منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=28322 |
||||||||||||||||||||||||
قانون موافقتنامه دوجانبه سرویسهای هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی هلند |
||||||||||||||||||||||||
شماره 82823/78 13/8/1383 حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران لایحه موافقتنامه دوجانبه سرویسهای هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی هلند که از سوی دولت به شماره 56008/29827 مورخ 8/10/1382 به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 26/7/1383 مجلس عیناًتصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید ، دراجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد . رئیس مجلس شورای اسلامی - غلامعلی حدادعادل شماره 45386 21/8/1383 وزارت راه و ترابری قانون موافقتنامه دوجانبه سرویسهای هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی هلند که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و ششم مهرماه یکهزاروسیصدوهشتادوسه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 6/8/1383 بهتایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 82823/78 مورخ 13/8/1383 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ میگردد . رئیس جمهور - سیدمحمد خاتمی قانون موافقتنامه دوجانبه سرویسهای هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی هلند ماده واحده - موافقتنامه دوجانبه سرویسهای هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی هلند ، مشتمل بر یک مقدمه و بیست و دو ماده و یک پیوست به شرح ضمیمه تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود . بسم الله الرحمن الرحیم موافقتنامه دوجانبه سرویسهای هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی هلند موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی هلند برای سرویسهای هوایی منظم فی مابین و ماوراء سرزمینهای مربوطه : مقدمه : دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی هلند که عضو کنوانسیون هواپیمائی کشوری بین المللی مورخ شانزدهم آذرماه 1323 هجری شمسی برابر با هفتم دسامبر 1944میلادی می باشند و از این پس طرفهای متعاهد نامیده می شوند ، با تمایل به کمک به توسعه هواپیمائی کشوری بین المللی ، و با تمایل به جایگزینی موافقتنامه مورخ سی ویکم اکتبر 1949 (9/8/1328) که درتاریخهای 23/11/1346 و 23/12/1346 هجری شمسی برابر با دوازدهم فوریه و سیزدهم مارس 1968 میلادی با تبادل یادداشت اصلاح گردید ، به منظور بهبود سرویسهای هوایی تأسیس شده بین و ماوراء سرزمینهای مربوط خود ، به شرح زیر موافقت نمودند: ماده 1 - تعاریف از لحاظ این موافقتنامه : الف - اصطلاح (کنوانسیون ) به کنوانسیون هواپیمائی کشوری بین المللی که در تاریخ شانزدهم آذر ماه 1323 هجری شمسی برابر با هفتم دسامبر 1944 میلادی در شیکاگو برای امضاء مفتوح گردید ، اطلاق می شود و شامل هر پیوست که به موجب ماده (90) کنوانسیون تصویب شده و نیز اصلاحات کنوانسیون یا پیوستها به موجب مواد (90) و (94) آن تا حدی که پیوستها و اصلاحات مزبور برای طرفهای متعاهد لازم الاجراء شده یا به وسیله آنها تنفیذگردیده است ، خواهد بود . ب - اصطلاح ( مقامات هواپیمائی ) درمورد جمهوری اسلامی ایران به (سازمان هواپیمائی کشوری ) و در مورد دولت پادشاهی هلند به (وزیر حمل و نقل ، اشتغال عمومی ومدیریت آب ) یا در هر دو مورد به هر شخص یا سازمانی که مجاز به انجام وظایف فعلی آن مقامات باشد ، اطلاق می شود . ج - اصطلاح (شرکت هواپیمایی تعیین شده ) به شرکت هواپیمایی اطلاق می شود که به موجب مفاد ماده (3) این موافقتنامه تعیین شده و اجازه فعالیت بیابد . د - اصطلاح (سرزمین ) در هر یک از طرفهای متعاهد به مناطق تحت حاکمیت آنها اطلاق می گردد . ه - اصطلاحات ( سرویس هوایی ) ، ( سرویس هوایی بین المللی ) ، ( شرکت هواپیمایی ) و ( توقف به منظورهای غیرحمل و نقل ) به ترتیب دارای همان معانی است که درماده (96) کنوانسیون برای آنها ذکر شده است . و - اصطلاح (سرویس مورد توافق ) و (مسیر مشخص شده ) به ترتیب به سرویس هوایی بین المللی براساس ماده (2) این موافقتنامه و مسیری که در پیوست این موافقتنامه مشخص گردیده ، اطلاق می گردد . ز - اصطلاح (خوار وبار) به موادی که به سادگی مصرف می شوند و برای استفاده یافروش در هواپیما در طول پرواز می باشند ، اطلاق می گردد . ح - اصطلاح (موافقتنامه ) به این موافقتنامه ، پیوست آن که در اجرای آن تنظیم