منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=25215 |
||||||||||||||||||||||||
خط مشی های اساسی بخش های آموزش عالی در برنامه دوم توسعه کشور |
||||||||||||||||||||||||
( مصوب جلسات 299 ، 300 ، 301 ، 302 ، 306 مورخ 6/11/71 ، 20/11/71 ، 4/12/71 ، 18/12/71 و 28/2/72 شورای عالی انقلاب فرهنگی) خط مشی کلان : تعمیق معرفت دینی نظام ارزش اسلامی و رشد آگاهیهای اجتماعی و فرهنگ مشارکت جویی ، مسئولیت پذیری و استقلال طلبی در دانشگاهها . سیاستها : 1 ـ بازشناسی و باز آفرینی و تدوین منابع فکری و مواریث فرهنگی اسلامی ، ملی و انقلابی . 2 ـ ارتقا کمی و کیفی آثار فرهنگی و هنری و علمی متناسب با نیازهای روز دانشجویان . 3 ـ تاسیس و تقویت مراکز مطالعات و پژوهشهای دینی ، فرهنگی و هنری . 4 ـ مطالعه و معرفی روز درآمد ، شرایط و تحولات جهانی و ملی و بررسی رابطه میان آنها . 5 ـ استفاده بهینه از تکنولوژیهای جدید ارتباطی و شیوه های نو و کارآمد تبلیغی در ارایه مباحث فکری و فرهنگی . 6 ـ هدایت نهادهای دانشجویی و تشکیل و توسعه کانونهای علمی ، ادبی ، فرهنگی و هنری . 7 ـ تقویت فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها با جلب مشارکت بخش های دولتی و غیر دولتی . مسایل مالی و تشکیلاتی 1 ـ توسعه وظایف و افزایش اختیارات دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی در چارچوب ضوابط و مقررات کلی تعیین شده بر اساس . 1 ـ 1 ـ اعطای مجوزهای قانونی به منظور ایجاد تشکیلات مناسب و برخورداری از آزادی عمل در مسایل مربوط به اداره نیروی انسانی در چارچوب ضوابط تعیین شده . 2 ـ 1 ـ ساماندهی امور مالی دانشگاهها ، اتخاذ روش های مناسب تامین منابع جدید مالی و استفاده بهینه از آنها و امکان هزینه کردن آن توسط دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی در جهت تحقق کارآیی بیشتر در چارچوب مصوبات هیات های امنا . 3 ـ 1 ـ سهم هر دانشگاه از منابع دولتی به تناسب کیفیت ، تعداد دانشجو ، موقعیت و شرایط استقرار دانشگاه تعیین گردد . 4 ـ 1 ـ افزایش اختیارات برای تامین کادر علمی با استفاده از روشهای مختلف از جمله انعقاد قرارداد با مراکز معتبر علمی جهان در سطح دکترای تخصصی و فوق تخصصی ، اعطای بورس تحصیلی و همچنین استخدام اعضا هیات علمی براساس ضوابط مصوب . 5 ـ 1 ـ افزایش اختیارات دانشگاهها در انتخاب دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در چارچوب ضوابط تعیین شده براساس آزمونهای سراسری که به تناسب توسط وزارتخانه فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزاری می گردد . پژوهش 2 ـ گسترش کمی ، تعمیم و ارتقای کیفی پژوهش و نهادی کردن آن در دانشگاهها و مراکز پژوهشی و همکاری در ایجاد فضا ، امکانات و شرایط مناسب برای پژوهش و نوآوری در کشور از طریق : 1 ـ 2 ـ تقویت نقش محوری پژوهش در آموزش عالی و طراحی و هماهنگی و اجرای نظام تحقیقات آموزش عالی و ارزیابی برنامه های جامع پژوهشی دانشگاهها و مراکز پژوهشی در چارچوب سیاستهای تحقیقاتی سیاستهایی که بر پایه برنامه ریزی متمرکز نباشد و در اجرا قایل به عدم تمرکز بوده باشد . 