منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد
URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=28328

ابطال تعرفه شماره 3 تولید کشاورزی از تعرفه‎های برق و شرایط عمومی آنها مربوط به استان خراسان که بهای برق مصرفی را در سال 1379 بیش از حد مقرر در قانون افزایش داده است


شماره دادنامه : 356 ، 355 تاریخ : 26/7/1383 کلاسه پرونده : 81/166 ، 82/240

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصرح در عدم جواز افزایش قیمت کالا و خدمات توسط دستگاهها و شرکتهای دولتی به میزان بیش از 10% در هر سال است . نظر به اینکه حکم مقنن مفید جواز تحصیل درآمد برای دستگاههای مذکور به میزان 10% از طریق افزایش بهاء برق مصرفی بیش از حد مقرر در قانون در برخی از موارد به بهانه تقلیل و یا معافیت از پرداخت آن در سایر موارد نیست ، بنابراین تعرفه شماره 3 تولید کشاورزی از تعرفه‎های برق و شرایط عمومی آنها به شماره 100/30/39365 مورخ 28/12/1378 که بهای برق مصرفی را در سال 1379 بیش از حد مقرر در قانون افزایش داده و همچنین تعرفه‎های متعاقب آن به شماره‎های 100/30/81981 مورخ 28/12/1379 ، 100/30/1276مورخ 17/1/1381و100/20/2884 مورخ 26/1/1382 که براساس مبلغ مزبور تهیه و تنظیم شده است خلاف قانون و خارج از حدود اختیار وزارت نیرو تشخیص داده می‎شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد .
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - علی رازینی

