منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=31194 |
||||||||||||||||||||||||
آئین نامه ارجاع کار به پیمانکاران صنعت ساخت |
||||||||||||||||||||||||
شماره12343/ت29856هـ 2/3/1384 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هیئت وزیران در جلسه مورخ 24/1/1383 بنا به پیشنهاد شماره 177367/101 مورخ 19/9/1382 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (22) قانون برنامه و بودجه ـ مصوب 1351 - آئین نامه ارجاع کار به پیمانکاران صنعت ساخت را به شرح زیر تصویب نمود: ایـن آئین نامه ، ضوابط ارجاع کار به پیمانکار دارای گواهینامه صلاحیت پیمانکاری صنعت ساخت را تعیین میکند. اصطلاحات زیر ، در معانی مشروح زیر به کار می روند: الف ـ فراخوان نخست: فرایندی که در آن از پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت ، برای ارزیابی توان اجرای کار ، دعوت به عمل می آید. ب ـ دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار: اسنادی که به منظور ارزیابی توان اجرای کار پیمانکاران ، برای آنها ارسال می شود. پ ـ اظهارنامه ارزیابی توان اجرای کار: سندی ضمیمه دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار است که به وسیله پیمانکاران تکمیل و به دستگاه اجرائی تحویل می شود. ت ـ ارزیابی توان اجرای کار: بخشی از فرایند ارجاع کار به پیمانکاران که طی آن توان شرکتهای دارنده گواهینامه صلاحیت برای اجرای طرح یا پروژه مورد نظر ، بررسی شده و فهرستی کوتاه از آنها به منظور دعوت به ارایه پیشنهاد ، تهیه می شود. ث ـ سازمان : سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور . ج ـ مشاور کارفرما: شخص حقوقی که به عنوان عامل فنی کارفرما ، از سوی وی ، برای انجام خدمات فنی طرح یا پروژه که قرار است به روش طرح و ساخت اجرا شود تعیین می گردد. هیئت ارزیابی پیمانکار که از این پس هیئت نامیده می شود با عضویت افراد زیر تشکیل می گردد: الف ـ مجری طرح یا پروژه یا نماینده بالاترین مقام دستگاه اجرائی. ب ـ ذی حساب یا مدیر امور مالی دستگاه اجرائی. پ ـ مدیر امور فنی مهندسی یا مدیر امور اجرائی دستگاه اجرائی. ت ـ نماینده امور پیمانهای دستگاه های اجرائی. ث ـ نماینده مشاور کارفرما ( مشاور یا مدیر طرح یا پروژه ). در مواردی که در دستگاه های اجرائی ، سمتهایی با عناوین پیشگفته وجـود نداشتـه باشـد ، افرادی که سمتهایی با وظایف مشابه دارند ، به عضویت هیئت درخواهند آمد. تشخیص این مشابهت به عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی است. هیئت وظایف زیر را به عهده دارد: الف ـ بررسی کفایت اطلاعات و مدارک طرح یا پروژه با توجه به دستورالعمل تهیه این مدرک. ب ـ تعیین ارزش وزنی معیارهای ارزیابی توان اجرای کار و تنظیم جدول سنجش امتیازها. پ ـ بررسی کفایت مدارک دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار. ت ـ بررسی و ارزیابی توان اجرای کار پیمانکاران و تهیه فهرست کوتاه پیمانکاران. در صورتی که به تشخیص هیئت ، طرح یا پروژه به لحاظ پیچیدگی فنی و اجرائی دارای ویژگیهای خاصی باشد ، هیئت میتواند پایه ای بالاتر از پایه تعیین شده در آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران صنعت ساخت ، از پیمانکاران درخواست کند. این پیچیدگی ، می تواند در بعد طراحی یا اجرا یا هر دو باشد. جلسات هیئت با حضور مجری طرح یا پروژه یا نماینده بالاترین مقام دستگاه اجرائی رسمیت می یابد و تصمیمها در هیئت ، با رای گیری و حداقل سه رای مثبت هیئت ، اتخاذ می شود. فرایند ارزیابی پیمانکاران برای دعوت به مناقصه محدود ، به شرح زیر است: الف ـ فراخوان نخست. ب ـ دعوت به ارزیابی توان اجرای کار. پ ـ بررسی توان اجرای کار پیمانکاران و تهیه فهرست کوتاه پیمانکاران ، به منظور دعوت به ارایه پیشنهاد. دستگاه های اجرائی برای ارجاع کار