منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=30574 |
||||||||||||||||||||||||
تصویبنامه قانونی در مورد اصلاح قانون شهرداری |
||||||||||||||||||||||||
شماره 11992/6 1/8/1342 وزارت کشور هیات وزیران در جلسه مورخ 13/7/1342 بنابرپیشنهاد شماره 72627/3 - 27/12/1341 وزارت کشور مراتب زیررا تصویب نمودند. 1 - مواد 2و5 قانون شهرداری مصوب تیرماه 1334 ملغی و بجای آن دوماده زیرتصویب میشود. ماده2 - اصلاحی قانون شهرداری حدود حوزه هرشهرداری و حومه آنبطورجداگانه بوسیله شهرداری با تصویب انجمن شهر تعیین میشود. و پس از موافقت شورای شهرستان وتصویب وزارت کشور قابل اجرا است . تبصره :هر گونه اقدامات عمرانی وخانه سازی و ایجاد مؤسسات عمومی تأسیس برق وآب وشبکه وسائل نقلیه و نظایر آن در حومه شهر از طرف مالکین و ساکنین و اشخاص منوط بموافقت قبلی وزارت کشور و نظارت آن وزارت میباشد. ماده 5 - اصلاحی قانون شهرداری وظائف شهرداری بشرح زیراست: 1 - ایجاد خیابانهاو کوچه ها و میدانها و باغهای عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه . 2 - تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابرو انهار عمومی ومجاری آبها و فاضل آب و تنقیه قنوات مربوط بشهر وتأمین آب و روشنائی بوسائل ممکنه. تبصره 1 : اشغال و سد معبر عمومی برای کسب یا سکنی یا هر عنوان دیگر بدون اجاره شهرداری ممنوع است و شهرداری موظف است جلوگیری نماید و چنانچه مرتکبین با اخطارشهرداری فوراَ اقدام به آزاد کردن معبر ننماید شهرداری حق دارد موجبات وسائل سد معبررا بهر حالت که باشد جمع آوری نماید. تبصره 2 : شهرداری موظف است درحفظ معابر و میدانها و پارکها ی عمومی و انهار و مجاری فاضل آب مراقبت نماید که مورد تصرف و تجاوز واقع نگردد و چنانچه معابر وپارکهای مزبورو انهار و مجاری فاضل آب مورد تجاوز ویاتصرف واقع شود جلوگیری نماید. 3 - تعیین نرخ اجناس مورد احتیاج عموم از قبیل خواربار ،پوشاک ، برق ،آب ، کرایه وسائل نقلیه ،حق الزحمه وکارمزد و آنچه بنظر شهرداری از لحاظ احتیاجات عمومی محتاج نرخ گذاری باشد و تعقیب متخلفین و نظارت در نصب برگه قیمت بروی اجناس و اتخاذ تدابیر لازم برای ارزانی و فراوانی خواربار عمومی و جلوگیری از تولید و عرضه و فروش اجناس فاسد و معدوم نمودن آنها. 4 - مراقبت در امور بهداشت ساکنین شهر و حومه و اجرای مقررات بهداشتی از طرف کسبه و مردم و نظارت در تطبیق وضع دکاکین و مغازه ها و فروشگاهها و اماکن عمومی با قواعد بهداشتی و تشریک مساعی با سازمان های بهداشتی . 5 - جلوگیری از گدائی و جمع آوری متکدیان و اعزام آنها بسازمان های اردوی کار و جمع آوری و نگاهداری اطفال سرراهی . 6 - تأسیس مؤسسات بهداشتی و تعاون و فرهنگی مانند نواتخانه و پرورشگاه یتیمان و درمانگاه و بیمارستان و شیرخوارگاه و تیمارستان و کتابخانه و کلاسهای اکابر و باغ کودکان و امثال آن در حدود اعتبارات و امکانات موجود و همچنین کمک به این قبیل مؤسسات ومساعدت مالی به انجمن تربیت بدنی شهرداری در این مورد با تصویب انجمن شهر میتواند اراضی و ابنیه متعلق بخود را چنانچه مورد نیاز سازمان های شهرداری نباشد با حفظ حق مالکیت مجاناَ یا با شرایط معینی بمنظور ساختمان و استفاده به اختیار مؤسسات مزبور بگذارد. 7 - حفظ و اداره کردن دارائی منقول و غیر منقول شهر و اقامه دعوی بر اشخاص و دفاع از دعاوی اشخاص علیه شهرداری . 8 - یر آورد و تنظیم بودجه و متمم بودجه و اصلاح بودجه و تاریخ بودجه شهرداری و تنظیم پیشنهاد برنامه ساختمانی و اجراء آن پس از تصویب انجمن شهر یک نسخه از بودجه مصوب و برنامه ساختمانی در شهرستانها بوسیاه فرماندار یا بخشدار بوزارت کشور ارسال میشود. 9 - انجام معاملات شهرداری اعم از خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول و. مقاطعه و اجاره و استجاره پس از تصویب انجمن شهر با رعایت صلاح و صرفه شهرداری . تبصره 1 : در تهران و شهرداریهای درجه اول برای معاملاتی که از پانصد هزار ریال تجاوز نمیکند و در سایر شهرداریها در معاملات تا یکصد هزار ریال موافقت ناظر انجمن شهر کافی است. تبصره 2 : در معاملات مربوط بخرید و فروش و مقاطعه چنانچه مبلغ معامله در تهران از هفتصد هزار ریال و در شهرداریهای درجه اول از دویست هزار ریال و درسایر شهرداریها از پنجاه هزار ریال متجاوز باشد رعایت مقررات آئین نامه معاملات دولتی مربوط بمناقصه و مزایده الزامی است. تبصره 3 : شهرداری میتواند کارهائی را که انجمن شهر مقتضی بداند بطور امانی انجام دهد. 10 - اهداء و قبول اعانات و هدایا بنام شهر و همچنین دادن مدالها و نشان های شهر با تصویب انجمن شهر. 11 - نظارت و مراقبت در صحت اوزان و مقیاسها. 