منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=26800 |
||||||||||||||||||||||||
قانون واگذاری انحصار عراده رانی از مشهد سر الی بارفروش |
||||||||||||||||||||||||
مصو 24 جمادالاخر 1328 ماده اول - انحصار عراده رانی از مشهد سر الی بارفروش از قرار شروط مفصله در ذیل به شهریار خداداد پارسی معروف به ساسانی تبعه دولت علیه ایران واگذار می شود. ماده دوم - خط راه همان راهی است که تا کنون محمولات به توسط قاطر و یا بو از بارفروش به مشهد سر و از مشهد سر به بار فروش حمل و نقل می شود و ابتدا آن از ل دریا بندر مشهد سر یعنی از آن نقطه است که مال التجاره و غیره از دریا نقل بخشکی می شود و انتها آن شهر بارفروش است . ماده سوم - ساسانی تعهد می کند قطعه راه مذکور در فوق را به خر خود تعمیر و عراده رو نماید یعنی امتداد سه فرس راه را شوسه ساخته به عرض پنج ذرع و هر کجا که خط راه کمتر از پنج ذرع باشد باید اراضی طرفین راه را به رضا مالک و تصدیق خبره خریدار نموده بر عرض راه بیفزاید که هیچ نقطه راه کمتر از پنج ذرع نباشد و دو نهر جنبین خط راه باید خار و اضافه بر عرض راه و هر کدام یک ذرع باشد. ماده چهارم - ساسانی متعهد است از مکاریها و اشخاصی که در این خط راه به توسط چارپایان مسافرت می نمایند و حمل و نقل مال التجاره و سایر محمولات می کنند به هیچ اسم و رسم حق العبور مطالبه نکند و کمافی السابق در مسافرت و حمل و نقل محمولات آزاد باشند. ماده پنجم - اتباع خارجه به هیچ قسم مداخله و شرکت در این قرارداد نباید داشته باشند یعنی ساسانی حق هر نوع بیع و شرا و نقل و انتقال و اجاره و ویقه دادن و شرکت در این راه را با اتباع خارجه یا کسی که در حمایت خارجه باشد ندارد و هر گاه یکی از شرکا تبعه یکی از دول خارجه شد حق شرکت از او سل خواهد شد به این معنی که سهم خود را باید به یکی از تبعه داخله به قیمت عادله انتقال بدهد ولی شرکت با تبعه داخله را مجاز است . ماده ششم - ساسانی مجاز است که هر قسم عراده از قبیل چهار چرخه و غیره در این راه به کار بیندازد و اگر دیگران خواسته باشند عراده از هر قبیل را بیندازند ذهابا و ایابا مبلغ پنج هزار دینار باید به ساسانی بپردازند ذهابا دو هزار و پانصد دینار ایابا دو هزار و پانصد دینار. ماده هفتم - مدت این امتیاز از تاری امضا آن لغایت (18) سال شمسی تمام است . ماده هشتم - صاح امتیاز باید بعد از انقضا مدت امتیاز تمام خط راه را دائر و آباد و عراده و آن چه متعلق به راه و ملزومات عراده رانی است تعمیر شده و بی عی به کارگذاران دولت واگذار نموده تحویل بدهد و دو توقفگاه در دو محل مقصد و مرکز ساخته و بعد از ختم مدت به دولت واگذار نماید. ماده نهم - هر گاه در زمان امتیاز ساسانی کارگذاران دولت علیه خواسته باشند امتیاز راه آهن این خطر را به یکی از اتباع دول خارجه یا داخله بدهند یا خود دولت بخواهد بسازد ساسانی حق خواهد داشت که آن چه را برا ساختن راه خر کرده از قیمت عراده و غیره از رو بت و صورت دفتر تجارت خود به تقسیم 18ساله مدت امتیاز از دولت یا از کسی که می خواهد این امتیاز را بگیرد دریافت داشته راه و عراده ها خود را واگذار نماید (2) یعنی باید خرجی که از برا ساختن راه و عرابه نموده است به هیجده قسمت نموده هر چند سالی که از مدت امتیاز گذشته است حقی نخواهد داشت و هر چند سالی که باقی مانده است باید به همان نسبت به او بپردازند. ماده دهم - هر گاه ساسانی از تاری امضا قرارنامه الی شش ماه شروع به کار کرد و تا دو سال راه را ساخت و تمام کرد که همه جا عراده رو باشد قرارنامه منفس خواهد شد. ماده یازدهم - ساسانی وقتی می تواند اخذ حق العبور نماید که راه از هر حیث تمام شده باشد و اتمام راه وقتی مصدق خواهد شد که از طرف مامورین وزارت فوائد عامه بازدید شده و راپورت آن به وزارتخانه رسیده تصدیق نامه در دست صاح امتیاز بوده باشد بدون داشتن این تصدیق نامه دینار به اسم حق العبور از مترددین حق اخذ نخواهد داشت . ماده دوازدهم - ساسانی متعهد است عمله جاتی که در این راه خواهد گذاشت تبعه دولت علیه باشند. ماده سیزدهم - هر گاه در طول مدت امتیاز در حسن ترتی و دوران راه از طرف صاح امتیاز قصور شود و خرابی در راه به هم رسد که ساسانی در اصلاح آن مسامحه نماید کارگذاران دولت خود آن اصلاحات را مرمت نموده مصارف مزبوره را به اضافه خر مامور از صاح امتیاز دریافت خواهند کرد
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/26800/قانون-واگذاری-انحصار-عراده-رانی-از-مشهد-سر-الی-بارفروش/ | ||||||||||||||||||||||||