تدوین قوانین حمایتی از زنان ضروریست |
برخی از مردان با شرایط و امکانات خود به حقوق زنان تجاوز میکنند .حقوق زنان از جمله موضوعاتیاست که بیشتر اوقات نادیده گرفته میشود و ما بسیاری اوقات شاهد نابرابری میان حقوق مردان و زنان در کشورهای گوناگون هستیم.در حالی که امروزه حقوق زنان به دلیل حضور پررنگ آنها در عرصههای مختلف جامعه باید بیشتر مورد توجه قانونگذاران قرار گیرد و زنان تحت حمایتهای بیشتر قانون قرار گیرند.در همین زمینه«قانون» گفتوگویی با عیسی کشوری، حقوقدان و نویسنده کتابهای گوناگون از جمله« لطایفالقضا » و «خداوند و بهشت» در مورد حقوق زنان در ایران انجام داده که از نظرتان میگذرد. دیدگاه کلی شما در مورد حقوق زنان در ایران چیست؟اولا وضعیت حقوقی و رعایت عملی حقوق زنان در کشورما به هیچ وجه کافی و رضایتبخش نیست و هنوز به عینه شاهد تفاوتهای اساسی میان حقوق زن و مردهستیم ، ثانیا گرچه وضعیت حقوق زنان رو به پیشرفت و برابری با حقوق مردان است و نمونه آن را در قانون دیات دیدیم (که این وضع قابل قیاس با بیست سالگذشته نیست) ولیبه نظر بنده تا وضعیت ایدهآل فاصله زیادی وجود دارد. وضعیت ایدهآل زمانی است که در سایه حقوق شهروندی، تمامی اتباع ایرانی، از حقوق قانونی یکسان برخوردار باشند و با امتیازات بخشی جنسیتی و قومیتی، تفکیک حقوقی قائل نشویم و بین زن و مردیا مسیحی و مسلمان به دیده تبعیض ننگریم ؛ چرا کهاعتبار قانون ، تابع ارزش والاییبه نام " عدالت " بوده و عدالت هدف نهایی همه قوانین و فلسفه وجودی آنهاست و قانون عامل تبعیض، مانند دارویی است که موجب تکثیر میکروب میشود. در حال حاضر کشورهایی هستند که برابری حقوق زن و مرد داشته باشند ؟قطعا در کشورهای پیشرفته برایبرابری حقوق زن و مرد، از حقوق زنان حمایت بیشتری میشود. علت این است که مردان با شرایط و امکاناتی که دارند به حقوق زنان تجاوز میکنند. وقتی در جامعه، مردانی هستند که با زر و زور و امکانات خودبه حقوق زنان تجاوز میکنند نهتنها حقوق آنها باید برابر باشد، بلکه وجودقوانین حمایتی از زنان نیز ضروری است. در برخی کشورها چنان از حقوق زنان حمایت میشود که آن کشورها را بهشت زنان لقب دادهاند.بنده برای بازدید به دادگاهی در ونکور رفتهبودم،قاضی دادگاه وقتی قوانین حمایتی از حقوق زنان را شرح میداد، با خود احساس کردم به جای ونکور، باید این شهر را زنکور نامید. نظر اسلام در مورد حقوق زنان چیست؟به نظر من در اسلام موضوعات معنوی و عدالت اجتماعی ، اصل و جوهره دین است و ظواهر و عرف، صرفا یک پوسته هستند که با توجه به عنصر زمان و مکان ما ممکن است احکام آن تغییر کند. ولی ما گاه چنان به پوسته میچسبیم که اصل را فراموش میکنیم. یکی از سورههای مبارک قرآن کریم درمورد زنده به گور کردن دختران، توسط اعراب آن وقت است و در اسلام این کار بهشدت منع شده است. اگرچه امروزه دختران را زنده به گور نمیکنند؛ ولی متأسفانه مواردی است که اگر با دقت مطالعه شود، خیلی با زنده به گور کردن زنان ودختران بیشباهت نیست. اگر ما زنان را از داشتن حقوق اقتصادی و اجتماعیشان دور و محرومکنیم درحقیقت یعنی آنها را زنده به گور کردهایم. در فقه گفته شده که زنان حق دارند در بیع و اموراقتصادی مستقلانه عمل کنند پس بدین لحاظ باید گفت عقد نکاح نیز یک معامله و عقد است و از این جهت زنان حق دارند تا در عقد نکاح نیز با استقلال عمل کرده و خودشان تصمیم بگیرند.