منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=32235 |
||||||||||||||||||||||||
ضوابط اجرایی بودجه سال 1386 کل کشور |
||||||||||||||||||||||||
ضوابط اجرایی بودجه سال 1386 کل کشور شماره19408/ت37135هـ
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هیئتوزیران در جلسه مورخ26/1/1386 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و بهاستناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور ایجاد انضباط مالی و مدیریت کارآمد در بودجه دستگاههای اجرایی، ارتقاء بهرهوری در فعالیتها، صرفهجویی خردمندانه و منطقی و استفاده بهینه از منابع در اختیار دستگاههای اجرایی، ایجاد تعادل در منابع و مصارف، اجرای احکام قانون برنامه چهارم توسعه، کاهش تصدیهای دولت، واگذاری امور به بخشهای غیردولتی، جلوگیری از توسعه تصدیگری در فعالیتها، ضمن تأکید بر مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی در تحقق اهداف بخش در چارچوب تکالیف قانون یادشده و قانون بودجه سال 1386 کل کشور و پرهیز از ایجاد کسری اعتبارات، ضوابط اجرایی بودجه سال1386 کل کشور را برای وزارتخانهها و مؤسسات دولتی، شرکتهای دولتی و دستگاههای اجرایی موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه و بانکها و بیمههای دولتی که در این تصویبنامه دستگاه اجرایی نامیده میشوند، به شرح زیر تصویب نمود: ضوابط اجرایی بودجه سال 1386 کل کشور 1ـ استخدام رسمی و پیمانی در وزارتخانهها و مؤسسات دولتی به هرشکل در چارچوب جدول شماره (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و آییننامه مربوط و بند « الف» ماده (146) قانون یادشده در سقف اعتبارات مصوب مجاز است. هر نوع استخدام خارج از جدول فوقالذکر ممنوع میباشد. الف ـ در اجرای بند « ز»ماده (52) قانون برنامه چهارم توسعه وزارت آموزش و پرورش در سال 1386 از مفاد این بند مستثنی است. ب ـ انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام کار مشخص و در مدت معین و مبلغ مشخص و در سقف اعتبارات مصوب مجاز است. کلیه مصوبات و تصمیمنامههای قبلی هیئت وزیران مغایر با مفاد این بند ملغی الاثر می باشد. 2ـ وزارت آموزش و پرورش (سازمان آموزش و پرورش استانها) موظف است در چارچوب اعتبارات ابلاغی با استفاده بهینه از نیروی انسانی رسمی و پیمانی خود، به نحوی مدیریت نماید که عملکرد ریالی حقالتدریس در سال تحصیلی 87 ـ 1386 در هر استان حداقل به میزان ده درصد (10%) نسبت به سال تحصیلی 86 ـ 1385 کاهش یابد. 3ـ دستگاههای اجرایی موظفند برای کاهش حجم تصدیهای دولت و افزایش مشارکت مردم در اداره امور کشور و در اجرای بند « ب» ماده (145) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موارد، میزان و نحوه واگذاری تصدیهای اجتماعی، فرهنگی، تولیدی، خدماتی و نظایر آن را برای کاهش سالانه سه درصد (3%) (جمعاً تا نه درصد (9%) تا پایان سال سوم برنامه چهارم توسعه) از تصدیهای دولت برحسب برنامه و فعالیت احصاء و حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 1386 به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعلام و نسبت به اجرای اجزاء (1) تا (5) بند « ب» ماده (136) قانون برنامه چهارم توسعه اقدام نموده و تا پایان سال نتیجه اقدامات را به سازمان یادشده گزارش نمایند. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور نیز مکلف است گزارش عملکرد این بند را به دولت ارایه و نتایج را در گزارش عملکرد دستگاه اجرایی منظور نماید. 