2 ـ 2 ـ طراحی و اجرای نظام ارزیابی پژوهش و نظارت بر فعالیتهای پژوهشی . 3 ـ 2 ـ گسترش متناسب پژوهشهای بنیادی و کاربردی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی . 4 ـ 2 ـ تعیین اولویت های پژوهشی با توجه به زمینه های نوین علمی ، تکنولوژی های نو و نیازهای جامعه . 5 ـ 2 ـ هماهنگی با سایر دستگاهها در جهت تحقق سیاستهای خود اتکایی و توسعه کشور . 6 ـ 2 ـ افزایش سهم تحقیقات از درآمد ناخالص ملی . 8 ـ 2 ـ تشویق و ترغیب بانکها ، شرکتها و موسسات خصوصی ، بنگاههای خیریه و مردم به سرمایه گذاری برا تحقیق . 9 ـ 2 ـ افزایش سهم تحقیقات آموزش عالی از اعتبارات تحقیقاتی کل کشور و نیز افزایش آن نسبت به کل اعتبارات دانشگاهها و بخش آموزش عالی و تحقیقات . 10 ـ 2 ـ ایجاد تسهیلات لازم در جهت افزایش میزان جذب ، آموزش و تامین نیروی انسانی پژوهشگر برای دانشگاهها و مراکز پژوهشی و افزایش شاخص کمی تعداد پژوهشگران . 11 ـ 2 ـ افزایش میزان مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و نیز دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی در فعالیتهای پژوهشی . 12 ـ 2 ـ گسترش و تعمیق فرهنگ تحقیقات در جامعه از طریق رسانه های گروهی ، موزه های علمی و فنی و نظایر آن . 13 ـ 2 ـ ارتقای جایگاه معنوی اجتماعی پژوهشگران و گسترش تسهیلات مادی و رفاهی برای آنان . 14 ـ 2 ـ اصلاح قوانین و مقررات لازم برای حفظ حقوق دانشگاهها و موسسات پژوهشی و پژوهشگران در زمینه آثار و پژوهش های علمی ، فنی و ثبت مالکیت اختراعات و نوآوری ها . 15 ـ2 ـ حمایت و کمک به آماده سازی نتایج تحقیقات ( طی مرحله نیمه صنعتی در مراکز پژوهشی به منظور تسهیل کاربرد نتایج تحقیقات در واحدهای تولیدی و حمایت از واحدهای تولیدی نو پایی که به منظور کاربرد نتایج تحقیقات ایجاد شده است ) 16 ـ 2 ـ ترغیب دستگاههای اجرایی و صنایع به استفاده از نتایج تحقیقات به منظور ارتقای کیفیت کارهای تولیدی و خدماتی و توسعه اجتماعی ، فرهنگی . 17 ـ 2 ـ ایجاد مراکز پژوهشی مشترک با سایر دستگاهها به ویژه استفاده کنندگان از نتایج تحقیقات در کشور و نیز موسسات علمی و پژوهشی معتبر خارجی . 18 ـ 2 ـ گسترش تسهیلات لازم برای تبادل اطلاعات علمی و پژوهشی با سایر کشور ها و عضویت موسسات پژوهشی و با حضور فعال پژوهشگران ایرانی در جوامع علمی بین المللی به منظور آشنایی با دستاوردهای علمی و فنی و ارتقای توان پژوهشی و همکاری در اجرای پروژه های مشترک . نظام ارزش اسلامی 3 ـ تعمیق معرفت دینی و آگاهی های اجتماعی و تقویت نظام ارزشی اسلامی و فرهنگ مشارکت جویی ، مسئولیت پذیری و صیانت از استقلال کشور در دانشگاهها مشارکت مردم . 4 ـ افزایش و مشارکت مردم در توسعه آموزش عالی و تحقیقاتی از طریق : 1 ـ 4 ـ توسعه بخش غیر دولتی و فراهم نمودن زمینه ها و جاذبه های لازم برای ایجاد مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی توسط افراد حقیقی و حقوقی . 2 ـ 4 ـ اعطای اختیارات لازم در اداره مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی غیر دولتی با نظارت وزارتخانه های ذی ربط . 