12 - تهیه آمار، مربوط به امور شهر و موالید و متوفیات. 13 - ایجاد غسالخانه و گورستان و تهیه وسائل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آنها. 14 - اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و پوشاندن چاهها و چاله های واقع در معابر عمومی وجلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکان ها و جلوی اطاقهای ساختمانهای مجاور و معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از نصب ناودان هائی که باعث زحمت یا خسارت مردم باشد. 15 - جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و اعلام اینگونه بیماریها بوزارت بهداری ومؤسسات بهداشتی و دامپزشکی و شهرداری های مجاورهنگام بروز آنها ودورنگاهداشتن بیماران مبتلاء به امراض ساریه وجمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض و مضر و ولگرد وممانعت از چرا و گردش چارپایان و احشام در شهر و دفع واتلاف حشرات. 16 - تهیه مقررات صنفی وپیشنهاد آن به انجمن شهر و مراقبت در امور صحیح اصناف و پیشه وران. 17 - تهیه نقشه حدود شهر و حومه و اصلاح اجرای آن با رعایت تشریفات مربوطه 18 - ایجاد و تعیین میدان های عمومی برای خرید و فروش ارزاق و میوه و تره باروسایر مایحتاج عمومی و تعیین محلهای مخصوص توقف وسائط نقلیه . 19 - تنظیم اجراء مقررات و آئین نامه های لازم برای فراوانی و مرغوبیت و ارزانی گوشت و نان. 20 - جلوگیری از ایجاد و افتتاح دائر نگاهداشتن کارگاهها و دکانها و مراکزی که ایجاد سروصدا یا تولید و عفونت دود یا جلب و تجمع حشرات وجانوران موذی مزاحم مردم میشوند تخریب کوره های فخاری و خزینه گرمابه ها وامثال آن و تعطیل و اصطبل چارپایان در شهر و حومه درمورد تعطیل کراگاه های موجود با موافقت وزارت کار اقدام شود. 21 - احداث بناها و ساختمانهای مورد نیاز از قبیل رختشورخانه، مستراح ،گرمابه ،کشتارگاه ،گورستان، میدان ، باغ کودکان و احداث و تعیین تالارها و محلهای مخصوص برگذاری مجالس و مراسم ترحیم و ساختمان ها و خانه های ارزان قیمت جهت اشخاص بی بضاعت ساکنین شهر و نظایر آن در حدود مقدورات مالی . تبصره : مالکینی که مبادرت ساختمان های مستغلات یا محل کسب مینمایند باید بتعداد و ترتیبی که شهرداری در نقشه و پروانه ساختمانی و جلوگیری از ساختمان های بدون پروانه و مخالف مشخصات تعیین شده در پروانه ساختمان و نقشه شهرداری و تخریب و غیره و تدوین آئین نامه و نظامات لازم برای اینکار. 23 - اهتمام درمراعات شرایط بهداشت در کارخانه ها و مراقبت در پاکیزگی گرمابه ها. 24 - صدور پروانه برای کلیه ساختمان هائی که در شهر میشود. 25 - ساختن خیابان ها و میدان ها و کف سازی سوارو های معابر و ساختن جدول اطراف نهرها از سنگ یا اسفالت و امثال آن بعهده شهرداری است لکن کف سازی معابریکه عرض آن با پیاده رو دارند بدستور و با مصالح که شهرداری تعیین خواهد نمود بعهده مالکین منازل و مستغلات و اراضی مجاور میباشد. در صورت امتناع مالکین مجاور پیاده روها از اجرای دستور شهرداری در کف سازی سهمی خود و مالکین اطراف معابر کمتر از 7 متر عرض تا یک ماه از اخطار شهرداری. شهرداری میتواند مستقیماَ اقدام نموده هزینه آن را به اضافه ده درصد از مالکین ممتنع مطالبه و دریافت نماید. تبصره : در هر خیابان که شهرداری دست بکار کف سازی سواره رو میشود ساختمان پیاده رو های آن خیابان طبق دستور شهرداری برای مالکین مجاور نمایندگان قانونی آنها اجباری است. 26 - پیشنهاد به انجمن شهر برای برقراری یا الغاء عوارض و همچنین تغییر نوع و میزان آن و تعیین جریمه برای مستکفین و تخصیص پاداش برای مؤدیان خوش حساب که عوارض خود را زودتر یا در موقع مقرر میپردازند. تبصره 1 : پاداش مقرر برای مؤدیان عوارض از طریق کسر کردن از اصل عوارض معمول خواهد شد. تبصره 2 - کالاهای عبوری از شهرها که برای مقصد معینی حمل میشود از پرداخت هر گونه عوارض و شهرداری های عرض راه معاف میباشد. تبصره 3 : آئین نامه های اجرائی وصول عوارض شهرداری از متسکفین از طرف شهرداری تنظیم و پس از تصویب وزارتین کشور ودادگستری بموقع اجراء گذارده میشود. ماده 27 - وزارتین کشور و دادگستری مأمور اجرای این تصویب نامه قانونی میباشند و وزارت کشور مکلف است پس از افتتاح مجلسین مجوز قانونی آن را تحصیل نماید. اصل تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است. از طرف نخست وزیر
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/30574/تصویبنامه-قانونی-در-مورد-اصلاح-قانون-شهرداری/ | ||||||||||||||||||||||||