منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=27791 |
||||||||||||||||||||||||
آئین نامه اجرائی بندهای ( ب ) ، ( پ ) ، ( ت ) ، ( ث ) ، ( ج ) ، ( چ ) ، ( ر ) ، ( ژ ) ، ( ض ) و( ظ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور |
||||||||||||||||||||||||
شماره15775/ت30686هـ 31/3/1383 وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور هیات وزیران در جلسه مورخ 17/3/1383بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اموراقتصادی و دارایی و به استناد بندهای ( ب ) ، ( پ ) ، ( ت ) ، ( ث ) ، ( ج ) ، ( چ ) ، ( ر ) ، ( ژ ) ، ( ض ) و ( ظ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، آئین نامه اجرائی بندهای یادشده را به شرح زیر تصویب نمود : آئین نامه اجرائی بندهای ( ب ) ، ( پ ) ، ( ت ) ، ( ث ) ، ( ج ) ، ( چ ) ، ( ر ) ، ( ژ ) ، ( ض ) و( ظ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور فصل اول ـ کلیات ماده 1 ـ تسهیلات اعتباری مـوضوع این آئین نامه در سال1383 به شرح جداول پیوست از طریق بانکهای تجاری و تخصصی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردند و در این آئین نامه به اختصار بانکهای عامل نامیده می شوند ، اعطاء می شود . تبصره ـ حداقل ده درصد ( 10% ) از سقف تسهیلات بخش ساختمان ومسکن ، مصوب شورای پول و اعتبار ، به اعطای تسهیلات برای احداث مسکن روستایی اختصاص می یابد و در اجرای بند ( ض ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، حداقل پنج درصد ( 5% ) از سود تسهیلات مسکن روستائیان با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تایید و گواهی آن بنیاد مبنی بر رعایت الگوی مسکن مصوب و ضوابط مقاوم سازی بنا به عنوان یارانه از محل اعتبارات موضوع بند ( الف ) تبصره ( 15 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور پرداخت می گردد . بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اعطای تسهیلات برای بهسازی مسکن روستایی ، اولویت عشایر اسکان داده شده در کانونهای اسکان مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان ، ( مورد تایید کتبی اداره امور عشایر ) را رعایت خواهدنمود . دستورالعمل چگونگی اعطای تسهیلات احداث مسکن روستایی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تدوین می گردد . چگونگی ساز و کار اعطای یارانه موضوع این تبصره در مورد معرفی شدگان توسط بنیادمسکن انقلاب اسلامی براساس دستورالعملی خواهدبود که به پیشنهاد بنیاد مذکور به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می رسد . ماده 2 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ ابلاغ این آئین نامه حداکثر ظرف پانزده روز نسبت به تعیین و ابلاغ سهم تسهیلات تکلیفی هریک از بانکهای عامل برحسب استان و دستگاه اجرائی و اعلام آن به دستگاههای اجرائی ذیربط اقدام نماید . تبصره 1ـ بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف پانزده روز پس از ابلاغ سهم تعیین شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، مراتب را برای اجرا به کلیه واحدهای اجرائی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ نمایند . تبصره 2 ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است حسب مورد ظرف پانزده روز تضمین لازم در خصوص طرحهای دولتی که اعطای تسهیلات به آنها مشمول تضمین دولت می باشند ، را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه نماید . تبصره 3 ـ تعیین مناطق توسعه نیافته براساس جداول پیوست تصویبنامه شماره 25335/ت24836هـ مورخ 29/5/1380 و اصلاحیه های آن صورت می پذیرد . تبصره 4 ـ تغییر در مانده سه هزار میلیارد ( 000/000/000/000/3) ریال تسهیلات موضوع این آئین نامه براساس مبلغ اصل تسهیلات و قبل از اضافه شدن سود وکارمزد متعلقه تعیین می شود . تبصره 5 ـ بانکهای عامل موظفند سهم اعلام شده از طرف دولت را بدون تعلل ودر اسرع وقت صرفا با رعایت مفاد این آئین نامه ، به تدریج براساس زمان بندی مندرج در این آئین نامه به طور کامل به طرحهای مصوب اختصاص دهند . ماده 3 ـ بازپرداخت تمام یا قسمتی از اصل و سود و خسارات قانونی تسهیلات بانکی به شرح جداول موضوع این آئین نامه حسب مورد توسط سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور به نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد می گردد . سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق لاوصول بانکهای عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه را که از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می گردد ، در لوایح بودجه سالهای بعد پیش بینی و منظورنماید تا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل پرداخت شود . تضمین دولت نافی وظایف بانکهای عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات این تبصره و بررسی و تایید توجیه اقتصادی طرحها ( به استثنای طرحهای خوداشتغالی و طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای ) نبوده و استفاده کنندگان از این تسهیلات مکلف به بازپرداخت به موقع مانده مطالبات بانکها از محل تسهیلات تکلیفی می باشند . بانکهای عامل موظفند برای حفظ حقوق خود ، اقدامات قانونی و نظارت لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح به عمل آورند . تسهیلات بخش دولتی به شرح جداول موضوع این آئین نامه با تضمین و تعهد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور توسط بانکهای عامل پرداخت می گردد و در