منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=30272 |
||||||||||||||||||||||||
آئین نامه نظام ارزیابی استراتژیک کشور |
||||||||||||||||||||||||
شماره218662/1901 25/11/1383 وزارتخانهها ، سازمآنها ، موسسات دولتی ، نهادهای انقلاب اسلامی ، موسسات و شرکت هایی که شمول قانون برآنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است شورای عالی اداری در صد و شانزدهمین جلسه مورخ 31/5/1383 بنابه پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دراجرای ماده 11 آئین نامه ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرائی کشور (موضوع مصوبه شماره44642/ت27701ه- مورخ28/10/1381 هیات وزیران) آئین نامه نظام ارزیابی استراتژیک کشور را بهشرح ذیل تصویب نمود : آئین نامه نظام ارزیابی استراتژیک کشور ماده1- در این آئین نامه واژهها و عبارات مربوط ، با تعریف بهشرح ذیل بهکار میروند : الف : ارزیابی - فرایند سنجش ، ارزشگذاری و قضاوت. ب : شاخص - مشخصهای که در اندازهگیری ورودیها ، فرایندها ، ستادهها یا پیامدها مورداستفاده قرار میگیرد. ج : شاخصهای استراتژیک - مفهومی است که در آئین نامه بیانگر موضوعهای مربوط در سطح کلان کشور بوده و در ابعاد بینالمللی کاربرد دارند. د : استاندارد - حد مطلوب تعیینشده برای سنجش شاخصهای موردنظر. ماده2- هدف از ارزیابی استراتژیک کشور عبارت است از : سنجش ، ارزشگذاری و قضاوت درخصوص عملکرد کلان بخشهای مختلف کشور و تعیین جایگاه ایران دربین کشورهای منطقه و جهان. ماده3- ارزیابی استراتژیک کشور براساس سند چشم انداز 20 ساله کشور و سیاست های کلی نظام ، توسعه اقتدار در موازنه استراتژیک جهان ، برنامههای توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شاخصهای سازمآنهای معتبر بینالمللی (موسسات وابسته به سازمان مللمتحد ، بانک جهانی و....) و شاخصهای اختصاصی عملکرد دستگاههای اجرائی در 5 محور ذیل صورت میپذیرد : 1- عناوین محورها : الف : اقتصادی ب : اجتماعی و فرهنگی ج : کیفیت دولت د : علم و فناوری ه- : زیرساختی شاخصهای هر یک از محورها به پیوست میباشد. تبصره : سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است ظرف مدت سه ماه از ابلاغ این آئین نامه نسبت به تدوین دستورالعمل روش و چگونگی محاسبه شاخصها ، اقدام نماید. ماده 4 - فرایند ارزیابی استراتژیک کشور به شرح ذیل است : 1- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است براساس شاخصهای بخشی و فرابخشی و دستگاهی نسبت به جمعاوری و تولید امار و اطلاعات سالانه شاخصهای ارزیابی استراتژیک با همکاری مرکز امار ایران اقدام نماید. 2- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پس از انجام مقایسه تحلیلی عملکرد شاخصها با سایر کشورها و عملکرد سالهای گذشته کشور ، رتبه کشور در سطح منطقهای و بینالمللی را در هر یک از شاخصها و محورهای مذکور تعیین مینماید. 3- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است بر مبنای ارزیابی صورت گرفته ، گزارش جامعی را مشتمل بر نقاط ضعف ، قوت و تهدیدها و فرصت ها ، تهیه نموده و همراه با ارایه راه حل کاربردی و پیشنهادهای لازم به مراجع ذیربط ارایه نماید. 4- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است حسب شرایط و نیاز ، نسبت بهبازنگری شاخصهای ارزیابی استراتژیک اقدام نماید. ماده 5 - نتایج حاصل از ارزیابی استراتژیک به شرح ذیل مورد استفاده قرار میگیرد : 1- اگاهی از وضعیت موجود کشور در محورها و شاخصهای مذکور ، در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان. 2- ایجاد زمینه قضاوت کلان و نهایی دولت و فراهم نمودن بسترهای لازم برای برنامه ریزی و ارتقای عملکرد دولت. 3- تصحیح اهداف ، سیاست ها ، استراتژیها و خطمشیهای کلی برنامههای توسعه کشور. 4- فراهم نمودن تعامل مناسب با سازمآنهای بینالمللی برای اگاهی از وضعیت کشور با سایر کشورها و استفاده از تجربیات کشورهای پیشرو در زمینههای مختلف. ماده6 - ارزیابی استراتژیک کشور به صورت مستمر و سالانه انجام و گزارش ان هرسال توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و تنظیم و تا پایان تیر ماه هر سال به مقام معظم رهبری ، رئیس جمهور ، هیات دولت و مجلس شورایاسلامی ارایه میگردد. ماده7 - کلیه وزارتخانهها ، سازمآنها ، موسسات و شرکت های دولتی ، همچنین موسسات و شرکت هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و نهادهای عمومی غیردولتی ، مکلفند با مرکز امار ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در تولید امار و اطلاعات مورد نیاز همکاری لازم را به عمل اورند. معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری - حمیدشرکاء پیوست شاخصهای ارزیابی استراتژیک 1- محور اقتصادی الف : اقتصاد 1- نرخ رشد اقتصادی(1) 2- درامد سرانه (دلار جاری) (1) (2) (3) 3- درجه بازبودن اقتصاد(1) 4- سهم بخش خصوصی از GDP (ز?رنو?س?) 5 - سهم درامد مالیاتی دولت از GDP (ز?رنو?س?) 6 - میزان صادرات غیرنفتی (دلار جاری)(1) 7- نرخ بیکاری(1) (2) (3) 8- نرخ تورم(1) (2) (3) 9- سهم سرمایهگذاری خارجی به کل GDP (ز?رنو?س?) 10- شاخص بهرهوری کل (TFP) (ز?رنو?س?) 11- GDP حاصل شده به ازای هر واحد انرژی مصرف شده (شدت انرژی)(2) ب : شاخص توزیع درامد و فقر 1- ضریب جینی (GINI) (ز?رنو?س?)(ز?رنو?س?) 2- شاخص فقر انسانی (HPI)(ز?رنو?س?) 3- درصد جمعیت زیر خط فقر مطلق (تامین حداقل کالری مورد نیاز روزانه)(1) 4- نسبت درامد دهک اول جمعیت به دهک آخر(1)(4) ج - محور اجتماعی و فرهنگی 1- شاخص توسعه انسانی (HDI)(ز?رنو?س?) 2- سرانه تولید دیاکسیدکربن(2) 3- شاخص توسعه جنسیتی (GDI)(ز?رنو?س?) 4- انومی (ناهنجاریهای ناشی از توسعه) 5 - تیراژ کتب منتشره(1) 2- علم و فناوری 1- تولید علم(2) 2- نسبت تولید علمی به GDP(ز?رنو?س?) 3- سهم تولید با فناوری بالا (Hi- Tech) به کل GDP(ز?رنو?س?) 4- میزان همکاریهای پژوهشی و تحقیقاتی بین شرکتها و موسسات تجاری و دانشگاهها(2) 3- زیرساختی 1- طول شبکههای ابرسانی(1) 2- درصد زمینهای ابی از کل زمینهای قابل کشت(1) 3- شاخص دسترسی دیجیتال (DAI)(ز?رنو?س?) 4- نسبت راههای اسفالته به کل راهها(1) 5 - طول شبکه راهْاهن(1) 6- پوشش ابهای هرز(1) 7- تولید الکتریسیته(1) 4- دولت 1- کیفیت دولت*(1) 2- پاسخگویی عمومی**(1) 3- فساد(1)(6) 4- کیفیت بودجهریزی و مدیریت مالی(1) 5 - دولت الکترونیک(2) --------------------------------------------------------------------------- ماخذ : 1- بانک جهانی (WBG) 2- برنامه توسعه سازمان ملل متحد(UNDP) 3- صندوق بینالمللی پول (IMF) 4- سازمان ملل (UN) 5 - سازمان بهداشت جهانی (WHO) 6 - سازمان شفافیت (TI) 7- اتحادیه ارتباطات بینالمللی(ITU) 8 - سازمان بهرهوری آسیایی (APO) Governance quality* Public Accountability **
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/30272/آئین-نامه-نظام-ارزیابی-استراتژیک-کشور/ | ||||||||||||||||||||||||