3 ـ 4 ـ تشویق و حمایت سنت حسنه وقف ، در توسعه آموزش عالی . 4 ـ 4 ـ معافیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی دولتی و غیر دولتی از پرداخت عوارض شهرداریها . 5 ـ 4 ـ برقراری تسهیلات قانونی و بانکی لازم برای توسعه و افزایش امکانات بخش غیر دولتی . 6 ـ 4 ـ فراهم آوردن امکان سرمایه گذاری بخش غیر دولتی و افراد خیر در ایجاد بهره برداری از خوابگاههای دانشجویی برای استفاده کلیه دانشجویان . 7 ـ 4 ـ اجازه اخذ بخشی از هزینه های سرانه تحصیلی از دانشجویان در بخش آموزش عالی دولتی در دوران تحصیل و یا پس از فراغت آنان از تحصیل و در دوران اشتغال به کار و استفاده از درآمدهای ناشی از این امر برای تامین قسمتی از هزینه ها بهبود کیفیت و ارتقای سطح علمی آموزشی دانشگاه به گونه ای که مانع یا محدودیتی برای تحصیل افراد مستعد و کم درآمد ایجاد نکند . موارد مربوط به بخشودگی یا تخفیف برای گروههای خاص براساس ضوابط و مقررات جداگانه تعیین می گردد . 8 ـ 4 ـ فراهم نمودن تسهیلات آموزشی و رفاهی لازم برای ایثارگران ، آزادگان ، جانبازان و خانواده شهدا به منظور تقویت علمی ایشان و همچنین فراهم نمودن تسهیلات لازم برای دانشجویان محروم و مستضعف و افزایش سرانه های کمک آموزشی و معیشتی . هماهنگی در مراجع تصمیم گیری 5 ـ ایجاد هماهنگی در مراجع تصمیم گیری ، سیاست گذاری ، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت آموزش و پژوهشی و تمرکز زدایی در امور اجرایی به منظور ارتقای جایگاه و انسجام نظام آموزشی کشور از طریق: 1 ـ 5 ـ رعایت اولیت سرمایه گذاری جاری و عمرانی آموزشی و پژوهشی و افزایش سهم اعتبارات بخشی از تولید ناخالص ملی و بودجه عمومی دولت . 2 ـ 5 ـ بهبود بخشیدن به شاخص های آموزشی و پژوهشی کشور با توجه به نیازهای ملی و استانداردهای پیشرفته علمی در جهان . 3 ـ 5 ـ ایجاد و تقویت هماهنگی ، توازن و تعادل میان مراکز آموزشی و پژوهشی ، هماهنگی در طراحی اهداف سیاستها و برنامه های کلان بخش آموزشی و پژوهشی کشور در چارچوب سیاستهای کلی کشور و هماهنگی کلی میان تصمیمات هیاتهای امنای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و عدم تمرکز در اجرا . 4 ـ 5 ـ حذف و یا ادغام دستگاههای موازی و یا متداخل در امور آموزشی و پژوهشی . هماهنگی برنامه های توسعه منابع انسانی و تحقیقاتی 6 ـ اتخاذ تدابیری برای هدایت و هماهنگی برنامه های توسعه منابع انسانی و تحقیقات در جهت توسعه نگرش اجتماعی در آموزش و پاسخ گویی به نیازهای تخصصی و فنی در چارچوب برنامه های بلند مدت توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور از طریق : 1 ـ 6 ـ بازنگری در برنامه های درسی دوره های موجود متناسب با پیشرفت های علمی و نیازهای جامعه و بازار کار در سطح منطقه ای و ملی . 2 ـ 6 ـ بازنگری در شیوه متداول تدریس در دانشگاهها با تاکید بر مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان در امر یادگیری مبتنی بر روحیه تحقیق و تتبع . 3 ـ 6 ـ تقویت آموزشهای پیش دانشگاهی و اصلاح مقررات به منظور جلوگیری از افت تحصیلی و به حداقل ممکن رساندن طول مدت سنوات تحصیلی . 