شده وهرگونه اصلاحات این موافقتنامه یا پیوست آن اطلاق می گردد . ط - اصطلاح (نرخ ) به مبالغی اطلاق می گردد که مستقیماً توسط شرکت هواپیمائی یاازطریق نمایندگیهای آنها در مورد هر شخص یا مؤسسه ای برای حمل مسافرین (و اثاثیه آنها) و بار (به استثنای پست ) در حمل و نقل هوایی وضع می گردد و شامل موارد زیرمی باشد: 1 - شرایط حاکم بر قابلیت حصول و اعمال نرخ ، و 2 - هزینه ها و شرایط خدمات جانبی برای حمل و نقل مذکور که توسط شرکت هواپیمایی ارائه می گردد . ی - اصطلاح (تعویض هواپیما) به بهره برداری از یکی از سرویسهای مورد توافق توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده اطلاق می گردد به گونه ای که یک یا چند بخش از مسیربا هواپیمایی با ظرفیت متفاوت نسبت به آنچه در بخش دیگر مورد استفاده قرار گرفته ، انجام پذیرد . ک - اصطلاح (ظرفیت ) به ترکیب تعداد پرواز در هفته و شکل نوع هواپیما که در تمام یا قسمتی از مسیر که توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده به عموم ارائه می گردد ، اطلاق می شود . ماده 2 - اعطای حقوق 1 - هر طرف متعاهد جهت انجام حمل و نقل هوایی بین المللی منظم توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر حقوق زیر را به استثنای مواردی که در پیوست به گونه دیگری مشخص گردیده است به طرف متعاهد دیگر اعطاء می نماید: الف - حق پرواز بدون فرود از فراز سرزمین خود ، ب - حق توقف در سرزمین خود به منظورهای غیرحمل و نقل ، و ج - حق توقف در سرزمین خود در حین بهره برداری از سرویس مورد توافق درمسیر مشخص شده به منظور سوار و پیاده کردن مسافر ، بارگیری و تخلیه بار و پست درحمل و نقل بین المللی به طور جداگانه یا توأم . 2 - هیچ یک از موارد بند (1) این ماده نباید به نحوی تفسیر شود که به شرکت هواپیمایی یک طرف متعاهد این حق را اعطاء نماید که در حمل و نقل هوایی بین نقاطی درسرزمین طرف متعاهد دیگر مشارکت نماید . 3 - هر طرف متعاهد می تواند به شرط تصویب مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر و با درنظر گرفتن ماده (8) این موافقتنامه حقوقی را برای رفع نیاز حمل و نقل بین سرزمینهای کشورهای ثالث در بهره برداری از جدول مسیر پیوست این موافقتنامه وسرزمین طرف متعاهد دیگر پیش بینی نماید . 4 - در موارد بروز جنگ ، عملیات جنگی یا شورش و در معرض خطر قرار گرفتن اجرای بی خطر عملیات هواپیمایی کشوری ، مقامات صلاحیتدار هر یک از طرفهای متعاهدمی توانند تقاضای مجوز اضافی برای بهره برداری از مسیر مصوب قبلی در سرزمین خود یابر فراز آن نمایند . ماده 3 - تعیین و اجازه 1 - هر طرف متعاهد حق دارد با ارسال اعلامیه کتبی ازطریق دیپلماتیک به طرف متعاهد دیگر یک شرکت هواپیمایی را برای انجام سرویسهای مورد توافق در مسیرهای مشخص شده در پیوست تعیین و شرکت هواپیمایی دیگری را به عنوان جایگزین شرکت هواپیمایی تعیین شده قبلی معرفی نماید . 2 - پس از دریافت اعلامیه مذکور ، هر طرف متعاهد باید با رعایت مفاد این ماده مجوزهای بهره برداری مقتضی را بدون تأخیر به شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهددیگر اعطاء کند . 3 - پس از مجوز بهره برداری طبق بند (2) این ماده ، شرکت هواپیمایی تعیین شده می تواند در هر زمان بهره برداری از تمام یا قسمتی از سرویسهای مورد توافق را آغاز نماید ،مشروط بر این که مقررات این موافقتنامه را رعایت نماید و نرخ هایی برای سرویسهای مذکور طبق مفاد ماده (5) این موافقتنامه وضع شده و عملاً مجری باشد . 4 - هر طرف متعاهد حق دارد در هر مورد که مجاب نشده باشد مالکیت عمده وکنترل مؤثر شرکت هواپیمایی تعیین شده متعلق و دراختیار طرف متعاهد تعیین کننده شرکت هواپیمایی یا اتباع آن یا هر دو است از اعطای مجوز بهره برداری موضوع بند (2) این ماده امتناع ورزد ، یا این مجوز را تحت شرایطی که برای اعمال حقوق مذکور در ماده (2) این موافقتنامه توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده لازم بداند ، اعطاء نماید . ماده 4 - تعلیق و لغو مجوز 1 - هر طرف متعاهد حق دارد در موارد مشروح زیر از اعطای مجوز بهره برداری مندرج در ماده (3) این موافقتنامه درمورد شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگرخودداری کرده یا مجوزهای مزبور را لغو یا معلق نماید یا شرایطی را وضع نماید: الف - چنانچه شرکت هواپیمایی مذکور نتواند مقامات هواپیمایی آن طرف متعاهد رامجاب نماید که شرایط مقرر در قوانین و مقرراتی که به طور معمول و بهصورت معقول به منظور بهره برداری از سرویسهای هوایی بین المللی توسط مقامات مذکور مطابق کنوانسیون اعمال می گردد ، دارا می باشد . ب - چنانچه شرکت هواپیمایی مذکور ، قوانین و یا مقررات آن طرف متعاهد رارعایت ننماید . ج - چنانچه قانع نشود که مالکیت عمده و کنترل مؤثر شرکت هواپیمایی مذکور متعلق و دراختیار طرف متعاهد تعیین کننده شرکت هواپیمایی یا اتباع وی یا هر دو باشد . د - چنانچه شرکت هواپیمایی مذکور ، در انجام عملیات بهره برداری از شرایط این موافقتنامه تخطی نماید . 