مواردی که اعطای تسهیلات به شرکتها و دستگاههای دولتی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تضمین و تعهد نگردد ، در این صورت اعطای تسهیلات به این قبیل شرکتها و دستگاههای دولتی غیرتکلیفی بوده و صرفا براساس دریافت تامین های کافی و لازم توسط بانکهای عامل امکان پذیر خواهدبود . پرداخت تسهیلات سرمایه ای به هریک از شرکتهای دولتی منوط به بازپرداخت اقساط سررسیدشده تسهیلات قبلی همان شرکت است . ماده 4 ـ ارقام مندرج در جداول این آئین نامه با توافق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تا پایان آذرماه سال 1383 حداکثر تا ده درصد ( 10% ) از محل کاهش سایر ارقام جداول مذکور و حداکثر برای یک بار قابل افزایش می باشد ، مشروط براین که سهم بخش تعاونی و خصوصی از هفتادو پنج درصد ( 75% ) کاهش نیابد و در سقف مانده تسهیلات تکلیفی نیز تغییری حاصل نگردد . تبصره 1 ـ در اجرای دستورالعمل ماده ( 57 ) قانون برنامه سوم توسعه ـ مصوب1381 شورای عالی اشتغال ـ پنج درصد ( 5% ) از تسهیلات تکلیـفی بخش خصوصی و تعاونی با اهداف اشتغال زایی موضوع بند ( پ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال1383 کل کشور برای اعطای تسهیلات به ایثارگران با رعایت مفاد دستورالعمل یادشده اختصاص می یابد . مسئولیت اجرای این تبصره ضمن هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، برعهده دستگاههای اجرائی استفاده کننده از تسهیلات مذکور می باشد . تبصره 2 ـ پنجاه و پنج درصد ( 55% ) از سهم بخش تعاونی و خصوصی به استثنای مسکن ایثارگران و موارد مندرج در این آئین نامه به بخش تعاونی اختصاص می یابد و حسب مورد وزارت تعاون یا وزارت جهادکشاورزی و ادارات کل تابعه آنها موظفند با رعایت سهم مذکور نسبت به معرفی طرحهای تشکلهای تعاونی با اولویت طرحهای صادراتی کالا و خدمات و طرحهای بهسازی و رفع آلاینده های محیط زیست ( معرفی شده از سوی دستگاههای اجرائی ذیربط به وزارتخانه های یادشده در این تبصره ) به مراجع ذیربط برای بررسی ، تایید و اعطای تسهیلات حداکثر تا پایان دی ماه سال 1383 اقدام نمایند . تبصره 3 ـ در صورت عدم معرفی طرحهای سرمایه گذاری متقاضیان بخش تعاونی توسط وزارت تعاون به بانکهای عامل ( در ارتباط با سهمیه ملی ) و نیز عدم تصویب طرحهای پیشنهادی بخش تعاونی توسط کار گروه برنامه ریزی شهرستان ( در ارتباط با سهمیه استانی ) در مهلت زمانی موضوع تبصره ( 2 ) این ماده سهمیه مذکور به طرحهای پیشنهادی بخش خصوصی و تعاونی اختصاص می یابد . فصل دوم ـ تسهیلات اعطایی به بخش دولتی ( سرمایه در گردش وسرمایه گذاری ) ماده 5 ـ بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش موردنیاز دستگاههای دولتی برای خرید محصولات اساسی کشاورزی و دامی ، تهیه و تدارک نهاده های کشاورزی و کالاهای اساسی برای تنظیم بازار به شرح قسمت ( ج ) جدول شماره ( 1 ) ( خدمات و تنظیم بازار ) ، جدول شماره ( 3 ) ( به صورت تسهیلات کوتاه مدت و براساس جدول گردش نقدینگی تاییدشده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ) و جدول شماره ( 4 ) پیوست این آئین نامه تامین و اعطا نمایند . تبصره ـ زمان بازپرداخت تسهیلات بابت تهیه و تدارک بذرهای پنبه و دانه های روغنی ، چغندرقند و تولید تخم نوغان و تهیه و خرید مواد اولیه تولید فولاد ( موضوع ردیف ( 4 ) و ( 5 ) جدول شماره 4 ) از زمان انعقاد قرارداد با بانک عامل به مدت یکسال می باشد . ماده 6 ـ چنانچه دستگاههای اجرائی ذیربط به دلیل ضرر و زیان خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی در سالهای گذشته به بانک عامل مانده بدهکاری داشته باشند ، تامین و پرداخت اعتبار تصویبی مندرج در ماده ( 5 ) این آئین نامه توسط بانکهای عامل صرفا منوط به بازپرداخت اقساط تسهیلات قبلی سررسیدشده دستگاههای بدهکار به بانکهای عامل می باشد و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور موظف است در خصوص پوشش و بازپرداخت بدهیهای مذکور به بانکهای عامل اقدامات لازم را به عمل آورد تا امکان اعطای تسهیلات مجدد به دستگاههای مذکور توسط بانکهای عامل فراهم گردد . ماده 7 ـ اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانکهای عامل به شرکتهای دولتی صرفا در قالب جدول شماره ( 2 ) منضم به این آئین نامه و براساس مبالغ مندرج در پیوست شماره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور مجاز است به ترتیبی که رشد مانده تسهیلات تکلیفی اعطایی موضوع جدول شماره ( 2 ) پیوست این آئین نامه به بخش دولتی در مجموع از بیست و پنج درصد ( 25% ) تجاوز ننماید . پرداخت هرگونه تسهیلات به دستگاهها و شرکتهای دولتی خواه به صورت تسهیلات جاری یا تسهیلات سرمایه ای منوط به بازپرداخت و یا تعیین تکلیف اقساط سررسیدشده تسهیلات قبلی و نحوه پرداخت از محل ذخایر و اندوخته ها خواهدبود . تبصره 1 ـ اعتبار ردیف ( 137 ) جدول شماره ( 2 ) پیوست این آئین نامه از مفاد این ماده مستثنی خواهد بود . تبصره 2 ـ مهلت زمانی تصویب و انعقاد قرارداد مربوط به طرحهای سرمایه گذاری بخش دولتی بین بانکهای عامل و شرکتهای دولتی موضوع جدول شماره ( 2 ) این آئین نامه ، پایان اسفندماه سال 1383 خواهدبود . فصل سوم ـ تسهیلات اعطایی به بخش تعاونی و خصوصی بخش اول ـ سرمایه در گردش بخش تعاونی و خصوصی ماده 8 ـ بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش موردنیاز اشخاص حقیقی وحقوقی بخش تعاونی و خصوصی از تسهیلات اعتباری تخصیصی به شرح جدول شماره ( 6 ) پیوست این آئین نامه را حسب مورد با معرفی دستگاه