به پیمانکاران در مرحله فراخوان نخست ، موظف هستند ترتیبهای زیر را رعایت کنند: الف ـ مطالعات توجیهی طرح یا پروژه به تصویب مراجع مربوط رسیده باشد. ب ـ اجـرای طـرح یـا پـروژه به تصویب مرجع مربوط رسیده و اعتبار آن تامین شده باشد. پ ـ ساختگاه طرح یا پروژه برای شروع عملیات قابل تحویل باشد. ت ـ هیئت تشکیل شده باشد. برای فراخوان نخست ، دستگاه اجرائی به وسیله نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار ، ازپیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت دعوت می کند. فراخوان نخست ، علاوه بر آگهی در روزنامه ، ازطریق شبکه اطلاع رسانی سازمان نیز که برای پیمانکاران و دستگاه های اجرائی قابل دسترسی باشد ، اعلام می شود. به فراخوان نخست ، شرکتهای موجود در آخرین فهرست رایانهای سازمان ، که حاوی نام پیمانکاران تشخیص صلاحیت شده صنعت ساخت ، پایه و تعداد کار مجاز آنهاست ، می توانند پاسخ دهند. هرگاه تعداد پیمانکاران در فهرست یادشده از هفت پیمانکار کمتر باشد ، پیمانکاران فاقد گواهینامه صنعت ساخت نیز می توانند در فراخوان نخست ، شرکت کنند. شرایط لازم از نظر رشته ، تخصص و پایه موردنیاز مشاوره و پیمانکاری ، برای پیمانکارانی که دارای گواهینامه صنعت ساخت نیستند ، با توجه به مبانی این آئین نامه در فراخوان نخست تعیین می شود. در صورتی که برآورد طرح یا پروژهای کمتر از مبلغ دوهزار ( 2000 ) میلیون ریال باشد ، دستگاه اجرائی می تواند به جای فراخوان نخست ، با استفاده از فهرست پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت صنعت ساخت ، دعوت به ارزیابی توان اجرای کار کند. باتوجه به رشد هزینه اجرائی طرحها ، سازمان در زمانهای لازم مبلغ یادشده را تعدیل و اعلام می نماید. هرگاه مبلغ کار مورد نظر بالاتر ازحداکثر مبلغ مناسب کار تعیین شده در این آئین نامه باشد. به پیشنهاد دستگاه اجرائی و تایید سازمان ، صلاحیت حداقل پنج شرکت به صورت موردی ، طی فهرست خاص ، برای دعوت به ارزیابی توان اجرای کار مورد استفاده قرار می گیرد. در فراخوان نخست ، اطلاعات عمومی و کلی طرح یا پروژه ، شامل موارد زیر اعلام می شود: الف ـ معرفی کارفرما و مشاور کارفرما (مشاور یا مدیر طرح یا پروژه). ب ـ شرح مختصر طرح یا پروژه. پ ـ شـرح کلـی خـدمات پیمانکار ، از نظر تکمیل طراحی یا طراحی حسب مورد ، تامین مصالح ، تجهیزات ، ساختمان و نصب و راه اندازی. ت ـ نوع گواهینامه صلاحیت ، رشته ، تخصص و پایه لازم. ث ـ سایر اطلاعات لازم ، به تشخیص دستگاه اجرائی. ج ـ تاریخ و محل دریافت دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار و همچنین تاریخ و محل تسلیم اظهارنامه. پس از فراخوان نخست و دریافت پاسخ پیمانکاران ، دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار ، به پیمانکارانی که دارای شرایط لازم در فراخوان نخست بوده و آمادگی خود را برای پذیرش کار اعلام کردهاند ، تسلیم می شود. پیمانکاران دعوت شده ، باید در مهلت تعیین شده در فراخوان نخست ، اظهارنامه ارزیابی توان اجرای کار را تکمیل کرده و به دستگاه اجرائی تسلیم کنند یا انصراف خود را از شرکت در ارزیابی اعلام نمایند. درصورت عدم اعلام انصراف ، مراتب از سوی دستگاه اجرائی برای منظور نمودن در ارزشیابی ، به سازمان منعکس می شود. در صـورتی که تعداد پیمانکارانی که به فراخوان نخست پاسخ داده اند ، به هفت شرکت نرسد ، دستگاه اجرائی می تواند با استفاده از فهرست پیمانکاران صنعت ساخت ، اقدام به فراخوان مجدد نماید. اطلاعاتی که در دعوت نامه به طور یکسان به همه پیمانکاران داده می شود ، حداقل شامل موارد زیر است: الف ـ اطلاعات کلی طرح یا پروژه. ب ـ شرایط عمومی مالی و قراردادی. پ ـ معیارهای ارزیابی توان اجرای کار و جدول سنجش امتیازها. ت ـ روش ارزیابی توان اجرای کار ، شامل ضریب وزنی و نحوه امتیاز دهی به هر