2 - حقوق مشخص شده در بند (1) این ماده ، جز در مواردی که برای جلوگیری ازنقض بیشتر قوانین و مقررات فوق الذکر ، اقدام فوری ضرورت داشته باشد ، فقط پس ازمشورت با مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر صورت خواهد گرفت . چنین مشورتی ظرف مدت شصت روز پس از دریافت درخواست آغاز خواهد شد ، مگر این که طرفهای متعاهد به گونه دیگری توافق کنند . ماده 5 - نرخها 1 - هر طرف متعاهد نرخهایی را که قرار است برای حمل و نقل هوایی براساس ملاحظات بازرگانی در بازار توسط هر شرکت هواپیمایی تعیین شده وضع شود ، معتبرخواهد دانست . مداخله طرفهای متعاهد به موارد زیر محدود خواهد شد: الف - ممانعت از رویه ها یا نرخهای غیرمنطقی تبعیض آمیز . ب - حمایت از مصرف کنندگان در قبال نرخهایی که به طور غیرمنطقی زیاد بوده و یابه دلیل سوء استفاده از موقعیت غالب ، محدودکننده هستند . 2 - هر طرف می تواند مقرر کند نرخهایی که قرار است توسط شرکتهای هواپیمایی طرف متعاهد دیگر از سرزمین آن یا بالعکس به مورد اجرا گذاشته شود نزد مقامات هواپیمایی آن به ثبت برسد یا اطلاعیه ای برای آنها ارسال شود ممکن است مقرر شود ارسال اطلاعیه یا ثبت توسط شرکتهای هواپیمایی طرفهای متعاهد حداکثر سی روز قبل از تاریخ پیشنهادی اجرا انجام پذیرد ، درموارد خاص ، ارسال اطلاعیه یا ثبت می تواند در مدت زمان کوتاهتر از حد معمول صورت پذیرد . هیچ یک از طرفهای متعاهد نباید از شرکتهای هواپیمایی طرف متعاهد دیگر خواستار ارسال اطلاعیه یا ثبت نرخهای مورد اجرا برای پروازهای دربستی شود که دراختیار عموم قرار می گیرد مگر این که این امر به صورت غیرتبعیض آمیز برای اهداف اطلاعاتی ضرورت داشته باشد . 3 - هیچ یک از طرفهای متعاهد نباید به صورت یک طرفه اقدامی جهت ممانعت ازشروع یا ادامه نرخهای پیشنهادی که توسط : الف - شرکت هواپیمایی هر طرف متعاهد برای حمل و نقل هوایی بین المللی بین سرزمینهای طرف متعاهد یا ، ب - شرکت هواپیمایی یک طرف متعاهد برای حمل و نقل هوایی بین المللی بین سرزمین طرف متعاهد دیگر و سایر کشورها به مورد اجرا گذاشته شده یا خواهد شد ازجمله در هر دو مورد حمل و نقل در داخل شبکه پروازی یک شرکت یا چند شرکت به عمل آورد .چنانچه هر طرف متعاهد بر این نظر باشد که چنین نرخی با ملاحظات مندرج در بند (1) این ماده تناقض دارد ، می تواند درخواست مشاوره نماید و طرف متعاهد دیگر را از دلایل عدم رضایت خود در اسرع وقت مطلع نماید . این مشاوره ها حداکثر سی روز پس از دریافت درخواست انجام خواهد شد و طرفهای متعاهد در ارائه اطلاعات لازم برای دستیابی به راه حل منطقی موضوع ، همکاری خواهند نمود . درصورتی که طرفها در رابطه با نرخی که برای آن اطلاعیه عدم رضایت ارائه شده است به توافق برسند ، هر طرف متعاهد باید نهایت سعی خود را جهت اجرای آن توافق به کار گیرد . بدون وجود چنین توافق دوجانبه ای ، نرخ به مورد اجراء در خواهد آمد یا اجرای آن ادامه خواهد یافت . ماده 6 - فعالیتهای بازرگانی 1 - شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد مجاز خواهد بود: الف - به منظور گسترش حمل و نقل هوایی و فروش بلیطهای هوایی (ازجمله حق فروش و صدور هر نوع بلیط و یا بارنامه هوایی ، ازطریق فروش بلیطها و بارنامه های خود وسایر شرکتهای حمل و نقل ) همچنین سایر تسهیلات ضروری برای اجرای حمل و نقل هوایی دفاتری را در سرزمین طرف متعاهد دیگر تأسیس نماید . ب - در سرزمین طرف متعاهد دیگر مستقیماً و به صلاحدید آن شرکت هواپیمایی ازطریق نمایندگی خود اقدام به فروش بلیط حمل و نقل هوایی نماید . 2 - شرکت هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد مجاز خواهد بود کارکنان مدیریتی ، بازرگانی ، عملیاتی و فنی خود را که ممکن است در ارتباط با انجام حمل ونقل هوایی لازم داشته باشد ، به سرزمین طرف متعاهد دیگر وارد نموده و نگهداری نماید . 3 - نیاز به این گروه از کارکنان بااختیار شرکت هواپیمایی تعیین شده ازطریق کارکنان خود یا با استفاده از خدمات هر سازمان ، شرکت یا شرکت هواپیمایی مرتفع شود که درسرزمین طرف متعاهد دیگر عملیات پروازی انجام می دهد و مجاز به انجام خدمات مزبوردر سرزمین آن طرف متعاهد باشد . 