامه در خصوص بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
هیـئت وزیران در جلـسه مـورخ 29/11/1391 بنا به پیشـنهاد سازمان صـدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و تأیید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور و به اسـتناد ماده (217) قـانون برنامه پنجـساله پنجم توسعه جـمهوری اسلامی ایـران ـ مصوب1389ـ تصویب نمود:
بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (217) قانون یادشده به شرح پیـوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمدرضا رحیمی
بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
(1394 ـ 1390)
موضوع ماده (217) قانون برنامه پنجساله پنجم
توسعه جمهوری اسلامی ایران
بسمه تعالی
مقدمه
دوران حاضر که در آن زندگی میکنیم به عنوان عصر ارتباطات و حاکمیت رسانه نامگذاری شده است. مخاطب رسانهها نیز انسانی است که اشرف مخلوقات بوده و دارای فطرت پاک الهی است. لذا میبایست بین انسان دینی، ارتباطات و رسانهها، روابطی مبتنی بر دیدگاهها، مبانی و اهداف اسلامی برقرار شود.
رسانه در سند چشماندازجمهوری اسلامی ایران و سیاستهای کلی برنامه پنجم:
سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی که قرار است مبنای برنامهریزی، سیاستگذاری و تصمیمسازیهای ملی در برنامههای توسعه چهارم الی هفتم قرار گیرد، ویژگیهای جامعه ایرانی را در 20 سال آینده ترسیم میکند. رسانهها در این میان نقش واسط میان حاکمیت و ملت (افکار عمومی) را برعهده دارند.
چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در 1404 هجری شمسی در حوزه فرهنگ چنین خواهد بود:
v توسعهیافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی، با تأکید بر: مردمسالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادیهای مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها، و بهرهمند از امنیت اجتماعی و قضایی.
v فعال، مسئولیتپذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیهی تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن.
v الهامبخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردمسالاری دینی، توسعه کارآمد، جامعه اخلاقی، نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقهای بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشههای امام خمینی (ره).
سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه مربوط به رسانه ملی، در (بند5) قسمت امور فرهنگی بشرح ذیل میباشد:
ـ استفاده بهینه از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی برای تحقق اهداف فرهنگی نظام.
مسائل اساسی سازمان صدا و سیما در طول سالهای برنامه پنجم توسعه:
الف ـ مسائل و چالش های مخاطب
1ـ تغییرات ذهنی مخاطبان (میل، ذائقه، توقع، ارزشها) و ضرورت ایجاد تغییر در فرم و محتوای برنامهها
2ـ تغییرات نسلی مخاطبان (افزایش سن مخاطبان و بروز پدیده سالمندی جمعیت) و ضرورت ایجاد تغییر در فرم و محتوای برنامهها
3ـ پیچیده شدن حفظ مخاطب و دشواری افزایش ضریب نفوذ در اقشار مختلف مخاطبان در اثر تشدید فضای رقابتی و ظهور رقبای جدید با توان اثرگذاری بالا در محیط مخاطب
4ـ ارتباط ناکافی، نادرست و ضعیف نسل جوان و نوجوان با فرهنگ انقلابی ـ اسلامی
5 ـ سست شدن پایه های نهاد خانواده و الگوی صحیح آن
6 ـ رشد انحرافات اجتماعی و گرایش به مکاتب انحرافی در جامعه
ب ـ مسائل و چالش های تولید و پخش پیام
1ـ نبود منابع کافی برای ساخت برنامه های نمایشی، تاریخی و فاخر
2ـ ضعف در ارائه الگو و آموزشهای مناسب به قشر جوان جامعه خصوصاً در زمینه تعمیق معارف و آموزههای اسلامی و مهارتهای مورد نیاز در زندگی فردی و اجتماعی
3ـ ضعف در تولید برنامه کودک و نوجوان در کمیت و کیفیت متناسب با نیاز این قشر، علیرغم موقعیت حساس آنان به لحاظ تربیتی و قرار داشتن در سنین خطیر رشد
ج ـ مسائل و چالش های رقابت
1 ـ آرایش رسانهای متنوع کشورهای بیگانه و شبکههای رادیویی و تلویزیونی رقیب به ویژه تنوع و تکثر فعالیت شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با هدف تضعیف نظام و مبانی اعتقادی مردم
2ـ ظهور رقبای جدید رسانهای (تلویزیونهای خصوصی، شبکههای ماهوارهای، اینترنت و رسانههای webbase مانند youtube ، بازیهای رایانهای،...)
