حذف سوء پیشینه مسکوت و بلاتکلیف مانده است،ضرورت تبیین سازوکارهای قانونی و اجرایی

قانون مجازات اسلامی در ارتباط با سیستم سوءپیشینه از شفافیت و جامعیت برخوردار است، بنابراین تعیین سازوکارهای قانونی به منظور اجرایی کردن حذف سوءپیشینه در مشاغل غیر حساس موجب مرتفع شدن مشکلات افرادی که دارای سوابق کیفری هستند شده و از برخورد سلیقه‌ای با این افراد جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، قانون‌گذار در مواد 25 و 26 قانون مجازات اسلامی در ارتباط با مساله سوءپیشینه مواردی را پیش‌بینی کرده است، به طوری‌که طبق ماده 25 قانون مجازات اسلامی، در موارد جرائم قابل گذشت پس از صدور حکم قطعی و با گذشت شاکی یا مدعی‌ خصوصی، اجرای مجازات متوقف شده و اثر تبعی آن رفع می‌شود، بنابراین با توجه به این ماده، محکومیت کیفری در جرائم پس از اجرای حکم مشمول مرور زمان  شده و در زمان مقرر مجازات تبعی ندارد، اما این در حالی است که بسیاری از حقوقدان معتقدند، آیین‌نامه‌های اجرایی به منظور پیگیری و تحقق حذف سوءپیشینه کیفری تعریف و مشخص نشده و هیچ نهادی متولی تعبیه سازوکارهای قانونی در این زمینه نیست.

 در همین زمینه با برخی از کارشناسان و حقوقدانان به گفتگو نشست، که حاصل آن را در بسته خبری که به شرح زیر است، می‌خوانید:

ضرورت تدوین قوانین حذف سو‌‌ءپیشینه

عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم با اشاره به ضرورت تدوین قوانین به منظور حذف سوءپیشینه از جرایم غیرعمد گفت: با توجه به اینکه تشخیص وضعیت پیشینه افراد بخشی از نیازهای مراجع عمومی است این مهم باید برای مشاغل حساس لحاظ شود.

حجت‌الاسلام رهبر با تاکید بر اینکه  قاضی در اعمال مجازات محکومین، نهایت دقت را متناسب با جرم آنها در نظر می‌گیرد، تصریح کرد: برای حفظ کرامت انسانی نباید از مرز قانون منحرف شد و دستورات شرع را نادیده گرفت، چرا که در این صورت زمینه پذیرش مجرمینی را که مرتکب جرایم غیرعمد شده‌اند در جامعه افزایش می‌یابد.

حذف سوءپیشینه مسکوت و بلاتکلیف مانده است/ضرورت تبیین سازوکارهای قانونی و اجرایی

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان گفت:‌ یکی از عوامل مهم در استخدام افراد، تشخیص وضعیت پیشینه آنهاست اما، متاسفانه این قانون به دلیل عدم پیگیری مسئولین قوه قضاییه مسکوت و بلاتکلیف مانده است.

نصیری تصریح کرد: آیین‌نامه‌های اجرایی به منظور پیگیری و تحقق حذف سوء پیشینه کیفری تعریف و مشخص نشده و هیچ نهادی متولی تعبیه سازوکارهای قانونی در این زمینه نیست.

سوءپیشینه باید در مشاغل حساس لحاظ شود

قاضی دیوان عالی کشور با اشاره به ضرورت تدوین قوانینی به منظور حذف سوء پیشینه گفت: سوء پیشینه در مشاغل حساس و سنگین ضرورت دارد و در ارتباط با این مهم خلأ قانونی وجود ندارد، اما متاسفانه برخی افراد با نیت و انگیزه خیر موجب شر می‌شوند و در این رابطه سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم در استخدام و یافتن شغل تشخیص وضعیت پیشینه افراد است، افزود: داشتن سوء پیشینه در سوابق افرادی که مرتکب جرایم غیرعمد شده‌اند آن‌ها را از حقوقی که تمامی افراد جامعه از آن بهره‌مند هستند محروم می‌کند، بنابراین اجرایی شدن و پیگیری حذف سوء پیشینه ضروری به نظر می‌رسد.

ضرورت تبیین سازوکارهای اجرای حذف سوءپیشینه

یک حقوقدان گفت: قانون مجازات اسلامی در ارتباط با سیستم سوءپیشینه از شفافیت و جامعیت برخوردار است، اما آئین‌نامه‌های اجرایی به منظور پیگیری و تحقق حذف سوءپیشینه کیفری تعریف و مشخص نشده است.

بزرگی تصریح کرد: طبق ماده 25 قانون مجازات اسلامی، در موارد جرائم قابل گذشت پس از صدور حکم قطعی و با گذشت شاکی یا مدعی‌ خصوصی، اجرای مجازات متوقف شده و اثر تبعی آن رفع می‌شود، بنابراین با توجه به این ماده، محکومیت کیفری در جرائم پس از اجرای حکم مشمول مرور زمان  شده و در زمان مقرر مجازات تبعی ندارد.

آیین‌نامه‌های اجرایی برای "حذف سوءپیشینه" تعبیه خواهد شد

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: تعبیه سازوکارهای قانونی به منظور اجرایی کردن حذف سوء پیشینه در مشاغل غیر حساس موجب مرتفع شدن مشکلات افرادی که دارای سوابق کیفری هستند شده و از برخورد سلیقه‌ای با این افراد جلوگیری می‌کند.

طباطبایی تصریح کرد: قانون مجازات اسلامی مواردی را در ارتباط با حذف سوءپیشینه پیش‌بینی کرده است، اما به منظور حل مشکلات مردم و بهره‌مندی آنها از حقوق شهروندی به وی‍ژه در زمینه استخدام باید آیین‌نامه‌ای اجرایی در سازمان زندان‌ها و اداره کل تشخیص هویت تعبیه شود.


URL : https://www.vekalatonline.ir/articles/34858/حذف-سوء-پیشینه-مسکوت-و-بلاتکلیف-مانده-است،ضرورت-تبیین-سازوکارهای-قانونی-و-اجرایی/