4 - فعالیتهای فوق می بایست طبق قوانین و مقررات طرف متعاهد دیگر انجام پذیرد . ماده 7 - تعویض هواپیما 1 - هر شرکت هواپیمایی تعیین شده می تواند در کلیه یا در هر یک از پروازها درسرویسهای مورد توافق و با اختیار خود ، هواپیما را در سرزمین طرف متعاهد دیگر یا در هرنقطه ای در مسیرهای مشخص شده تعویض نماید ، مشروط به این که : الف - هواپیمایی که در نقطه ماوراء تعویض هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد ، حسب مورد با برنامه هواپیمایی که وارد یا خارج می شود هماهنگ باشد؛ ب - درصورت تعویض هواپیما در سرزمین طرف متعاهد دیگر ، زمانی که بیش ازیک هواپیما در ماوراء نقطه تعویض مورد بهره برداری قرار می گیرد ، حداکثر یک هواپیمامی تواند با همان ظرفیت باشد و هیچ یک از هواپیماها نباید بزرگتر از هواپیمایی باشد که درقسمتهای آزادی سوم و چهارم مورد استفاده قرار می گیرند . 2 - به منظور عملیات پروازی تعویض هواپیما ، شرکت هواپیمایی تعیین شده می تواند از تجهیزات خود و با رعایت مقررات داخلی از تجهیزات اجاره ای استفاده نماید وهمچنین می تواند براساس ترتیبات بازرگانی با شرکت هواپیمایی دیگری اقدام نماید . 3 - شرکت هواپیمایی تعیین شده می تواند از شماره های پروازی متفاوت یا یکسان برای بخشهای عملیات پروازی تعویض هواپیمای خود استفاده نماید . ماده 8 - رقابت عادلانه ، ظرفیت و برنامه های پرواز 1 - شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفهای متعاهد برای مشارکت در حمل و نقل هوایی بین المللی موضوع این موافقتنامه از فرصت عادلانه و مساوی برخوردار خواهند بود . 2 - در انجام سرویسهای مورد توافق ، شرکت هواپیمایی تعیین شده هرطرف متعاهد ، منافع شرکت هواپیمایی طرف متعاهد دیگر را مورد نظر قرار خواهد داد تامن غیرحق در سرویسهای طرف متعاهد دیگر در تمام یا قسمتی از همان مسیرها اثرنامطلوب ایجاد نشود . 3 - با درنظرگرفتن بند (2) فوق ، هدف اصلی منافع شرکت هواپیمایی هرطرف متعاهد ارائه ظرفیت مناسب برای رفع نیازمندیهای حمل و نقل مسافر ، باروپست درمسیرهای مورد توافق خواهد بود ، به گونه ای که ازلحاظ اقتصادی عملی باشد . 4 - هریک از طرفهای متعاهد کلیه اقدامات مناسب را در حیطه صلاحیت خود برای رفع کلیه اشکال روشهای رقابتی غیرعادلانه یا تبعیض آمیز که بر وضعیت رقابتی شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر تأثیر نامطلوب می گذارد ، اتخاذ خواهد نمود . 5 - ظرفیتی که توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد عرضه می شودمنوط به توافق بین مقامات هواپیمایی دو طرف متعاهد خواهد بود . تا زمانی که این توافق بین مقامات هواپیمایی دو طرف متعاهد حاصل نگردیده ، ظرفیت مصوب قبلی قابل اجراءخواهد بود . 6 - شرکت هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد سی روز قبل ، جدول زمانبندی سرویسهای مورد نظر خود را با مشخص کردن مسیر ، تعداد دفعات ، زمان بهره برداری ، نوع هواپیما ، وضعیت و تعداد صندلیهایی که قرار است دراختیار عموم قرار گیرد بهمقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر اعلام خواهد نمود . در موارد خاص ، این محدوده زمانی سی روزه را می توان با تصویب مقامات هواپیمایی هر طرف متعاهد کاهش داد . 7 - شرکت هواپیمایی تعیین شده می تواند درخواستهای مجوز انجام پروازهای اضافی یا تغییر در جدول زمانبندی مصوب را به طور مستقیم جهت تصویب بهمقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر ارائه نماید . ماده 9 - مالیات ، حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و هزینه ها 1 - هواپیمای شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد که سرویس هوایی بین المللی را انجام می دهد همچنین لوازم مورد نیاز جاری ، وسایل یدکی ، مواد سوختی ،روغن موتور ، خواروبار موجود در هواپیما (شامل مواد مصرفی ) و نیز آگهی ها و موادتبلیغاتی که در هواپیمای مزبور نگهداری می شود براساس عمل متقابل از پرداخت کلیه حقوق گمرکی ، سود بازرگانی ، هزینه های بازرسی و عوارض و هزینه های مشابه ملی ومحلی به هنگام ورود به سرزمین طرف متعاهد دیگر معاف خواهند بود ، مشروط براین که تجهیزات و مواد مزبور تا زمانی که مجدداً صادر شوند در هواپیما باقی بمانند . 