منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد
URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=28025

قانون موافقتنامه وضع حقوقی سازمان همکاری عمران منطقه ای و نمایندگان ملی و کارکنان بین المللی آن بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان و دولت جمهوری ترکیه


ماده واحده - موافقتنامه درباره وضع حقوقی سازمان همکاری عمران
منطقه ای و نمایندگان ملی و کارکنان بین المللی آن ، بین دولت شاهنشاهی
ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان و دولت جمهوری ترکیه مشتمل بر یک
مقدمه و 25 ماده که در تاریخ 12 مارس 1977 (21 اسفند 2535) به امضا رسیده
است تصویب و اجازه تسلیم اسناد تصویب آن داده می شود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن موافقتنامه ضمیمه پس از تصویب مجلس سنا
در جلسه روز چهار شنبه 10/3/2537، در جلسه روز پنجشنبه هشتم تیر ماه دو
هزار و پانصد و سی و هفت شاهنشاهی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی

موافقتنامه وضع حقوقی سازمان همکاری عمران منطقه ای و نمایندگان ملی و
کارکنان بین المللی آن
دول امضاکننده موافقتنامه حاضر -
با توجه به اینکه برای انجام بهتر وظائف محوله به سازمان همکاری عمران
منطقه ای لازم است که این سازمان و کارکنان بین المللی آن و نمایندگان دول
امضاکننده که در جلسات سازمان شرکت می کنند و کارشناسانی که از طرف سازمان
استخدام می شوند دارای وضع حقوقی مشروحه زیر باشند:
در مقررات زیر موافقت نمودند:
قسمت اول - کلیات
ماده 1 - در موافقتنامه حاضر:
الف - (دبیرخانه ) - یعنی دبیرخانه سازمان همکاری عمران منطقه ای .
ب - (سازمان ) یعنی همکاری عمران منطقه ای به شرحی که در عهدنامه ازمیر
توصیف شده است .
ج - "شورای وزیران "- یعنی شورای وزرای امور خارجه ایران و پاکستان و
ترکیه .
د - "ارکان فرعی " - یعنی هر رکن و کمیته یا تشکیلات خدماتی که از طرف
شورای وزیران یا به موجب اجازه آن ایجاد شده باشد - به استثنای مواردی که
بنا به تصمیم شورا - این موافقتنامه شامل آن نمی شود.
ه - "دبیر کل " - یعنی دبیر کل همکاری عمران منطقه ای .
و - "شورای قائم مقامان " - یعنی شورایی مرکب از معاون وزارت امور خارجه
ایران و سفرای پاکستان و ترکیه در ایران .
ماده 2 - سازمان و دول متعاهد - در همه احوال اهتمام خواهند نمود. که
اجرای عدالت تسهیل گردد و مقررات پلیس رعایت شود و از هر نوع سو استفاده
ناشی از مصونیت ها و مزایای مشروحه در این موافقتنامه جلوگیری به عمل آید.
هر گاه یکی از دول متعاهد ملاحظه کند که از مصونیت و مزایای اعطایی در این
موافقتنامه سو استفاده شده است مشاوراتی بین آن دولت و دبیرخانه یا بین
دول ذیربط به عمل خواهد آمد تا معلوم گردد که چنین سو استفاده ای صورت
گرفته است و در صورت مثبت کوشش خواهد شد از تکرار آن جلوگیری شود. با وجود
مراتب مذکور و یا هر مقررات دیگر مندرج در این موافقتنامه هر دولت متعاهد
که ملاحظه کند شخصی از مزایای اقامت و از مزایا و مصونیتهای دیگری که به
موجب این موافقتنامه به او اعطا شده - سو استفاده نموده است می تواند خروج
او را از سرزمین خود خواستار شود.
قسمت دوم - دبیرخانه
ماده 3 - دبیرخانه دارای شخصیت حقوقی خواهد بود و برای انعقاد قرارداد و
تملک و واگذاری اموال منقول و غیر منقول و اقامه دعوی با تصویب شورای
قائم مقامان اهلیت خواهد داشت .