ذیربط تامین نمایند تا پس از تسویه و یا تعیین تکلیف نحوه بازپرداخت بدهیهای ناشی از تسهیلات تکلیفی مربوط به سرمایه در گردش سنوات قبل در اختیار متقاضیان قراردهند . تبصره1 ـ زمان بازپرداخت تسهیلات اعتباری موضوع این ماده از زمان انعقاد قرارداد با بانک عامل متناسب با نوع فعالیت موضوع تسهیلات ، حداکثر به مدت یکسال تعیین می گردد . تبصره 2ـ ایجاد تغییر در مانده برای هریک از تسهیلات موضوع این ماده ، مشروط به عدم افزایش سقف کلی تغییر درمانده به میزان سه هزار میلیارد( 000‚000‚000‚000‚3 ) ریال ( موضوع بند ( پ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ) مجاز می باشد . ماده 9 ـ توزیع اعتبارات ماده ( 8 ) این آئین نامه و سهم هریک از دستگاههای اجرائی ذیربط به تفکیک منابع قرض الحسنه و سایر منابع سیستم بانکی و نیز اعتبارات موضوع تبصره ( 4 ) قانون بودجه سال 1376 کل کشور براساس دستورالعمل جداگانه ای است که به صورت مشترک توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این آئین نامه ابلاغ خواهدشد . بخش دوم ـ سرمایه گذاری بخش تعاونی و خصوصی ماده 10 ـ بانکهای عامل موظفند تسهیلات اعتباری بابت طرحهای سرمایه گذاری در بخش تعاونی و خصوصی به شرح جدول شماره ( 7 ) پیوست این آئین نامه و تسهیلات موضوع ماده ( 20 ) این آئین نامه را در سطح ملی و استانی و با اولویت پرداخت به طرحهای مصوب نیمه تمام فعال سالهای گذشته که از منابع اعتباری تبصره های قوانین بودجه سنواتی استفاده نموده اند و طرحهایی با اشتغال زایی بیشتر مبتنی بر سیاستهای موردنظر شورای عالی اشتغال و در چارچوب ضوابط این آئین نامه اعطا نمایند . تبصره 1 ـ شورای برنامه ریزی و توسعه استان ، کار گروه برنامه ریزی شهرستان وبانکهای عامل موظفند بررسی و تصویب طرحها را با درنظرگرفتن حجم عملیات ، مدت زمان اجراء ، کل هزینه های سرمایه ای و جاری و سایر شاخصهای موثر موردتوجه قراردهند تا اطمینان لازم برای تکمیل طرح مطابق برنامه زمان بندی پیش بینی شده حاصل شود . تبصره 2 ـ تشخیص ملی یا استانی بودن طرحهای معرفی شده به بانکهای عامل با رعایت ضوابط این آئین نامه به عهده دستگاه اجرائی ذیربط خواهدبود . ماده 11 ـ طرحهای نیمه تمام از نظر این آئین نامه عبارتند از : الف ـ طرحهایی که با استفاده از منابع اعتباری بانکهای عامل ( اعم از تکلیفی وغیرتکلیفی ) و نیز با استفاده از منابع مالی مجری طرح در سالهای گذشته ایجادشده است ، لیکن تاکنون به عللی که خارج از تعلل و قصور مجری طرح بوده است راه اندازی نشده و به بهره برداری نرسیده اند . علیهذا توجیهات مالی ، اقتصادی و فنی این قبیل طرحهای نیمه تمام برای استفاده از تسهیلات تکمیلی باید ضرورتا به تایید بانک عامل برسد . تشخیص تطبیق طرحهای پیشنهادی با تعریف موضوع این بند در طرحهای استانی به عهده شورای برنامه ریزی و توسعه استان و در مورد طرحهای ملی به عهده دستگاه اجرائی ذیربط است . تبصره ـ بخشهایی که مدت اجرای طرحهای آنها کمتر از یک سال می باشد ( از قبیل طرحهای آب و خاک ، آموزش عمومی و فنی و حرفه ای ، آبخیزداری ، منابع طبیعی ، مسکن ، حمل و نقل ، تولید فیلم ، کتاب و مطبوعات و . . . ) در اولویت می باشند و مجازند پس از ابلاغ این آئین نامه نسبت به معرفی طرح جدید در قالب ضوابط و جداول این آئین نامه اقدام نمایند . ب ـ طرحهایی که قبلا از تسهیلات بانکی استفاده ننموده اند لیکن از پیشرفت فیزیکی بیش از شصت درصد ( 60% ) برخوردارند در صورت دارابودن توجیه فنی ، اقتصادی و مالی از نظر بانک می توانند از منابع اعتباری موضوع این آئین نامه ، تسهیلات لازم جهت تکمیل و بهره برداری دریافت نمایند . ج ـ درموارد موضوع بندهای ( الف ) و ( ب ) این ماده طرحهای صادراتی کالا و خدمات و طرحهای بهسازی و رفع آلاینده های محیط زیست از اولویت برخوردار می باشند . ماده 12 ـ سهم آورده متقاضی با لحاظ ارزش منطقه ای زمین محل اجرای طرح در خصوص طرحهای سرمایه گذاری تعاونی و خصوصی در طرحهای مربوط به صنایع روستایی ، آموزش عمومی و فنی و حرفه ای ، خوداشتغالی ، زراعت و باغداری ، بهسازی و نوسازی اماکن سنتی دامی ، طرحهای امور دامپزشکی وامور عشایر ، تکثیر و پرورش ماهی و میگو و طرحهای بهسازی و رفع آلاینده های محیط زیست به پیشنهاد مرجع تصویب کننده طرح در حدتوان مجری طرح و حداقل هفت درصد ( 7% ) و در مورد طرحهای پژوهشی وفرهنگی ، مکانیزاسیون کشاورزی ، خدمات فنی و مهندسی و آزمایشگاهی ( به استثنای آزمایشگاههای تشخیص طبی ) و دفاتر طراحی و خدمات تخصصی ایجادشده توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی ، طرحهای تعاونی جوانان و طرحهایی که در مناطق توسعه نیافته ( حسب تصویبنامه هیات وزیران ) اجرا می شوند حداقل ده درصد ( 10% ) و در بخش حمل ونقل حداقل پانزده درصد ( 15% ) مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تعیین می شود و طرحهای بهداشتی و درمانی در مناطق توسعه نیافته و طرحهای مربوط به آب و خاک ، آبیاری و زهکشی و حوادث غیرمترقبه و آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی و منابع طبیعی وآبخیزداری از سهم آورده مجری طرح معاف می باشند و سهم آورده متقاضی برای بقیه طرحها حداقل سی وپنج درصد ( 35% ) خواهدبود . ماده 13 ـ تعاونیهایی که هفتاد درصد ( 70% ) از اعضای آنان را ایثارگران شامل رزمندگان ، آزادگان ، جانبازان و خانواده معظم شهدا ، فارغ التحصیلان دانشگاهها ومراکز آموزش عالی ، زنان ، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ( ره ) وسازمان بهزیستی کشور ، عشایر یا افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته کشور و یا ترکیبی از آنان تشکیل می دهد حسب مورد با تایید وزارت تعاون یا وزارت جهادکشاورزی و دیگر نهادهای ذیربط ، از پرداخت تمام سهم آورده معاف می باشند . ماده 14 ـ دستگاه تاییدکننده توجیه فنی واقتصادی طرحهای ملی ـ فرهنگی ، علمی ، آموزشی و خوداشتغالی حسب مورد سازمان آموزش فنی و حرفه ای و وزارتخانه های فرهنگ وارشاداسلامی ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، آموزش وپرورش ، کار وامور اجتماعی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشند . ماده 15 ـ بانکهای عامل موظفند منابع اعتباری طرحهای مصوب اعم ازملی واستانی را براساس شرایط مندرج در این آئین نامه و متناسب با پیشرفت اجرای طرح در هر مرحله همزمان با مصرف سهم متقاضی به میزان تصویب شده در اختیار مجریان طرحها قراردهند . با احتساب طول مدت اجرای طرح ، مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری برای طرحهای تولیدی ( براساس طبقه بندی فعالیتهای اقتصادی ، طرحهای آب و خاک ، باغبانی ، آبخیزداری و منابع طبیعی ، اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع و باغات ، احداث ساختمان سینما ، چاپخانه ، هتل ، آموزش عمومی و فنی و حرفه ای ، آموزشگاههای علمی و آزاد و بیمارستانها ، سالن ورزشی ، امورعشایر ، تکثیر و پرورش ماهی و طرحهای بهسازی و رفع آلاینده های محیط زیست ،مهدکودکها و طرحهای اجراشده در مناطق توسعه نیافته ( حسب تصویبنامه هیات وزیران ) حداکثر ده سال و برای سایر طرحها حداکثر هفت سال از زمان اولین پرداخت تسهیلات خواهدبود . تاریخ شروع بازپرداخت مشروط به انجام کامل تعهدات بانک عامل ، پس از تاریخ پیش بینی برای بهره برداری طرح که در ابتدا مشخص می گردد ، تعیین می شود . ماده 16 ـ ضوابط مربوط به وثیقه یا تضمین طرحهای ملی و استانی سرمایه گذاری بخش تعاونی و خصوصی به شرح زیر خواهدبود : الف ـ کلیه مستحدثات ، اموال و داراییهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه در وثیقه بانک عامل اعطاکننده تسهیلات قرارخواهندگرفت وچنانچه براساس ضوابط موجود بانکهای عامل ، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان پذیر نباشد ، بانکهای عامل علاوه بر توثیق مستحدثات و اموال و داراییهای پیش بینی شده در طرح که روی زمین احداث یا نصب می شوند ، ملزمند به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیق زمین از متقاضی نسبت به توثیق دیگر موارد موضوع قانون عدم الزام سپردن وثیقه ملکی به بانکها و دستگاهها و سایر موسسات و شرکتهای دولتی به منظور تسهیل امر سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بیشتر در طرحهای تولیدی و صادراتی ـ مصوب1380 ـ اقدام نمایند . در مورد طرحهای زیربنایی ، آب و خاک ، آبخیزداری و منابع طبیعی و بخش فرهنگ و هنر ، مجتمع های خدماتی بین راهی و آموزش عمومی و فنی و حرفه ای که در محل ساختمان استیجاری تشکیل می شوند ، تضمین تسهیلات اعطایی تنها از طریق دریافت سفته معتبر به میزان حداقل مندرج در قوانین و مقررات مربوط از متقاضی انجام خواهدشد . همچنین اراضی موضوع مواد ( 31 ) و ( 32 ) آئین نامه اجرائی لایحه قانونی اصلاح قانون واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1359 ـ براساس اجاره نامه و یا سند این اراضی توسط بانکها قابل توثیق است . در این موارد کل طرح اعم از زمین و مستحدثات ناشی از اجرای طرح توسط بانک به وثیقه گرفته می شود . ب ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به نیابت از طرف دولت بازپرداخت تمام یا قسمتی از اصل و سود کارمزد تسهیلات بانکی موضوع بند ( پ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور را حسب قوانین و مقررات موضوعه و یا شرایطی که تضمین آنها ضروری تشخیص داده می شود تضمین نموده و اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق لاوصول این تسهیلات را در لوایح بودجه سالهای بعد منظور و از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل پرداخت نماید . ماده 17 ـ براساس بند ( ث ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، کلیه دستگاههای اجرائی ملی و استانی موظفند حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب این آئین نامه سیاستهای خود در زمینه تامین یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطایی به متقاضیان بخشهای خصوصی و تعاونی شامل اولویت بخشها و زیربخشهای موردنظر ومیزان یارانه سود و کارمزد مربوط در حوزه وظایفشان ( حداکثر تا چهل درصد سود وکارمزد متعلقه ) را تعیین و به نحو مقتضی به اطلاع عموم برسانند . دستگاههای مذکور در سال 1383 می توانند براساس مفاد موافقتنامه متبادله و با تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استانها حسب مورد صرفا از یکی از منابع اعتباری خود به شرح زیر برای تامین یارانه سود و کارمزد تسهیلات استفاده نمایند : الف ـ اعتبارات منظور در برنامه ( کمکهای فنی اعتباری ) با رعایت مفاد بند ( ح ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال1383 کل کشور و آئین نامه اجرائی مربوط . ب ـ حداکثر تا بیست و پنج درصد ( 25% ) از اعتبارات وجوه اداره شده منظورشده در قانون بودجه سال 1383 کل کشور . ج ـ حداکثر تا ده درصد ( 10% ) از اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای سال 1383 دستگاههای اجرائی ملی و استانی با رعایت آئین نامه اجرائی بند ( ح ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور . تبصره 1 ـ اعمال نرخ سود و کارمزد حداکثر پنج درصد ( 5% ) برای فعالیت اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع و باغات براساس ساز وکار بندهای موضوع این ماده ، مجاز می باشد . تبصره 2 ـ در صورت عدم تامین یارانه سود و کارمزد توسط دستگاههای اجرائی ( ملی و استانی ) معرفی کننده طرح ، سود وکارمزد متعلق به تسهیلات بخش خصوصی و تعاونی موضوع این آئین نامه براساس نرخهای مصوب شورای پول و اعتبار به طورکامل از متقاضیان استفاده از این تسهیلات دریافت خواهدشد . بخش سوم ـ تسهیلات ملی ماده 18 ـ کلیه دستگاههای اجرائی موضوع این آئین نامه که به معرفی طرحها به بانکهای عامل می پردازند ، موظفند حداکثر تا پایان مردادماه سال 1383 فهرست طرحهای نیمه تمام خود را که واجدشرایط مندرج در ماده ( 11 ) این آئین نامه می باشند به بانکهای عامل معرفی نمایند . چنانچه مجموع سقف تسهیلات هر بخش نسبت به مبلغ تسهیلات موردنیاز طرحهای نیمه تمام همان بخش مازاد داشته باشد ، دستگاههای اجرائی مرتبط با بخش می تواند نسبت به معرفی طرحهای جدید اشتغال زا در بخش مربوط که اولویت آنها ضمن رعایت اولویت طرحهای صادراتی کالا و خدمات ، توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می شود اقدام نمایند . دستگاههای اجرائی ، طرحهای متقاضیان را به همراه گزارش توجیه اقتصادی ( به استثنای طرحهای خوداشتغالی ) مطابق سهم های مندرج در جداول این آئین نامه با تعیین میزان یارانه سود و کارمزد مربوط و منابع تامین آن به بانکهای عامل معرفی خواهندنمود . بانکهای عامل موظفند نتایج بررسیهای خود را در مورد طرح های موضوع بند ( الف ) ماده ( 11 ) این آئیننامه حداکثر ظرف بیست روز ودرموردطرحهایی که در بانک عامل فاقد سابقه می باشند حداکثر ظرف یک ماه ( با توجه به حوزه وظایف واختیارات خود ) به دستگاه اجرائی ذیربط اعلام و حداکثر یک هفته پس از این اعلام و تکمیل مدارک نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضیان طرح اقدام نمایند . تبصره ـ در صورتی که طرحهای متقاضی تسهیلات دارای شرایط مساوی باشند اولویت در اعطای تسهیلات با طرحی است که واجد اشتغالزایی بیشتری باشد یا محل اجرای آن در مناطق توسعه نیافته باشد . ماده 19 ـ مهلت معرفی طرحهای سرمایه گذاری متقاضی استفاده از تسهیلات ملی این آئین نامه به بانکهای عامل پایان اسفند ماه 1383 و مهلت عقد قرارداد بین متقاضیان و بانکهای عامل پایان مردادماه 1384 می باشد . بخش چهارم ـ تسهیلات استانی ماده 20 ـ سهم هر استان براساس مفاد بند ( پ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور تعیین و توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ خواهدشد . ماده 21 ـ گردش کار اعطای تسهیلات استانی به شرح زیر خواهدبود : 1 ـ شورای برنامه ریزی و توسعه استان ، سهم بخشهای مختلف اقتصادی و سهم هر شهرستان را از تسهیلات استانی با رعایت مفاد تبصره های ( 1 ) و ( 2 ) ماده ( 4 ) این آئین نامه براساس شاخصهای مقرر در بند ( پ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، تعیین می نماید . ضوابط و سیاستهای موردنظر برای پذیرش و تصویب طرحها در بخشها و فعالیتهای مختلف توسط کار گروه برنامه ریزی استان ، تعیین وبه کار گروه برنامه ریزی شهرستان ابلاغ می گردد . همچنین سهم مناطق توسعه نیافته استان نیز توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان تعیین می شود . 2 ـ بانکهای عامل استان براساس سهم های تعیین شده هر شهرستان توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان ، سهم های مذکور را به همراه دستورالعملهای مربوط ، حداکثر ظرف پانزده روز از اعلام شورای برنامه ریزی و توسعه استان به شعب بانک عامل در شهرستان ابلاغ می نمایند . 3 ـ هر یک از مجریان طرحها اعم از طرحهای جدید یا نیمه تمام ، تقاضای خود را برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع تبصره ( 3 ) قانون بودجه به دستگاه اجرائی ذیربط اعلام می نماید . دستگاه اجرائی طرحهای تعاونی ( به استثنای طرحهای تعاونیهای روستایی ) ادارات تعاون شهرستان ( در صورت عدم وجود اداره در سطح شهرستان اداره کل تعاون استان ) می باشد و در بررسی و تصویب طرحهای تعاونی هماهنگیهای لازم با دستگاههای اجرائی تخصصی مربوط در شهرستان ( استان ) صورت می گیرد . 4 ـ دستگاههای اجرائی و ادارات تعاون موظفند ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این آئین نامه طرحهای موردنظر را با رعایت اولویتهای مربوط از جمله اولویت طرحهای نیمه تمام و طرحهای صادراتی کالا و خدمات و طرحهای با اشتغالزایی بیشتر ، انتخاب و به کار گروه برنامه ریزی شهرستان ( فرمانداری شهرستان ) ارسال نمایند . 5 ـ بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این آئین نامه فهرست طرحهای نیمه تمام را که از تسهیلات اعتباری تبصره های تکلیفی سنواتی استفاده نموده اند به دبیرخانه کار گروه برنامه ریزی شهرستان ارسال نمایند . 6 ـ کارگروه برنامه ریزی شهرستان موظف است با رعایت الزامات قانونی ، ضوابط و سیاستهای منطقه ای موردنظر شورای برنامه ریزی و توسعه استان ، طرحهای موضوع فهرستهای دریافتی از بانکهای عامل و دستگاههای اجرائی تخصصی وادارات تعاون را در جلسات کارگروه برنامه ریزی شهرستان متشکل از نمایندگان فرمانداری ، دستگاه اجرائی ذیربط ( حسب مورد ) ، بانک عامل ( حسب مورد ) ، اداره تعاون ، اداره کار و امور اجتماعی و نماینده دفتر مناطق محروم مستقر در استان ( در مورد طرحهای مناطق توسعه نیافته با حق رای ) و نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مطرح نموده و طرحهای موجه را به بانک عامل ارسال دارد . 