منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=29315 |
||||||||||||||||||||||||
قانون سازمان عمرانی کشور و ازدیاد سهم کشاورزان |
||||||||||||||||||||||||
ماده اول - مقررات و عوارض عمران و سهم کشاورزان بر طبق این قانون است . ماده دوم - آن چه به موجب قانون مالیات از املاک مزروعی مالیات و عوارض عمرانی دریافت شود نصف آن به عنوان مالیات املاک مزروعی و نصف دیگر بابت عوارض عمرانی محسوب خواهد شد که یک جا دریافت و تفکیکا قبض صادر می گردد. ماده سوم - در نقاطی که سهم زارع و برزگر کمتر از صدی پنجاه محصول است مالک یا مستاجر یا متولی موقوفه مکلف است صدی ده از درآمد خالص مالکانه را (بعد از وضع مخارج که از میانه برداشته می شود) به منظور ازدیاد سهم کشاورز به زارع و برزگری که شخصا مباشر عمل آن زراعت است بپردازد. در نقاطی که سهم مالکانه پنجاه درصد است و گاوبند و توش مال و واسطه نیز در امر زراعت مداخله دارند صدی پنج بر سهم زارع یا برزگر افزوده می شود بدین طریق که 5/2 درصد را مالک و دو و نیم درصد را گاوبند یا توش مال یا واسطه از سهم خالص خود خواهند پرداخت و اگر گاوبند و توش مال و واسطه در امر زراعت مداخله نداشته باشند فقط دو و نیم درصد از درآمد خالص مالکانه را مالک به زارع و برزگری که شخصا مباشر عمل آن زراعت است خواهد پرداخت . تبصره - در منطقه استان هشتم (کرمان ) که دارای قنوات طولانی به مسافت 25 کیلومتر باشد و بهره رعیتی سی درصد یا کمتر باشد از مجموع حاصل بذر و هزینه عمرانی قنوات و بهره برداری منظور و باقیمانده که درآمد ویژه مزرعه است بین مالک و زارع بالمناصفه تقسیم گردد مشروط بر این که سم زارع کمتر از معمول سابق نشود. ماده چهارم - در املاکی که قنات جدیدی حفر شود و یا قنات بائره آباد و دائر شود و یا با تلمبه آب از چاه یا قنات و یا از رودخانه و غیره برای زراعت و شرب اشجار و باغات ایجاد شود تا مدت ده سال از تاریخ تهیه و استفاده آب از عوارض عمران و مالیات معاف خواهند بود. تبصره یک - هر گاه ملکی در اجاره باشد مستاجر موظف است اجرا مقررات این قانون را بر عهده گرفته و طبق ماده سوم بپردازد. تبصره دوم - در املاک موقوفه اجرای مقررات مربوط به ماده سوم بر عهده متولی یا قائم مقام او خواهد بود. ماده پنجم - وزارت دارایی مکلف است مناصفه مالیات و عوارض عمران را که بر طبق ماده دوم به عنوان عوارض عمران دریافت می دارد در ظرف یک ماه به عنوان صندوق عمران همان قریه به نزدیکترین صندوق بانک کشاورزی یا به نزدیکترین صندوق بانک ملی ایران به نمایندگی بانک کشاورزی به حساب صندوق عمران همان قریه تحویل که به نظارت مالک یا مالکین به مصرف عمران همان قریه خواهد رسید. ماده ششم - درآمدی که از هر قریه برای عوارض عمران طبق مقررات ماده دوم دریافت می شود هفتاد درصد آن برای مصارف عمرانی همان قریه اختصاص داده می شود و پانزده درصد برای انجام امور مربوطه به عمران و کارهای اجتماعی و تعاونی تحویل صندوق دهستان (نزدیکترین بانک کشاورزی به حساب صندوق عمران ) و چهارده درصد دیگر برای همان منظور تحویل صندوق عمران بخش (در بانک کشاورزی به حساب مخصوص عمران ) و یک درصد برای شورای کشاورزی هر شهرستان تقسیم و تحویل خواهد شد. تبصره - نسبت به دهاتی که از لحاظ مالکین خورده مشمول بخشودگی است و مامورین دارایی در وصول درآمد دخالتی ندارند کدخدای هر قریه به نمایندگی انجمن به میزان صدی پنج درآمد مالکانه برای مصارف