این عبارت تأیید میکند که عقد نکاح بدون اجازه و بدون اراده زن که طرف عقد قرار دارد درست نبوده و شرعا مجاز نیست. بنابراین، مهم است تا در عقد ازدواج رضایت زن یا دختری که طرف ازدواج قرار دارد وجود داشته و عقد با اراده و میل او صورت گیرد. در غیر این صورت عقد نادرست بوده و صحت ندارد. امیدوارمبا همت دولت جدید و حضور مدیر توانایی مانند علی یونسی ،حقوق اقلیت و اقوام به صورت ویژهای پیگیری شود وموضوع ازدواج اجباری دختران کم سن و سال را مورد توجه جدی قرار دهند. بنده زمانی در یک منطقه عشایری شاهد ازدواج اجباری دختری سیزده ساله با مردی پنجاه ساله بودم، قاطری که عروس سیاه بخت را حمل میکرد وارد رودخانه شد، دختر به قصد خودکشی خود را به داخل آب پرت کرد و سرانجام او را بیروند آوردند و باز راهی خانه بخت اجباری شد.امیدوارم با وضع قوانین صحیح و نظارت کافی،سایه فرشته عدالت بر همه بیپناهان سایه گستر شود.پیامبر گرامی اسلام میفرماید: زنان شرکای مردانند .بنا براین باید قبول کنیم که وقتی پیامبر اسلام(ص) به صورت مفهومی عام نه خاص از شراکت زنان با مردان سخن میگوید، این به معنی حقوق مساوی و برابر زنان با مردان است. این برابری نه تنها در زندگی خانوادگی، بلکه در تمام ابعاداجتماعی زنان اعتبار داشته و قابل احترام بوده و حمایت از آن ضروری است. شمابه عنوان یک حقوقدان تا کنون جهت دفاع از حقوق زنان چه گامهایی برداشتهاید؟بنده همواره مدافع حقوق زنان بودهام. سال 1372 زمانی کهشورای نگهبان مهلتهای بیستروزه تجدید نظر را نمیپذیرفت و هر کسی حق داشت هر زمانی که بخواهد به حکم دادگاه اعتراض کند، خانمی که از دادگاه، حکم طلاق گرفته و مجدد ازدواج کرده (و از شوهر دوم دو بچه داشت) شوهر اولش که شخصی معتاد و اخاذبود پس از سالها به حکم دادگاه اعتراض کردهبود و مرجع تجدید نظر حکم را نقض میکند که وفقآن، زن نگونبخت باید شوهر دوم را رها میکرد و به زندگی جهنمی شوهر اول بازمیگشت.بنده مقالهای تحت عنوان "مرور زمان در اسلام "در مجله شماره ٨ دادگستری در نقد نظریه شورای نگهبان نوشتم و با پیگیری فراوان خوشبختانه شورای نگهبان از نظریه اشتباه قبلی خود عدول کرد و مهلتهای بیست روزه را پذیرفت و بعدها مقا لهای تحت عنوان "طلاقهای به حکم دادگاه "در همان مجله به چاپ رساندم. همچنین یک گزارش کامل در مورد ممنوعیت استخدام قضات زن به رئیس وقت قوه قضاییه نوشته و پیگیری زیادی کردم تا خوشبختانه قوه قضاییه، استخدام زنان قاضی را (البته در آن زمان به عنوان مشاور دادگاه خانواده) پذیرفت. در این راستا بخشی از کتاب" کاربرد فقه در حقوق" را به حمایت از حقوق زنان اختصاص دادم به طوری که در بین دوستان به "وکیل جامعه زنان" مشهور شدم، چرا که عقیده دارم زنان ما هنوز به حقوق طبیعی خود نرسیدهاند چه برسد به حقوق وضعی و شهروندی. آیا در کتاب «لطایف القضا» که اخیرا منتشر کردهاید در مورد نقض حقوق زنان هم اشارهای داشتهاید؟اتفاقا در" حکایتهای انارکی "موارد زیادی در ارتباط با حقوق زنان وجود دارد، لذا برای تشویق کردن شما به مطالعه کتاب از ذکر جزئیات خودداری میکنمو به عنوان عیدی به همه زنان جامعه و بانوانی که فعالیتهای شاخص فرهنگی، علمی و اجتماعی داشته اند، تقدیم میکنم . وضعیت حقوق زنان در کشورمارضایت بخشنیست. تفاوتهای اساسی میان حقوق زن و مرد وجود دارد. عدالت، هدف نهایی همه قوانین و فلسفه وجودی آنهاست. پیامبر(ص) فرمود: زنان شرکای مردان هستند . برخی از مردان با شرایط و امکانات خود به حقوق زنان تجاوز میکنند . عقد نکاح بدون اراده و اجازه زن، شرعا مجاز نیست . زنان ما هنوز به حقوق طبیعی خود نرسیدهاند . در برخی از کشورها از حقوق زنان حمایت میشود . نباید زنان را از حقوق اجتماعی و اقتصادی محروم کنیم . |
URL : https://www.vekalatonline.ir/articles/57325/تدوین-قوانین-حمایتی-از-زنان-ضروریست/ |