ماده 4 - دبیرخانه و اموال و دارایی آن در هر کجا واقع شده و در اختیار
هر کس باشد - از هر نوع تعقیب قانونی مصونیت خواهد داشت - مگر در موارد
خاصی که دبیر کل به نمایندگی از طرف دبیرخانه صریحا انصراف از این مصونیت
را اجازه دهد. ولی مسلم است که انصراف از مصونیت در هیچ مورد شامل
اقدامات اجرایی و ضبط و توقیف اموال نخواهد بود.
ماده 5 - اماکن دبیرخانه از تعرض مصون خواهد بود - اموال و دارایی آن هر
کجا واقع و در اختیار هر کس باشد از تفتیش و مصادره و توقیف و سلب مالکیت
و یا هر نوع مداخله دیگر مصونیت خواهد داشت .
ماده 6 - آرشیو دبیرخانه و کلیه اسناد متعلق به آن و یا در اختیار آن ، در
هر کجا واقع شده باشد از تعرض مصون خواهد بود.
ماده 7 - 1 - بدون این که از طریق نظارت یا مقررات و یا استمهالات مالی -
محدود باشد.
الف - دبیرخانه می تواند هر نوع ارز خارجی در اختیار داشته باشد و هر نوع
حساب ارز خارجی نگهدارد.
ب - دبیرخانه می تواند آزادانه وجوه خود را از یک ارز به ارز دیگر و یا به
هر کشوری انتقال داده و یا آن را با مساعدترین نرخ رسمی ارز به ارز دیگری
برای فروش یا خرید - بر حسب مورد تقدیم نماید.
2 - در اعمال حقوق مندرج در بند 1 بالا - دبیرخانه به نظراتی که هر یک از
دول متعاهد ممکن است ابراز دارند توجه نموده و تا آنجا که عملی باشد به
آن ترتیب اثر خواهد داد.
ماده 8 - دبیرخانه و دارایی و درآمد و سایر اموال آن از معافیتهای زیر
برخوردار خواهد بود:
الف - معافیت از کلیه مالیاتهای مستقیم ، معهذا دبیرخانه معافیت از حقوق و
مالیاتها و عوارضی را که در ازای استفاده از خدمات عام المنفعه است تقاضا
نخواهد کرد.
ب - معافیت از کلیه حقوق گمرکی و محدودیتهای کمی بر واردات و صادرات
موادی که دبیرخانه برای مصارف رسمی وارد یا صادر می کند. موادی که با
معافیت وارد می شود به صورت فروش یا هدیه به احدی در کشوری که مواد مذکور
وارد شده ، واگذار نخواهد شد، مگر تحت شرایط مصوبه از طرف حکومت آن کشور.
ج - معافیت از کلیه حقوق گمرکی و محدویتهای کمی در مورد ورود و صدور
نشریات خود.
ماده 9 - دبیرخانه به طور کلی معافیت از مالیات غیر مستقیم و مالیات فروش
اموال منقول و غیر منقول که قسمتی از بهای پرداختی کالا را تشکیل می دهد -
مطالبه نخواهد نمود. معهذا هنگامی که دبیرخانه خریدهای عمده ای برای مصارف
رسمی اموالی که چنین عوارض و مالیاتی بر آن تعلق می گیرد. انجام می دهد
دولتهای متعاهد در موارد ممکن ، ترتیبات مقتضی اداری برای بخشودگی یا
استرداد مبلغ عوارض یا مالیات خواهند داد.
ماده 10 - 1 - مراسلات رسمی دبیرخانه مورد سانسور قرار نخواهد گرفت .
2 - دبیرخانه حق استفاده از رمز و ارسال دریافت مراسلات به وسیله کوریه یا
در کیسه های مهر و موم شده را خواهد داشت و از همان مزایا و مصونیتهای
کوریه و کیسه های دیپلماتیک استفاده خواهد نمود.
