منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد
URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=25645

عقد نکاح از روی جهل به موضوع و حکم آن واقع شده ولی چون وقوع نزدیکی بین آنان ثابت و محرز نبوده لذا با وصف باطل بودن عقد نکاح حرمت ابدی بین آنها جاری نخواهد بود


پرونده : 74/6/1276 ک ع دادنامه 1796 - 13/9/74
شاکی : ایرج …
1- مرتضی …
2- میترا …
اتهام : ارتکاب زنای غیر محصنه
گردشکار : پس از وصول پرونده و ثبت بکلاسه فوق و جری پرونده بشرح مندرج سرانجام در وقت مقرر قانونی بتصدی امضاء کننده زیر تشکیل است دادگاه ختم دادرسی را اعلام و مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
در موضوع اتهامی 1- مرتضی … شغل سرباز وظیفه بدون سابقه کیفری 2- میترا … مسلمان تبعه ایران مجرد با سواد که متهمند به ارتکاب زنای غیر محصن و غیر محصنه که با توجه به گزارش و اعلام جرم مرجع انتظامی و بشکایت شاکیه مادر ردیف اول و آقاریر و اعتراف صریح متهمان به اینکه با هم ازدواج کرده اند و صیغه ازدواج موقت فیمابین انجام شده است و با توجه به سند عادی و عقد انقطاعی که از دفتر رسمی ازدواج شماره 62 کرج بسر دفتری علی … که حاکی است بمدت 3 ماه یعنی از تاریخ 28/6/74 لغایت 27/9/74 صیغه عقد انقطاعی فیمابین آنها جاری شده است نهایتاً ردیف دوم بعد از طلاق از شوهر اول خود صیغه موقت یکساله آقای ایرج … شده بود بتاریخ 18/5/74 و بعد او را ابراء کرده که از تاریخ ابراء یک هفته بیش نگذشته بود بحسب اظهارات متهمه ولیکن ایرج رشیدی در شکوائیه خود گفته که همسر او بوده و مستاجر منزل متعلق بمادر مرتضی بوده که آن دو با هم رابطه برقرار کرده اند علی ای حال متهمه که مدعیه ابراء بوده در حالی با ردیف اول ازدواج کرده و با عقد انقطاعی زن او شده که در عده دیگری بوده است و مواقعه و دخول نیز صورت گرفته است نهایتاً متهمان در اظهارت خود گفته اند که اصلاً مسئله عده را نمی دانستند و توجه به این مسئله ندانسته اند که در عده دیگری نمی توانند با هم ازدواج کنند چنانچه مرحوم حضرت امام خمینی ره در کتاب تحریرالوسیله جلد دوم در باب القول فی النکاح فی العده در مسئله فرموده جایز نیست ازدواج با زن چه دائم یا منقطع در حالیکه در عده دیگری می باشد بعد فرمود اگر هر دو عالم به موضوع و حکم بودند بطل النکاح و حرمت علیه ایدار سواء دخل بها اولاً یعنی زن و مرد بدانند که در عده بوده و بدانند که در عده نکاح جایز نیست با هم ازدواج کنند نکاح آنها باطل و حرام ابدی با هم هستند تا آخر مسئله با توجه به اینکه متهمان گفته اند عالم بحکم و موضوع نبودند و با هم ازدواج کردند و دخول نیز صورت گرفته است و در این صورت نیز عقد باطل و با هم حرام می باشند علیهذا چون عالم به حکم و موضوع نبودند و عاقد نیز توجه نداشته که متهمه صیغه دیگری شده فقط طلاقنامه را ملاحظه کرده است و با توجه بتاریخ طلاق آن دو را با هم صیغه سه ماهه کرده است و آن دو مسئله صیغه را با عاقد نگفته اند با آنکه بزه آن دو زنای محصن و محصنه نبوده ولیکن چون عفت عمومی را جریحه دار کرده اند و زنیکه امروز از شوهرش جدا شود بلافاصله با متهم ازدواج و رابطه برقرار کند مجرم می باشد که به استناد ماده 101 قانون تعزیرات هر یک به تحمل 91 ضربه پلاق تعزیری محکوم می گردند ضمناً با آنکه مدت انقطاعی سه ماه بوده و تا تاریخ 27/9/74 خاتمه پیدا می کند مع الوصف عقد مذکور باطل اعلام می گردد و قرار ابطال عقد صادر می گردد و با توجه به اینکه در عده دیگری دخول نیز انجام شده لذا به استناد فتوی حضرت امام ره بشرح بالا حکم ابدی فیمابین آن دو جاری می شود رای صادر حضوری است.
رئیس شعبه 6 دادگاه عمومی کرج - شریعت زاده