4 ـ به دستگاههای اجرایی ملی و استانی اجازه داده می شود تا ده درصد (10%) از اعتبارات طرحهای تملک داراییهای سرمایهای را از طریق مشارکت، پرداخت یارانه مستقیم و یا یارانه سود تسهیلات برای طرحها و پروژههایی که قابلواگذاری به بخش خصوصی است پرداخت نمایند. در مرکز، کارگروهی مرکب از معاون اول رییس جمهور، رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، وزیر اموراقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رییس دستگاه اجرایی مربوط و در استان کارگروهی مرکب از استاندار، رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان، رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان و دستگاه اجرایی ذیربط، فهرست طرحهای مشمول را تعیین مینمایند. 5 ـ به منظور افزایش کارایی و بهرهوری و کاهش هزینههای جاری و استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول، تمام دستگاههای اجرایی موظفند حداقل بیست درصد (20%) از فعالیتها و خدماتی که قابلیت تعیین قیمت تمام شده را دارند (از قبیل واحدهای آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی، خدماتی و اداری) را احصاء و براساس قیمت تمام شده خدمات، اعتبار مربوط را در اختیار مدیران و متقاضیان واحدهای ذیربط قرار دهند تا با استفاده از اختیارات موضوع ماده (144) قانون برنامه چهارم توسعه و ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آییننامهها و دستورالعملهای ذیربط هزینه نمایند. 6 ـ در اجرای بند « ز» ماده(145) قانون برنامه چهارم توسعه، ایجاد هرگونه مهمانسرا، زائرسرا، مجتمع مسکونی، رفاهی، درمانی، فضاهای ورزشی و تفریحی و نظایر آن توسط دستگاههای موضوع ماده (160) قانون یادشده ممنوع و اداره حداقل پنجاه درصد (50%) از امکانات یادشده توسط دستگاههای اجرایی ذیربط به بخش خصوصی واگذار شود. الف ـ سازمان تربیت بدنی در مورد فضاهای ورزشی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص ایجاد مراکز درمانی و وزارتخانههای اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نفت از این امر مستثنی میباشند. ب ـ استفاده از امکانات یادشده برای پذیرایی از راهیان نور در استانهای واقع در مناطق عملیاتی مجاز است. ج ـ دستگاههای اجرایی مکلفند در سال 1386 امکانات، تجهیزات، ویلاها و پلاژهای خود در سواحل دریایی مازندران را جهت استفاده عمومی مردم در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار دهند. کارکنان دستگاههای یادشده در استفاده از امکانات یادشده در اولویت قرار دارند. 7ـ میزان پرداخت کمکهای غیرنقدی به تمام کارکنان، بازنشستگان، وظیفهبگیران و مستمریبگیران دستگاههای اجرایی در سال1386، هشتصد هزار (800.000) ریال تعیین میشود. درصورتی که تحویل کمکهای غیرنقدی امکانپذیر نباشد، پرداخت مبلغ یادشده به بازنشستگان، وظیفهبگیران و مستمریبگیران با تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی به صورت کمک نقدی بلامانع است. 8 ـ میزان پرداخت اضافه کار کارکنان شاغل وزارتخانهها و مؤسسات دولتی در سال 1386 معادل اضافه کار پیشبینیشده در سقف اعتبار مصوب اولیه (بدون لحاظ متممهای ابلاغی) سال 1385 تعیین می شود. پرداخت بیش از مبلغ یادشده توسط دستگاه اجرایی ممنوع میباشد. 9ـ مبلغ قطعی پاداش پایان سال (عیدی) به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید ولی دستگاههای اجرایی موظفند بابت عیدی به ازای هر نفر شاغل و بازنشسته مبلغ دو میلیون (2.000.000) ریال پیشبینی و در موافقتنامه مربوط منظور نمایند. 10ـ به دستگاههای اجرایی اجازه داده میشود: الف ـ میزان پرداختهای مأموریت خارج از کشور کارکنان خود را با توجه به آییننامه نظارت بر مسافرتهای خارجی دستگاههای اجرایی موضوع تصویبنامههای شماره 20860/ت29728هـ مورخ18/5/1383 و شماره25732/ت31814هـ مورخ 29/4/1384 در قالب اعتبار مصوب پیشبینی نمایند. ب ـ هزینههای مربوط به انجام فریضه نماز و امور دینی، پایگاههای بسیج ادارات و کمک به برگزاری مناسبتهای ملی و مذهبی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را در قالب اعتبار مصوب پرداخت نمایند. 