3 - مفاد این ماده به نحوی تعبیر نخواهد شد که مانع از اتخاذ تدابیر
امنیتی باشد که مورد توافق بین یک دولت متعاهد و دبیر کل به نمایندگی از
طرف دبیر خانه قرار گرفته است .
قسمت سوم - نمایندگان دول متعاهد
ماده 11 - کسانی که از طرف یکی از دول متعاهد به عنوان نماینده دائم و
اصلی آن دولت در دبیرخانه در سرزمین دولت متعاهد دیگر تعیین می گردند و
نیز کارمندان رسمی آن دولت که در آن سرزمین اقامت دارند و به موجب توافقی
که بین دولت تعیین کننده و دبیرخانه و بین دبیرخانه و دولت محل اقامت آنها
به عمل آمده - از مصونیتها و مزایایی که نمایندگان دیپلماتیک و کارمندان
رسمی همپایه آنها استفاده می کنند - برخوردار خواهند بود.
ماده 12 - 1 - نماینده هر دولت متعاهد که به شورا یا به یکی از ارکان
فرعی آن اعزام می شود و مشمول مقررات ماده 11 این موافقتنامه نباشد - تا
زمانی که در سرزمین دولت متعاهد دیگر به منظور انجام وظیفه حضور دارد -
از مزایا و مصونیتهای زیر برخوردار خواهد بود:
الف - مصونیت از بازداشت یا حبس شخص او - نظیر آنچه به کارمندان
دیپلماتیک دارای پایه مشابه اعطا می شود.
ب - مصونیت از تعقیب قانونی در برابر اظهارات شفاهی یا کتبی و اعمالی که
در سمت رسمی انجام می دهد.
ج - غیر قابل تعرض بودن اوراق و اسناد.
د - حق استفاده از رمز و دریافت و ارسال اوراق یا مراسلات به وسیله کوریه
یا در کیسه های ممهور.
ه - مصونیت خود و همسر و اعضای بلافصل خانواده او که با او و تحت تکفل او
زندگی می کنند از محدودیتهای مهاجرتی و ثبت نام اتباع بیگانه و الزامات
انجام خدمات ملی نظیر آنچه که به کارمندان دیپلماتیک هم طراز او اعطا
می گردد.
و - تسهیلات پولی یا ارزی نظیر آنچه که به کارمندان دیپلماتیک دارای پایه
مشابه داده می شود.
ز - مصونیت و تسهیلات در مورد توشه شخصی نظیر آن چه به کارمندان دیپلماتیک
هم طراز او داده می شود.
ح - حق وارد کردن اثاث و لوازم شخصی با معافیت گمرکی در بدو ورود به محل
ماموریت خود در کشور مورد بحث و در خاتمه ماموریت حق خروج این قبیل اثاث
و لوازم شخصی با معافیت گمرکی از کشور ولی در هر دو مورد تابع شرایطی
خواهد بود که حکومت کشوری که این حق در آن اجرا می شود لازم بداند.
ط - حق وارد کردن اتومبیل سواری برای استفاده شخصی به طور موقت با معافیت
گمرکی یا متعاقبا فروش یا خروج مجدد آن با معافیت گمرکی . ولی در هر دو
مورد تابع شرایطی خواهد بود که حکومت کشور مربوط درباره کارمندان
دیپلماتیک هم پایه و مشابه لازم بداند.
2 - در جایی که تعلق قانونی هر نوع مالیاتی بستگی به مدت اقامت اشخاص
داشته باشد مدت زمانی که نماینده مشمول این ماده در سرزمین دولت متعاهد
دیگر - به منظور انجام وظیفه حضور دارد، جز مدت اقامت او محسوب نخواهد
شد. به ویژه چنین نماینده ای از پرداخت مالیات بر حقوق و درآمد رسمی خود -
در طی مدت خدمت معاف خواهد بود.