عمرانی ده وصول و طرز وصول به موجب آیین نامه که به تصویب وزارت کشور خواهد رسید معین می شود. ماده هفتم - امور عمرانی و اجتماعی هر قریه به قرار ذیل است : تهیه آب مشروب سالم به وسیله ساختمان آب انبار یا حوض تصفیه یا لوله کشی از دهانه قنات یا کندن پاکنه یا نصب تلمبه - حفر قنات و غیره و ساختمان و مرمت و نگاهداری مساجد - حمام - غسالخانه - رخت شویخانه - پل - کمک به دفع دسته جمعی آفات حیوانی و نباتی که زراعت قریه را مورد تهدید قرار دهند و تامین وسایل بهداشت و نگهداری و تربیت یتیمان بی سرپرست و تامین وسایل معاش آنان و مشغول داشتن آنها به کارهای مفید. کمک به عجزه و پیران علیل و بیماران بی سرپرست دادن وام بدون سود یا با سود نازل به کشاورزان بی بضاعت که تهیه وسایل کار از قبیل خرید گاو و بذر و کمک به زارعین مستحق تا آنان بتوانند صاحب گاو شوند و احداث جاده بین قرا و ساختمان و تاسیس دبستان و ایجاد مراکز برق و ترویج صنایع محلی و کمک به ساختن خانه . ماده هشتم - امور عمرانی و تعاونی و اجتماعی هر دهستان به قرار ذیل است : ساختمان دبستان های روستائی و درمانگاه داروخانه به تناسب عده قرا و نزدیکی یا دوری آنها از یکدیگر و کثرت جمعیت احداث جاده های محلی و کمک مالی با سود نازل یا بدون سود به قرائی که وسائل مالی آن ها کافی برای انجام امور عمرانی و تعاونی نیست از قبیل ساختمان پلهای نسبتا بزرگ یا تامین هزینه عبور جاده از اراضی لم یزرع زه کشی و غیره و استخدام ماما و پزشکیار سیار به تناسب جمعیت دهستان و عده قرا و دوری نزدیکی آن ها از یکدیگر. ماده نهم - امور عمرانی و تعاونی و اجتماعی بخش به قرار ذیل است : ساختمان بیمارستان و دبیرستان و دبستان روستایی و حرفه ای و تاسیس داروخانه مرکزی و ساختمان پلهای نسبتا مهم و تاسیس شرکتهای تعاون و کشاورزی تولید و مصرف و اعتبار تاسیس صندوقهای روستایی و استخدام پزشک سیار و کمک برای جلوگیری از بیماریهای بومی و مسری و کمک مالی بدون سود یا با سود نازل به دهستانهایی که برای انجام امور عمرانی و تعاونی خود درآمد کافی ندارند. ماده دهم - ساکنین هر قریه اعم از زارع یا خوش نشین برای انجام عملیات عمرانی و بهداشتی و غیره مذکور در این قانون باید به تناسب استفاده که از این اقدامات خواهند نمود از حیث کارگر و تهیه سوخت و حمل مصالح ساختمانی و غیره مجانا کمک نمایند. ماده یازدهم - صندوقهای عمرانی بخشهای هر شهرستان ده درصد درآمد خود را به صندوق مرکزی شهرستان تحویل خواهند داد و از طرف این صندوق در صورت احتیاج به صندوقهای بخش یا دهستان یا قرا کمکهای مالی بلاعوض یا وام بدون سود یا با سود نازل داده خواهد شد. ماده دوازدهم - در صورتی که درآمد یک قریه کفاف هزینه های غیر مستمر را ندهد در درجه اول صندوق دهستان و درجه دوم صندوق بخش و درجه آخر صندوق شهرستان کمکهای مالی لازم را به آن خواهند کرد. ماده سیزدهم - بانک کشاورزی به منظور تسهیل انجام عملیات عمرانی وامی که حداکثر از ده برابر درآمد عادی صندوق عمران تجاوز ننماید با سود و حداکثر 6 درصد برای مدت ده سال به صندوق خواهد داد اعطای این وام به هر صندوق منوط به موافقت صندوق درجه مافوق خواهد بود که ضامن استرداد وام نیز می باشد. ماده چهاردهم - سازمان برنامه در حدود بودجه عمران هر شهرستان برای اجرای امور مذکور در این لایحه که با قانون برنامه هفت ساله تطبیق کند کمکهای مالی و فنی لازم به صندوقهای ذکر شده در این لایحه قانونی خواهد