2 - در ارتباط با لوازم مورد نیاز جاری ، وسایل یدکی ، مواد سوختی و روغن موتور وخواروبار موجود در هواپیما که توسط یا از طرف شرکت هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد وارد سرزمین طرف متعاهد دیگر می شود یا بار هواپیمایی می شود که توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده مورد بهره برداری قرار می گیرد و صرفاً به منظور استفاده درهواپیمایی می باشد که سرویس های هوایی بین المللی را انجام می دهد ، هیچ گونه عوارض وهزینه ای از جمله حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و هزینه های بازرسی وضع شده در سرزمین طرف متعاهد نخست اعمال نخواهد شد ، حتی اگر قرار باشد لوازم مزبور در فواصل مسافرت هوایی انجام شده بر فراز سرزمین طرف متعاهدی که در آن لوازم یاد شده بارهواپیما شده مورد استفاده قرار گیرد . مواد فوق الذکر را می توان تحت کنترل و نظارت مقامات گمرکی قرار داد . مفاد این بند نمی تواند به گونه ای تفسیر شود که یک طرف متعاهد رامشمول تعهد بازپرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی نماید که تاکنون در مورد اقلام فوق الذکر وضع شده است . 3 - تجهیزات جاری مورد نیاز هواپیما ، وسایل یدکی ، مواد سوختی ، روغن موتور وخواروبار نگهداری شده در هواپیمای هر طرف متعاهد تنها با موافقت مقامات گمرکی آن طرف متعاهد در سرزمین طرف متعاهد دیگر قابل تخلیه است و مقامات یاد شده می توانندمقرر کنند که این گونه کالاها تا زمانی که طبق مقررات گمرکی مجدداً صادر شوند یا ترتیب دیگری درمورد آن داده شود تحت نظارت آنها قرار گیرد . 4 - اثاثیه و باری که در ترانزیت مستقیم قرار دارد از حقوق گمرکی ، سود بازرگانی وسایر مالیاتهای مشابه معاف خواهد بود . 5 - هر طرف متعاهد باید هزینه های معقولی را که به منظور استفاده از فرودگاه ،تأسیسات فرودگاهی و سایر تأسیسات مربوط به حمل و نقل هوایی هواپیمایی کشوری بین المللی که توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر وضع شده است ،رسیدگی نماید ، مشروط بر آن که میزان این هزینه ها از آنچه سایر شرکتهای هواپیمایی که درسرویسهای هوایی بین المللی مشابه تردد می کنند و برای استفاده از فرودگاهها ، تأسیسات فرودگاهی و سایر تأسیسات مشابه مربوط بهحمل و نقل هوایی هواپیمایی کشوری در همان موقعیت می پردازند ، تجاوز نکند . 6 - دستمزدها و هزینه های اعمال شده در سرزمین هر طرف متعاهد نسبت به بهره برداری شرکت هواپیمایی طرف متعاهد دیگر برای استفاده از فرودگاهها و سایرتأسیسات هوانوردی در سرزمین طرف متعاهد نخست نباید از آنچه که درمورد بهره برداری هر شرکت هواپیمایی دیگری در بهره برداریهای مشابه اعمال می شود بیشتر باشد . ماده 10 - ارائه آمار مقامات هواپیمایی هر طرف متعاهد اطلاعات و یا آمار مربوط به حمل و نقل درسرویسهای مورد توافق توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده خود بین سرزمینهای طرفهای متعاهد را بنابر تقاضا و قابلیت حصول آن در نظامهای اجرائی آن طرف متعاهد به مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر ارائه خواهند داد . ماده 11 - انتقال درآمد 1 - شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد مجاز خواهد بود که خدمات حمل و نقل هوایی را در سرزمین های دو طرف متعاهد به طور مستقیم یا ازطریق نمایندگی به پول رایج مقرر در قوانین و مقررات طرف متعاهد مربوط به فروش رساند . 2 - شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد مجاز خواهد بود با در نظر گرفتن قوانین و مقررات هر طرف متعاهد دریافتهای مازاد بر مخارج در سرزمینی که در آن فروش انجام گرفته را از آن سرزمین به سرزمین خود انتقال دهد . انتقال خالص شامل عواید حاصل از فروش خدمات حمل و نقل هوایی و خدمات جنبی یا تکمیلی خواهد بود که به طورمستقیم یا ازطریق عاملان انجام شده و سود بازرگانی معمول حاصله به عواید مزبور که به صورت سپرده ، در انتظار انتقال است ، تعلق می گیرد . 3 - شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد باید حداکثر ظرف مدت شصت روز از تاریخ درخواست ، برای انتقال مذکور به ارز قابل تبدیل و به نرخ رسمی تسعیر برای تبدیل به پول رایج محلی در زمان فروش ، تأییدیه دریافت نماید . شرکت هواپیمایی تعیین شده هر طرف متعاهد مجاز خواهد بود به محض دریافت تأییدیه انتقال حقیقی را انجام دهد . ماده 12 - شمول قوانین ، مقررات و دستورالعملها 1 - قوانین ، مقررات و دستورالعملهای هر طرف متعاهد درمورد ورود یا خروج هواپیماهایی که به انجام سرویسهای هوایی بین المللی اشتغال دارند یا قوانین ، مقررات ودستورالعملهای مربوط به بهره برداری و هوانوردی این قبیل هواپیماها توسط شرکت هواپیمایی طرف متعاهد دیگر به هنگام ورود و تا زمان خروج از سرزمین مذکور رعایت خواهد شد . 