منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد
URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=26339

آئین نامه اجرائی بند ( س ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور


شماره 15970/ت 28728ه 8/4/1382
هیات وزیران در جلسه مورخ 11/3/1382 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارائی و به استناد بند ( س ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، آئین نامه اجرائی بند یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 - پروژه های در دست اجرا و پروژه های شروع نشده طرحهای مندرج در پیوست شماره ( 1 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور بارعایت اهداف قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 - و حداکثر تا ده درصد ( 10% ) درآمد عمومی پیش بینی شده در قانون بودجه سال 1382 کل کشور مشمول مفاد این آئین نامه واحکام مندرج در بند ( س ) تبصره ( 3 ) قانوناد شده می گردد .
ماده 2 - در این آئین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند :
1 - تامین مالی : تامین تسهیلات مالی مورد نیاز اجرای طرحهای تملک دارائی های سرمایه ای ملی ، مندرج در پیوست شماره ( 1 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی .
سهم تامین کننده مالی در هر پروژه حداکثر هشتاد وپنج درصد ( 85% ) اعتبار مورد نیاز اجرای آن طرح یا پروژه می باشد .
الف - تسهیلات مودر نیاز برای طرحها و پروژه های در دست اجراء با توجه به حجم ریالی باقیمانده عملیات اجرائی در قالب قراردادهای منعقده وسایر تعهدات مربوط محاسبه و براساس آخرین برنامه زمانی اجرای کار منضم به قرارداد تعیین می گردد .
ب - تسهیلات مورد نیاز برای پروژه های شروع نشده ، معادل برآورد تمامی هزینه های اجرای کار است که بر اساس برنامه زمانی اجرای کار تعیین می شود .
2 - قرارداد تسهیلات مالی : قراردادی که برای پروژه های دردست اجرای طرحهای مندرج در پیوست شماره ( 1 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور بین دستگاههای اجرائی وتامین کنندگان مالی مشتمل بر پیمانکار و یا سازنده طرح ، اشخاص حقوقی ایرانی ، موسسات اعتباری مالی و پولی غیر دولتی ، اشخاص حقیقی ، با استفاده از منابع داخلی ارزی و ریالی منعقد می گردد .
3 - قرارداد اجرائی : قراردادی که برای پروژه های شروع نشده طرحهای مندرج در پیوست شماره ( 1 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور بین دستگاه های اجرائی و شرکتهای پیمانکاری بخش خصوصی از طریق مناقصه وبا استفاده از منابع داخلی ارزی و ریالی منعقد می گردد
4 - بازپرداخت : چگونگی بازپرداخت اصل و سود منابع مالی هزینه شده ، که از سه ماه پس از تحویل موقت شروع می گردد .
5 - نرخ سود منابع مالی : در مورد منابع مالی ارزی ، نرخ پایه برابر با نرخ سود بین بانکی ارزهای مربوط در بازار بین المللی به علاوه یا منهای درصد پیشنهادی تامین کننده مالی و در مورد منابع مالی ریالی درصد یاد شده برابر با درصد سود ریال بر اساس تصمیم شورای پول واعتبار برای بخش مربوط به علاوه یامنهای درصد پیشنهادی تامین کننده مالی خواهد بود .
6 - بانک عامل : بانکی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارائی تعیین می شود وخدمات مربوط به دریافت وبازپرداخت اصل و سود منابع مالی را انجام خواهد داد .
7 - موسسات اعتباری مالی و پولی غیر دولتی : موسساتی که با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده ویا می شوند .
ماده 3 - شرایط انتخاب پروژه های تملک دارائی سرمایه ای ملی بشرح زیر می باشند :
1 - پروژه های در دست اجرای طرحهای مندرج در پیوست شماره ( 1 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور :
دارا بودن اولویت در فصل مربوط بر اساس مفاد بند ( د ) ماده ( 61 ) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 .
2 - پروژه های شروع نشده طرحهای مندرج در پیوست شماره ( 1 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور :
رعایت مفاد شرایط بند ( ب - 1 ) ماده ( 61 ) قانون برنامه سوم توسعه اقصتادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وارسال مستندات لازم به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور .
ماده 4 - قرارداد تسهیلات مالی باید در قالب عقود اسلامی مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا - مصوب 1362 - انجام پذیرد .
ماده 5 - شرایط الزامی برای درج در اسناد مناقصه پروژه های شروع نشده با شرکتهای پیمانکاری بخش خصوصی و قرارداد تسهیلات مالی حسب مورد بشرح زیر می باشند :
1 - رعایت ضوابط ومقررات طرحهای تملک دارائی های سرمایه ای ( عمرانی ) .
2 - اعلام نرخ سود پایه نابع مالی .
3 - شروع بازپرداخت اصل و سود منابع مالی هزینه شده ، سه ماه پس از تحویل موقت .
4 - اعلام حداکثر مدت بازپرداخت اصل و سودآورده تامین کنندگان مالی .
5 - اعلام حداکثر میزان ودرصد اعتبار و زمان بندی آن که توسط دستگاه اجرائی تامین می شد .
6 - برنامه زمانی تامین مالی که منطبق با نیاز مالی برنامه زمانی کل اجرای کار می باشد .
7 - ارائه سندی دال بر تائیدیه تامین مالی برای تامین منابع مالی تعهد شده از سوی تامین کنندگان منابع مالی و یا توسط پیمانکار بخش خصوصی اجرا کننده پروژه از بانکها و یا موسسات اعتباری ومالی غیر دولتی .
8 - با توجه به تغییرات احتمالی حجم و مقدار کار در طول دوره اجرا ، تامین کنده مالی باید آمادگی افزایش یا کاهش تا بیست و پنج درصد سرمایه مورد نیاز را با همان شرایط قرارداد داشته باشد .
9 - اضافه نمودن متن این آئین نامه در اسناد مناقصه .
ماه 6 - نحوه تعیین برنامه مناقصه بشرح زیر می باشد :
1 - در پروژه های در دست اجرا برنده مناقصه قرارداد تسهیلات مالی مربوط به پروژه های در دست اجراء ، پیشنهاد حداقل نرخ سود منابع مالی از سوی تامین کنندگان مالی می باشد .
2 - در پروژه های شروع نشده در مواردی که پیمانکار قرارداد اجرائی ، تامین کننده مالی پروژه می باشد ، چنانچه پیمانکار بخش خصوصی خود تامین کننده مالی باشد ، حداکثر نرخ سود تسهیلات مالی در اسناد مناقصه درج و تعیین برنده مناقصه ، صرفا" براساس پیشنهاد حداقل نرخ قرارداد اجرائی خواهد بود .
3 - در پروژه های شروع نشده در مواردی که سایر تامین کنندگان تسهیلات مالی ( به غیر از پیمانکار قرارداد اجرائی ) تامین کننده مالی می باشد ، چنانچه تامین کننده مالی پیمانکار قرارداداجرائی نباشد ، پیشنهادهای واصله شامل دو جزء نرخ قرارداد اجرائی ( ارائه شده از سوی پیمانکار قرارداد اجرائی ) و نرخ سود منابع مالی ( ارائه شده از سوی تامین کننده مالی ) که به صورت مشترک در مناقصه شرکت کرده اند می باشد .
برنده مناقصه در این حالت مبلغ حداقل حاصل از پیشنهاد نرخ قرارداد اجرائی و نرخ سود منابع مالی خواهد بود .
ماده 7 - دستگاه اجرائی پس از مبادله قرارداد یک نسخه از آن را به همراه موافقتنامه طرح ، برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارائی ارسال می کند .
بازپرداخت وجوه تامین شده به انضمام سود متعلقه ، حداکثر سه ماه پس از صدور گواهی تحویل موقت ، هر شش ماه و ظرف حداکثر پنج سال خواهد بود . به این منظور اعتبار لازم به ترتیب زیر توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در قوانین بودجه سنواتی منظور خواهد شد :
1 - دستگاه اجرائی گیرنده تسهیلات مالی موظف است همه ساله اعتبار مورد نیاز برای پرداخت اقساط سال بعد را تعیین وحداکثر تا پایان شهریور ماه هر سال به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام دارد . سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است مبالغ اعلام شده را مقدم بر سایر اعتبارات مورد نیاز در طرح مربوط در پیش نویس لایحه بودجه کل کشور منظور نماید . دستگاه اجرائی گیرنده تسهیلات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورموظفند اعتبار مربوط به بازپرداخت اقساط تسهیلات مالی موضوع این آئین نامه را مقدم بر سایر پرداختها در موافقتنامه شرح عملیات طرح عمرانی مربوط منظور دارند .