3 - در این ماده منظور از "نماینده " کلیه نمایندگان و مشاوران و
کارشناسان فنی هیاتهای نمایندگی می باشد. هر یک از دول متعاهد - در صورت
درخواست دول متعاهد دیگر اسامی نمایندگان خود را که مشمول این ماده
می باشند - با ذکر مدت توقف احتمالی آنان در سرزمین دولت متعاهد دیگر به
اطلاع دولت متقاضی خواهد رسانید.
ماده 13 - کارمندان رسمی دفتری همراه نماینده یک دولت متعاهد که مشمول
مقررات مواد 11 یا 12 نباشند تا زمانی که در سرزمین طرف متعاهد دیگر برای
انجام وظیفه حضور دارند. از مزایا و مصونیت های مندرج در قسمت های (ب ) و
(ج ) و (ه ) و (و) و (ح ) و (ط) بند اول و بند 2 ماده 12 بهره مند خواهند شد.
ماده 14 - مزایا و مصونیت های اعطایی به نمایندگان دول متعاهد و کارمندان
آنها برای استفاده شخصی افراد مزبور نبوده بلکه به منظور تامین اجرای
مستقل وظایفی است که در برابر همکاری عمران منطقه ای به عهده دارند نتیجتا
دولت متعاهد نه تنها حق دارد - بلکه موظف است - در هر مورد که معتقد باشد
این مصونیت مانع اجرای مستقل عدالت می گردد و صرفنظر کردن از آن لطمه ای
نیز به هدفی که این مصونیت برای آن وضع شده است وارد نمی آورد - از آن
صرفنظر کند.
ماده 15 - مقررات مواد 11 تا 13 این موافقتنامه هیچ دولتی را ملزم
نمی سازد که مزایا و مصونیت های مندرج در مواد مذکور را به اتباع خود یا
مقیمین دائم و یا به نمایندگان خود و کارمندان آنها اعطا نماید.
قسمت چهارم - کارمندان و کارشناسان بین المللی در ماموریت از طرف دبیرخانه
ماده 16 - دبیر کل طرحی برای طبقه بندی کارمندان به کارمندان دیپلماتیک و
کارمندان سرویس عمومی که مواد 17 تا 19 شامل آنها باشد - تنظیم خواهد
نمود و اسامی کارمندان مشمول این طبقه بندی را به اطلاع دول متعاهد خواهد
رسانید.
ماده 17 - کارمندان دبیرخانه موضوع ماده 16 از مزایا و مصونیتهای زیر
بهره مند خواهند بود:
الف - مصونیت از تعقیب قانونی نسبت به اظهارات شفاهی یا کتبی و اعمالی که
در مقام رسمی و در حدود اختیارات باشد.
ب - بهره مندی خود و همسر و اعضای بلافصل خانواده که با او زندگی می کنند و
تحت تکفل او می باشند - از همان مصونیت در مورد محدودیت های مهاجرتی و ثبت
نام خارجیان که کارمندان دیپلماتیک هم ردیف او برخوردارند.
ج - برخورداری از همان تسهیلات در مورد محدودیتهای پولی و ارزی که در مورد
کارمندان دیپلماتیک هم ردیف او فراهم است .
د - برخورداری خود و همسر و اعضای بلافصل خانواده که با او زندگی می کنند و
تحت تکفل او می باشند از همان تسهیلات درباره بازگشت به میهن خود که به
هنگام بحران های بین المللی برای کارمندان دیپلماتیک همردیف او فراهم است .
ه - حق وارد کردن با معافیت از عوارض اثاث و لوازم شخصی خود در موقع
استقرار اولیه در کشور مورد بحث - و پس از خاتمه ماموریت در آن کشور-
خارج کردن این اثاث و لوازم را بدون پرداخت عوارض ، ولی در هر مورد این
معافیت تابع شرایطی خواهد بود که حکومت کشوری که در آن از این حق استفاده
می شود لازم بداند.