یک از عوامل ارزیابی. اطلاعاتی که طبق کاربرگها و جدولهای اظهار نامه ارزیابی توان اجرای کار از پیمانکار خواسته می شود ، شامل موارد زیر است: الف ـ مشخصات ثبتی یا مجوز قانونی تأسیس پیمانکار. ب ـ مشخصات گواهینامه صلاحیت پیمانکار و ظرفیت آزاد وی . پ ـ مشخصات سازمانی پیمانکار و ساختار پیشنهادی اجرائی پروژه. ت ـ صورتـهای مالی و وضعیت اعتباری پیمانکار ، براساس اظهارنامه های مالیاتی سه سال گذشته. ث ـ تجربه های قبلی پیمانکار در کارهای مشابه و سایر موارد به همراه تاییدهای صادره . ج ـ فهرست کارکنان کلیدی طراحی و اجرا. چ ـ نظام تضمین مدیریت کیفیت در زمینه های طراحی و اجرا. ح ـ وضعیت امکانات اجرائی و نرم افزاری پیمانکار. خ ـ سایر اطلاعات دیگری که طبق نظر دستگاه اجرائی مورد نیاز باشد. در صورتی که پیمانکار از نوع ( الف) و ( ث) ماده (4) ( آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران صنعت ساخت) باشد ، بر حسب مورد ، اطلاعات بالا برای گروه و هر یک از شرکتهای مستقل تهیه شود. ارایه اطلاعات موضوع بندهای ( ت) ، و ( چ) برای کارهای در حد پایه چهار و پنج ، الزامی نیست. اطلاعات کلی طرح یا پروژه از جمله اطلاعات و داده های زیر است: الف ـ اطلاعات عمومی و سیمای کلی طرح یا پروژه. ب ـ مشخصات کلی و در صورت لزوم نقشه توپوگرافی محل طرح یا پروژه . پ ـ مشخصات ژئوتکنیکی و زمین شناسی (در صورت لزوم). ت ـ نوع و مشخصات مصالح و تجهیزات (در صورت لزوم). ث ـ معیارها ، ضوابط و استانداردهای طراحی. ج ـ مدت تخمینی تکمیل طرح یا پروژه . چ ـ نیازها و خواسته های عملکردی طرح یا پروژه. ح ـ سازمان کلی طرح یا پروژه (کارفرما ، مشاور ، مدیرطرح یا پروژه). خ ـ الزامهای قانونی و مقرراتی ، اعم از ایمنی ، زیست محیطی و کار. شرایط عمومی مالی و قراردادی ، شامل اطلاعات زیر است: الف ـ نوع و میزان تضمین ارایه پیشنهاد و سایر تضمینهای قراردادی و در صورت لزوم تعیین سهم شرکا در تهیه تضمینها. ب ـ توان مالی پیمانکار ، برای تامین نقدینگی کار. پ ـ نوع موافقتنامه ، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمان. ت ـ میزان و نوع بیمه های اجباری پیمان و شرایط هرکدام. ث ـ نحوه جبران بخشی از هزینه تهیه پیشنهاد از سوی پیمانکاران که به وسیله دستگاه اجرائی به تشخیص خود ، به منتخب دوم و سوم پرداخت می شود. معیارهای ارزیابی توان اجرای کار عبارتند از: الف ـ سابقه کار اجرائی پیمانکار در طرح یا پروژه های مشابه و سایر موارد در ابعاد مختلف کیفیت ، هزینه ، زمان ، رضایت کارفرما و ایمنی. ب ـ سابقه طراحی پیمانکار یا همکار طراحی در طرح یا پروژه های مشابه ، با ترکیب کارکنان فعلی. پ ـ مدیریت کارآمد و با تجربه در طراحی و اجرا. ت ـ کفایت افراد فنی و عناصر کلیدی از نظر دانش و تجربه. ث ـ قدرت مالی پیمانکار. ج ـ خلاقیت و نوآوری در کارهای مشابه. چ ـ نظام مدیریتی پیمانکار برای اجرای کار ، شامل نحوه کنترل زمان ، هزینه و کیفیت. ح ـ نظام تضمین کیفیت انجام کار. خ ـ ماشین آلات و تجهیزات آماده به کار و یا در دسترس پیمانکار. د ـ سایر موارد لازم ، به تشخیص دستگاه های اجرائی. هیئت موظف است بر اساس اولویتهای اجرائی طرح یا پروژه جدول امتیازها و ضریب وزنی هر یک از معیارها را تنظیم کرده به همراه دعوتنامه ارزیابی توان اجرای کار ، به پیمانکاران تحویل دهد. این جدول حاوی اطلاعات زیر است: الف ـ معیارهای ارزیابی. ب ـ تعیین ضریب وزنی هر یک از معیارها به درصد. پ ـ روش محاسبه امتیاز هر یک از معیارها در محدوده صفر تا حداکثر امتیاز بند ( ب) بالا برای هر پیمانکار. ت ـ اعلام حد نصاب امتیاز. هیئت موظف است پس از دریافت اظهارنامه توان اجرای کار و محاسبه امتیازهای پیمانکارانی که اظهارنامه خود را در مهلت مقرر تحویل داده اند ، آنها را ارزیابی و حداقل پنج پیمانکار را که دارای بالاترین امتیاز هستند ، انتخاب و برای دعوت به ارایه پیشنهاد ، به دستگاه اجرائی معرفی کند. در صورتی که با توجه به تبصره (1) ماده (8) ، پیمانکاران انتخاب شده از سوی هیئت یا شماری از آنها فاقد گواهینامه صلاحیت پیمانکاری صنعت ساخت باشند ، باید صلاحیت آنها براساس ضوابط آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران صنعت ساخت ، به صورت موردی به تایید سازمان برسد. در صورتی که شمار پیمانکاران فهرست کوتاه از پنج پیمانکار کمتر باشد ، دستگاه اجرائی می تواند آگهی فراخوان نخست را تمدید کند یا با ارسال دعوت نامه ، پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت را برای رساندن شمار پیمانکاران واجد شرایط به پنج پیمانکار ، دعوت کند. در این حالت ، این دعوت نامه ها حداکثر 48 ساعت پس از تایید هیئت ، برای پیمانکاران ارسال می شود. هرگاه با وجود اقدامات یادشده شمار پیمانکاران حایز شرایط به پنج پیمانکار نرسد طبق نظر مشترک سازمان و دستگاه اجرائی عمل خواهد شد. در طرح یا پروژه هایی که موضوع آنها در برگیرنده چند رشته مختلف است ، اگر مبلغ برآورد کار در رشته فرعی کمتر از بیست و پنج (25) درصد کل برآورد باشد ، ارجاع کار به صورت یکجا در رشته اصلی انجام می شود. از آنجا که ماهیت روش طرح و ساخت ، حاوی جامعیت همه ابعاد طرح یا پروژه است و بطور عمومی رشته های فرعی ، در تمام رشته های صنعت ساخت وجود دارد ، از این رو با توجه به ماهیت طرح یا پروژه ، پیمانکاران باید هنگام ارجاع کارهای پایه یک و دو و در صورت صلاحدید دستگاه اجرائی در سایر پایه ها ، در صورتی که خود صلاحیت لازم را طبق آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاری و مشاوره نداشته باشند ، پیمانکار و مشاور همکار دارای صلاحیت خود را بر حسب مورد ، برای ارزیابی معرفی کنند. در این حالت ، شرکتهای همکار ، بر حسب مورد ، باید با توجه به مبلغ برآورد هزینه کارهای رشته فرعی ، دارای پایه مورد نظر طبق ( آئین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران) و ( آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران) با رعایت تعداد کار مجاز باشند. واگذاری یکجای کار از سوی پیمانکار به پیمانکار دست دوم ، ممنوع است. در صورت تخلف از این حکم ، پیمانکار تا مدت 2 سال از ارجاع کار محروم می شود. در صورت ارجاع کار به روش ترک تشریفات مناقصه ، پیمانکاری که کار به او واگذار می شود ، باید گواهینامه صلاحیت پیمانکاری صنعت ساخت را دارا باشد. در هر حالت باید توان پیمانکار اجرای طرح یا پروژه مورد نظر ، از سوی هیئت مورد تایید قرار گیرد. دستگاه اجرائی ، ظرف یک هفته پس از ارزیابی توان اجرای کار پیمانکاران و تهیه فهرست کوتاه ، گزارش انتخاب پیمانکاران منتخب ، شامل اسناد ارزیابی توان اجرای کار ، روش و نتیجه تعیین امتیازها را به همراه اسامی پیمانکاران منتخب ، به سازمان گزارش می کند. پس از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار برنده و انعقاد قرارداد یک نسخه از موافقتنامه قرارداد ، همراه با صورتجلسات کمیسیون مناقصه ، باید برای سازمان ارسال شود. اعمالی مانند تبانی ، تهدید ، رشوه و بکارگیری عوامل کارفرما به منظور گرفتن کار یا اخلال در روند مناقصه ممنوع است. در صورت محکومیت قضایی در رابطه با هر یک از موارد یادشده ، علاوه برمجازاتهای قانونی ، گواهینامه صلاحیت پیمانکار متخلف حداقل به مدت دو سال به تشخیص سازمان لغو می شود. پس از تصویب و ابلاغ این آئین نامه ، سازمان دستورالعملهای اجرائی آئین نامه حاضر را از جمله راهنمای تهیه اظهارنامه صلاحیت تهیه و ابلاغ می کند. نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه به عهده سازمان است. معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/31194/آئین-نامه-ارجاع-کار-به-پیمانکاران-صنعت-ساخت/ | ||||||||||||||||||||||||