2 - قوانین ، مقررات و دستورالعملهای هر طرف متعاهد که مربوط به مهاجرت ، گذرنامه یا سایر مدارک مجاز سفر ، ورود ، ترخیص ، گمرک و قرنطینه است توسط یا ازطرف خدمه پرواز ، مسافرین ، بار و پستی که توسط هواپیمای شرکت هواپیمایی طرف متعاهددیگر حمل می شود به هنگام ورود و تا زمان خروج از سرزمین طرف متعاهد مذکور رعایت خواهد شد . 3 - مسافرین ، اثاثیه مسافر و باری که از سرزمین هر یک از طرفهای متعاهد درترانزیت مستقیم می باشند و از حریمی که در فرودگاه بدین منظور اختصاص یافته خارج نمی شوند بجز در رابطه با اقدامات امنیتی درمقابله با خشونت و هواپیماربایی ، مشمول کنترل ساده ای خواهند بود . 4 - هر طرف متعاهد تسهیلات ارتباطی ، هوانوردی و هواشناسی و سایر خدماتی راکه جهت بهره برداری بی خطر از سرویسهای مورد توافق لازم باشد برای شرکت هواپیمایی طرف متعاهد دیگر فراهم خواهد نمود . 5 - هیچ یک از طرفهای متعاهد در اعمال مقررات گمرکی ، مهاجرت ، قرنطینه ومقررات مشابه یا استفاده از فرودگاهها ، راههای هوایی و خدمات حمل و نقل هوایی وتأسیسات مربوط تحت کنترل خود نباید ترجیحی بیشتر از آنچه که به شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر ارائه می کند به سایر شرکتهای هواپیمایی اعطاء نماید . 6 - هر طرف متعاهد بنا به تقاضای طرف متعاهد دیگر نسخه ای از قوانین ، مقررات ودستورالعملهای موضوع این موافقتنامه را دراختیار آن قرار خواهد داد . ماده 13 - شناسایی گواهینامه ها و پروانه ها گواهینامه های قابلیت پرواز و گواهینامه های صلاحیت و پروانه هایی که توسط یک طرف متعاهد صادر شده یا براساس عمل متقابل ارائه شده و هنوز اعتبار دارد ، برای بهره برداری از سرویسهای مورد توافق در جدول مسیر ، توسط طرف متعاهد دیگر معتبرشناخته خواهد شد ، مشروط بر این که شرایط صدور گواهینامه ها و پروانه های مزبور یا ارائه آنها براساس عمل متقابل ، مساوی یا بیش از حداقل شرایطی باشد که بهموجب کنوانسیون وضع شده یا خواهد شد . در هر حال هر طرف متعاهد این حق را برای خود محفوظ می دارد که درمورد پرواز از فراز سرزمین خود از شناسایی گواهینامه های صلاحیت و پروانه هایی که برای اتباع آن توسط طرف متعاهد دیگر صادر شده ، خودداری نماید . ماده 14 - ایمنی هر طرف متعاهد می تواند در رابطه با استانداردهای ایمنی اداره و اجرا شده توسط طرف متعاهد دیگر در مورد تسهیلات هوانوردی ، خدمه ، هواپیما ، نظارت فنی وبهره برداری شرکت هواپیمایی که سرویسهای حمل و نقل هوایی مورد توافق بین مقامات هواپیمایی دو طرف متعاهد را انجام می دهد تقاضای مشاوره فنی نماید . درصورتی که پس از چنین مشاوره فنی ، یک طرف متعاهد تشخیص دهد که طرف متعاهد دیگر الزامات واستانداردهای ایمنی در این زمینه ها را که دست کم مساوی حداقل استانداردهایی است که ممکن است طبق کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی (چاپ دوم - 1988 میلادی برابربا 1376 هجری شمسی ) وضع شود بهطور مؤثر اداره یا اجرا نمی کند ، یافته های مزبور واقداماتی را که برای تطابق با حداقل استانداردهای مزبور ضروری تشخیص می دهد به آگاهی طرف متعاهد دیگر خواهد رساند و طرف متعاهد دیگر اقدام اصلاحی مناسب رااتخاذ خواهد کرد . ماده 15 - امنیت هوانوردی 1 - طرفهای متعاهد موافقت نمودند مساعدتهای لازم را جهت جلوگیری از تصرف غیرقانونی هواپیماها و سایر اعمال غیرقانونی علیه امنیت هواپیماها ، مسافرین و خدمه آن ،فرودگاهها و تأسیسات هوانوردی و هر نوع تهدید دیگر علیه امنیت هواپیمایی کشوری به یکدیگر ارائه دهند . 2 - هر طرف متعاهد موافقت می کند که مقررات کلی و بدون تبعیض امنیتی قابل اجرا را که طرف متعاهد دیگر برای ورود به سرزمین خود مقرر کرده رعایت و اقدامات مناسبی راجهت بازرسی مسافرین و لوازم همراه آنها اتخاذ نماید . همچنین هر طرف متعاهد باید هردرخواستی را که طرف متعاهد دیگر برای انجام اقدامات امنیتی ویژه جهت مقابله با تهدیدخاص برای هواپیمای خود یا مسافرین آن به عمل می آورد با نظر مساعد مورد توجه قراردهد . 3 - طرفهای متعاهد باید طبق مقررات امنیت هوانوردی قابل اجرای مصوب سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری عمل نمایند . چنانچه یک طرف متعاهد از چنین مقرراتی تخطی کند طرف متعاهد دیگر می تواند تقاضای مشاوره با آن طرف متعاهد نماید . مشاوره مذکور ظرف مدت شصت روز از تاریخ دریافت درخواست شروع خواهد شد مگر این که طرفهای متعاهد به گونه دیگری توافق نمایند . عدم دستیابی به توافق رضایتبخش می تواندزمینه را برای اعمال ماده (17) این موافقتنامه ایجاد نماید . 