منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=26766 |
||||||||||||||||||||||||
آئین نامه اجرای بندهای ( ب ) ، ( ) ، ( ت ) ، ( ج ) ، ( چ ) ، ( ر ) ، ( ژ ) ( ض ) و ( ظ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور |
||||||||||||||||||||||||
شماره 13158/ت 28527ه 24/3/1382 هیات وزیران در جلسه مورخ 28/2/1382 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بندهای ( ب ) ( پ ) ، ( ت ) ، ( ث ) ، ( ج ) ، ( چ ) ، ( ر ) ، ( ژ ) ، ( ض ) و ( ظ ) تبصره ( 3 ) بودجه سال 1382 کل کشور ، آئین نامه اجرای بندهای یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود: فصل اول کلیات ماده 1 - تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه در سال 1382 بشرح جداول پیوست از طریق بانکهای تجاری و تخصصی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردندو در این آئین نامه به اختصار بانکهای عامل نامیده می شوند ، اعطاء می شود. تبصره 1 - حداقل ده درصد ( 10% ) از سقف تسهیلات بخش ساختمان و مسکن ، مصوب شورای پول اعتبار ، به اعطای تسهیلات برای احداث مسکن روستایی اختصاص می یابد و در اجرای بند ( ض ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، حداقل پنج درصد ( 5% ) از سودتسهیلات مسکن روستائیان یا معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تایید و گواهی آن بنیاد مبنی بر رعایت الگوی مسکن مصوب و ضوابط مقاوم سازی بنا بعنوان یارانه از محل اعتبارات موضوع بند ( الف ) تبصره ( 15 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور پرداخت می گردد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اعطای تسهیلات برای بهسازی مسکن روستایی ، اولویت عشایر اسکان داده شده در کانونهای اسکان مصوب شورای برنامه ریزی وتوسعه استان ، ( مورد تایید کتبی اداره امور عشایر ) را رعایت خواهد نمود. دستورالعمل چگونگی اعطای تسهیلات احداث مسکن روستایی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی جمهوری اسلامی ایران تدوین می گردد. چگونگی ساز وکار اعطای یارانه موضوع این تبصره در مورد معرفی شدگان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس دستورالعملی خواهد بد که به پیشنهاد بنیاد مذکور به تایید سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشوری می رسد. تبصره 2 - نحوه اعطای تسهیلات برای امور موضوع تبصره ( 1 ) این ماده خرید مسکن وکالاهای بادوام ساخت داخل ، سقف فردی وکلی تسهیلات و برج سود مورد انتظار و فهرست کالاهای مشمول ، براساس مصوبات شورای پول واعتبار وهیئت وزیران خواهد بود. ماده 2 - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ ابلاغ این آئین نامه حداکثر ظرف پانزده روز نسبت به تعیین و ابلاغ سهم تسهیلات تکلیفی هریک از بانکهای عامل بر حسب استان و دستگاه اجرائی و اعلام آن به دستگاههای اجرائی ذیربط اقدام نماید. تبصره 1 - بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف پانزده روز پس از ابلاغ سهم تعیین شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، مراتب را برای اجرا به کلیه واحدهای اجرائی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ نمایند. تبصره 2 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است حسب مورد ظرف پانزده روز تضمین لازم در خصوص طرحهای دولتی که اعطای تسهیلات به آنها مشمول تضمین دولت می باشند ، را به بانک مرکزی جمهوی اسلامی ایران ارایه نماید. تبصره 3 - تعیین مناطق توسعه نیافته بر اساس جداول پیوست تصویبنامه شماره 25335/ت 24836ه مورخ 29/5/1380 واصلاحیه های آن صورت می پذیرد. تبصره 4 - تغییر در مانده سه هزار وششصد میلیارد ( 000/000/000/600/3 ) ریال تسهیلات موضوع این آئین نامه براساس مبلغ اصل تسهیلات و قبل از اضافه شدن سودوکارمزد متعلقه تعیین می شود. تبصره 5 - بانکهای عامل موظفند سهم اعلام شده از طرف دولت را بدون تعلل و در اسرع وقت صرفا" با رعایت مفاد این آئین نامه ، به تدریج براساس زمان بندی مندرج در این آئین نامه به طورکامل به طرحهای مصوب اختصاص دهند. ماده 3 - بازپرداخت تمام یا قسمتی از اصل و سود وخسارات قانونی تسهیلات بانکی بشرح جداول موضوع این آئین نامه حسب مورد توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد می گردد. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق لاوصول بانکهای عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه را که از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می گردد ، در لوایح بودجه سالهای بعد پیش بینی ومنظور نماید تا از طریق بانک مرکزی جهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل پرداخت شود. تضمین دولت نافی وظایف بانکهای عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات این تبصره و بررسی و تایید توجیه اقتصادی طرحها ( به استثنای طرحهای خود اشغال و طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای ) نبوده و استفاده کنندگان از این تسهیلات مکلف به بازپرداخت به موقع مانده مطالبات بانکها از محل تسهیلات تکلیفی می باشند. بانکهای عامل موظفند برای حفظ حقوق خود ، اقدامات قانونی ونظارت لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح به عمل آورند. تسهیلات بخش دولتی بشرح جداول موضوع این آئین نامه با تضمین و تعهد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور توسط بانکهای عامل پرداخت می گردد و در مواردی که اعطای تسهیلات به شرکتها و دستگاههای دولتی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تضمین و تعهدنگردد ، در این صورت اعطای تسهیلات به این قبیل شرکتها و دستگاههای دولتی غیر تکلیفی بوده و صرفا" بر اساس دریافت تامین های کافی ولازم توسط بانکهای عامل امکان پذیر خواهد بود. پرداخت تسهیلات سرمایه به هریک از شرکتهای دولتی منوط به بازپرداخت اقساط سررسید شده تسهیلات قبلی همان شرکت است . ماده 4 - ارقام مندرج در جداول این آئین نامه با توافق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تا پایان آذرماه سال 1382 حداکثر تا ده درصد ( 10% ) از محل کاهش سایر ارقام جداول مذکور و حداکثر برای یک بار قابل افزایش می باشد ، مشروط بر این که سهم بخش تعاونی و خصوصی از هفتادوپنج درصد ( 75% ) کاهش نیابد و در سقف مانده تسهیلات تکلیفی نیزتغییری حاصل نگردد. تبصره 1 - در اجرای دستورالعمل ماده ( 57 ) قانون برنامه سوم توسعه - مصوب 1381 شورای عالی اشتغال - پنج درصد ( 5% ) از تسهیلات تکلیفی بخش خصوصی و تعاونی با اهداف اشتغال زایی موضوع بند ( پ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور برای اعطای تسهیلات به ایثارگران با رعایت مفاد دستورالعمل یاد شده اختصاص می یابد. مسئولیت اجرای این تبصره ضمن هماهنگی با سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور ، برعهده دستگاههای اجرائی استفاده کننده از تسهیلات مذکور می باشد. تبصره 2 - پنجاه وپنج درصد ( 55% ) از سهم بخش تعاونی و خوصی به استثنای مسکن ایثارگران و موارد مندرج در این آئین نامه به بخش تعاونی اختصاص می یابد و حسب مورد وزارتتعاون یا وزارت جهاد کشاورزی و ادارات کل تابعه آنها موظفند با رعایت سهم مذکور نسبت به معرفی طرحهای تشکلهای تعاونی به مراجع ذیربط برای بررسی ، تایید واعطای تسهیلات حداکثر تا پایان آذرماه سال 1382 اقدام نمایند. تبصره 3 - در صورت عدم معرفی طرحهای سرمایه گذاری متقاضیان بخش تعاونی توسط وزارت تعاون به بانکهای عامل ( در ارتباط با سهمیه ملی ) ونیز عدم تصویب طرحهای پیشنهادی بخش تعاونی توسط کار گروه برنامه ریزی شهرستان ( در ارتباط با سهمیه استانی ) در مهلت زمانی موضوع تبصره ( 2 ) این ماده سهمیه مذکور به طرحهای پیشنهادی بخش خصوصی و تعاونی اختصاص می یابد. فصل دوم - تسهیلات اعطایی به بخش دولتی ( سرمایه در گردش و سرمایه گذاری ) ماده 5 - بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز دستگاههای دولتی برای خرید مصوبات اساسی کشاورزی ودامی ، تهیه و تدارک نهاده های کشاورزی و تنظیم بازار بشرح قسمت ( ح ) جدول شماره ( 1 ) خدمات وتنظیم بازار ) ، جدول شماره ( 3 ) ( به صورت تسهیلات کوتاه مدت و براساس جدول گردش نقدینگی تایید شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ) و جدول شماره ( 4 ) پیوست این آئین نامه تامین واعطا نمایند. تبصره - زمان بازپرداخت تسهیلات بابت تهیه و تداکر بذرهای پنبه و دانه های روغنی ، چغندر قند وتولید تخم نوغان ( موضوع ردیف ( 4 ) جدول شماره ( 4 ) از زمان انعقاد قرارداد با بانک عام ل به مدت یکسال می باشد. ماده 6 - چنانچه دستگاههای اجرائی ذیربط به دلیل ضرر و زیان خرید تضمینی محصولات کشاروزی و دامی در سالهای گذشته به بانک عامل مانده بدهکاری داشته باشند ، تامین و پرداخت اعتبارتصویبی مندرج در ماده ( 5 ) این آئین نامه توسط بانکهای عامل صرفا" منوط به بازپرداخت اقساط تسهیلات قبلی سررسید شده دستگاههای بدهکار به بانکهای عامل می باشد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است در خصوص پوشش و بازپرداخت بدهیهای مذکور به بانکهای عامل اقدامات لازم را به عمل آورد تا امکان اعطای تسهیلات مجدد به دستگاههای مذکور توسط بانکهای عامل فراهم گردد. ماده 7 - اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانکهای عامل به شرکتهای دولتی صرفا" در قالب جدول شماره ( 2 ) منضم به این آئین نامه و براساس مبالغ مندرج در پیوست شماره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور مجاز است به ترتیبی که رشد مانده تسهیلات تکلیفی اعطایی موضوع جدول شماره ( 2 ) پیوست این آئین نامه به بخش دولتی در مجموع از بیست و پنج درصد ( 25% ) تجاوز ننماید. پرداخت هرگونه تسهیلات به دستگاهها و شرکتهای دولتی خواه به صورت تسهیلات جاری یا تسهیلات سرمایه ای منوط به بازپرداخت و یا تعیین تکلیف اقساط سررسید شده تسهیلات قبلی و نحوه پرداخت از محل ذخایر واندوخته ها خواهد بود. تبصره 1 - اعتبار ردیف 103 جدول شماره ( 2 ) پیوست این آئین نامه از مفاد این ماده مستثنی خواهد بود. تبصره 2 - مهلت زمانی تصویب وانعقاد قراردادمربوط به طرحهای سرمایه گذاری بخش دولتی بین بانکهای عامل و شرکتهای دولتی موضوع جدول شماره ( 2 ) این آئین نامه پایان اسفندماه سال 1382 خواهد بود. فصل سوم - تسهیلات اعطایی به بخش تعاونی و خصوصی بخش اول - سرمایه در گردش بخش تعاونی وخصوصی ماده 8 - بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی بخش تعاونی و خصوصی از تسهیلات اعتباری