کرد و بر طبق آیین نامه ها و مقررات مالی خود وامهای لازم اعطا خواهد نمود و مخصوصا برای ایجاد و احداث قنات و آباد کردن قنوات بایره و جاری ساختن آب آنها و تهیه آب مشروب سالم و ساختمان درمانگاه و ایجاد داروخانه با کمک بنگاه دارویی و ایجاد شرکتهای تعاونی و غیره کمکهای مالی خواهد کرد. ماده پانزدهم - به منظور تمرکز و به مصرف رسانیدن عایدات صندوقهای عمران موضوع ماده دوم و مراقبت در انجام عملیات عمرانی و اجتماعی و همچنین انجام خدماتی که در حدود این قانون از طرف دولت رجوع شود انجمنهای عمرانی در هر قریه و دهستان و بخش و شهرستان بر طبق مقررات این قانون تشکیل خواهد گردید. ماده شانزدهم - در هر ده هیاتی به نام انجمن عمران ده مرکب از پنج نفر به ترتیب ذیل انتخاب و تعیین خواهد شد: نماینده مالک (اکثر مالکین از حیث سهام مالکیت ) نماینده زارع کدخدا دو نفر معتمد (که طرف اعتماد مالک و زارع باشند) تبصره - دهاتی که دارای مالکین متعدد باشند در تعیین نماینده مالک رای اکثریت سهام مالکیت قاطع است . ماده هفدهم - هر گاه دهاتی که دهستان را تشکیل می دهد بیش از هفت قریه نباشد از هر ده یک نفر به انتخاب انجمن آن ده انجمن عمران دهستان را تشکیل می دهد در صورتی که تعداد دهات یک دهستان از هفت ده تجاوز کرد منتخبین انجمنهای ده هفت نفر از بین خود به اکثریت نسبی به عضویت انجمن دهستان انتخاب می نمایند هر گاه کمتر از هفت ده باشد تعداد نماینده به تعداد دهات خواهد بود. تبصره - تصمیمات انجمن عمران دهستان به اکثریت نسبی معتبر است . ماده هیجدهم - در هر بخش انجمنی به نام انجمن عمران مرکب از اشخاص ذیل تشکیل خواهد شد و عدم حضور بعضی از آنها در محل مانع تشکیل شوراها نخواهد بود. 1 - بخشدار 2 - رییس یا نماینده وزارت کشاورزی 3 - رییس بهداری یا نماینده وزارت بهداری . 4 - چهار نفر هم از نمایندگان شورای انجمن عمران دهستان به انتخاب به انجمن عمران . تبصره - انجمن عمران می تواند از نظر یک امر فوق العاده نماینده یا نمایندگان یک دهستان یا دهی را در جلسه شرکت دهد و از نظریات خبره و کارشناس استفاده نماید. ماده نوزدهم - انجمن عمران شهرستان از اشخاص ذیل تشکیل می شود: 1 - فرماندار. 2 - رییس کشاورزی 3 - رییس بهداری . 4 - دو نفر نماینده شورای کشاورزی شهرستان 5 - دو نفر از مالکین موجه محل . 6 - رییس دادگستری شهرستان - رییس بانک کشاورزی . تبصره - ریاست انجمن با فرماندار و تصمیمات انجمن عمران و تعاون شهرستان با اکثریت نسبی معتبر است . تبصره 2 - انجمن های دهستان و بخش مکلف هستند برنامه عمرانی دهستان و بخش سال بعد را قبل از دی ماه هر سال تنظیم و تسلیم فرماندار نمایند و فرماندار مکلف است در دی ماه هر سال برنامه های بخش و دهستان حوزه تابعه خود را در انجمن به تصویب رسانیده و در نیمه اول بهمن ماه ابلاغ نماید. انجمنهای بخش و دهستان به تناسب آب و هوا می توانند قسمتی از برنامه سال بعد خود را از بهمن ماه سال پیش به موقع اجرا گذارند. تبصره 3 - آن قسمت از وجوه عمرانی سنوات قبل که تا تاریخ تصویب این قانون در دهات به مصرف رسیده است و صورت آن به تصویب مالک و کدخدا و در صورت وجود یکی از شوراها به تصویب شورای مزبور رسیده است تصویب شده تلقی می شود. ماده بیستم - وظایف انجمنهای مزبور بدین قرار است : الف - انجام عملیات عمرانی و اجتماعی مذکور در این لایحه و به مصرف رسانیدن درآمدها. ب - مراقبت در حسن جریان امور مالی و این که درآمدها