منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=27383 |
||||||||||||||||||||||||
قانون موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلواک |
||||||||||||||||||||||||
شماره 89161 5/12/1382 حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران لایحه شماره 1369/28356 مورخ 18/1/1382 دولت درموردموافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلواک که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 23/10/1382مجلس شورای اسلامی عیناً تصویب شده بود ، به لحاظ انقضای مهلت مقرر موضوع اصل نود و چهارم (94) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و عدم وصول پاسخ شورای محترم نگهبان ، دراجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد. رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی شماره67020 16/12/1382 وزارت راه و ترابری قانون موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلواک که درجلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و سوم دی ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و بدون ارائه نظر ازسوی شورای نگهبان در مهلت مقرر در اصل نود و چهارم قانون اساسی طی نامه شماره 89229 مورخ5/12/1382 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد. رئیس جمهور - سید محمد خاتمی قانون موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلواک ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلواک ، مشتمل بر یک مقدمه ، بیست و یک ماده و یک پیوست به شرح ضمیمه تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود. بسم الله الرحمن الرحیم موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلواک دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلواک که از این پس طرفهای متعاهد خوانده می شوند و عضو کنوانسیون هواپیمائی کشوری بین المللی که در تاریخ هفتم دسامبر 1944 میلادی (16/6/1323 هجری شمسی ) در شیکاگو جهت امضاء مفتوح گردید می باشند ، با تمایل یکسان به انعقاد موافقتنامه ای به منظور تأسیس و بهره برداری از سرویس های هوائی منظم بین و ماوراء سرزمین های خود ، نسبت به موارد پیوست موافقت نمودند: ماده 1 - تعاریف : به جز در مواردی که فحوای عبارت معنی دیگری را ایجاب نماید ، از لحاظ این موافقتنامه : الف - اصطلاح «کنوانسیون » به کنوانسیون هواپیمائی کشوری بین المللی که در تاریخ هفتم دسامبر 1944 (16/9/1323) در شیکاگو برای امضاء مفتوح گردید ، اطلاق می شود و شامل هر الحاقیه ای که به موجب ماده (90) کنوانسیون مزبور و هر اصلاحیه ، الحاقیه یا کنوانسیونی که به موجب مواد(90) و (94) آن تصویب شده است ، تا جائی که این موارد برای هر دو طرف متعاهد نافذ باشد خواهد بود ، اطلاق می شود. ب - اصطلاح «مقامات هواپیمائی » درمورد جمهوری اسلامی ایران به «سازمان هواپیمائی کشوری » و هر شخص یا مقامی که مجاز به انجام وظایف فعلی آن سازمان باشد و درمورد دولت جمهوری اسلواک به وزارت ترابری ، پست و مخابرات ، اداره هواپیمائی کشوری هر شخص یا مقامی که مجاز به انجام وظایف فعلی آن وزارتخانه باشد ، اطلاق می گردد. ج - اصطلاح «شرکت هواپیمائی تعیین شده » به یک شرکت هواپیمائی که به موجب مفاد ماده (3) موافقتنامه حاضر تعیین شده و اجازه فعالیت یافته باشد اطلاق می شود. د - اصطلاح «ظرفیت » درمورد یک هواپیما به میزان بارگیری مؤثر آن هواپیما در یک مسیر یا قسمتی از مسیر و اصطلاح «ظرفیت » درمورد «سرویس توافق شده » به ظرفیت هواپیما در چنین سرویسی ضربدر دفعات پرواز هواپیمای مزبور طی زمان معین در تمام یاقسمتی از مسیر اطلاق می شود. ه- اصطلاح سرزمین درمورد هر یک از طرفهای متعاهد به مناطق خشکی و