تخصیصی بشرح جدول شماره ( 6 ) پیوست این آئین نامه را حسب مورد با معرفی دستگاه ذیربط تامین و در اختیار متقاضیان قرار دهند. تبصره - زمان بازپرداخت تسهیلات اعتباری موضوع این ماده از زمان انعقاد قرارداد با بانک عامل ، به مدت یکسال تعیین می گردد ماده 9 - توزیع اعتبارات ماده ( 8 ) این آئین نامه و سهم هر یک از دستگاههای اجرائی ذیربط به تفکیک منابع قرض الحسنه و سایر منابع سیستم بانکی و نیز اعتبارات موضوع تبصره ( 4 ) قانون بودجه سال 1376 کل کشور براساس دستورالعمل جداگانه ای است که به صورت مشترک توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ این آئین نامه ابلاغ خواهد شد. بخش دوم - سرمایه گذاری بخش تعاونی و خصوصی ماده 10 - بانکهای عامل موظفند تسهیلات اعتباری بابت طرحهای سرمایه گذاری در بخش تعاونی و خصوصی بشرح جدول شماره ( 7 ) پیوست این آئین نامه و تسهیلات موضوع ماده ( 20 ) این آئین نامه رادرسطح ملی واستانی و با اولویت پرداخت به طرحهای مصوب نیمه تمام فعال سالهای گذشته که از منابع اعتباری تبصره های قوانین بودجه سنواتی استفاده نموده اند و طرحهایی با اشتغال زایی بیشتر مبتنی بر سیاستهای مورد نظر شورای عالی اشتغال و در چارچوب ضوابط این آئین نامه اعطا نمایند. تبصره 1 - شورای برنامه ریزی و توسعه استان کار گروه برنامه ریزی شهرستان بانکهای عامل موظفند بررسی و تصویب طرحها را با در نظر گرفتن حجم عملیات ، مدت زمان اجراء ، کل هزینه های سرمایه ای و جاری و سایر شاخصهای موثر مورد توجه قرار دهند تا اطمینان لازم برای تکمیل طرح مطابق برنامه زمان بندی پیش بینی شده حاصل شود. تبصره 2 - تشخیص ملی یا استانی بودن طرحهای معرفی شده به بانکهای عامل با رعایت ضوابط این آئین نامه به عهده دستگاه اجرائی ذیربط خواهد بود. ماده 11 - طرحهای نیمه تمام از نظر این آئین نامه عبارتنداز: الف - طرحهایی که با استفاده از منابع اعتباری بانکهای عامل ( اعم از تکلیفی و غیر تکلیفی ) و نیز با استفاه از منابع مالی مجری طرح در سالهای گذشته ایجاد شده است ، لیکن تا کنون به عللی که خارج از تعلل و قصور مجری طرح بوده است ، راه اندازی نشده و به بهره برداری نرسیده اند علیهذا توجیهات مالی ، اقتصادی و فنی این قبیل طرحهای نیمه تمام برای استفاده از تسهیلات تکمیلی باید ضرورتا" به تایید بانک عمل برسد. تشخیص تطبیق طرحهای پیشنهادی با تعریف موضوف این بند در طرحهای استانی به عهده شورای برنامه ریزی و توسعه استان و در مورد طرحهای ملی به عهده دستگاه اجرائی ذیربط است . تبصره - بخشهایی که مدت اجرای طرحهای آنها کمتر از یکسال می باشد ( از قبیل طرحهای آب و خاک ، آموزش عمومی و فنی وحرفه ای ، آبخیزداری ، منابع طبیعی ، مسکن ، حمل و نقل ، تولید فیلیم ، کتاب و مطبوعات و000 ) در اولویت می باشند و مجازند پس از ابلاغ این آئین نامه نسبت به معرفی طرح جدید در قالب ضوابط و جداول این آئین نامه اقدام نمایند. ب - طرحهایی که قبلا" از تسهیلات بانکی استفاده ننموده اند لیکن از پیشرفت فیزیکی بیش از شصت درصد ( 60% ) برخوردارند در صورت دارا بودن توجیه فنی ، اقصتادی و مالی از نظر بانک می تواند از منابع اعتباری موضوع این آئین نامه ، تسهیلات لازم جهت تکمیل و بهره برداری دریافت نمایند. ماده 12 - سهم آورده متقاضی با لحاظ ارزش منطقه ای زمین محل اجرای طرح در خصوص طرحهای سرمایه گذاری تعاونی و خصوصی در در طرحهای مربوط به صنایع روستایی ، آموزش عمومی فنی وحرفه ای ، خوداشتغالی ، آبخیزداری ، جنگل ومرتع ، زراعت و باغداری ، بهسازی و نوسازی اماکن سنتی دامی ، طرحهای امور دامپزشکی و امور عشایر ، تکثیر و پرورش ماهی میگو به پیشنهاد مرجع تصویب کننده طرح در حد توان مجری طرح و حداقل هفت درصد ( 7% ) و در مورد طرحهای پژوهشی و فرهنگی ، مکانیزاسیون کشاورزی ، خدمات فنی و مهندسی و آزمایشگاهی ( به استنثای آزمایشگاههای تشخیص طبی ) و دفاترطراحی و خدمات تخصصی ایجاد شده توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی طرحهای تعاونی جوانان و طرحهایی که در مناطق توسعه نیافته ( حسب تصویبنامه هییت وزیران ) اجرا می شوند حداقل ده درصد ( 10% ) و در خبش حمل و نقل حداقل پانزده درصد ( 15% ) مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تعیین می شود و طرحهای مربوط به آب و خاک ، آبیاری و زهکشی و حوادث غیر مترقبه و آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری و طرحهای بهداشتی و درمناطق توسعه نیافته از سهم آورده مجری طرح معاف می باشند و سهم آورده متقاضی برای بقیه طرحها حداقل سی وپنج درصد ( 35% ) خواهد بود. ماده 13 - تعاونیهایی که هفتادردصد ( 70% ) از اعضای آنان را ایثارگران شامل رزمندگان ، آزادگان ، جانبازان و خانواده معظم شهدا ، فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ، زنان ، مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ( ره و سازمان بهزیستی کشور ، عشایر یا افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته کشور و یا ترکیبی از آنان تشکیل می دهد حسب مورد با تایید وزارت تعاون یا وزارت جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای ذیربط ، از پرداخت تمام سهم آورده معاف می باشند. ماده 14 - دستگاه تایید کننده توجیه فنی و اقتصادی تمام سهم آورده