منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=31300 |
||||||||||||||||||||||||
آئین نامه اجرائی ماده (48) قانون تجارت الکترونیکی |
||||||||||||||||||||||||
آیین نامه اجرایی ماده (48) قانون تجارت الکترونیکی
ماده 1- در این آیین نامه اصطلاحات زیر معانی مشروح مربوط به کار میروند: الف – سازمانهای قانونی و مدنی حمایت از مصرف کننده ( که از این پس سازمان نامیده میشوند): اعم از هر مؤسسه، شرکت یا انجمنی است که مطابق قانون یا در اجرای آن با هدف حمایت از مصرف کننده درزمینههایی از قبیل قیمت کالا و خدمات اعم از تولیدی و وارداتی ، سیستمهای مربوط به توزیع تا مرحله مصرف، ضرر و زیان کالاهای مصرفی و خدماتی ایجاد و یا ثبت شده یا میشوند. ب- مصرف کننده : هر شخص اعم از حقیقی و حقوقی است که به منظوری جز تجارب یا شغل حرفهای به خرید کالا و خدمت اقدام میکند. ج- تأمین کننده : هر شخص اعم از حقیقی و حقوقی است که بنا به اهلیت تجاری ، صنفی یا حرفهای فعالیت میکند. ماده 2- سازمان میتواند در موارد زیر و به ترتیب پیشبینی شده در این آیین نامه، مبادرت به طرح شکایت در مراجع قضایی یا سایر مراجع صلاحیتدار نماید: الف – به تقاضای مصرف کننده متضرر؛ ب- به تقاضای یک یا چند مصرف کننده در حالی که تعداد کثیری از مصرف کنندگان ضرر مشترکی را متحمل شدهاند ؛ ج- اقدام مستقل سازمان بدون تقاضای شاکی خصوصی. تبصره 1- منظور از مصرف کننده متضرر در این ماده شخصی است که در نتیجه تخلف تأمین کننده از قواعد حمایت از مصرف کننده مقرر در باب سوم قانون تجارت الکترونیکی و موارد مذکور در فصل هشتم قانون نظام صنفی – مصوب 1382- متحمل آسیب یا خسارت شده است . تبصره 2- هر یک از اشخاص مذکور در بنده های و (ب) این ماده میباید همراه با تقاضا نامه ، استاد و مدارک مثبته ادعای خود را به سازمان ارایه نمایند. ماده 3- درخواستهای مطرح شده از جانب مصرفکنندگان توسط سازمان، ثبت شده و رسیدی مشتمل بر نام متقاضی، تاریخ و شماره ثبت به تقدیم کننده درخواست داده خواهد شد. نحوه طرح دعوی و شکایت توسط سازمان در مراجع ذیربط قانونی حسب مورد مطابق تشریفات آیین رسیدگی مراجع مربوط خواهد بود. ماده 4- سازمان مکلف است نسبت به تقاضانامههای دریافت شده ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند و در صورت مقتضی ظرف یک ماه نسبت به طرح شکایت در مراجع قانونی ذیربط اقدام نماید. در غیر این صورت پاسخ مناسبی به درخواست کننده ارایه کند. این مواعد با رضایت مصرف کننده و نیز در صورتی که موضوع نیاز به بررسی بیشتری توسط سازمان داشته باشد برای یک ماه قابل تمدید خواهد بود. ماده 5- سازمان میتواند بر اساس دلایل و مدارک موجود نسبت تعیین طرف دعوی اقدام کند که حسب مودر ممکن است طراح کالا، سازنده مواد اولیه ، تولیدکننده، عرضه کننده و فروشنده یا مجموعهای از آنها باشد. معاون اول رئیس جمهور- محمدرضا عارف
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/31300/آئین-نامه-اجرائی-ماده-(48)-قانون-تجارت-الکترونیکی/ | ||||||||||||||||||||||||