و - حق وارد کردن موقت وسائط نقلیه موتوری برای استفاده شخصی با معافیت
از پرداخت عوارض و متعاقبا فروش یا خارج کردن این وسائط نقلیه با
برخورداری از معافیت گمرکی ولی در هر مورد تابع شرایطی خواهد بود که
حکومت کشور مربوطه برای کارمندان دیپلماتیک هم ردیف لازم بداند.
ماده 18 - کارمندان دبیرخانه موضوع ماده 16 از پرداخت مالیات بر حقوق و
مواجبی که دبیرخانه به آنها بابت شغل می پردازد، معاف خواهند بود. معهذا
هر یک از دولتهای متعاهد می تواند با دبیر کل به نمایندگی از طرف
دبیرخانه ، ترتیباتی بدهد که به موجب آن دولت متعاهد مزبور کلیه اتباع خود
یا برخی از آنها را که باید جزو کارکنان بین المللی دبیرخانه خدمت کنند
استخدام نموده و به دبیرخانه مامور کند و حقوق و مواجب آنان را به میزانی
که خود تعیین می کند از محل اعتبارات خود بپردازد.
حقوق و مواجبی که به این نحو پرداخت می شود می تواند از جانب دولت مشمول
مالیات واقع شود ولی از مالیات دول متعاهد دیگر معاف خواهد بود. چنانچه
هر یک از دول متعاهد وارد ترتیبات فوق شود و این ترتیبات بعدا تعدیل یا
فسخ گردد دول متعاهد دیگر ملزم نخواهند بود که طبق جمله اول این ماده
حقوق و مواجب پرداختی به اتباع خود را از مالیات معاف سازند.
ماده 19 - علاوه بر مصونیتها و مزایای مذکور در مواد 17 و 18 - دبیر کل و
کارمندان ارشد دبیرخانه که موارد توافق دبیر کل و هر یک از دولتهای
متعاهد باشند - در سرزمین آن دولت از مصونیتها و مزایایی برخوردار خواهند
بود که معمولا کارمندان دیپلماتیک هم ردیف از آنها بهره مند می باشند.
ماده 20 - 1 - کارشناسانی که از جانب دبیرخانه برای ماموریتی استخدام
می شوند (به جز کارمندان موضوع مواد 17 تا 19) تا جایی که لازم است برای
انجام موثر وظایف خود در سرزمین هر یک از دول متعاهد دیگر حضور داشته
باشند - از مزایا و مصونیتهای ذیل برخوردار خواهند بود:
الف - مصونیت از بازداشت یا حبس شخص خود و توقیف لوازم شخصی .
ب - مصونیت از تعقیب قانونی در برابر اظهارات شفاهی یا کتبی و اعمالی که
در ایفای وظایف رسمی خود نسبت به دبیرخانه از آنها ناشی شود.
ج - برخورداری از همان تسهیلات در مورد محدودیتهای پولی و ارزی و در مورد
لوازم شخصی که برای کارمندان دول خارجی در ماموریت های رسمی موقت فراهم
است .
د - غیر قابل تعرض بودن اوراق و اسناد مربوط به کاری که از طرف دبیرخانه
به عهده دارند.
2 - دبیر کل اسامی کارشناسانی را که مشمول مفاد این ماده باشند به اطلاع
دول متعاهد مربوطه خواهد رساند.
ماده 21 - مزایا و مصونیت های اعطایی به کارمندان و کارشناسان برای
استفاده شخصی افراد نمی باشد.
دبیر کل حق دارد و موظف است در هر مورد معتقد باشد مصونیت کارمند یا
کارشناسی مانع اجرای عدالت می شود و صرفنظر از آن لطمه ای به منافع
دبیرخانه وارد نمی کند - با مشورت دولت متبوع کارمند مربوطه - از آن
صرفنظر کند.
ماده 22 - مقررات مواد 17 و 19 و 20 فوق هیچ دولتی را ملزم نمی سازد که
هیچیک از مزایا و مصونیتهای مذکور در این مواد را به شخصی که از اتباع
خود او است اعطا کند. جز در موارد زیر:
الف - مصونیت از تعقیب قانونی در برابر اظهارات شفاهی یا کتبی و اعمالی
که در ایفای وظایف رسمی خود نسبت به دبیرخانه از او ناشی شود.