بر طبق مقررات و موازین این لایحه قانونی به مصرف حقیقی برسد. ج - نگاهداری دفاتر مرتب از درآمد و هزینه و ارائه آنها به بازرسان و مامورین انجمنهای مافوق - تشکیل جلسات مرتب برای رسیدگی و رتق و فتق امور دادن گزارش مرتب راجع به پیشرفت عملیات و وضع مالی و تقاضاهای فنی و یا کمکهای مالی به صندوقهای انجمن های بالاتر. د - نگاهداری و مرمت و نظافت امکنه عمومی و جلوگیری از خرابی آنها مراقبت در نظافت معابر عمومی و تنظیف کوچه ها و وضع بهداشت و رسیدگی به وضع یتیمان و پیران علیل بی سرپرست قریه و دهستان . ماده بیست و یکم - هر انجمن یک رییس و یک محاسب و یک صندوقدار از بین خودشان انتخاب خواهند نمود. ماده بیست و دوم - انجمنهای بخش هر شهرستان موظف هستند هر سال یک بار گزارش اقدامات و کارهای حوزه خود و برنامه کارهای عمرانی و اجتماعی را در حدود مقررات این لایحه با توجه به اهمیت و اولویت آنها تهیه کرده و به انجمن شهرستان ارسال دارند. ماده بیست و سوم - انجمن شهرستان هر سال گزارش پیشرفت عملیات عمرانی و تعاونی و اجتماعی حوزه ماموریت خود را با اظهار نظر به وزارتخانه ها و موسسات مربوطه و استانداری ارسال خواهد داشت . ماده بیست و چهارم - به اعضا انجمنهای ده و دهستان و بخش و شهرستان به هیچ عنوان حقوق و یا فوق العاده داده نخواهد شد و خدمات آنها افتخاری است . ماده بیست و پنجم - انجمنها حق ندارند بیش از دو درصد از درآمد قانونی خود را جهت هزینه های اداری خود به مصرف برسانند. ماده بیست و ششم - تصرف غیر قانونی در اموال و دارایی صندوقها مشمول مقررات ماده 152 قانون مجازات عمومی است . تبصره - هر گاه معلوم شود که یکی از اعضا انجمن ده یا دهستان بر خلاف نظم و آرامش و امنیت رفتار نموده و یا مخل نظم کشاورزی شده بخشدار موظف است به محض اطلاع یا وصول شکایت مالک یا نماینده او عضو مزبور را پس از رسیدگی عزل و به جای او دستور انتخاب دیگری را بدهد. ماده بیست و هفتم - در صورت بروز اختلاف از لحاظ مقدار بهره مالکانه بر اساس مرسوم و معمول محل بخشدار محل موظف است طبق مقررات این قانون به محض وصول شکایت مالک یا زارع به موضوع رسیدگی نموده و نظر خود را به طرفین ابلاغ نماید طرفین می توانند در ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ نسبت به نظر بخشدار تقاضای تجدید نظر نمایند. در نقاطی که سازمان بخش تشکیل نشده وظایف بخشدار از این حیث بر عهده فرماندار خواهد بود. در صورتی که طرفین در ظرف مدت مقرر تقاضای تجدید نظر ننمودند ضابطین دادگستری مامور اجرای نظریات بخشدار یا فرماندار خواهند بود. تبصره - چنانچه قراردادهای خاصی بین مالک و کشاورز وجود داشته باشد آن قرارداد معتبر و به قوت خود باقی و لازم الاجرا است . ماده بیست و هشتم - مرجع تجدید نظر در رسیدگی و حل اختلاف حاصله بین مالک و کشاورز از لحاظ مقدار بهره مالکانه بر اساس مرسوم و معمول محل و عرف و عادت قدیمی ده و دهستان در درجه اول شورای بخش است . و در صورتی که از نظر شورای بخش نیز تجدید نظر بخواهند مرجع طبق مقررات قضایی دادگاه بخش است و نظر انجمن بخش تا صدور رای نهایی قابل اجرا است . ماده بیست و نهم - نمایندگان هر انجمن برای مدت دو سال انتخاب می شوند و در صورت فوت یا فقد صلاحیت یکی از نمایندگان شخص دیگری که واجد شرایط مقرره در این لایحه باشد به جای او انتخاب خواهد شد. ماده سی ام - دادخواست شکایت از اعضا انجمن ده و انجمن دهستان از تخلفات از مواد این