3ـ ظهور شرکتهای رگولاتوری در عرصه ارائه خدمات رسانهای و ضرورت ایجاد تعاملات رسانهای
د ـ مسائل و چالش های تکنولوژیکی
وجود نارسایی فنی و عدم هماهنگی امکانات فنی سازمان با تغییرات سریع فناوریهای جدید رسانهای(پدیده همگرایی میان رسانههای مختلف، ظهور رسانههای تعاملی، موبایل تی وی، IPTV ، دسترسی لحظهای مخاطبان به رسانهها و...) و در نتیجه بروز شکاف وسیع در این زمینه میان رسانه ملی و رسانههای رقیب
1ـ تکیه بخشهایی از شبکه ارتباطی و تجهیزاتی بر تکنولوژی رو به انقراض آنالوگ و در نتیجه کاهش سرعت تولید، افت کیفیت و افزایش هزینههای تولید و پخش (ضربالاجل برای سیستمهای صوتی و تصویری برای دیجیتالی شدن در همه بخشها تا سال 2015)
2 ـ فراهم نبودن زیر ساختهای ارتباطی لازم برای گسترش و استفاده بهینه و با کیفیت مطلوب از فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی مانند خطوط فیبر نوری،... و ضعف شدید زیرساختهای شبکة دادهای در کشور
3ـ وجود نقاط کور جمعیتی در چتر پوشش کشور و عدم آرایش کامل رسانهای در سطح کشور(تقریباً 3000 نقطه کور) و ضرورت تحقق پوشش دیجیتالی
4ـ ضعف در پایداری لازم و مطمئن سیستمهای تولید و پخش در صورت شرایط بحران، تحریم های بینالمللی و بروز حوادث غیرمترقبه
هـ ـ مسائل و چالش های مالی، حقوقی، پژوهشی
1ـ کاهش درآمد آگهیهای رادیویی و تلویزیونی (به دلیل ظهور و فراگیر شدن دستگاههای واسطهای ( interface ) ضبط و پخش برنامه توسط مخاطبان و دیدن آنها در زمان دلخواه) و ضرورت تغییر روشهای تبلیغ
2ـ ضرورت بازنگری در قوانین رسانهای با هدف اصلاح، وضع و حذف قوانین در سطوح ملی و بینالمللی
3ـ ضرورت تفسیر مجدد از قانون اساسی برای حرکت به سمت ایجاد یک سازمان رگولاتور با زیرمجموعههای خصوصی (شبکههای خصوصی)
4ـ کمبود اعتبارات درنظر گرفته شده برای سازمان صدا و سیما از مجموع منابع عمومی دولت و استمرار وابستگی مالی به بنگاههای اقتصادی از طریق آگهیهای بازرگانی در عین بالا بودن سطح انتظارات از رسانه ملی
5 ـ عدم تناسب میان منابع انسانی ومالی سازمان با اهداف و مأموریتهای محوله و ضعف منابع انسانی در برخی سطوح و زمینهها
6 ـ روزآمد نبودن و ناکارآمدی سیستمهای جامع سازمان از قبیل حقوق و دستمزد، آموزش و تحقیقات، ... و نبود اعتبار کافی برای روزآوری آن
وـ مسائل و چالش های سیاسی
1ـ جنگ روانی ـ رسانهای قوی غرب علیه نظام جمهوری اسلامی
2ـ برخورداری رسانههای امریکایی تحت سلطه صهیونیسم بینالمللی از امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سختافزاری و تأثیرگذاری وسیع بر افکار عمومی جهانیان
3ـ تحریمهای بینالمللی اقتصادی بر علیه کشور
4ـ وابستگی پخش برنامهها به ماهوارههای خارجی و بروز تهدید جدی در امر سیگنالرسانی در صورت مواجهه با شرایط خاص و تحریمهای احتمالی (افزایش دادن هزینه اجاره ماهواره یا قطع سرویس های ماهواره)
مسائل و مشکلات پس از انتخابات سال 1388
زـ مسائل و چالش های اجتماعی و فرهنگی
1ـ عدم همافزایی دستگاهها و نهادهای متولی فرهنگ
2ـ مقابله مؤثر با تهاجم و ناتوی فرهنگی و جنگ رسانهای
3 ـ عدمتعامل و همکاری مناسب بین صدا و سیما و برخی از دستگاههای سرویسدهنده مانند وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات
راهبردهای اصلی سازمان صدا و سیما:
الف ـ تنوع و تمایز (شبکهها و برنامهها)
ب ـ بهبود و توسعه فناوری رسانه
سیاستهای اجرایی :
1. توسعه شبکههای تخصصی و اختصاصی رادیویی، تلویزیونی، اینترنتی و مجازی
2. افزایش برنامههای جدید و نوآورانه، متمایز و پژوهش محور ( به لحاظ ساختار و محتوا )
3. تنوع و افزایش برنامههای طنز و امیدبخش و سرگرمکننده همراه با پیامهای مناسب
4. افزایش برخورداری از خرده فرهنگهای محلی و قومی در راستای تقویت انسجام ملی
5. افزایش برنامههای چالشی و نوآورانه با هدف ایجاد فضای مطلوب برای بیان آزاد ایدهها، دیدگاهها و اندیشهها
6. ایجاد تنوع در برنامههای سیاسی، تحلیلی و تفسیری
7. افزایش اعتماد و اطمینان مخاطبان به اخبار و اطلاعات
8. متنوع سازی، نوآوری و خلاقیت در تولیدات موسیقی
9. تحقق پوشش سراسری (فراهم آوردن امکان دسترسی برنامههای رادیو و تلویزیون)
10. افزایش ضریب انتقال سیگنال پایدار
11. بهینهسازی فضای انتشار امواج
12. ایجاد امکان بهرهبرداری از ماهواره اختصاصی سازمان صدا و سیما
13. بهره گیری از سطوح مناسب فناوری دیجیتال در چرخه تولید و پخش
14. راهاندازی و توسعه آرشیو دیجیتال
15. توسعه پلتفرمهای جدید(راهاندازی موبایل TV ، راهاندازی IPTV ، توسعه CDN )
16. تقویت و تکمیل آرایش رسانهها در فضای مجازی ( WEB CASTING ، پرتالهای تخصصی، شبکههای اجتماعی، باشگاههای اینترنتی و ...)
