منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=28394 |
||||||||||||||||||||||||
آئین نامه اجرائی قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانههای عمومی کشور |
||||||||||||||||||||||||
شماره 43802/ ت31119ه - 14/ 9/ 1383 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیات وزیران در جلسه مورخ 4/ 9/ 1383 بنا به پیشنهاد شماره 10077/ 1 مورخ 25/ 4/ 1383وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (14) قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور - مصوب 1382 - آئین نامه اجرائی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود: آئین نامه اجرائی قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور ماده 1 - عبارات زیر در این آییننامه در معانی مشروح مربوط به کار میروند: الف - قانون : قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور - مصوب 1382. ب - هیات امنا: هیات امنای کتابخانههای عمومی کشور. ج - انجمن استان: انجمن کتابخانههای عمومی استان. د - انجمن شهرستان: انجمن کتابخانههای عمومی شهرستان. ه - انجمن شهر: انجمن کتابخانههای عمومی شهر. ماده 2 - کتابخانههای عمومی ، نهادی فرهنگی است که با مجموعهای منظم از منابع مکتوب و مضبوط در اشکال مختلف به منظور برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی ، علمی ، پژوهشی ، آموزشی ، تفریحی و غنیسازی اوقات فراغت عموم افراد جامعه قطع نظر از سن ، نژاد ، جنسیت ، مذهب ، ملیت ، زبان یا موقعیت اجتماعی آنها ، به ارایه خدمات کتابداری و اطلاعرسانی میپردازد. ماده 3 - کتابخانههای عمومی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی دارای ارکان زیر است: الف - هیات امنا. ب - انجمنها. ج - دبیرخانهها. ماده 4 - جلسات عادی هیات امنا هرسه ماه یک بار با دعوت رسمی دبیرکل هیات امنا تشکیل میشود. تبصره1 - جلسات فوقالعاده بنا به ضرورت و تشخیص رییس هیات امنا یا بهپیشنهاد دبیرکل یا سه نفر از اعضای هیات امنا و تأیید رییس هیات امنا و با دعوت دبیرکل برگزار میشود. تبصره2 - دعوتنامه باید با دستور جلسه مشخص و حداقل ده روز قبل از تاریخ برگزاری جلسه ، برای اعضای هیات امنا ارسال شود مگر آنکه دستور و وقت جلسه بعدی در همان جلسه توسط اعضای حاضر تعیین شود یا فوریت آن را رییس هیات امنا تشخیص و اعلام نماید. تبصره3 - جلسات هیات امنا با حضور حداقل هفت نفر از اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات آن با پنج رأی موافق معتبر است. خلاصه و اهم مذاکرات و مصوبات جلسه ، ثبت و صورتجلسات تهیه شده در دبیرخانه نگهداری میشود. تبصره4 - چنانچه هریک از اعضای موضوع بندهای « د» و « و» ماده (2) قانون ، در سه جلسه متوالی هیات امنا بدون عذر موجه غیبت نماید ، عضویت او سلب و جایگزین وی به ترتیب مقرر در قانون انتخاب خواهد شد. تشخیص عذر موجه با هیات امنا است. ماده 5 - هیات امنا مجاز است در تدوین دستورالعملهای مورد نیاز در زمینههای اداری و مالی موضوع بند « د» ماده (3) قانون ، چگونگی واگذاری حق بهرهبرداری از فضا و مکان کتابخانهها و چگونگی اخذ وام یا استفاده از تسهیلات بانکی را با رعایت قوانین و مقررات مربوط مشخص نماید. ماده 6 - هیات امنا میتواند نسبت به تقدیر مادی و معنوی از اشخاص حقیقی یا حقوقی که در زمینه تأمین ، ساخت ، تجهیز ، توسعه ، اداره کتابخانههای عمومی و ارایه خدمات کتابداری و اطلاعرسانی خدمات برجستهای ارایه نمودهاند ، به ویژه شوراهای اسلامی شهر و شهردارانی که در حسن اجرای مواد (6) و (12) قانون و ماده (17) این آییننامه ، مساعدت خاص نمودهاند ، اقدام نماید. ماده 7 - دبیرکل