شماره ه - /82/240و81/166 9/8/1383
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری .
شاکی : آقای علیرضا مقدم .
موضوع شکایت و خواسته : ابطال تعرفه 3 تولید کشاورزی از تعرفه‎های برق وشرایط عمومی آنها مربوط به سالهای 1379 ، 1380 ، 1381 ، 1382مصوب وزارت‎نیرو به شماره‎های 100/30/39365 مورخ 28/12/1378 ، 100/30/81981 مورخ 28/12/1379 ، 100/30/1276 مورخ 17/1/1381 ، 100/20/2884 مورخ 26/1/1382 مربوط به استان خراسان .
مقدمه : شاکی بشرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته است ، اداره امور برق گناباد بموجب 1 - تعرفه 3 بشماره 100/30/39365 مورخ 28/12/1378 برق مصرفی کشاورزان را برای سال 1379 حدود 400% ( چهارصددرصد ) افزایش داده است یعنی سال 1378 ، 5/2 ریال بوده برای سال 1379 به 10 ریال افزایش داده است .
2 - بموجب تعرفه 3 بشماره 100/30/81981 مورخ 28/12/1379 برق مصرفی کشاورزان را برای سال 1380 ، 10% براساس افزایش400 درصدی سال 1379 افزایش داده است یعنی سال 1379 ، 10 ریال برای سال1380به11ریال افزایش داده است .
3 - بموجب تعرفه 3 بشماره 100/30/1276 مورخ 17/1/1381 برق مصرفی کشاورزان را برای سال 1381 ، 10% براساس افزایش 400 درصدی سال 1379 و 10% افزایش سال 1380 ، 10% دیگر افزایش داده است . یعنی سال 1381 ، 11ریال برای سال 1381به 1/12 ریال افزایش داده است و نهایتاً همین روند خلاف قانون براساس تعرفه 3 به شماره 100/20/2884 مورخ 26/1/1382 در سال 1382 ادامه یافته است . در صورتی که بنا به صراحت ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ( افزایش قیمت کالا و خدمات توسط دستگاهها و شرکتهای دولتی سالیانه بیش از 10% مجاز نیست ) اما براساس تعرفه‎های مورد شکایت اقدام به وصول بهای برق مصرفی برخلاف قانون می‎نمایند . باتوجه به اینکه در مورد مشابه قبلاً دادنامه‎های شماره 168 الی 171 مورخ 21/5/1380 درخصوص ابطال تعرفه 3 مورخ 28/12/1378 وزارت نیرو برای استان سمنان صادر گردیده است ، استدعای رسیدگی به موضوع و ابطال تعرفه 3 از تعرفه‎های برق و شرایط عمومی آنها مربوط به سالهای 1379 ، 1380 ، 1381 ، 1382 را دارم .
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت نیرو در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 410/40759 مورخ 19/7/1383 اعلام داشته‎اند ، تعرفه‎های برق سال 1379 منطبق بر مصوبه مشترک شورای اقتصاد و هیات دولت به شماره 1756/34 مورخ 25/12/1378 که براساس آن مقرر گردیده بود از ابتدای سال 1379 متوسط نرخ فروش برق هر کیلو وات ساعت برق در کشور نسبت به سال 1378 به میزان 10% افزایش یابد طراحی و در اجرای مواد 7 و 9 و 10 قانون سازمان برق ایران ابلاغ گردیده است . با توجه به درج واژه متوسط در مصوبه یاد شده و به منظور اصلاح ساختار تعرفه‎های برق بهای برق برخی از مصارف کمتر از 10% و برخی دیگر بیش از 10% افزایش یافت لیکن متوسط افزایش نرخ فروش برق تنها 10% بوده است تعرفه‎کشاورزی در سال 1380 منطبق بر مفاد تبصره 27 قانون بودجه سال مذکور ومصوبه شماره 1910/ت24265ه - هیات وزیران 10% نسبت به سال قبل از آن رشد نموده درسال 1381 نیز عیناً برابر با میزان تصریح شده در تبصره 12 قانون بودجه و نیز مصوبه شماره 682/26227ه - مورخ 17/1/1381 هیات وزیران 10% افزایش یافته است . نکته حائز اهمیت در این موضوع این است که در قوانین بودجه‎های سنواتی و در برنامه دوم و سوم طی مواد و تبصره‎هایی مجوز افزایش ( متوسط قیمت فروش ) به وزارت نیرو داده شده است . وزارت نیرو با توجه به مجوزات مربوط و با عنایت به‎سایر وظایف قانونی که در قوانین بودجه و برنامه به این دستگاه دولتی محول شده است و ضمن رعایت سیاستهای تعیین شده در متن قوانین نسبت به افزایش بهای برق مشترکین بنحوی اقدام نموده است که مولفه‎های مختلف تشکیل دهنده بهای برق ( بهای انرژی ، بهای قدرت ، آبونمان ) مصارف مشترکین در ساعات مختلف شبانه‎روز و در ماههای مختلف سال و گروههای مختلف مصرف با ضریب‎های متفاوتی افزایش یابد . در هر حال با توجه به وزن مصارف متفاوت اعم از مصارف در ساعات و ماههای مختلف و یا مصارف مشترکین مختلف و مولفه‎های تشکیل دهنده بهای برق ، نرخهای تعرفه برق به صورتی افزایش یافته که درمجموع متوسط قیمت فروش برق هر سال نسبت به سال قبل به میزان مقرر در قوانین مربوطه و در چارچوب سیاستهای تعیین شده درمتن قانون افزایش یابد . لازم به ذکر است که در جداول ضمیمه قوانین بودجه سالهای مربوطه درآمد حاصل از فروش انرژی برق وزارت نیرو به صورتی دیده شده است . که متوسط فروش هر سال نسبت به سال قبل به میزان مقرر در قوانین مربوطه افزایش یافته است . ازآنجا که جداول ضمیمه بودجه جزء لاینفک قانون بودجه می‎باشند ، بعنوان مستند قانونی وزارت نیرو در طراحی ساختار تعرفه‎های برق بکار گرفته شده اند .
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به‎ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین رازینی و باحضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید .

نوع : 2 شماره انتشار : 356
تاریخ تصویب : 1383/07/26 تاریخ ابلاغ : 1383/08/27
دستگاه اجرایی : موضوع :

URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/28328/ابطال-تعرفه-شماره-3-تولید-کشاورزی-از-تعرفه‎های-برق-و-شرایط-عمومی-آنها-مربوط-به-استان-خراسان-که-بهای-برق-مصرفی-را-در-سال-1379-بیش-از-حد-مقرر-در-قانون-افزایش-داده-است/