آبی که تحت حاکمیت آن قرار دارد اطلاق و شامل فضای محاذی آنها نیز می شود. و - اصطلاحات «سرویس هوائی » ، «سرویس هوائی بین المللی » ، «شرکت هواپیمائی » و «توقف به منظورهای غیرحمل و نقل » به ترتیب دارای همان معانی است که در ماده (96) کنوانسیون به آنها داده شده است . ز - اصطلاح «نرخ » به قیمتی که بایستی برای حمل مسافر ، بار همراه و غیرهمراه پرداخت گردد و شرایطی که به موجب آن قیمتها اعمال می گردد از جمله قیمتها و شرایط مقرر برای آژانس (نمایندگی ) و سایر خدمات جنبی به استثناء دستمزدها و شرایط حمل پست اطلاق می شود. ح - اصطلاح «جدول مسیر» به مسیرهای پیوست این موافقتنامه و کلیه اصلاحات آن که طبق ماده (16) این موافقتنامه مورد توافق قرار می گیرد اطلاق می شود. جدول مسیرجزء لاینفکی از این موافقتنامه را تشکیل می دهد. بدیهی است که عناوین مواد موافقتنامه حاضر معانی هیچ یک از مقررات آن را به نحوی از انحاء محدود نمی کند یا توسعه نمی دهد. ماده 2 - اعطای حقوق : 1 - هر طرف متعاهد حقوق مطروحه در این موافقتنامه را جهت انجام سرویسهای هوائی بین المللی منظم به وسیله شرکت هواپیمائی تعیین شده طرف متعاهد دیگر به شرح زیر به طرف متعاهد دیگر اعطاء می نماید: الف - پرواز بدون فرود از فراز سرزمین طرف متعاهد دیگر ، ب - توقف در سرزمین مذکور به منظورهای غیرحمل و نقل ، و ج - توقف در سرزمین مذکور در نقاطی که برای آن مسیر در جدول مسیر پیوست موافقتنامه حاضر مشخص گردیده است به منظور سوار و پیاده کردن مسافر ، بار و پست در حمل و نقل بین المللی . 2 - حق آزادی پنجم تنها براساس موافقت مقامات هواپیمائی طرفهای متعاهد اعطاء خواهد شد. 3 - هیچ یک از مفاد این موافقتنامه به نحوی تلقی نخواهد شد که شرکت هواپیمائی یک طرف متعاهد محق باشد در سرزمین طرف متعاهد دیگر در قبال مزد یا کرایه مسافر ، بار و پست به مقصد نقطه دیگری در سرزمین طرف متعاهد دیگر حمل کند. 4 - در مناطق جنگی یا تحت اشغال نظامی یا در مناطقی که بدین طریق تحت تأثیر قرارگرفته اند انجام این قبیل سرویسها منوط به تصویب مقامات ذی صلاح مربوطه خواهد بود. ماده 3 - تعیین و اجازه : 1 - هر طرف متعاهد حق دارد یک یا چند شرکت هواپیمائی را برای انجام سرویسهای مورد توافق در مسیرهای مشخص شده تعیین و هر شرکت هواپیمائی تعیین شده را حذف کند یا تغییر دهد و مراتب را کتباً به طرف متعاهد دیگر اعلام نماید. 2 - پس از دریافت اعلامیه تعیین ، مقامات ذی صلاح طرف متعاهد دیگر با رعایت مفاد بندهای (3) و (4) ماده حاضر به شرکت هواپیمائی تعیین شده بدون تأخیر اجازه مربوطه را اعطاء خواهند کرد. 3 - مقامات هواپیمائی یک طرف متعاهد می توانند از شرکت هواپیمائی تعیین شده طرف متعاهد دیگر بخواهند که مقامات مزبور را قانع سازند شرایط مقرر در قوانین و مقرراتی را که معمولاً طبق مفاد کنوانسیون توسط مقامات مزبور درمورد سرویسهای هوائی بین المللی اعمال می گردد ، دارا می باشد. 4 - هر طرف متعاهد حق دارد در هر مورد که طرف متعاهد مزبور قانع نشده باشد که مالکیت عمده و کنترل مؤثر شرکت هواپیمائی مربوطه در دست طرف متعاهدی است که شرکت هواپیمائی راتعیین نموده یا اتباع طرف متعاهد مزبور است از اعطای اجازه بهره برداری موضوع بند (2) این ماده امتناع ورزد و یا هر شرطی را که برای اعمال حقوق مشخص شده در ماده (2) موافقتنامه حاضر توسط آن شرکت هواپیمائی تعیین شده لازم بداند وضع نماید. 