هیات امنا مسؤولیت اداره کلیه امور دبیرخانه هیات امنا و اجرای وظایف مندرج در قانون و این آییننامه و مصوبات هیات امنا و نمایندگی دبیرخانه هیات امنا ، دبیرخانه انجمنها و کتابخانهها در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی ، دولتی و غیردولتی ، داخلی و بینالمللی ، مراجع قضایی و حل اختلاف (اختصاصی یا عمومی) ، حق طرح هرگونه دعوا یا دفاع یا تعقیب دعاوی مربوط با حق استفاده از وکلای دادگستری یا کارشناسان حقوقی شاغل در دبیرخانه یا کتابخانهها را با حق توکیل به غیر دارد. تبصره - دبیرکل میتواند برخی از اختیارات خود را به مسؤولیت خود و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به هریک از کارکنان تفویض نماید. ماده 8 - در شهرستانهایی که فاقد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند ، نماینده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان عضو و دبیر انجمن شهرستان منصوب میشود. ماده 9 - انجمن استان دارای وظایف و اختیارات زیر است که با هماهنگی دبیرخانه هیات امنا نسبت به تحقق کامل آنها اقدام خواهد کرد: الف - پیگیری و انجام مصوبات هیات امنا و ارایه گزارشهای لازم در وقت مقرر به دبیرخانه هیات امنا. ب - تشکیل دبیرخانه انجمن استان طبق ضوابط مربوط ، نظارت برحسن اداره آن و همکاری با واحدهای استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاههای اجرایی مرتبط و دبیرخانه هیات امنا. ج - نظارت کامل برحسن اجرای قانون ، این آییننامه و مصوبات هیات امنا در حوزه استان. د - برگزاری منظم جلسات - حداقل هر دو ماه یک بار - در سطح انجمن استان و نیز برگزاری جلسات هماهنگی با انجمنهای شهرستانهای استان جهت تأمین نیازهای انجمنها و دبیرخانههای مربوط و حل و فصل مسائل و مشکلات آنها و ارسال گزارش به دبیرخانه هیات امنا. ه - دریافت و بررسی گزارش عملکرد و صورتهای مالی و تراز سالانه و برنامه و بودجه پیشنهادی انجمنهای شهرستانهای تحت پوشش حداکثر تا پایان فروردین ماه هر سال و ارایه جمعبندی حاصل به انضمام گزارش عملکرد خود بهدبیرخانه هیات امنا حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال. و - بررسی برنامه و بودجه پیشنهادی انجمن هر شهرستان با حضور اعضای آن انجمن و ارایه نتایج حاصل به دبیرخانه هیات امنا برای تصویب توسط هیات امنا. در صورت عدم حصول توافق ، در مواردی که اختلاف نظر وجود دارد ، انجمن استان باید ضمن امانتداری کامل نسبت به نظر انجمن شهرستان ، نظر مستند و مستدل خود را همراه پیشنهادات اصلاحی ، مکتوب نموده و به هیات امنا ارائه نماید. ز - به منظور رفع پارهای محرومیتها و توزیع عادلانه منابع ، انجمن استان میتواند بخشی از درآمد مازاد بر برنامه و بودجه سالانه انجمن شهرستان ، شهر ، بخش و روستا ( درصورت تشکیل) را با رضایت آنها و در صورت انطباق با نظر هدیه دهنده ، کمک کننده ، وقف نامه و متولی وقف (در مواردی که درآمد ناشی از موقوفات باشد) در سایر نقاط استان منحصراً صرف هزینه های ساخت ، تکمیل ، توسعه و تجهیز کتابخانه ها نماید. ح - اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور در حدود اختیارات و وظایف محول شده با امضای ثابت رییس دبیرخانه انجمن استان به عنوان خزانه دار و امضای دبیر انجمن یا یکی از اعضای انجمن به انتخاب انجمن و مهر انجمن ذی ربط معتبر است. ط - انجام سایر امور ارجاعی توسط دبیرخانه هیات امنا با رعایت قوانین و مقررات مربوط. ماده 10 - سال مالی انجمنها از اول فروردین هر سال شروع و در آخر اسفند همان سال پایان مییابد. ماده 11 - به منظور تحقق کامل مفاد ماده (12) قانون و تبصره آن ، انجمنها مکلف هستند براساس بررسی دقیق