4 - طرفهای متعاهد طبق مفاد کنوانسیون راجع به جرائم و برخی اعمال ارتکابی دیگر در هواپیما امضاء شده در توکیو به تاریخ 23/6/1342 هجری شمسی مطابق باچهاردهم سپتامبر 1963 میلادی ، کنوانسیون راجع به جلوگیری از تصرف غیرقانونی هواپیما امضاء شده در لاهه به تاریخ 29/9/1349 هجری شمسی مطابق با شانزدهم دسامبر1970 میلادی و کنوانسیون راجع به جلوگیری از اعمال غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری امضاء شده در مونترال به تاریخ 1/7/1350 هجری شمسی مطابق با بیست و سوم سپتامبر 1971 میلادی تا حدودی که طرفهای متعاهد هر دو عضو این کنوانسیونها باشند ،عمل خواهند کرد . 5 - هرگاه حادثه یا خطر بروز حادثه تصرف غیرقانونی هواپیماها یا دیگر اعمال غیرقانونی علیه امنیت هواپیماها ، مسافرین و خدمه ، فرودگاهها یا تأسیسات هوانوردی رخ دهد ، طرفهای متعاهد باید ازطریق تسهیل ارتباطات به منظور ختم سریع و بی خطر حادثه مزبور یا تهدید وابسته به آن یکدیگر را یاری رسانند . ماده 16 - مشاوره و تغییر 1 - در قالب روح همکاری نزدیک ، مقامات هواپیمایی دو طرف متعاهد هرازچندگاهی به منظور حصول اطمینان از اجرا و رعایت رضایتمندانه مفاد این موافقتنامه بایکدیگر مشورت خواهند نمود . 2 - هر یک از طرفهای متعاهد می تواند به منظور اصلاح این موافقتنامه یا پیوست آن درخواست مشاوره نماید . مشاوره مذکور ظرف مدت شصت روز از تاریخ دریافت تقاضاتوسط طرف متعاهد دیگر آغاز خواهد شد ، مگر این که به گونه دیگری توافق شود ، مشاوره مذکور می تواند ازطریق مذاکره یا مکاتبه انجام پذیرد . 3 - هرگونه تغییر در این موافقتنامه که مورد توافق طرفهای متعاهد قرار گرفته است ازتاریخی که طرفهای متعاهد به صورت کتبی ازطریق یادداشتهای دیپلماتیک تکمیل الزامات قانون اساسی مربوط خود را به اطلاع یکدیگر رسانده باشند به مورد اجراء نهاده خواهد شد . 4 - علی رغم مفاد بند (3) فوق ، هرگونه تغییر در پیوست این موافقتنامه می بایست کتباً بین مقامات هواپیمایی طرفهای متعاهد مورد توافق قرار گیرد و در تاریخی که توسط مقامات مزبور مشخص خواهد شد ، لازم الاجراء خواهد گردید . ماده 17 - حل اختلافات 1 - هرگاه درمورد تفسیر یا اجرای این موافقتنامه بین طرفهای متعاهد اختلافی بروزنماید ، طرفهای متعاهد در مرحله نخست اهتمام خواهند کرد که اختلاف را ازطریق مذاکره حل و فصل نمایند . 2 - هرگاه طرفهای متعاهد نتوانند اختلاف را ازطریق مذاکره حل و فصل کنند ،می توانند به منظور تسهیل حل و فصل احتمالی با توافق ، موضوع را جهت کسب نظرمشورتی به طرف ثالثی ارجاع کنند . 3 - چنانچه طرفهای متعاهد به موجب بندهای (1) و (2) فوق درمورد حل اختلاف به نتیجه نرسند هر یک از طرفهای متعاهد می تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط خود ،ضمن ارسال اطلاعیه ای برای طرف متعاهد دیگر موضوع را به یک هیأت داوری سه نفره مرکب از دو داور منتخب طرفهای متعاهد و داور سوم که سرداور خواهد بود و با توافق دوداور انتخاب شده است و دارای تابعیت هیچ یک از طرفهای متعاهد نباشد و تابعیت کشوری را دارا باشد که در زمان انتخاب با طرفهای متعاهد روابط دیپلماتیک دارد ، ارجاع نماید . هر یک از طرفهای متعاهد ظرف مدت شصت روز از تاریخ دریافت اطلاعیه داوری ازطریق پست سفارشی ، داور خود را معرفی خواهد کرد و سرداور ظرف مدت شصت روز ازتاریخ انتخاب داور توسط هر طرف متعاهد تعیین خواهد شد . چنانچه هریک از طرفهای متعاهد ظرف مدت مقرر داور خود را تعیین نکند ، یا داوران منتخب ظرف مدت مذکوردرمورد انتخاب سرداور به توافق نرسند ، هر یک ازطرفهای متعاهد می تواند از رئیس شورای سازمان بین المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) بخواهد که حسب مورد داور طرف ممتنع یا سرداور را تعیین نماید . 4 - معاون رئیس یا عضو ارشد شورای ایکائو که تابعیت هیچ یک از طرفهای متعاهدرا نداشته باشد ، حسب مورد در غیاب یا عدم صلاحیت رئیس ایکائو جانشین وی در انجام وظیفه داوری او ، موضوع بند (3) این ماده ، خواهد شد . 5 - هیأت داوری با توجه به مواردی که طرفهای متعاهد توافق نموده اند آئین نامه ها ومحل داوری خود را تعیین خواهد نمود . 6 - تصمیمات هیأت داوری برای طرفهای متعاهد لازم الاتباع است . 