5 - در هر زمان پس از آن که مفاد بندهای (1) و (2) این ماده به مرحله عمل درآمده باشد شرکت هواپیمائی که بدین نحو تعیین شده و اجازه کسب نموده است می تواند بهره برداری از سرویسهای مورد توافق را آغاز کند مشروط بر آن که بهره برداری از این سرویسها مادامی که نرخی مطابق مفاد ماده (10) و طبق ماده (9) برنامه های پرواز این موافقتنامه درمورد سرویسهای مزبور وضع و لازم الاجراء نگردیده ، انجام نپذیرد. ماده 4 - لغو مجوز عملیات یا تعلیق حقوق : 1 - هر طرف متعاهد حق دارد درموارد مشروحه ذیل اجازه بهره برداری صادره را لغو یا استفاده از حقوق مشخص شده در ماده (2) این موافقتنامه را درمورد شرکت هواپیمائی تعیین شده طرف متعاهد دیگر معلق نماید یا هر شرطی را که ممکن است برای استفاده از این حقوق لازم باشد وضع نماید: الف - در هر موردی که قانع نشده باشد مالکیت عمده و کنترل مؤثر آن شرکت هواپیمائی در دست طرف متعاهدی که شرکت مذکور را تعیین نموده یا اتباع آن است یا ، ب - درموردی که شرکت هواپیمائی مذکور قوانین و یا مقررات طرف متعاهدی که این حقوق را اعطاء نموده است رعایت نکند ، ج - درموردی که شرکت هواپیمائی مذکور به هر نحوی از انحاء عملیات بهره برداری را مطابق مقررات موافقتنامه حاضر انجام ندهد. 2 - جز در مواردی که لغو یا تعلیق یا وضع شرایط مذکور در بند (1) این ماده به صورت فوری برای جلوگیری از نقض بیشتر قوانین و یا مقررات لازم باشد اعمال این حق فقط پس از مشورت با طرف متعاهد دیگر انجام خواهد گرفت . چنین مشورتی بین مقامات هواپیمائی در اسرع وقت پس از دریافت درخواست مشورت آغاز خواهد شد. ماده 5 - شمول قوانین و مقررات : 1 - قوانین و مقررات هر طرف متعاهد که ناظر به ورود یا خروج هواپیماهائی که به امر هوانوردی بین المللی اشتغال دارند از سرزمین آن یا ناظر به بهره برداری و هوانوردی چنین هواپیماهائی حین پرواز برفراز یا در داخل سرزمین طرف متعاهد مذکور می باشند نسبت به هواپیماهای شرکت هواپیمائی تعیین شده طرف متعاهد دیگر مجری خواهد بود. 2 - قوانین و مقررات هر طرف متعاهد که ناظر به ورود ، اقامت موقت و خروج مسافرین و کارکنان و بار همراه و غیرهمراه یا پست از سرزمین آن می باشد از قبیل تشریفات ورود و خروج و مهاجرت و همچنین مقررات گمرکی و بهداشتی در مورد مسافرین و کارکنان و بار یا پست حمل شده توسط هواپیمای شرکت هواپیمائی تعیین شده طرف متعاهد دیگر در زمانی که در سرزمین مذکور باشد اعمال خواهد شد. 3 - هر طرف متعاهد نسخه هائی از قوانین و مقررات مربوطه مندرج در این ماده را بنابر تقاضا دراختیار طرف متعاهد دیگر خواهد گذاشت . ماده 6 - معافیت از حقوق گمرکی و سود بازرگانی و سایر عوارض : 1 - هواپیماهای شرکت هواپیمائی تعیین شده طرف متعاهدی که سرویسهای بین المللی را مورد بهره برداری قرار می دهد و مواد سوختی و روغن موتور و سایر مواد مصرفی فنی و وسایل یدکی ، شامل موتورها و لوازم مورد نیاز جاری و خواروبار موجود در هواپیماهای شرکت هواپیمائی یک طرف متعاهد که مجاز به استفاده از مسیرها و سرویسهای موضوع موافقتنامه حاضر می باشند به هنگام ورود یا خروج از سرزمین طرف متعاهد دیگر براساس عمل متقابل از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و هزینه های بازرسی و سایر عوارض یا هزینه های ملی معاف خواهند بود حتی اگر مواد مذکور زمانی مورد استفاده قرار گیرد یا به مصرف برسد که هواپیماهای مزبور برفراز آن سرزمین در پرواز باشند. 2 - سوخت و روغن موتور و مواد مصرفی فنی و وسایل یدکی و لوازم مورد نیاز جاری و خواروبار وارد شده به سرزمین یک طرف متعاهد توسط طرف متعاهد دیگر یا اتباع آن که صرفاً به منظور استفاده در هواپیماهای طرف متعاهد اخیرالذکر می باشند براساس عمل متقابل از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و هزینه های بازرسی و سایر عوارض و هزینه های ملی معاف خواهند بود. 3 - سوخت و روغن موتور ، سایر مواد مصرفی فنی و وسایل یدکی و لوازم موردنیاز جاری و خواروبار که در سرزمین یک طرف متعاهد بار هواپیماهای شرکت هواپیمائی طرف متعاهد دیگر می شوند و در سرویسهای بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند براساس عمل متقابل از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیاتها و هزینه های بازرسی و سایر عوارض و هزینه های ملی معاف خواهد بود. 4 - لوازم جاری هوانوردی و همچنین مواد و لوازم نگاهداری شده در هواپیماهای شرکت هواپیمائی تعیین شده هر طرف متعاهد تنها با موافقت مقامات گمرکی سرزمین طرف متعاهد دیگر در آن سرزمین قابل تخلیه است . در این صورت می توان این مواد را تازمانی که طبق مقررات گمرکی مجدداً صادر شود و یا ترتیب دیگری درمورد آن داده شود تحت نظارت مقامات نامبرده قرار داد. 5 - اسناد رسمی حاوی آرم رسمی شرکت هواپیمائی مانند برچسب چمدان ، بلیط هواپیما ، بارنامه ، کارت اجازه ورود به هواپیما و جدول زمان بندی که داخل سرزمین هرطرف متعاهد برای استفاده اختصاصی شرکت هواپیمائی تعیین شده طرف متعاهد دیگر وارد شده باشد از کلیه حقوق گمرکی و سود بازرگانی و یا مالیاتها براساس عمل متقابل معاف خواهد بود. 6 - مسافرین ، اثاثیه مسافر و باری که از سرزمین یک طرف متعاهد در ترانزیت مستقیم می باشند و از حریمی که در فرودگاه بدین منظور اختصاص یافته خارج نمی شوند ، فقط مشمول کنترل ساده ای خواهند. اثاثیه مسافر و باری که در ترانزیت مستقیم است از حقوق گمرکی و سود بازرگانی و سایر مالیاتهای مشابه معاف خواهد بود. ماده 7 - هزینه های فرودگاهی : 1 - هر یک از طرفهای متعاهد می تواند برای استفاده از فرودگاهها و سایر تأسیسات تحت کنترل خود هزینه های عادلانه و مناسبی را وضع نموده یا اجازه وضع آن را بدهد. 2 - مع هذا هر یک از طرفهای متعاهد موافقت دارد که این هزینه ها از آنچه شرکتهای حمل و نقل ملی آن طرف متعاهد که در سرویسهای مشابه بین المللی تردد می نمایند و برای استفاده از این فرودگاهها و تأسیسات می پردازند تجاوز نکند. ماده 8 - مقررات ظرفیت : 1 - شرکتهای هواپیمائی تعیین شده دو طرف متعاهد از رفتار عادلانه و متساوی برخوردار خواهند بود تا بتوانند برای انجام سرویسهای مورد توافق در مسیرهای مشخص شده از فرصتهای متساوی بهره مند باشند. 2 - در انجام سرویسهای مورد توافق شرکتهای هواپیمائی تعیین شده هر طرف متعاهد منافع شرکت هواپیمائی طرف دیگر را منظور نظر خواهد داشت تا من غیرحق در سرویسهای طرف دیگر در تمامی یا قسمتی از همان مسیرها اثر نامطلوب ایجاد نشود. 3 - هدف اصلی سرویسهای مورد توافق که توسط شرکتهای هواپیمائی تعیین شده طرفین متعاهد انجام می شود تأمین ظرفیت کافی با ضریب بار مناسب برای رفع نیازمندیهای جاری و پیش بینی شده معقول حمل مسافر و بار و پست بین سرزمین طرف متعاهد تعیین کننده شرکت هواپیمائی و سرزمین طرف متعاهد دیگر است . 4 - با در نظر گرفتن اصول مندرج در بندهای (1) ، (2) و (3) این ماده ، شرکت هواپیمائی تعیین شده هر طرف متعاهد همچنین می تواند ظرفیتی را برای برآورده کردن نیازمندیهای حمل و نقل بین سرزمینهای کشورهای ثالث مندرج در جدول مسیرهای ضمیمه موافقتنامه حاضر و سرزمین طرف متعاهد دیگر تأمین نماید. ماده 9 - تصویب برنامه های پرواز: 1 - ظرفیتی که عرضه می شود از جمله تعداد سرویسها و نوع هواپیمای مورد استفاده شرکتهای هواپیمائی تعیین شده طرفهای متعاهد در سرویسهای مورد توافق براساس پیشنهاد شرکتهای هواپیمائی تعیین شده مورد موافقت مقامات هواپیمائی قرار خواهد گرفت . شرکتهای هواپیمائی تعیین شده چنین پیشنهادی را پس از شور لازم بین خود و رعایت اصول مندرج در بندهای (1) ، (2) و (3) این ماده به عمل خواهند آورد. 2 - درصورت عدم توافق بین شرکتهای هواپیمائی تعیین شده طرفهای متعاهد ، مسائل مندرج در بند (1) فوق ازطریق توافق بین مقامات هواپیمائی دو طرف متعاهد حل و فصل خواهد گردید. تا زمانی که این توافق حاصل