معاف می باشند ، علمی ، آموزشی و خوداشتغالی حسب موردسازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علوم ، تحقیقات وفناوری ، بهداشت ، درمان و آوزش پزشکی ، آموزش وپرورش و کار واموراجتماعی می باشند. ماده 15 - بانکهای عامل موظفند منابع اعتباری طرحهای مصوب اعم از استانی را براساس شرایط مندرج در این آئین نامه و متناسب با پیشرفت اجرای طرح در هر مرحله همزمان با مصرف سهم متقاضی به میزان تصویب شد در اختیار مجریان طرحها قرار دهند. بااحتساب طول مدت اجرای طرح ، مدت زمان لازم برای باپرداخت تسهیلات اعتباری برای طرحهای تولیدی ( براساس طبقه بندی فعالیتهای اقتصادی CISI ) ? طرحهای آب وخاک ، باغبانی ، آبخیزداری ومنابع طبیعی ، اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع باغات ، احداث ساختمان سینما ، چاپخانه ، هتل ، آموزش عمومی وفنی وحرفه ای ، آموزشگاههای علمی وآزادوبیمارستانها ، سالن ورزشی ، امورعشایر ، تکثیر و پرورش ماهی ، مهدکودکهاوطرحهای اجرا شده در مناطق توسعه نیافته ( حسب تصویبنامه هیئت وزیران ) حداکثر ده سال و برای سایر طرحها حداکثر هفت سال از زمان اولین پرداخت تسهیلات خواهد بود. تاریخ شروع بازپرداخت مشروط به انجام کامل تعهدات بانک عامل ، پس از تاریخ پیش بینی برای بهره برداری طرح که در ابتدا مشخص می گردد ، تعیین می شود. ماده 16 - ضوابط مربوط به وثیقه یا تضمین طرحهای ملی واستانی سرمایه گذاری بخش تعاونی و خصوصی بشرح زیر خواهد بود: الف - کلیه مستحدثات ، اموال و داراییهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه در وثیقه بانک عامل اعطا کننده تسهیلات قرار خواهند گرفت و چنانچه براساس ضوابط موجود بانکهای عامل ، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان پذیر نباشد ، بانکهای عامل علاوه بر توثیق مستحدثات واموال و داراییهای پیش بینی شده در طرح که روی زمین احداث یا نصب می شوند ، ملزمند به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیق زمین از متقاضی نسبت به توثیق دیگر موارد موضوع قانون عدم الزام سپردن وثیقه ملکی به بانکها و دستگاهها و سایر موسسات و شرکتهای دولتی به منظور تسهیل امر سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بیشتر در طرحهای تولیدی و صادراتی - مصوب 1380 - اقدام نمایند. در مورد طرحهای زیربنایی ، آب وخاک ، آبخیزداری ومنابع طبیعی و بخش و فرهنگ وهنرمجتمع های خدماتی بین راهی و آموزش عمومی و فنی و حرفه ای که در محل ساختمان استیجاری تشکیل می شوند ، تضمین تسهیلات اعطایی تنها از طریق دریافت سفته معتبر به میزان حداقل مندرج در قوانین و مقررات مربوط از متقاضی انجام خواهد شد. همچنین اراضی موضوع مواد ( 31 ) و ( 32 ) آئین نامه اجرائی لایحه قانونی اصلاح قانون واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران - مصوب این 1359 - براساس اجاره نامه و یا سن این اراضی توسط بانکها قابل توثیق است . در این موارد کل طرح اعم از زمین ومستحدثات ناشی از اجرای طرح توسط بانک به وثیقه گرفته می شود. ب - سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور به نیابت از طرف دولت بازپرداخت تمام یا قسمتی از اصل و سود کارمزد تسهیلات بانکی موضوع بند ( ب ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور را حسب قوانین و مقررات موضوعه و یا شرایطی که تضمین آنها ضروری تشخیص داده می شود تضمین نموده و اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق لاوصول این تسهیلات را در لوایح بودجه سالهای بعد منظور و از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل پرداخت نماید. ماده 17 - براساس بند ( ث ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، کلیه دستگاههای اجرائی ملی واستانی موظفند حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آئین نامه سیاستهای خود در زمینه تامین یارانه سود وکارمزد تسهیلات اعطایی به متقاضیان بخشهای خصوصی و تعاونی شامل اولویت بخشها و زیر بخشهای مورد نظر و میزان یارانه سود وکارمزد مربوط در حوزه وظایفشان ( حداکثر تا چهل درصد سود وکارمزد متعلقه ) را تعیین و به نحو متقضی به اطلاع عموم برسانند. دستگاههای مذکور در سال 1382 می توانند براساس مفادموافقتنامه متبادله و با تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور واستانها حسب مورد صرفا" از یکی از منابع اعتباری خود بشرح زیر برای تامین یارانه سود وکارمزد تسهیلات استفاده نمایند. الف - اعتبارات منظور در برنامه ( کمکهای فنی اعتباری ) با رعایت مفاد بند ( ج ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور و آئین نامه اجرائی مربوط. ب - حداکثر تا بیست وپنج درصد ( 25% ) از اعتبارات وجوه اداره شده منظور شده در قانون بودجه سال 1382 کل کشور. ج - حداکثر تا ده دردصد ( 10% ) از اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای سال 1382 دستگاههای اجرای ملی و استانی با رعایت آئین نامه اجرائی بند ( ح ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور. تبصره 1 - اعمال نرخ سود و کارمزد حداکثر پنج درصد ( 5% ) برای فعالیت اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع و باغات براساس ساز و کارهای موضوع این ماده ، مجاز می باشد. تبصره 2 - در