کارشناسی ، اراضی ،ابنیه و فضاهای مناسب برای کتابخانه های عمومی را شناسایی و طرحهای پیشنهادی را پس از تصویب انجمن استان برابر ضوابط و استانداردهای مصوب هیات امنا به مراجع مندرج در ماده و تبصره یادشده ابلاغ نمایند. ماده 12 - جلسات انجمنها حداقل دو ماه یکبار تشکیل میشود و با حضور حداقل شش نفر از اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با رأی موافق نصف بهعلاوه یک اعضای حاضر در جلسه دارای اعتبار و لازمالاجرا است. ماده 13 - رییس دبیرخانه انجمن درصورتیکه عضو انجمن نباشد ، بدون داشتن حق رأی در جلسات انجمن شرکت میکند. ماده 14 - انجمن شهر در برابر انجمن شهرستان و انجمن شهرستان در برابر انجمن استان در محدوده اختیارات قانونی ، مسؤولیت دارند و باید پاسخگوی عملکرد حوزه فعالیت خود باشند. ماده 15 - کلیه امور اجرایی و اداری کتابخانه های عمومی و انجمنها در استان براساس دستورالعملهای مصوب هیات امنا و از طریق رییس دبیرخانه انجمن استان که به وسیله دبیرکل منصوب میشود ، انجام خواهد شد. ماده 16 - اعتباراتی که برای تأمین منابع مالی کتابخانههای عمومی ، همه ساله در بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کمک منظور میشود ، طبق مقررات و ضوابط خاص کتابخانه های عمومی جهت ساخت ، تکمیل و تجهیز ، سازماندهی ، توسعه منابع انسانی ، مدیریت کتابخانه ها ، هزینه های اداری حوزه ستادی و دبیرخانه انجمنها به مصرف میرسد. ماده 17 - در اجرای ماده (6) قانون ، شهرداریها مکلفند حداکثر تا پایان وقت اداری روز پانزدهم هر ماه ، نیم درصد (5/ 0%) از کل درآمد ماه قبل خود را به صورت علیالحساب به حسابی که انجمن کتابخانههای عمومی شهر مربوط معرفی کردهاست واریز نمایند و نسخهای از رسید بانکی به همراه نسخهای از آمار درآمدهای وصولی تهیه شده براساس صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که در مقاطع شش ماهه بهتأیید شورای اسلامی شهر میرسد ، به انجمن شهر تحویل دهند. تسویه حساب قطعی سالانه حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ تصویب نهایی صورت جامع درآمدها توسط شورای اسلامی شهر ، به عمل خواهد آمد. تبصره - شهردار در حوزه مسؤولیت خود نسبت به اجرای این ماده و تأدیه کامل سهم کتابخانه ها مسؤول است. ماده 18 - به منظور تحقق عدالت اجتماعی در قلمرو فعالیت کتابخانه های عمومی و عرضه عادلانه محصولات و خدمات فرهنگی ، هیات امنا منابع مالی در اختیار را با اولویت نقاط محروم در برنامه ها و بودجه مصوب هزینه میکند. ماده 19 - کلیه اموال منقول متعلق به وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی که در اختیار کتابخانه های عمومی قرار دارند به نهاد کتابخانه های عمومی واگذار میشوند. ماده 20 - حق استفاده از اموال غیرمنقول متعلق به وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی که تا زمان تصویب این آییننامه در اختیار کتابخانه های عمومی قرار گرفته است یا حسب نیاز کتابخانه ها به درخواست هیات امنا و با موافقت بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط قرار خواهد گرفت ، تا زمان رفع نیاز و اعلام آن توسط هیات امنا ، به نهاد کتابخانه های عمومی واگذار میشود و مالکیت دولت بر اینگونه اموال به قوت خود باقی است. تبصره - پروژه های نیمه تمام کتابخانه های عمومی پس از تکمیل برای بهره برداری در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی قرار خواهند گرفت. معاون اول رییس جمهور - محمدرضا عارف
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/28394/آئین-نامه-اجرائی-قانون-تاسیس-و-نحوه-اداره-کتابخانههای-عمومی-کشور/ | ||||||||||||||||||||||||