7 - مخارج داوری ، شامل هزینه ها و دستمزدهای داوران به نسبت مساوی توسط طرفهای متعاهد پرداخت خواهد گردید . هرگونه مخارجی که توسط ایکائو در رابطه بانصب سرداور و یا داور طرف ممتنع به شرح مندرج در بند (3) این ماده بهوجود آید به عنوان بخشی از هزینه های داوری محسوب خواهد گردید . ماده 18 - فسخ هر طرف متعاهد می تواند در هر زمان تصمیم خود را مبنی بر فسخ این موافقتنامه طی اطلاعیه کتبی ازطریق دیپلماتیک به طرف متعاهد دیگر اعلام نماید . این اطلاعیه همزمان به آگاهی سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری نیز خواهد رسید . در این صورت موافقتنامه دوازده ماه پس از اعلام دریافت اطلاعیه فسخ توسط طرف متعاهد دیگر فسخ خواهد شد ،مگر آن که اطلاعیه فسخ قبل از انقضای این مدت با تراضی طرفهای متعاهد مسترد شود .هرگاه طرف متعاهد دیگر دریافت اطلاعیه فسخ را اعلام نکند ، اطلاعیه مزبور چهارده روزپس از وصول آن توسط سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری دریافت شده تلقی خواهدشد . ماده 19 - ثبت نزد ایکائو این موافقتنامه نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری به ثبت خواهد رسید . ماده 20 - قابلیت اعمال کنوانسیونها و موافقتنامه های چندجانبه 1 - مفاد کنوانسیون درمورد این موافقتنامه اعمال خواهد شد . 2 - چنانچه کنوانسیون یا موافقتنامه چند جانبه ای در رابطه با هر موضوع این موافقتنامه توسط هر دو طرف متعاهد پذیرفته شود و به مورد اجراء درآید ، مفاد مربوط آن موافقتنامه جایگزین مفاد مربوط این موافقتنامه خواهد شد . 3 - طرفهای متعاهد می توانند به منظور تعیین نمودن نتایج لغو موافقتنامه و توافق درمورد اصلاحات ضروری موافقتنامه با یکدیگر مشاوره نمایند . ماده 21 - قابلیت اعمال موافقتنامه این موافقتنامه درمورد پادشاهی هلند (که شامل سرزمین در اروپا ، آنتیلز هلند و اروپامی باشد) فقط در سرزمین اروپا اعمال خواهد شد . ماده 22 - لازم الاجراء شدن این موافقتنامه به طور موقت از روز سی ام پس از تاریخ امضاء آن اعمال خواهد شد ودراولین روز از ماه دوم پس از تاریخی که طرفهای متعاهد کتباً یکدیگر را مطلع کنند که تشریفات اساسی مورد نیاز در کشورهای متبوع خود را رعایت کرده اند ، بهمورد اجراءگذاشته خواهد شد . با تأیید مفاد این موافقتنامه ، امضاءکنندگان زیر که از طرف دولتهای متبوع خود مجازمی باشند این موافقتنامه را که شامل بیست و دو ماده و یک پیوست می باشد ، امضاء نمودند . این موافقتنامه در تهران در تاریخ 12/6/1382 هجری شمسی برابر با 3/9/2003میلادی در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، هلندی و انگلیسی که هرسه متن دارای اعتباریکسان می باشد ، تنظیم گردید . درصورت بروز هرگونه تناقض ، متن انگلیسی ملاک خواهدبود . از طرف از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران دولت پادشاهی هلند پیوست جدول مسیر جدول 1 مسیرهائی که قرار است توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده دولت جمهوری اسلامی ایران مورد بهره برداری قرار گیرد: نقاط مبداء نقاط واسط نقاط مقصد نقاط ماوراء نقاطی درایران تمام نقاط آمستردام تمام نقاط جدول 2 مسیرهائی که قرار است توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده دولت پادشاهی هلندمورد بهره برداری قرار گیرد . نقاط مبداء نقاط واسط نقاط مقصد نقاط ماوراء نقاطی درهلند تمام نقاط تهران تمام نقاط تذکر: 1 - هر شرکت هواپیمائی تعیین شده می تواند جدول مسیر را به صورت بالعکس نیزمورد بهره برداری قرار دهد . 2 - بنا به انتخاب شرکت هواپیمایی تعیین شده می توان نقاط مربوط را در هرمرحله ای اضافه ، حذف یا به کار گرفت . 3 - هر شرکت هواپیمایی تعیین شده می تواند هر نوع هواپیمایی را با هر شکلی درهنگام بهره برداری از سرویسهای مورد توافق در مسیرهای مشخص شده مورد استفاده قراردهد . 4 - هر نقطه در جدول مسیر مورد توافق می تواند بدون آزادی پنجم حقوق حمل ونقل به کار گرفته شود . در هر حال آزادی پنجم حقوق حمل و نقل تنها به شرط موافقت مقامات هواپیمایی طرفهای متعاهد می تواند اعمال شود . قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و بیست و دوماده و یک پیوست در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و ششم مهرماه یکهزار و سیصدو هشتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 6/8/1383 به تأیید شورای نگهبان رسید . رئیس مجلس شورای اسلامی - غلامعلی حدادعادل
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/28322/قانون-موافقتنامه-دوجانبه-سرویسهای-هوایی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-پادشاهی-هلند/ | ||||||||||||||||||||||||