بسمه تعالی
بتاریخ 12/10/74 کلاسه پرونده 74/558 شماره دادنامه 501
مرجع رسیدگی شعبه 14 دادگاه تجدیدنظر دادگستری استان تهران
هیئت شعبه : آقایان قاسم چنگیزی (رئیس ) عباسیان (مستشار)
تجدیدنظرخواه : 1 آقای مرتضی …
2- خانم میترا …
تجدیدنظر خوانده :
تجدیدنظر خواسته : دادنامه شماره 1796 - 13/9/74 شعبه 6 دادگاه عمومی کرج
بتاریخ 12/10/74 در وقت فوق العاده و شعبه 14 دادگاه تجدیدنظر استان تهران بتصدی امضاء کنندگان زیر تشکیل است پرونده کلاسه 74/558 تحت نظر با توجه به مندرجات و پس از مشاوره و اعلام ختم رسیدگی را بشرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
بردادنامه شماره 1796 - 13/9/74 صادره از شعبه 6 دادگاه عمومی کرج آقای مرتضی … و بانو میترا … قرار گرفته از حیث محکومیت هر یک از آنان به تحمل 91 ضربه شلاق باتهام داشتن رابطه نامشروع با یکدیگر و ارتکاب عمل منافی عفت با توجه به محتویات پرونده و استدلال منعکس در حکم و اظهارات و مدافعات تجدیدنظر خواهان در مرحله بدوی و باطل بودن عقد نکاح منعقد بین آنان به جهت اینکه متهمه در عده دیگر قرار داشته ایراد و اشکال قانونی وارد نبوده و از ناحیه تجدیدنظر خواهان هم اعتراض خاص و موجهی که باساس دادنامه تجدیدنظر خواسته خلل و خدشه وارد و مآلا فسخ آن را ایجاب نماید بعمل نیامده است النهایه چون حسب مواد 1050 و 1051 قانون مدنی ثبوت حرمت ابدی بین زن و مرد و امثال مورد آن استکه عقد نکاح از روی جهل به موضوع (یعنی در عده بودن زن) و حکم آن (حرمت نکاح) بین آنان واقع و نیز عمل مواقعه و نزد یکی هم بین آنها واقع شده باشد والا در صورت جهل و عدم وقوع نزدیکی فقط عقد باطل ولی حرمت ابدی حاصل نمی شود و در خصوص مورد تجدیدنظر خواهان در کلیه مدافعات خود از موضوع قضیه یعنی عده بودن متهمه و حکم آن یعنی حرمت نکاح اظهار بی اطلاعی و عدم آگاهی نموده اند در دادنامه تجدیدنظر خواسته هم جهالت آنان در موارد فوق الذکر مورد تسجیل قرار گرفته است و بعلاوه در پرونده امر نیز دلیل و بنیه شرعی و قانونی که وقوع نزدیکی بین آنان را ثابت نماید موجود نمی باشد و نیز تجدیدنظر خواهان هم در لایحه اعتراضیه خود صریحاً عمل مواقعه و نزدیکی را بین خود انکار نموده اند و در مرحله بدوی هم مراتب مورد اقرار آنان نگرفته است و هم چنین همانطوریکه در دادنامه تجدیدنظر خواسته تصریح شده عاقدی که عقد نکاح را بین تجدیدنظر خواهان جاری نمود خود به موضوع در عده بودن متهمه آگاهی نداشته و تجدیدنظر خواهان هم مراتب امر را به وی اعلام نکرده بودند بدین لحاظ محرز و مسلم است که عقد نکاح از روی جهل به موضوع و حکم آن بین تجدیدنظر خواهان واقع شده ولی چون وقوع نزدیکی بین آنان ثابت و محرز نبوده و این امر نیز مورد انکار تجدیدنظر خواهان می باشد لذا با وصف باطل بودن عقد نکاح حرمت ابدی بین آنها جاری نخواهد بود بنا بمراتب چون در قسمت اخیر دادنامه تجدیدنظر خواسته حرمت ابدی بین تجدیدنظر خواهان مورد لحوق حکم قرار گرفته لذا دادگاه ضمن فسخ دادنامه تجدیدنظر خواسته در قسمت مربوط به اعلام حرمت ابدی بین تجدیدنظرخواهان دادنامه مذکور را در سایر جهات خالی از اشکال قانونی تشخیص و با رد اعتراض تجدیدنظر خواهان عیناً تائید و استوار می نماید رای صادره قطعی است
رئیس شعبه چهاردهم دادگاه تجدیدنظر استان تهران مستشار دادگاه
قاسم چنگیزی عباسیان

نوع : 2 شماره انتشار : 1796
تاریخ تصویب : 1374/09/13 تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی : موضوع :

URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/25645/عقد-نکاح-از-روی-جهل-به-موضوع-و-حکم-آن-واقع-شده-ولی-چون-وقوع-نزدیکی-بین-آنان-ثابت-و-محرز-نبوده-لذا-با-وصف-باطل-بودن-عقد-نکاح-حرمت-ابدی-بین-آنها-جاری-نخواهد-بود/