4 ـ 6 ـ اصلاح نظام گزینش دانشجویانی که بر توانایی های داوطلبان و نیازهای کشور از نظر انتخاب رشته مناسب و نیز منطقی تر کردن مقررات تغییر رشته در دانشگاه و افزایش دانشجویان بومی با اصلاح شیوه پذیرش دانشجو در آزمون سراسری . 5 ـ 6 ـ تداوم توسعه دوره های کارشناسی ارشد و دکترا تحقیقاتی به منظور اصلاح هرم دانشجویی با همکاری دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی داخلی و مراکز معتبر خارجی . 6 ـ 6 ـ استفاده مشترک دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی از امکانات و توانایی های یکدیگر ، با اجرای طرح تعاون دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی . 7 ـ 6 ـ مشارکت هرچه بیشتر دانشگاهها و موسسات پژوهشی در انجام پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز سایر بخشها . 8 ـ 6 ـ ادغام واحدهای آموزشی و پژوهشی مشابه با توجه به حفظ یک پارچگی نظام آموزش کل کشور . 9 ـ 6 ـ توسعه دوره های آموزشی علمی ـ کاربردی با مشارکت دادن بخشهای صنعتی کشاورزی و خدماتی در سرمایه گذاری های عمرانی و جاری و سایر امور آموزشی در چارچوب ضوابط و مقررات . 10 ـ 6 ـ گسترش برنامه آموزشهای آزاد ( دوره های کوتاه مدت و یک درس ) به منظور ارتقای دانش و مهارت شاغلین و ایجاد توسعه دوره های معادل ، شبانه و نیمه حضوری در مقاطع مختلف تحصیلی برای دستگاههای دولتی و غیر دولتی با رعایت مقررات و معیارهای مصوب به طوری که موجب کاهش ظرفیتهای آموزشی و بروز اختلال در فعالیتهای مراکز آموزشی نشود . 11 ـ 6 ـ فراهم نمودن انگیزه لازم برای اعضای هیات علمی از طریق ارتقای جایگاه معنوی و اجتماعی و تامین نیازهای مادی آنان . 13 ـ 6 ـ اصلاح مقررات و دستورالعملهای جذب ، تامین استخدام و ارتقای اعضای هیات علمی به منظور بهبود شاخص نسبت به دانشجو و ترکیب هیات علمی به نفع سطوح عالی تر . 14 ـ 6 ـ برگزاری دوره های کارگاههای آموزشی ، سمینارهای علمی ملی ، منطقه ای و بین المللی داخل و خارج کشور و فراهم نمودن تسهیلات لازم به منظور دسترسی استادان ، محققان ، مدیران ، کارشناسان ، و دانشجویان به یافته های جدید علمی و تکنولوژیک ، شیوه های نوین تدریس ، تحقیق ، مدیریت و برنامه ریزی . توسعه و تجهیز فضاهای کالبدی 7 ـ ایجاد ، توسعه ، تجهیز و تامین فضاهای کالبدی مورد نیاز براساس شاخص های قابل قبول علمی با اولویت اتمام و تجهیز طرح های نیمه تمام از طریق : 1 ـ 7 ـ بهینه سازی توزیع واحدهای آموزش عالی و پژوهشی و انطباق وضع موجود فضاهای کالبدی آنها با کمیت و کیفیت پیش بینی شده در برنامه توسعه گسترش مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی متناسب با منابع طبیعی و انسانی مناطق کشور . 2 ـ 7 ـ فراهم ساختن زمینه های ایجاد شهرکهای علمی ـ تحقیقاتی با مشارکت بانکها و موسسات دولتی و غیر دولتی . 3 ـ 7 ـ تاکید و تسریع در اتمام عملیات بازسازی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی واقع در مناطق جنگ زده و توجه به جبران عقب افتادگی روند رشد و توسعه کالبدی آنها . 