ب - غیر قابل تعرض بودن اوراق و اسناد مربوط به کاری که از طرف دبیرخانه
به عهده دارد.
ج - برخورداری از تسهیلات در مورد محدودیتهای پولی و ارزی در حدودی که
برای ایفای موثر وظایف ضروری باشد.
قسمت پنجم - حل و فصل اختلافات
ماده 23 - شورای وزیران همکاری عمران منطقه ای - مقرراتی برای انحا مقتضی
حل و فصل اختلافات در موارد زیر وضع خواهد کرد:
الف - اختلافات ناشی از قراردادها یا اختلافات دیگر که جنبه خصوصی داشته
دبیرخانه طرف این اختلافات باشد.
ب - اختلافات با کارمندان یا کارشناسان دبیرخانه که به سبب مقام رسمی از
مصونیت برخوردار بوده و مشمول مفاد قسمت چهارم این موافقتنامه باشند. و
از مصونیت طبق مفاد ماده 21 صرفنظر نشده باشد.
قسمت ششم - موافقتنامه های تکمیلی
ماده 24 - دبیر کل می تواند به نمایندگی از طرف دبیرخانه - با هریک از دول
متعاهد یا با همه آنها موافقتنامه هایی برای اجرای این موافقتنامه منعقد
سازد.
قسمت هفتم - مقررات نهایی
ماده 25 - 1 - موافقتنامه حاضر برای امضای دول عضو همکاری عمران منطقه ای
و هر دولت دیگری که اعضا موافقت کنند مفتوح و موکول به تصویب می باشد.
اسناد تصویب به دولت ایران تسلیم خواهد شد و این دولت وصول هر یک از
اسناد تصویب را به اطلاع کلیه دول امضاکننده خواهد رسانید.
2 - به محض آن که دو دولت امضاکننده - اسناد تصویب را تسلیم دارند،
موافقتنامه حاضر در مورد آن دو دولت لازم الاجرا خواهد گردید، در مورد سایر
دول امضاکننده ، موافقتنامه در مورد هر یک از تاریخی که سند تصویب تسلیم
کنند لازم الاجرا خواهد گردید.
بنا به مراتب نمایندگان تام الاختیار امضاکننده زیر این موافقتنامه را امضا
کردند:
تهران - به تاریخ 12 مارس 1977 (21 اسفند ماه 2535) در یک نسخه به زبان
انگلیسی تنظیم گردید که در آرشیو دولت ایران نگهداری شده و این دولت یک
نسخه مصدق از آن را برای هر یک از دول امضاکننده ارسال خواهد داشت .
از طرف دولت شاهنشاهی ایران - عباسعلی خلعتبری وزیر امور خارجه
از طرف دولت جمهوری اسلامی پاکستان - عزیز احمد وزیر مشاور در امور دفاع و
خارجه
از طرف دولت جمهوری ترکیه - احسان صبری چاگلایانگیل وزیر امور خارجه .
موافقتنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و بیست و پنج ماده منضم به قانون
موافقتنامه وضع حقوقی سازمان همکاری عمران منطقه ای و نمایندگان ملی و
کارکنان بین المللی آن بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری اسلامی
پاکستان و دولت جمهوری ترکیه می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی

نوع : 5 شماره انتشار : 9809
تاریخ تصویب : 1357/04/08 تاریخ ابلاغ : 1357/05/24
دستگاه اجرایی : موضوع :

URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/28025/قانون-موافقتنامه-وضع-حقوقی-سازمان-همکاری-عمران-منطقه-ای-و-نمایندگان-ملی-و-کارکنان-بین-المللی-آن-بین-دولت-شاهنشاهی-ایران-و-دولت-جمهوری-اسلامی-پاکستان-و-دولت-جمهوری-ترکیه/