نگردیده ، ظرفیت عرضه شده توسط شرکتهای هواپیمائی تعیین شده بدون تغییر باقی خواهد ماند. 3 - شرکت هواپیمائی تعیین شده هر طرف متعاهد ، حداکثر سی روز قبل از شروع سرویسها در مسیرهای مشخص شده برنامه های پرواز را به مقامات هواپیمائی طرف متعاهد دیگر برای تصویب تسلیم خواهد نمود. درمورد تغییرات بعدی نیز از همین قرار عمل خواهد شد. این محدودیت زمانی را می توان در موارد خاص با تصویب مقامات نامبرده کاهش داد. ماده 10 - شناسائی گواهینامه ها و پروانه ها: 1 - گواهینامه های قابلیت پرواز و گواهینامه های صلاحیت و پروانه هائی که توسط یک طرف متعاهد صادر شده یا اعتبار یافته و هنوز به قوت خود باقی باشد توسط طرف متعاهد دیگر برای بهره برداری از مسیرها و سرویسهای موضوع موافقتنامه حاضر معتبر شناخته خواهد شد ، مشروط بر این که شرایط صدور یا اعتبار گواهینامه ها و پروانه های مزبور مساوی یا بیش از حداقل استانداردهائی باشد که به موجب کنوانسیون وضع شده یا خواهد شد. 2 - در هر حال هر طرف متعاهد این حق را برای خود محفوظ می دارد که درمورد پرواز از فراز سرزمین خود از شناسائی گواهینامه های صلاحیت و پروانه هائی که جهت اتباع آن توسط طرف متعاهد دیگر یا هر دولت دیگری صادر شده یا اعتبار یافته خودداری نماید. ماده 11 - نرخهای حمل و نقل هوائی : 1 - نرخهای مورد اجراء توسط شرکتهای هواپیمائی طرفهای متعاهد در سرویسهای مورد توافق در سطح معقولی خواهد بود که با توجه به کلیه عوامل مربوطه از جمله هزینه بهره برداری و سود معقول و خصوصیات سرویس و نرخهای شرکت هواپیمائی دیگر که در تمام یا قسمتی از همان مسیرها سرویسهای منظم انجام می دهند ، وضع می گردد. 2 - نرخهای موضوع بند (1) این ماده براساس قواعد ذیل تعیین می گردد: الف - هرگاه شرکتهای هواپیمائی تعیین شده دو طرف متعاهد عضو یک اتحادیه بین المللی شرکتهای هواپیمائی با مکانیسم تعیین نرخ باشند و یک قطعنامه نرخ ناظر بر سرویسهای مورد توافق از قبل وجود داشته باشد نرخها براساس این قطعنامه بین شرکتهای هواپیمائی تعیین شده طرفهای متعاهد توافق خواهد شد. ب - هرگاه قطعنامه ای درباره نرخ ناظر بر سرویسهای مورد توافق وجود نداشته باشد یا یک یا هیچ یک از شرکتهای هواپیمائی تعیین شده طرفهای متعاهد عضو اتحادیه شرکتهای هواپیمائی موضوع بند (الف ) فوق نباشد ، شرکتهای هواپیمائی تعیین شده طرفهای متعاهد درمورد نرخهائی که برای سرویسهای مورد توافق اعمال می گردد بین خود توافق خواهند نمود. ج - نرخهائی که بدین ترتیب مورد توافق قرار می گیرد لااقل سی روز قبل از تاریخ پیشنهادی اجراء برای تصویب به مقامات هواپیمائی طرفهای متعاهد تسلیم خواهد گردید. این محدودیت زمانی به شرط موافقت مقامات مذکور قابل کاهش است . د - درصورتی که شرکتهای هواپیمائی تعیین شده طرفهای متعاهد نتوانند درباره نرخهای قابل اجراء به توافق برسند یا درصورتی که یک طرف متعاهد شرکت هواپیمائی خود را به منظور انجام سرویسهای مورد توافق تعیین ننموده باشد و یا چنانچه در فاصله پانزده روز اول از دوره سی روزه موضوع بند (ج ) این ماده ، مقامات هواپیمائی یک طرف متعاهد عدم رضایت خود را از هر یک از نرخهای توافق شده بین شرکتهای هواپیمائی طرفهای متعاهد طبق بندهای (الف ) و (ب ) این ماده به مقامات هواپیمائی طرف متعاهد دیگر اعلام دارد مقامات هواپیمائی طرفهای متعاهد اهتمام خواهند نمود درمورد نرخهای مناسب به توافق برسند. این توافق می تواند بر مبنای مکانیزم یاتا استوار باشد. لیکن هیچ نرخی قبل از تصویب مقامات هواپیمائی هر طرف متعاهد به موقع اجراء در نخواهد آمد. 3 - نرخهای تعیین شده به موجب مفاد این ماده تا زمانی که نرخهای جدید تعیین نشده باشد ، به قوت خود باقی خواهد ماند. ماده 12 - انتقال درآمد: انتقال