4 ـ 7 ـ اولویت ایجاد فضاهای کالبدی و تجهیز آنها ، برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا ( ایجاد مراکز تحصیلات تکمیلی ) و مراکز تحقیقاتی . 5 ـ 7 ـ اولویت به ایجاد فضاهای آموزشی و کمک آموزشی متناسب با نرخ بهره برداری . 6 ـ 7 ـ احداث و توسعه منازل سازمانی برای اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در مناطق محروم کشور و خوابگاه متاهلین برای دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی . 7 ـ 7 ـ اولویت تعمیر و نگهداری ساختمانهای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی . 9 ـ 7 ـ استفاده حداکثر از امکانات سایر دستگاههای اجرایی ، کمکهای مردمی و نهادها برای احداث و تجهیز فضاهای دانشگاهی . گسترش کمی و ارتقای کیفی آموزش عالی 8 ـ گسترش کمی و ارتقای کیفی آموزش عالی با تاکید بر ایجاد تعادل های منطقه ای و اجتماعی برای تسهیل دسترسی به آموزش عالی مناطق محروم و تحقق عدالت اجتماعی در آموزش . 1 ـ 8 ـ توسعه و تقویت آموزش عالی در مناطق مستعد و محروم و نیز در مراکز استانها 2 ـ 8 ـ ایجاد و تقویت دوره های پیش دانشگاهی در مناطق محروم به منظور بومی کردن دانشجویان . 3 ـ 8 ـ توسعه و ایجاد رشته های مورد نیاز مناطق محروم . 4 ـ 8 ـ ایجاد شرایط مناسب معیشتی و امکانات تحصیلی برای دانشجویان با ایجاد مشاغل حین تحصیل ، وام های تحصیلی . تجهیز زیر ساخت علمی ، فرهنگی 9 ـ تجهیز و آماده سازی زیر ساخت علمی ، فرهنگی بخش از طریق : 1 ـ 9 ـ جذب متخصصین ایرانی و غیر ایرانی واجد شرایط برای توسعه دوره های دکترا . 2 ـ 9 ـ اعزام دانشجو به خارج در مقطع دکترا در رشته های مورد نیاز . 3 ـ 9 ـ افزایش سهم نیروی انسانی مورد نیاز آموزش عالی و تحقیقاتی از طرح مشمولین نظام وظیفه . 4 ـ 9 ـ ایجاد ، توسعه و تقویت مراکز آمار و انفورماتیک و برنامه ریزی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی . 5 ـ 9 ـ ایجاد گسترش و تقویت کتابخانه های تخصصی ، مراکز اسناد علمی ، موزه ها و مراکز آمار و اطلاعات علمی و فنی و نظایر آن و ایجاد و گسترش مراکز ترجمه و تالیف ، نشر کتب و مجلات علمی و فنی و بازسازی و تجهیز موسسات انتشاراتی دانشگاهها . 6 ـ 9 ـ هماهنگ سازی ، تهیه و تامین تجهیزات علمی مورد نیاز دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و استفاده بهینه از تجهیزات علمی و پژوهشی موجود . توسعه همکاریهای علمی منطقه ای و بین المللی 10 ـ توسعه همکاری های علمی و منطقه ای و بین المللی از طریق : 1 ـ10 ـ توسعه مبادلات دانشجویی و اعضا هیات علمی دانشگاهها و محققان با خارج از کشور . 2 ـ 10 ـ کوشش برای گسترش زبان فارسی به ویژه در کشورهای آسیای میانه و شبه قاره هند از طریق ایجاد توسعه و تقویت کرسی های زبان و ادبیات فارسی در مراکز علمی این کشورها و نیز اعطای فرصت های مطالعاتی به استادان خارجی زبان فارسی در دانشگاههای کشور .
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/25215/خط-مشی-های-اساسی-بخش-های-آموزش-عالی-در-برنامه-دوم-توسعه-کشور/ | ||||||||||||||||||||||||