7 ـ بانکهای عامل موظفند حداکثر تا پانزده روز نتیجه بررسیهای خود را در مورد طرحهای ارسالی همراه با تعیین سهم آورده مجری و تسهیلات اعتباری موردنیاز به تفکیک سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش به دبیرخانه کار گروه برنامه ریزی شهرستان ارسال نمایند . 8 ـ کارگروه برنامه ریزی شهرستان موظف است حداکثر ظرف پانزده روز با حضور نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، طرحهای تاییدشده توسط بانکهای عامل را بدون تغییر در اعتبار پیشنهادشده توسط بانکهای مذکور تصویب یا رد و نتیجه را به بانکهای عامل اعلام نماید . تبصره ـ بـانکهای عامل موظفند حسب مورد تغییرات موردنظر کارگروه برنامه ریزی شهرستان درخصوص مبانی طرحها ( از قبیل ظرفیت و نوع تولید ) را بررسی و نتیجه را حداکثر ظرف ده روز مجددا برای تصویب طرحها به کار گروه برنامه ریزی شهرستان با حضور نماینده سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان اعلام نمایند . 9 ـ اعطای تسهیلات به طرحهای خوداشتغالی تا سقف سی میلیون ( 000/000/30 ) ریال با معرفی اداره کار و امور اجتماعی شهرستان و طرحهای آب و خاک ، آبیاری تحت فشار ، آبخیزداری و منابع طبیعی و اصلاح مراتع ، امور عشایر و بهسازی و بهداشتی کردن کارگاههای قالی بافی با معرفی مدیریت جهادکشاورزی و اداره تعاون شهرستان ( حسب مورد ) توسط بانک عامل صورت خواهدگرفت . 10 ـ به منظور جلوگیری از تداخل وظایف و رعایت الزامات قانونی ، کلیه دستگاههای اجرائی محلی ، ادارات تعاون و نهادها و سازمانهای حمایتی که براساس اختیارات قانونی خود متقاضیان را برای بهره گیری از تسهیلات خوداشتغالی موضوع این آئین نامه به بانکهای عامل معرفی می نمایند موظفند همزمان با معرفی طرحها ومتقاضیان به بانکهای عامل مشخصات طرحها و افراد استفاده کننده از این تسهیلات را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها ( دبیرخانه اجرائی تبصره ) اعلام نمایند . ماده22 ـ زمان تصویب طرح در کار گروه برنامه ریزی شهرستان و معرفی به بانکهای عامل تا پایان اسفندماه سال 1383 و زمان عقد قرارداد تا پایان مردادماه سال 1384 خواهدبود . فصل چهارم ـ موارد خاص ماده 23 ـ تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای دام و طیور ، آبزیان و واردکنندگان و توزیع کنندگان نهاده های طیور ، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی با معرفی وزارت جهادکشاورزی توسط بانکهای عامل پرداخت خواهد شد . تبصره 1 ـ در صورتی که تعاونیها و اتحادیه های تخصصی موضوع فعالیتهای ماده ( 23 ) این آئین نامه ، تامین بخشی از نهاده های موردنیاز را به عهده گیرند ، قسمتی از تسهیلات موضوع این ماده متناسب با حجم تعهدات آنها با شرایط مربوط به اعطای تسهیلات به بخش دولتی با معرفی دستگاههای موضوع ماده ( 23 ) این آئین نامه توسط بانکهای عامل به آنها پرداخت خواهدشد . تبصره 2 ـ نرخ سود و کارمزد تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدها و یا تشکلهای اتحادیه ها و تعاونیهای تولیدی ( متناسب با فعالیت براساس طبقه بندی فعالیتهای اقتصادی که فقط برای مصرف خود اقدام به واردات نهاده می کنند نرخ بخش کشاورزی و برای واحدهای تولید نهاده جهت مصرف واحدهای تولیدی مذکور در این ماده نرخ بخش صنعت و برای سایر واردکنندگان نرخ بخش خدمات اعمال می گردد . ماده 24 ـ نحوه اعطای تسهیلات مربوط به خودکفایی گوشت قرمز وپودرماهی به اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند ( ر ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، مطابق دستورالعمل اجرائی تبصره ( 28 ) قانون بودجه سال 1377 کل کشور که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت جهادکشاورزی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده است ، خواهدبود . ماده 25 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اهداف موضوع تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور موظف است : 1 ـ در جهت تسهیل امر ازدواج ایثارگران ، دانشجویان ، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ( ره ) و سازمان بهزیستی کشور و سایر اقشار با استفاده از منابع اعتباری قرض الحسنه بانکها و براساس دستورالعمل جداگانه ای مشتمل برسقف وام قابل پرداخت که حداکثر یک ماه پس از تصویب این آئین نامه ، با هماهنگی وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی جوانان تهیه خواهد نمود نسبت به اعطای وام قرض الحسنه موردنیاز جهت تحقق اهداف فوق از طریق بانکهای عامل اقدام نماید . 2 ـ در اجرای بند ( ب ) ماده ( 181 ) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، از محل منابع قرض الحسنه و در صورت عدم تکافو تسهیلات بانکی موردنیاز با معرفی وزارت کشور ، تسهیلات اعتباری در اختیار مالکان واحدهای مسکونی ، تجاری ، صنعتی ، معدنی ، کشاورزی خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه در شهر و روستا قرارخواهدگرفت . خسارت دیدگان مذکور جهت خرید لوازم خانگی و همچنین ماشین آلاتی که ممر معاش آن بوده و در اثر حوادث غیرمترقبه دچار خسارت گردیده اند ، به تشخیص وزارت کشور می توانند از تسهیلات اعتباری موصوف استفاده نمایند . مابه التفاوت سود و کارمزد تسهیلات اعطایی این بند تا نرخ بخش مربوط و همچنین مانده مطالبات معوق سالهای قبل نظام بانکی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تامین و پرداخت خواهدشد . تبصره ـ وزارت کشور می تواند معرفی افراد مشمول استفاده از تسهیلات را به دستگاههای اجرائی ذیربط واگذار نماید . 