درآمدهای حاصله توسط شرکتهای هواپیمائی تعیین شده طرفهای متعاهد طبق مقررات تسعیر ارزهای خارجی قابل اجراء در دو کشور صورت خواهد گرفت . طرفها همه امکانات خود را برای تسهیل در انتقال درآمدهای حاصله مزبور پس از کسر مخارج به کار خواهند گرفت . ماده 13 - فعالیت های بازرگانی : شرکت هواپیمائی تعیین شده هر طرف متعاهد مجاز خواهد بود نمایندگی خود را در سرزمین طرف متعاهد دیگر دایر نماید. درصورت تعیین عامل کل یا عامل فروش کل ، این عامل طبق قوانین و مقررات مربوط جاری هر یک از طرفها تعیین خواهد شد. ماده 14 - امنیت هوانوردی : 1 - طرفهای متعاهد در راستای حقوق و تعهدات خود به موجب حقوق بین الملل تأکید می نمایند که تعهد آنان در قبال یکدیگر برای حفظ امنیت هواپیمائی کشوری در برابر اعمال مداخله غیرقانونی جزء لاینفکی از این موافقتنامه را تشکیل می دهد. طرفهای متعاهد بدون تحدید کلیت حقوق و تعهدات خود به موجب حقوق بین الملل ، به ویژه مطابق با مفاد کنوانسیون راجع به جرائم و برخی اعمال ارتکابی دیگر در هواپیما امضاء شده در توکیو به تاریخ چهاردهم سپتامبر 1963 (23/6/1342) ، کنوانسیون راجع به جلوگیری از تصرف غیرقانونی هواپیما امضاء شده در لاهه به تاریخ شانزدهم دسامبر 1970 (25/9/1349) و کنوانسیون راجع به جلوگیری از اعمال غیرقانونی علیه امنیت هواپیمائی کشوری امضاء شده در مونترال به تاریخ بیست و سوم سپتامبر 1971 (1/7/1350) و نیز هر کنوانسیون دیگر مربوط به امنیت هواپیمائی کشوری ، پس از لازم الاجراء شدن آن برای طرفهای متعاهد ، عمل خواهند کرد. 2 - طرفهای متعاهد کلیه مساعدتهای لازم را جهت جلوگیری از تصرف غیرقانونی هواپیماهای کشوری و سایر اعمال غیرقانونی علیه امنیت این هواپیماها ، مسافرین و خدمه آنها ، فرودگاهها و تأسیسات هوانوردی و هر نوع تهدید دیگر علیه امنیت هواپیمائی کشوری را بنا بر تقاضا در مورد یکدیگر به عمل خواهند آورد. 3 - طرفهای متعاهد باید در روابط دوجانبه خود طبق مقررات امنیت هوانوردی تعیین شده از سوی سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری که به عنوان ضمائم کنوانسیون هواپیمائی کشوری بین المللی شناخته شده اند تا حدودی که مقررات امنیتی مزبور درمورد طرفها قابل اجراء است عمل نمایند. آنها می باید از گردانندگان هواپیماهائی که محل ثبت آن هواپیماها یا محل اصلی کار و یا اقامت دائم آنها در سرزمین طرفها می باشد و نیزگردانندگان فرودگاههای واقع در سرزمینهای خود بخواهند که طبق مقررات امنیت هوانوردی مزبور عمل نمایند. 4 - هر طرف متعاهد موافقت دارد که می توان از این گردانندگان هواپیماها درخواست نمود تا مقررات امنیت هوانوردی مورد اشاره در بند (3) فوق را که طرف متعاهد دیگر از لحاظ ورود به سرزمین خود ، خروج از آن یا در مدت توقف در آنجا مقررکرده است رعایت کنند هر طرف متعاهد باید اطمینان حاصل کند که در سرزمین او اقدامات کافی برای حفاظت از هواپیماها و بازرسی مسافرین ، خدمه ، لوازم همراه مسافر ، اثاثیه مسافر ، بار و خواروبار هواپیما قبل و در زمان سوار شدن مسافرین یا بارگیری به نحومؤثر معمول می شود. هر طرف متعاهد همچنین باید با هر درخواست طرف متعاهد دیگر برای انجام اقدامات امنیتی ویژه معقول جهت مقابله با یک تهدید خاص برخورد مثبت داشته باشد. 5 - هنگامی که حادثه یا خطر بروز حادثه تصرف غیرقانونی هواپیماهای کشوری یا دیگر اعمال غیرقانونی علیه امنیت این هواپیماها ، مسافرین و خدمه آن فرودگاهها یا تأسیسات هوانوردی رخ دهد ، طرفهای متعاهد باید با تسهیل ارتباطات و دیگر اقدامات مناسب به منظور پایان سریع و امن حادثه مزبور یا خطر وابسته به آن یکدیگر را یاری نمایند. ماده 15 - تسلیم آمار : مقامات هواپیمائی هر طرف متعاهد اطلاعات و آمار مربوط به حمل و نقل