2 - کمیته تخصیص اعتبار موضوع مده ( 30 ) قانون برنامه وبودجه کشور - مصوب 1351 - موظف است اقساط بازپرداخت تسهیلات مالی یاد شده را قبل از سررسید ، مقدم بر سایر هزینه های طرح عمرانی مربوط ، تخصیص و به دستگاه اجرائی ابلاغ نماید . وزارت امور اقتصادی و دارائی ( خزانه داری کل کشور ) موظف است درخواست وجه مربوط به پرداخت اقساط سررسید شده تسهیلات مالی را در اولویت قرار دهد .
3 - در صورتی که دستگاه اجرائی در بازپرداخت اقساط سررسیدشده تعلل نماید ، با اعلام بانک عامل ، خزانه وجوه اقساز یاد شده را از محل اعتبار مصوب مربوط امین و راسا" مبالغ مذکور را به بانک عامل پرداخت ومراتب را برای اعمال حساب به دستگاه اجرائی مربوط اعلام می دارد .
4 - وزارت امور اقصتادی و دارائی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دستگاه اجرائیی طرح مشترکا" و با توجه به مفاد قرارداد منعقده وموافقتنامه مربوط ، ظرف مدت یک هفته پس ازواریز اولین قسط به حساب بانک عامل با اعلام دستگاه اجرائیی سندی معادل اصل وسود منابع مالی تامین شده توسط پیمانکار یا تامین کننده مالی مبنی بر تامین وپرداخت وجوه مذکور را از محل اعبتارات مصوب دستگاه اجرائی طرح مندرج در قانون بودجه کل کشور را به عنوان تضمین بازپرداخت تنظیم و برای تسلیم به پیمانکار و یا تامین کننده مالی طرف قرارداد در اختیار دستگاه اجرائی طرح قرار می دهد .
5 - مفاد این ماده در سنوات آتی وتا تصفیه کامل قرارداد تسیهلات مالی منعقده قابل اجرا است .
ماده 8 - چنانچه تامین کننده مال ، پیمانکار قرارداد اجرائی نباشد ، پس از رسیدگی صورت وضعیت کارکرد ماهانه پیمانکارقرارداد اجرائی نباشد ، پس از رسیدگی صورت وضعیت کارکرد ماهانه پیمانکار قرارداد اجرائی توسط دستگاه اجرائیی در مهلت مقرر در قرارداد ، صورت وضعیت تائید شده به بانک عامل ارسال و بانک عامل مبلغ صورت وضعیت مذکور ار در وجه پیمانکار یا سازنده پرداخت می نماید
چنانچه تامین کننده منابع مالی پیمانکار بخش خوصصصصی باشد از تاریخ تائید صورت وضعیت کارکرد ماهانه ، سود تسهیلات درج شده در اسناد مناقصه به آن تعلق می گیرد .
ماده 9 - دستگاههای اجرائی استفاده کننده از مفاد این آئین نامه موظفند آزرده تامین کنندگان مالی در پایان هر سال را پس از تائید ذیحساب به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارائی اعلام نمایند .
ماده 10 - دستگاههای اجرائی موظفند یک نسخه از قراردادتسهیلات مالی ویا قرارداد اجرائی در قالب بند ( س ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور را پس از انعقاد قرارداد برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال دارند .
ماده 11 - درستورالعمل حسابداری تسهیلات دریافتی موضوع این آئین نامه را برعایت ترتیب مقرر درم اه ( 128 ) قانون محاسبات عمومی کشور - مصوب 1366 - از سوی وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به دستگاههای اجرائی مربوط ابلاغ می گردد .
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : 4 شماره انتشار : 17004
تاریخ تصویب : 1382/03/11 تاریخ ابلاغ : 1382/04/25
دستگاه اجرایی : موضوع :

URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/26339/آئین-نامه-اجرائی-بند-(-س-)-تبصره-(-3-)-قانون-بودجه-سال-1382-کل-کشور/