3 ـ به منظور رفع تنگناها و مشکلات خوابگاههای دانشجویی براساس دستورالعمل جداگانه ای که حداکثر تا بیست روز پس از تصویب این آئین نامه به وسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و در آن سهم وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش مشخص خواهدشد ، بانکهای عامل نسبت به تامین تسهیلات بانکی موردنیاز جهت تحقق اهداف فوق اقدام خواهدنمود . 4 ـ در اجرای ماده ( 8 ) قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت ، به ایثارگران و کارگران ـ مصوب 1373 ـ تسهیلات موردنیاز جهت خرید سهام کارخانجات و شرکتهای دولتی با رعایت مواد ( 2 ) و ( 12 ) قانون مزبور در اختیار شرکت سرمایه گذاری شاهد و شرکتهای تعاونی یا سهامی ایثارگران ، رزمندگان وبسیجیان قرارخواهدگرفت . بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دستورالعملهای لازم را به طورجداگانه حداکثر بیست روز پس از تصویب این آئین نامه تهیه و به بانکهای عامل ابلاغ می نمایند . 5 ـ در اجرای قسمت انتهایی بند ( ژ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، تسهیلات لازم از منابع سیستم بانکی و با معرفی دستگاههای ذیربط برای تامین مسکن سی و پنج هزار نفر از آزادگان ، خانواده معظم شهدا ، مفقودین و جانبازان بیست و پنج درصد و به بالا ، به ازای هرواحد مسکونی تا سقف هفتادمیلیون ( 000‚000‚70 ) ریال برای شهرهای با بیش از یک میلیون نفر جمعیت و تا سقف شصت میلیون ( 000‚000‚60 ) ریال برای سایر شهرها ، تامین خواهد شد . اعتبار لازم برای پرداخت تفاوت سود و کارمزد تسهیلات این بند از محل اعتبار بند ( الف ) تبصره( 15 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور تامین می شود . تبصره ـ چگونگی تامین یارانه سود و کارمزد ، شرایط ، نوع ومیزان حمایتها مطابق مفاد بند ( الف ) تبصره ( 15 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور و براساس آئین نامه اجرائی تبصره مذکور ، تعیین می گردد . 6 ـ در جهت ارتقای سطح بهداشت در مناطق روستایی و در اجرای بند ( ظ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، به متقاضیان احداث حمام در واحدهای مسکونی روستایی با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و براساس دستورالعمل مشترکی که توسط بنیاد مذکور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آئین نامه تهیه می شود ، مبلغ دو میلیون ( 000 ،000‚2 ) ریال تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت یک ساله از زمان پرداخت تسهیلات ، اعطا نماید . تبصره ـ اعطای تسهیلات یادشده در روستاهای دارای طرح هادی روستایی در اولویت می باشد . 7 ـ در جهت کمک به تامین هزینه های تحصیل دانشجویان با استفاده از منابع اعتباری قرض الحسنه بانکها و براساس دستورالعملی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ( مشتمل بر سقف وام قابل پرداخت و چگونگی بازپرداخت آن پس از فراغت از تحصیل و تعیین مهلتهای معرفی متقاضیان توسط موسسات آموزش عالی به بانک عامل و انعقاد قرارداد بانک با متقاضیان ) حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آئین نامه تدوین می گردد ، نسبت به اعطای وام قرض الحسنه موردنیاز جهت تحقق هدف مذکور از طریق بانکهای عامل اقدام نماید . ماده 26 ـ در اجرای بند ( ج ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، در جهت رفع حوایج ضروری کارکنان بازنشسته کشوری و لشگری به نسبت ( 3 ) و ( 2 ) مبلغ یکصد و هشتاد میلیارد ( 180 ،000 ،000 ،000 ) ریال تسهیلات اختصاص می یابد . پنجاه درصد ( 50% ) از مبلغ مذکور توسط سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و پنجاه درصد ( 50% ) بقیه با استفاده از تسهیلات بانکی تامین می شود . 1 ـ کل تسهیلات مذکور با نرخ سود دوازده درصد ( 12% ) توسط بانک عامل با اقساط سه ساله در اختیار بازنشستگان قرار می گیرد و مابه التفاوت نرخ سود سهم بانکها با حداقل نرخ سود بخش خدمات توسط دولت تضمین خواهدشد . 2 ـ دستورالعمل اجرائی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده به صورت مشترک توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حداکثر ظرف بیست روز پس از ابلاغ این آئین نامه تهیه و ابلاغ خواهدشد . ماده 27 ـ تسهیلات موضوع بندهای ( 15 ) و ( 16 ) جدول شماره ( 6 ) موضوع این آئین نامه به متقاضیان معرفی شده از سوی شرکتهای گاز استانی و واحدهای شهرستانی و شرکتهای آب و فاضلاب به ازای هر واحد مسکونی برای گازرسانی یک میلیون و پانصدهزار ریال و برای فاضلاب داخل منازل سه میلیون ( 000/000/3 ) ریال به ازای هر انشعاب ، با دوره بازپرداخت دوساله ( از زمان انعقاد قرارداد متقاضی با بانک عامل ) براساس توزیع استانی موضوع جدول شماره ( 8 ) این آئین نامه ، توسط بانکهای عامل اعطاء خواهدشد . ماده 28 ـ در اجرای قسمت آخر بند ( پ ) تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، مبلغ یکصدمیلیارد ( 000/000/000/100 ) ریال از تسهیلات موضوع این آئین نامه به منظور ایجاد اشتغال مولد فارغ التحصیلان دانشگاهها با اولویت ایثارگران فارغ التحصیل شامل رزمندگان ، آزادگان ، جانبازان و خانواده معظم شهدا و جلوگیری از فرار مغزها ، با معافیت سهم آورده متقاضی اختصاص می یابد . تبصره 1 ـ کار گروهی متشکل از دفتر فناوری ریاست جمهوری ( دبیرخانه کار گروه ) ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، سازمان