صورت عدم تامین یارانه سود وکارمزد توسط دستگاههای اجرائی ( ملی واستانی ) معرفی کننده طرح ، سود وکارمزد متعلق به تسهیلات بخش خصوصی و تعاونی موضوع این آئین نامه بر اساس نرخهای مصوب شورای پول و اعتبار به طور کمل از متقاضیان استفاده از این تسهیلات دریافت خواهد شد. بخش سوم - تسهیلات ملی ماده 18 - کلیه دستگاههای اجرائی موضوع این آئین نامه که به معرفی طرحها به بانکهای عامل می پردازند ، موظفند حداکثرتاپایان مردادماه سال 1382 فهرست طرحهای نیمه تمام خود را که واجد شرایط مندرج در ماده ( 11 ) این آئین نامه می باشند به بانکهای عامل معرفی نمایند. چنانچه مجموع سقف تسهیلات هر بخش نسبت به مبلغ تسهیلات مورد نیاز طرحهای نیمه تمام اهمال بخش مازادداشته باشد ، دستگاههای اجرائی مرتبط با بخش می تواند نسبت به معرفی طرحهای جدید اشتغال را در بخش مربوط ک اولویت آنها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعیین می شود اقدام نمایند. دستگاههای اجرائی ، طرحهای متقاضیان را به همراه گزارش توجیه اقتصادی ( به استثنای طرحهای خود اشتغالی ) مطابق سهم های مندرج در جداول این آئین نامه با تعیین میزان یارانه سود و کارمزد مربوط و منابع تامین آن به بانکهای عامل معرفی خواهند نمود. بانکهای عامل موظفند نتایج بررسیهای خود را در مورد طرحهای موضوع بند ( الف ) ماده ( 11 ) این آئین نامه حداکثر ظرف بیست روز و در مورد طرحهایی که در بانک عامل فاقد سابقه می باشند حداکثر ظرف یک ماه ( با توجه به خود وظایف واختیارات خود ) به دستگاه اجرائی ذیربط اعلام و حداکثر یک هفته پس از این اعلام و تکمیل مدارک ، نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضیان طرح اقدام نمایند. تبصره - در صورتی که طرحهای متقاضی تسهیلات دارای شرایط مساوی باشند اولویت در اعطای تسهیلات با طرحی است که واجد اشتغالزایی بیشتری باشد یا محل اجرای آن در مناطق توسعه نیافته باشد. ماده 19 - مهلت معرفی طرحهای سرمایه گذاری متقاضی استفاده از تسهیلات ملی این آئین نامه به بانهای عامل پایان بهمن ماه 1382 و مهلت عقد قرارداد بین متقاضیان و بانکهای عامل پایان مرداد ماه 1383 می باشد. بخش چهارم - تسهیلات استانی ماده 20 - سهم هر استان براساس مفاد بند ( پ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور تعیین و توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ خواهد شد. ماده 21 - گردش کار اعطای تسهیلات استانی بشرح زیرخواهد بود: 1 - شورای برنامه ریزی و توسعه استان ، سهم بخشهای مختلف اقتصادی سهم هر شهرستان رااز تسهیلات استانی با رعایت مفاد تبصره های ( 1 ) و ( 2 ) ماده ( 4 ) این آئین نامه براساس شاخصهای مقرر در بند ( پ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، موضوع تصویبنامه شماره 5777ت 28571ه مورخ 21/2/1382 تعیین می نماید. ضوابط و سیاستهای مورد نظر برای پذیرش و تصویب طرحها در بخشها و فعالیتهای مختلف توسط کار گروه برنامه ریزی استان ، تعیین و به کار گروه برنامه ریزی شهرستان ابلاغ می گردد. همچنین سهم مناطق توسعه نیافته استان نیز توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان تعیین می شود. 2 - بانکهای عامل استان براساس سهم های تعیین شده هرشهرستان توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان ، سهم های مذکور را به همراه دستورالعملهای مربوط ، حداکثر ظرف پانزده روز از اعلام شورای برنامه ریزی و توسعه استان به شعب بانک عامل در شهرستان ابلاغ می نمایند. 3 - هر یک از مجریان طرحها اعم از طرحهای جدید یا نیمه تمام ، تقاضای خود را برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع تبصره ( 3 ) قانون بودجه به دستگاه اجرائی ذیربط اعلام می نماید. دستگاه اجرائی طرحهای تعاونی ( به استثنای طرحهای تعاونیهای روستایی ) ادارات تعاون شهرستان ( در صورت عدم وجود اداره در سطح شهرستان اداره کل تعاون استان ) می باشد و در بررسی و تصویب طرحهای تعاونی هماهنگیهای لازم با دستگاههای جرایی تخصصی مربوط در شهرستان ( استان ) صورت می گیرد. 4 - دستگاههای اجرائی و ادارات تعاون موظفند ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این آئین نامه طرحهای مورد نظر را با رعایت اولویتهای مربوط از جمله اولویت طرحهای نیمه تمام و طرحهای یا اشتغالزایی بیشتر انتخاب و به کار گروه برنامه ریزی شهرستان ( فرمانداری شهرستان ) ارسال نمایند. 5 - بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این آئین نامه فهرست طرحهای نیمه تمام را که از تسهیلات اعتباری تبصره های تکلیفی سنواتی استفاده نموده اند به دبیرخانه کار گروه برنامه ریزی شهرستان ارسال نمایند. 6 - کار گروه برنامه ریزی شهرستان موظف است با رعایت الزامات قانونی ، ضوابط سیاستهای منطقه ای خورد نظر شورای برنامه ریزی و توسعه استان ، طرحهای موضوع فهرستهای دریافتی از بانکهای عامل و دستگاههای اجرائی تخصص و ادارات تعاون را در جلسات گروه کارشناسی کار گروه برنامه ریزی شهرستان متشکل از نمایندگان فرمانداری ، دستگاه اجرائی ذیربط ( حسب مورد ) ، بانک عامل ( حسب مورد ) ، اداره تعاون ، اداره کار و امور اجتماعی و نماینده دفتر مناطقه محروم مستقر در استان ( در مورد طرحهای مناطق توسعه نیافته با حق رای ) ونماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مطرح نموده و طرحهای موج را به بانک عامل ارسال دارد. 7 - بانکهای عامل موظفند حداکثر تا پانزده روز نتیجه بررسیهای خود را در مورد طرحهای ارسالی همراه با تعیین سهم آورده مجری وتسهیلات اعتباری مورد نیاز به تفکیک سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش در دبیرخانه کار گروه برنامه ریزی شهرستان ارسال نمایند. 