انجام شده در سرویسهای مورد توافق توسط شرکت هواپیمائی تعیین شده خود به سرزمین طرف متعاهد دیگر یا از آن سرزمین را به قسمی که معمولاً توسط شرکت هواپیمائی تعیین شده برای مقامات هواپیمائی ملی خود تهیه و به آنها ارائه می گردد بنابر تقاضا دراختیار مقامات هواپیمائی طرف متعاهد دیگر قرار خواهد داد. کلیه اطلاعات اضافی آماری حمل و نقل مورد درخواست مقامات هواپیمائی یک طرف متعاهد از مقامات هواپیمائی طرف متعاهد دیگر در صورت تقاضا مورد شور و توافق دو طرف متعاهد قرار خواهد گرفت . ماده 16 - مشاوره و اصلاحات : 1 - هر طرف متعاهد یا مقامات هواپیمائی آن می توانند در هر زمان از طرف متعاهد دیگر یا مقامات هواپیمائی آن تقاضای مشاوره نمایند. 2 - مشاوره مورد تقاضای یک طرف متعاهد یا مقامات هواپیمائی آن در فاصله شصت روز از تاریخ دریافت تقاضا آغاز خواهد شد. 3 - هر نوع اصلاح موافقتنامه حاضر ، پس از آن که دو طرف متعاهد انجام تشریفات قانون اساسی خود مربوط به انعقاد و لازم الاجراء شدن موافقتنامه های بین المللی را به یکدیگر اطلاع داده باشند لازم الاجراء خواهد شد. 4 - علی رغم مفاد بند (3) اصلاحات جداول مسیر ضمیمه موافقتنامه حاضر ممکن است مستقیماً بین مقامات هواپیمائی طرفهای متعاهد مورد توافق قرار گیرد و این اصلاحات پس از تأیید ازطریق تبادل یادداشت دیپلماتیک لازم الاجراء خواهد گردید. ماده 17 - حل اختلافات : 1 - هرگاه درمورد تفسیر یا اجرای این موافقتنامه و ضمیمه (ضمائم ) آن بین طرفهای متعاهد اختلافی بروز نماید ، طرفهای متعاهد در مرحله نخست اهتمام خواهند نمود تا اختلاف را ازطریق مذاکره حل و فصل نمایند. درصورتی که مقامات هواپیمائی به توافق نرسند ، اختلاف ازطریق دیپلماتیک حل و فصل خواهد شد. 2 - هرگاه طرفهای متعاهد نتوانند اختلاف را ازطریق مذاکره حل و فصل نمایند ، می توانند توافق نمایند موضوع را جهت کسب نظر مشورتی به هر شخص یا هیأتی ارجاع کنند. 3 - چنانچه طرفهای متعاهد نتوانند به موجب بندهای (1) و (2) فوق درمورد حل اختلاف به نتیجه برسند ، طبق قوانین و مقررات مربوط ، اختلاف به یک دیوان داوری سه نفره ارجاع خواهد شد که هر طرف متعاهد یک داور را معین خواهد کرد و دو داور تعیین شده درباره داور سوم توافق خواهند نمود. هر یک از طرفهای متعاهد ظرف شصت روز پس از وصول تقاضای ارجاع اختلاف به دیوان داوری ، ازطریق مجاری دیپلماتیک به تعیین داور خود مبادرت خواهد نمود و داور سوم نیز ظرف شصت روز بعد از آن تعیین خواهد شد. چنانچه هر یک از طرفهای متعاهد ظرف مدت مقرر داور خود را تعیین نکند ، بنابه تقاضای هر یک از طرفهای متعاهد ، رئیس شورای سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری بر حسب مورد داور یا داورها را تعیین خواهد نمود مشروط بر این که چنانچه رئیس شورای سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری از اتباع هر طرف متعاهد باشد ، ازنایب رئیس ارشد شورا و درصورتی که نامبرده نیز چنین ملیتی داشته باشد ، از عضو مقدم شورا که در چنین وضع تابعیتی نباشد ، درخواست خواهد شد که حسب مورد داور یاداورها را تعیین نماید. در هر حال داور سوم از اتباع یک دولت ثالث خواهد بود و به عنوان رئیس دیوان داوری عمل خواهد کرد. 4 - دیوان داوری آئین نامه کار خود را تعیین خواهد نمود. 5 - طرفهای متعاهد تعهد می نمایند تصمیمات متخذه به موجب ماده حاضر را رعایت کنند. 6 - مخارج دیوان داوری ، شامل هزینه ها و دستمزدهای داوران به نسبت مساوی بین طرفهای متعاهد تقسیم خواهد گردید. هرگونه مخارجی که توسط رئیس شورا در رابطه با دستورالعملهای بند (3) این ماده به وجود آید به عنوان بخشی از هزینه های دیوان داوری محسوب خواهد گردید. ماده 18 - فسخ : 1 - اعتبار این موافقتنامه محدودیت زمانی