ملی جوانان ، وزارتخانه های کار واموراجتماعی ، علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ودستگاه اجرائی ذیربط ( حسب مورد ) تشکیل و نسبت به بررسی و پذیرش طرحها اقدام خواهدکرد . تبصره 2 ـ دستورالعمل اجرائی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده شامل شرایط فارغ التحصیلان ، میزان وام ، نوع پروژه ها و غیره ، به صورت مشترک توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، کار و اموراجتماعی و دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری حداکثر ظرف بیست روز پس از ابلاغ این آئین نامه تهیه و ابلاغ می شود . تبصره 3 ـ تامین یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطایی موضوع این ماده صرفا از طریق راهکارهای پیش بینی شده در ماده ( 17 ) این آئین نامه امکان پذیر می باشد . مـاده 29 ـ بــه منظور تامین حقوق دولت و بانکهای عامل در مورد مطالبات معوق لاوصول ناشی از اعطای تسهیلات از محل تسهیلات موضوع تبصره( 3 ) قوانین بودجه سنواتی به طرحها وفعالیتهایی که در حال حاضر نیمه تمام رها شده اند و یا تکمیل شده و به دلایل ناشی از تعلل و قصور مجری ، قادر به ادامه فعالیت به صورت اقتصادی و بازپرداخت اصل و سود و کارمزد و جرایم مرتبط به تسهیلات خود نیستند ، براساس پیشنهاد دستگاه اجرائی ذیربط یا کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری استان و یا بانک عامل اعطاکننده تسهیلات و موافقت شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اطلاع استفاده کننده از تسهیلات ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوط ، در مورد این واحدها ، اقدامات لازم برای تامین مطالبات بانک صورت می گیرد ( شامل اجرای وثایق ، فروش واحد و . . . ) تا پس از تامین مطالبات بانک عامل و دولت از محل درآمد ناشی از اقدامات یادشده ، باقی مانده در اختیار استفاده کننده از تسهیلات قرار گیرد . در صورتی که درآمد مذکور تکافوی پرداخت مطالبات بانک عامل را ننماید مانده مطالبات به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت بررسی و تعیین نحوه بازپرداخت آن اعلام خواهدشد . محاسبه مطالبات بانکهای عامل از دولت بابت تسهیلات تکلیفی یا تضمینی اعطایی بانکها به بخش خصوصی و تعاونی منوط به انجام اقدامات موضوع این ماده در مورد طرحهای دارای مطالبات معوق لاوصول می باشد . تبصره ـ در ارتباط با طرحهای ملی ، کار گروهی متشکل از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، وزیر امور اقتصادی و دارایی ، وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی مربوط ، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل بانک عامل اعطاکننده تسهیلات و یا نمایندگان تام الاختیار آنان این وظایف را برعهده خواهندداشت . ماده 30 ـ متقاضیان اجرای طرحهای سرمایه گذاری ملی و استانی در بخش تعاونی وخصوصی در دوران بهره برداری از طرحها ، به کارگیری نیروی جدید با اولویت بیکاران ثبت نام شده در مراکز کاریابی دولتی و غیردولتی را متعهد می گردند . فصل پنجم ـ نظارت ماده 31 ـ به منظور اعمال نظارت و ارزیابی چگونگی اعطای تسهیلات ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، دستگاههای اجرائی و بانکهای عامل در ارتباط با اعطای تسهیلات موضوع این آئین نامه به طرحهای سرمایه گذاری بخشهای دولتی ، تعاونی و خصوصی و سایر موارد مندرج در جداول پیوست این آئین نامه ، مراجع مذکور موظف به اجرای موارد مشروحه زیر می باشند : 1 ـ بانکهای عامل موظفند هر سه ماه یک بار گزارش تسهیلات اعطایی این آئین نامه را به تفکیک موردمصرف به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه نمایند . 2 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است براساس گزارش دریافتی از بانکهای عامل ( موضوع بند1 ) هر سه ماه یک بار گزارشهای لازم را به تفکیک قیدشده در گزارش بانکهای عامل به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه نماید وسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اطلاعات گزارشهای دریافتی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در صورت لزوم ، به دستگاههای اجرائی ارایه می نماید . 3 ـ بانکهای عامل موظفند در پایان هر ماه مشخصات طرحهای سرمایه گذاری را که قرارداد آنها با متقاضیان منعقدشده است ، براساس چارچوبی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین و ابلاغ خواهدشد به سازمان مذکور ارایه نمایند . 4 ـ دستگاههای اجرائی ذیربط در مورد تسهیلات ملی این آئین نامه موظفند آمار واطلاعات طرحهای موردنظر خود ( اعم از طرحهای موضوع بند ( الف ) ماده ( 11 ) این آئین نامه و طرحهای جدید ) را همزمان با معرفی آنها به بانکهای عامل براساس چارچوبی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین و ابلاغ خواهدکرد به سازمان مذکور ارسال نمایند . ماده 32 ـ دفتر امور مناطق محروم کشور مسئولیت نظارت بر سهم مناطق توسعه نیافته از تسهیلات تبصره ( 3 ) را برعهده دارد ، بانکهای عامل و دستگاههای اجرائی ذیربط در مورد سهم مناطق توسعه نیافته با دفتر یادشده همکاری می نمایند . معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف جداول در روزنامه رسمی قابل ملاحظه است
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/27791/آئین-نامه-اجرائی-بندهای-(-ب-)-،-(-پ-)-،-(-ت-)-،-(-ث-)-،-(-ج-)-،-(-چ-)-،-(-ر-)-،-(-ژ-)-،-(-ض-)-و(-ظ-)-تبصره-(-3-)-قانون-بودجه-سال-1383-کل-کشور/ | ||||||||||||||||||||||||