لایحه قانونی به انجمن شهرستان داده می شود و انجمن مزبور مکلف است در ظرف پانزده روز به شکایت شاکی رسیدگی نماید و در صورتی که تخلف اداری باشد انجمن دستور اقدام مقتضی می دهد و چنانچه واجد جنبه کیفری یا حقوقی باشد دادخواست را به دادگاه احاله می کند. ماده سی و یکم - مرجع شکایت از انجمن بخش انجمن شهرستان است . ماده سی و دوم - وزارتخانه های کشور. کشاورزی . فرهنگ ، بهداری . راه ، سازمان برنامه و بانک ملی ایران و بانک کشاورزی و بنگاه های آبیاری و بنگاه های خیریه و سایر سازمانهای دولتی مکلف می باشند که در پیشرفت امور مربوط به این لایحه از حیث کمکهای مالی (در حدود مقررات بودجه ) و همچنین راهنماییهای فکری و کمکهای فنی از قبیل اعزام مامورین فنی و تهیه نقشه های ساده برای ساختمانهای مورد احتیاج مانند حمام و لوله کشی ساده و ساختمان پل های کوچک و ساده و طبع و نشر مجلات و دستورهای ساده راجع به دفع آفات و بهداشت و غیره مساعدت و تسهیلات به عمل آورند. ماده سی و سوم - در صورتی که مالکی کشاورزی را که مستقیما به امور زراعت اشتغال داشته از کار برکنار نماید کشاورز مزبور می تواند به بخشدار شکایت نموده و بخشدار موظف است به اسرع اوقات به موضوع رسیدگی و وسایل اصلاح و اشتغال مجدد کشاورز را به امر کشاورزی فراهم سازد و اگر توافق حاصل نشد بخشدار باید موضوع را در اولین جلسه انجمن عمران بخش مطرح نماید و در صورتی که حقانیت کشاورز ثابت گردد و مالک حاضر به کار گماردن او نباشد مالک باید به تشخیص انجمن عمران برابر سه ماه خرج او را بر طبق مزد کارگران محل پرداخت نماید و اگر کشاورز یا دارنده حقوق اعیانی و یا زراعتی اعیانی (ریشه و کارکرد) داشته باشد مالک باید علاوه بر سه ماه مخارج فوق الذکر به تشخیص اهل خبره که از طرف انجمن عمران بخش یا بخشدار انتخاب خواهد شد قیمت اعیانی و محصول او را بپردازد. ماده سی و چهارم - وجوه صدی ده عمرانی سنوات گذشته که این تاریخ جمع آوری شده جزو صندوقهای عمرانی هر محل خواهد شد که به مصرف همان محل مطابق این قانون برسد. ماده سی و پنجم - هر گاه افرادی از ساکنین ده اعم از این که شخصا و مستقیما به امر زراعت اشتغال داشته باشند و یا نداشته باشند در مقام اخلال و تحریک برآیند و امور اجتماعی و زراعتی ده را مختل سازند و موجب شکایت مالک یا کدخدا و انجمن ده شوند به شکایت یکی از آنها انجمن بخش ولدی الاقتضا بخشدار رسیدگی و شخص اخلالگر و مخرب را از ده اخراج می نماید. ماده سی و ششم - کلیه قوانین و مقررات مخالف این قانون و کلیه قوانین و مقررات مربوط به تقسیم محصول و ازدیاد سهم کشاورز از این تاریخ ملغی است . تبصره - راجع به قانون ازدیاد سهم کشاورزان در گذشته آن چه بوده خاتمه یافته تلقی می شود. ماده سی و هفتم - وزارتخانه های کشور. کشاورزی . دادگستری . بهداری . راه . دارایی . فرهنگ . مامور اجرای این لایحه قانونی می باشند. به موجب قانون تمدید قانون الغا کلیه لوایح مصوب آقای دکتر مصدق ناشیه از اختیارات لایحه قانونی راجع به ازدیاد سهم کشاورزان و سازمان عمرانی کشاورزی که در تاریخ پنجم مرداد ماه یک هزار و سیصد و سی و چهار به تصویب کمیسیون مشترک مجلسین رسیده است موقتا قابل اجرا می باشد. رییس مجلس سنا - سید حسن تقی زاده رییس مجلس شورای ملی - رضا حکمت
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/29315/قانون-سازمان-عمرانی-کشور-و-ازدیاد-سهم-کشاورزان/ | ||||||||||||||||||||||||