ندارد و هر طرف متعاهد می تواند در هر زمان قصد خود را مبنی بر فسخ این موافقتنامه کتباً به طرف متعاهد دیگر اعلام نماید ، این اعلام همان زمان به اطلاع سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری خواهد رسید. 2 - در این صورت موافقتنامه دوازده ماه پس از دریافت اعلام فسخ توسط طرف متعاهد دیگر فسخ خواهد شد ، مگر آن که اعلام فسخ قبل از انقضای این مدت با تراضی طرفین پس گرفته شود. درصورت عدم اعلام وصول از سوی طرف متعاهد دیگر ، اعلام فسخ چهارده روز پس از وصول آن به سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری دریافت شده تلقی خواهد شد. ماده 19 - مطابقت با کنوانسیونهای چندجانبه : چنانچه کنوانسیون یا موافقتنامه چند جانبه حمل و نقل هوائی درمورد هر دو طرف متعاهد لازم الاجراء گردد ، این موافقتنامه و ضمیمه (ضمائم ) آن به نحوی اصلاح خواهدشد تا با مقررات کنوانسیون یا موافقتنامه مزبور تطبیق نماید. ماده 20 - ثبت : این موافقتنامه و ضمیمه (ضمائم ) آن و کلیه اصلاحات آن نزد سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری به ثبت خواهد رسید. ماده 21 - لازم الاجراء شدن : این موافقتنامه از تاریخ آخرین اطلاعیه هر طرف متعاهد به طرف متعاهد دیگر دایر بر رعایت الزامات قانون اساسی خود درباره لازم الاجراء شدن این موافقتنامه به مورد اجراء گذارده خواهد شد. این موافقتنامه در تهران در تاریخ 28/2/1379 برابر با 17/5/2000 در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، اسلواکی و انگلیسی که هر سه متن دارای اعتبار یکسان می باشد ، تنظیم گردید. درصورت بروز هرگونه اختلاف در تفسیر ، متن انگلیسی ملاک خواهد بود. از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت جمهوری اسلواک پیوست جدول مسیر الف - مسیرهائی که ممکن است توسط شرکت (های ) هواپیمائی تعیین شده جمهوری اسلامی ایران مورد بهره برداری قرار گیرد. نقاط مبداء : هر نقطه نقاط واسط : بعداً تعیین خواهدشد نقاط مقصد : براتیسلاوا نقاط ماوراء : بعداً تعیین خواهد شد ب - مسیرهائی که ممکن است توسط شرکت (های ) هواپیمائی تعیین شده جمهوری اسلواک مورد بهره برداری قرار گیرد. نقاط مبداء : هر نقطه نقاط واسط : بعداً تعیین خواهدشد نقاط مقصد : تهران نقاط ماوراء : بعداً تعیین خواهد شد تذکر: 1 - هر شرکت هواپیمائی تعیین شده می تواند نقاط واسط و نقاط ماوراء مشخص شده در ضمیمه موافقتنامه حاضر را در شرایطی مورد بهره برداری قرار دهد که حق بهره داری از آزادی پنجم (حمل و نقل ) بین این گونه نقاط و سرزمین طرف متعاهد دیگر اعمال نگردد مگر این که در این مورد بین دو طرف متعاهد براساس توصیه های شرکتهای هواپیمائی تعیین شده توافقی به عمل آمده باشد. 2 - از نقاط واسط و نقاط ماوراء در هر یک از مسیرهای مشخص شده می توان به اختیار شرکتهای هواپیمائی تعیین شده در هر پرواز یا کلیه پروازها صرفنظر نمود. 3 - تعداد پروازها و انواع هواپیماهای شرکتهای هواپیمائی تعیین شده به شرط تأیید مقامات هواپیمائی دو طرف متعاهد بین شرکتهای هواپیمائی تعیین شده مورد توافق قرار خواهد گرفت . قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و بیست و یک ماده و یک پیوست در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و سوم دی ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و نظر شورای نگهبان در مهلت مقرر موضوع اصل نود و چهارم (94) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران واصل نگردید. رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/27383/قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-هوائی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-اسلواک/ | ||||||||||||||||||||||||