8 - گروه کارشناسی کار گروه برنامه ریزی شهرستان موظف است حداکثر ظرف پانزده روز با حضور نماینده سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان طرحهای تایید شده توسط بانکهای عامل را بدون تغییر در اعتبار پیشنهاد شده توسط بانکهای مذکور تصویب یا رد و نتیجه را به بانکهای عامل اعلام نماید. تبصره - بانکهای عامل موظفند حسب مورد تغییرات مورد نظرگروه کارشناسی کار گروه برنامه ریزی شهرستان در خصوص مبانی طرحها ( از قبیل ظرفیت و نوع تولید ) را بررسی و نتیجه را حداکثر ظرف ده روز مجددا" برای تصویب طرحهاوبه گروه کارشناسی کار گروه برنامه ریزی شهرستان با حضور نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام نمایند. 9 - اعطای تسهیلات به طرحهای خود اشتغالی تا سقف سی میلیون ( 000/000/30 ) ریال با معرفی اداره کار وامور اجتماعی شهرستان و طرحهای آب و خاک ، آبیاری تحت فشار ، آبخیزداری ومنابع طبیعی و اصلاح مراتع ، امور عشایر و بهسازی و بهداشتی کردن کارگاههای قالی بافی و بهسازی ونوسازی اماکن دامی با معرفی مدیریت جهاد کشاورزی و اداره تعاون شهرستان ( حسب مورد ) توسط بانک عامل صورت خواهد گرفت . 10 - ب ه منظور جلوگیری از تداخل وظایف و رعایت الزامات قانونی ، کلیه دستگاههای اجرائی محلی ، ادارات تعاون و نهادها و سازمانهای حمایتی که براساس اختیارات قانونی خود متقاضیان را برای بهره گیری از تسهیلات خود اشتغالی موضوع این آئین نامه به بانکهای عامل معرفی می مایند موظفند همزمان با معرفی طرحها و متقضایان به بانکهای عامل مشخصات طرحها وافراد استفاده کننده از این تسهیلات را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها ( دبیرخانه اجرائی تبصره ) اعلام نمایند. ماده 22 - زمان تصویب طرح در کار گروه برنامه ریزی شهرستان و معرفی به بانکهای عامل تا پایان سال 1382 و زمان عقد قرارداد تا پایان مرداد سال 1383 خواهد بود. فصل چهارم - موارد خاص ماده 23 - تسهیلات سرمایه درگردش واحدهای دام و طیور ، آبزیان و وارد کنندگان وتوزیع کنندگان نهاده های طیور صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی با معرفی وزارت جهاد کشاورزی و تسهیلات مربوط به کارخانجات فرآوری چای با معرفی کار گروه موضوع تصویبنامه شماره 1614/34 مورخ 10/12/1378 شورای اقتصاد توسط بانکهای عامل پرداخت خواهد شد. تبصره 1 - در صورتی که تعاونیها و اتحادیه های تخصصی موضوع فعالیتهای ماده ( 23 ) این آئین نامه تامین بخشی از نهاده های مورد نیاز را به عهده گیردند به اعطای تسهیلات به بخش دولتی بامعرفی دستگاههای موضوع ماده ( 23 ) این آئین نامه توسط بانکهای عامل به آنها پرداخت خواهد شد. تبصره 2 - نرخ سود وکارمزد تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدها و با تشکلهای اتحادیه ها وتعاونیهای تولیدی ( متناسب با فعالیت بر اساس طبقه بندی فعالیتهای اقتصادی CISI ) که فقط برای مصرف خود اقدام به واردات نهاده می کنند نرخ بخش کشاورزی و برای واحدهای تولید نهاده جهت مصرف واحدهای تولیدی مذکور در این ماده نرخ بخش صنعت و برای سایر واردکنندگان نرخ بخش خدمات اعمال می گردد ماده 24 - نحوه اعطای تسهیلات مربوط به خودکفایی گوشت قرمز و پودر ماهی به اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند ( ر ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشورمطابق دستورالعمل اجرائی تبصره ( 28 ) قانون بودجه سال 1377 کل کشور که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده است ، خواهد بود. ماده 25 - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اهداف موضوع تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور موظف است : 1 - در جهت تسهیل امرازدواج ایثارگردان ، دانشجویان ، مددجویان تحت پوشش کار گروه امداد امام خمینی ( ره ) و سازمان بهزیستی کشور سایر اقشار با استفاده از منابع اعتباری قرض الحسنه بانکها وبر اساس دستورالعمل جداگانه ای مشتمل بر سقف وام قابل پرداخت که حداکثر یک ماه پس از تصویب این آئین نامه ، با هماهنگی وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی جوانان تهیه خواهد نمود نسبت به اعطای وام قرض الحسنه مورد نیاز حهت تحقق اهداف فوق از طریق بانکهای عامل اقدام نماید. 2 - در اجرای بند ( ب ) ماده ( 181 ) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، از محل منابع قرض الحسنه و در صورت عدم تکافو تسهیلات بانکی مورد نیاز با معرفی وزارت کشور تسهیلات اعتباری در اختیار مالکان واحدهای مسکونی ، تجاری ، صنعتی ، معدنی ، کشاورزی خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه در شهر و روستا قرار خواهد گرفت . خسارت دیدگان مذکور جهت خرید لوازم خانگی و همچنین ماشین آلاتی که ممر معاش آن بوده و در اثر حوادث غیرمترقبه دچار خسارت گردیده اند ، به تشخیص وزارت کشور می توانند از تسهیلات اعتباری موصوف استفاده نمایند. مابه التفاوت سود وکارمزد تسهیلات اعطایی این بند تا نرخ بخش مربوط و همچنین مانده مطالبات معوق سالهای قبل نظام بانکی توسط سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور تامین و پرداخت خواهد شد تبصره - وزارت کشور می تواند معرفی افراد مشمول استفاده از تسهیلات را به دستگاههای اجرائی ذیربط واگذار نماید. 