17. توسعه ظرفیت های زیر ساختی برای پشتیبانی از ایجاد شبکههای جدید
مأموریتها و وظایف دستگاه بر اساس قوانین موجود:
اداره سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر حسب قوانین اختصاصی خود شامل: اصل 175 قانون اساسی، اساسنامه سازمان صدا و سیما مصوب 27/7/ 1362، قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب 8/10/ 1359 و قانون خطمشی کلی و اصولی برنامههای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب 17/4/1361 مجلس شورای اسلامی، نحوه اجرای اصل 175 قانون اساسی (مصوب مجمع تشخیص مصلحت) و اصلاحات بعدی آن میباشد.
تکالیف سازمان صداو سیما در قانون برنامه پنجم توسعه:
در برنامه پنجم توسعه، مصوب 15/10/ 1389 مجلس شورای اسلامی، تکالیف ذیل برای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی تعیین شده است:
ـ حمایت مالی و حقوقی دولت از تأسیس شهرکهای سینمایی، تلویزیونی و رسانهای (بند «ب» تبصره ذیل ماده 9)
ـ تقویت و گسترش برنامههای آموزشی، علمی و تربیتی در شبکههای مرتبط به ویژه برای دانش آموزان و دانشجویان (بند «و» ماده 19)
ـ اجرای برنامههای آموزشی در خصوص ارتقای آگاهیهای عمومی و دستیابی به توسعه پایدار در زمینه حفظ محیط زیست (بند «الف» ماده 189)
ـ آموزش همگانی حقوق شهروندی در خصوص امور مالیاتی، اداری، کار و تأمین اجتماعی، محیط زیست، بانکی، بیمهای و مشابه آن توسط دستگاههای ذیربط از طریق صدا و سیما (جزء 1و 2 و تبصره بند «د» ماده211 )
اهداف صدا و سیما که برگرفته از قانون اساسی، اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده و مبتنی بر دیدگاهها، مبانی، اصول و ارزشهای اسلامی در سندی تحت عنوان «افق رسانه ملی» تنظیم شده، به شرح زیر ارایه میشود:
1ـ تحکـیم، گسترش و پاسداری از اسلام با توجه به چالشهای دینباوری در عصر کنونی
2ـ ترویج اخلاق و فضایل انسانی در جامعه در سطح فردی و اجتماعی
3ـ ارتقای سطح توجه و درک مخاطب به اصل انقلاب و نظام اسلامی
4ـ ارتقای بصیرت و توان تحلیل مخاطبان با تأکید بر دو عامل بنیادین ایمان و عدالت
5 ـ تحکیم و تقویت هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی مخاطبان در کنار صیانت از هویت قومی و محلی
6 ـ تقویت سرمایه اجتماعی با تأکید بر مؤلفههای «اعتماد»، «انسجام» و «مشارکت اجتماعی»
7ـ تبیین و تعمیق فرهنگ انتظار و مهدویت و گسترش شناخت و توجه عمومی نسبت به وجود مبارک و مقدس امام زمان (عج)
8 ـ تبیین و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب به منظور تحکیم و ارتقاء جایگاه زن در جامعه
9ـ تقویت روحیهی خودباوری و حس اعتماد عمومی نسبت به تواناییهای ملی
با توجه به موارد فوق، بسته اجرایی صدا و سیما شامل؛ بستههای اجرایی فرعی بهشرح ذیل توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای برنامه پنجم توسعه کشور به اجرا درمیآید:
ـ بسته اجرایی فرعی توسعه کمی و کیفی برنامهها و شبکهها
ـ بسته اجرایی فرعی فراهم کردن دسترسی عمومی و گسترش بهرهگیری از فناوریهای نوین رسانهای
نوع :
3
شماره انتشار :
19815
تاریخ تصویب :
1391/11/29
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی :
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
موضوع :