3 - به منظور رفع تنگناها و مشکلات خوابگاههای دانشجویی بر اساس دستورالعمل جداگانه ای که حداکثر تا بیست روز پس از تصویب این آئین نامه به وسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و درآن سهم وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وآموزش و پرورش مشخص خواهد شد ، بانکهای عامل نسبت به تامین تسهیلات بانکی مورد نیاز جهت تحقق اهداف فوق اقدام خواهد نمود. 4 - در اجرای ماده ( 8 ) قانون نحوه واگذاری سهام دولتی ومتعلق به دولت ، به ایثارگران و کارگران - مصوب 1373 - تسهیلات موردنیاز جهت خرید سهام کارخانجات و شرکتهای دولتی بارعایت مواد ( 2 ) و ( 12 ) قانون مزبور در اختیار شرکت سرمایه گذاری شاهد وشرکتهای تعاونی یا سهامی ایثارگران ، رزمندگان و بسیجیان قرار خواهد گرفت . بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دستورالعملهای لازم را به طور جداگانه حداکثر بیست روز پس از تصویب این آئین نامه تهیه و به بانکهای عامل ابلاغ می نمایند 5 - در اجرای قسمت انتهایی بند ( ژ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، تسهیلات لازم از منابع سیستم بانکی و با معرفی دستگاههای ذیربط برای تامین مسکن سی وپنج هزار نفر از آزادگان ، خانواده معظم شهدا ، مفقودین و جانبازان بیتس و پنج درصد ( 25% ) و به بالا تامین خواهد شد. اعتبار لازم برای پرداخت تفاوت سود و کارمزد تسهیلات این بند از محل اعتبار بند ( الف ) تبصره ( 15 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور تامین می شود. تبصره - سقف تسهیلات موضوع این بند ، شرایط ، نوع ومیزان حمایتها مطابق مفاد بند ( الف ) تبصره ( 15 ) قانون بودجه سال 1382کل کشور و دستورالعملی که مشترکا" توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی دستگاههای ذیربط حداکثر ظرف بیست روز پس از تصویب این آئین نامه تهیه خواهد شد ، می باشد. 6 - در جهت ارتقای سطح بهداشت در مناطق روستایی و دراجرای بند ( ظ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور به متقاضیان احداث حمام در واحدهای مسکونی روستایی با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بر اساس دستورالعمل مشترکی که توسط بنیاد مذکور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب و ابلاغ این آئین نامه تهیه می شود ، مبلغ یک میلیون و پانصدهزار ( 000/500/1 ) ریال تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت یک ساله از زمان پرداخت تسهیلات ، اعطا نماید. تبصره - اعطای تسهیلات یاد شده در روستاهای دارای طرحهای روستایی در اولویت می باشد. 7 - در جهت کمک به تامین هزینه های تحصیل دانشجویان بااستفاده از منابع اعتباری قرض السحنه بانکها و براساس دستورالعملی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ( مشتمل بر سقف وام قابل پرداخت و چگونگی بازپرداخت آن پس از فراغت از تحصیل ) حداکثر ظرف یک ماه ازابلاغ این آئین نامه تدوین می گردد نسبت به اعطای وام قرض الحسنه مورد نیاز جهت تحقق اهداف مذکور از طریق بانکهای عامل اقدام نماید. ماده 26 - در اجرای بند ( ج ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، در جهت رفع حوایج ضروری کارکنان بازنشسته کشوری و لشگری به نسبت ( 3 ) و ( 2 ) مبلغ یکصد وهشتادمیلیارد ( 000/000/000/180 ) ریال تسهیلات اختصاص می یابد. پنجاه درصد ( 50% ) از مبلغ مذکور توسط صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری و پنجاه درصد ( 50% ) از مبلغ مذکور توسط صندوقهای بازنشکستگی کشوری و لشکری و پنجاه درصد ( 50% ) بقیه با استفاده از تسهیلات بانکی تامین می شود. 1 - کل تسهیلات مذکور با نرخ کارمزد دوازده درصد ( 12% ) توسط بانک عامل با اقساط سه ساله در اختیار بازنشستگان قرار می گیرد و مابه التفاوت نرخ سود سهم بانکها با حداقل نرخ کارمزد بخش خدمات توسط دولت تضمین خواهد شد. 2 - دستورالعمل اجرائی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده به صورت مشترک توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حداکثر ظرف بیست روز پس از تصویب این آئین نامه تهیه و ابلاغ خواهد شد. ماده 27 - تسهیلات موضوع بندهای ( 16 ) و ( 17 ) جدول شماره ( 6 ) موضوع این آئین ناه به متقاضیان معرفی شده از سوی شرکتهای گازاستانی و واحدهای شهرستانی و شرکتهای آب و فاضلاب به ازای هر واحد مسکونی برای گازرسانی یک میلیون و پانصدهزار ( 000/500/1 ) ریال و برای فاضلاب داخل منازل سه میلیون ( 000/000/3 ) ریال به ازای هر انشعاب ، با دوره بازپرداخت دوساله ( از زمان انعقاد قرارداد متقاضی با بانک عامل ) براساس توزیع استانی موضوع جدول شماره ( 8 ) این آئین نامه ، توسط بانکهای عامل اعطاء خواهد شد. ماده 28 - در اجرای قسمت آخر بند ( پ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور مبلغ یکصد میلیارد ( 000/000/000/100 ) ریال از تسهیلات موضوع این آئین نامه به منظور ایجاد اشتغال مولد فارغ التحصیلان دانشگاهها با اولویت ایثارگران فارغ التحصیل شامل رزمندگان ، آزادگان ، جانبازان وخانواده معظم شهدا و جلوگیری از فرار مغزها ، با معافیت سهم آورده متقاضی اختصاص می یابد. تبصره 1 - کار گروهی متشکل از دفتر فناوری ریاست جمهوری ( دبیر خانه کار گروه ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، سازمان ملی جوانان ، وزارتخانه های کار امور اجتماعی ، علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه اجرائی ذیربط ( حسب مورد ) تشکیل و نسبت به بررسی و پذیرش طرحها اقدام خواهد کرد. تبصره 2 - دستورالعمل اجرائی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده شامل شرایط فارغ التحصیلان ، میزان وام ، نوع پروژه ها وغیره به صورت مشترک توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، کار و امور اجتماعی و دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهورحداکثر ظرف بیست روز پس از تصویب این آئین نامه تهیه وابلاغ می شود. تبصره 3 - تامین یارانه سودوکارمزد تسهیلات اعطایی موضوع این ماده صرفا" از طریق راهکارهای پیش بینی شده در ماده ( 17 ) این آئین نامه امکان پذیر می باشد. ماده 29 - به منظور تامین حقوق دولت و بانکهای عامل در مورد طرحها و فعالیتهایی که از محل تسهیلات موضوع تبصره ( 3 ) قوانین بودجه سنواتی سالهای قبل ایجاد شده و در حال حاضر نیمه تمام رها شده اند و یا تکمیل شده و به دلایل ناشی از تعلل و قصور مجری ، قادر به ادامه فعالیت به صورت اقتصادی نیستند و معوق لاوصول شده اند ، واحدهای یاد شده ، براساس پیشنهاد بانک عامل اعطاکننده تسهیلات وموافقت شورای برنامه ریزی وتوسعه استان با اطلاع به استفاده کننده از تسهیلات و رعایت قوانین ومقررات مربوط ، به فروش می رسند و پس از تامین مطالبات بانک عامل و دولت از محل درآمد ناشی از فروش ، باقیمانده در اختیار استفاده کننده از تسهیلات قرار می گیرد و در صورتی که درآمد فروش تکافوی پرداخت مطالبات بانک عامل را ننماید مانده مطالبات به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت برررسی وتعیین نحوه بازپرداخت آن اعلام خواهد شد. تبصره - در ارتباط با طرحهای ملی کار گروهی متشکل از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، وزیر امور اقتصادی و دارایی ، وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی مربوط ، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل بانک عامل اعطا کننده تسهیلات و یا نمایندگان تام الاختیار آنان این وظایف را بر عهده خواهند داشت . ماده 30 - متقاضیان اجرای طرحهای سرمایه گذاری ملی واستانی در بخش تعاونی و خصوصی در دوران بهره برداری از طرحها ، به کارگیری نیروی جدید با اولویت بیکاران ثبت نام شده در مراکز کاریابی و ادارات کل کار و امور اجتماعی را متعهد می گردند. فصل پنجم - نظارت ماده 31 - به منظور اعمال نظارت و ارزیابی چگونگی اعطای تسهیلات ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، دستگاههای اجرائی و بانکهای عامل در ارتباط با اعطای تسهیلات موضوع این آئین نامه به طرحهای سرمایه گذاری بخشهای دولتی ، تعاونی و خصوصی و سایر موارد مندرج در جداول پیوست این آئین نامه ، مراجع مذکور موظف به اجرای موارد مشروحه زیر می باشند. 1 - بانکهای عامل موظفند هر سه ماه یک بار گزارش تسهیلات اعطایی این آئین نامه را به تفکیک مورد مصرف به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه نمایند. 2 - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است براساس گزارش دریافتی از بانکهای عامل ( موضوع بند1 ) هر سه ماه یک بارگزارشهای لازم را به تفکیک قید شده در گزارش بانکهای عامل به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه نماید و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشوراطلاعات گزارشهای دریافتی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در صورت لزوم ، به دستگاههای اجرائی ارایه می نماید. 3 - بانکهای عامل موظفند در پایان هرماه مشخصات طرحهای سرمایه گذاری را که قرارداد آنها با متقاضیان منعقد شده است ، براساس چارچوبی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین وابلاغ خواهد شد به سازمان مذکور ارایه نمایند. 4 - دستگاههای اجرائی ذیربط در مورد تسهیلات ملی این آئین نامه موظفند آمار و اطلاعات طرحهای مورد نظر خود ( اعم از طرحهای موضوع بند ( الف ) ماده ( 11 ) این آئین نامه و طرحهای جدید ) را همزمان با معرفی آنها به بانکهای عامل براساس چارچوبی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین و ابلاغ خواهد کرد به سازمان مذکور ارسال نمایند. ماده 32 - دفتر امور مناطق محروم کشور نهاد ریاست جمهوری مسئولیت نظارت بر سهم مناطق توسعه نیافته از تسهیلات تبصره ( 3 ) را بر عهده دارد ، بانکهای عامل و دستگاههای اجرائی ذیربط در مورد سهم مناطق توسعه نیافته با دفتر یاد شده همکاری می نمایند. معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/26766/آئین-نامه-اجرای-بندهای-(-ب-)-،-(-)-،-(-ت-)-،-(-ج-)-،-(-چ-)-،-(-ر-)-،-(-ژ-)-(-ض-)-و-(-ظ-)-تبصره-(-3-)-قانون-بودجه-سال-1382-کل-کشور/ | ||||||||||||||||||||||||