11ـ هزینههای ماهانه تلفن همراه دستگاههای اجرایی که در اختیار مدیران و کارکنان قرار میگیرد حداکثر تا مبلغ یکصد هزار (100.000) ریال از بودجه دستگاه اجرایی قابل پرداخت است و مابقی باید توسط استفادهکنندگان پرداخت شود. موارد استثناء به پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه اجرایی و تأیید معاون اول رییس جمهور، وزارت اموراقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تعیین می شود. خرید اشتراک جدید تلفن همراه و تجهیزات آن توسط دستگاههای اجرایی در سال 1386 ممنوع است. 12ـ اعتبار قابل اختصاص بابت خدمات رفاهی کارکنان موضوع ماده (40) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1384 ـ و جزء (2) بند « و» تبصره (19) قانون بودجه سال 1386 کل کشور، در موافقتنامه اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی حداکثر تا معادل بیست درصد (20%) مجموع حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی در سال 1386 مجاز است. پرداختهای غیر نقدی به کارکنان یادشده که طی سال و به مناسبتهای مختلف به تصویب هیئت وزیران میرسد باید از محل اعتبار اختصاص داده شده موضوع این بند تأمین و پرداخت شود. دستگاههای اجرایی موضوع ماده (49) قانون برنامه چهارم توسعه نیز مشمول مقررات این بند می باشند. 13ـ تأمین و هزینه نمودن اعتبارات برای پروژه های مصوب سفرهای استانی هیئت وزیران از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استانی از شمول آییننامه اجرایی ماده (79) قانون برنامه چهارم توسعه مستثنی است. 14ـ دستگاههای اجرایی موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه موظفند حساب عملکرد اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای خود را براساس شرح فصول هزینه، نگهداری و در صورتحساب نهایی عملکرد بودجه مصوب سال1386 دستگاه اجرایی منعکس نمایند. 15ـ بند « الف» ماده(6) تصویبنامه شماره7663/ت32823هـ مورخ 14/2/1384 صرفاً درخصوص آموزشهای خانواده قابلاجرا است و در سایر موارد موقوفالاجرا میشود. 16ـ بند (3) تصویبنامه شماره 23347/ت215هـ مورخ12/6/1373 حذف میشود. 17ـ در راستای اجرای بند « ز» تبصره (20) قانون بودجه سال 1386 کل کشور، تمام دستورالعملها، بخشنامهها و مصوباتی که توسط مراجع مختلف از جمله مجامع عمومی شرکتها و هیئتهای امناء دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی صادر میشود و بار مالی آن با تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور یا استان در بودجه سال جاری پیشبینی نشده است، قابل اجرا نمیباشد. وزارت امور اقتصادی و دارایی توسط ذیحسابان و مدیران مالی دستگاه اجرایی حسب مورد نظارت بر حُسن اجرای این بند را عهدهدار میباشند. 18ـ خرید هرگونه خودروی سواری خارجی ممنوع است و صرفاً خرید خودرو سواری دوگانهسوز توسط دستگاههای موضوع این تصویبنامه از محل درآمد حاصل از فروش خودرو و یا مازاد آن مجاز است و استفاده از سایر اعتبارات اعم از منابع عمومی و اختصاصی و منابع داخلی شرکتها برای خرید خودرو سواری به استثناء دستگاههایی که به دلیل تغییر سطح تقسیمات کشوری مکلف به ایجاد واحد اداری جدید میباشند ممنوع است. تبصره ـ خرید خودروهای کمکدار خارجی در صورتیکه تولید داخلی نباشد از شمول این بند مستثنی است. 19ـ به منظور جلوگیری از اسراف و تبذیر و رعایت صرفهجویی در هزینهها، دستگاههای اجرایی مکلف به رعایت موارد زیر میباشند: الف ـ گردهماییها، همایشها و نظایر آن را باید از محل اعتبار دستگاه برگزار کننده و به دور از هرگونه تجمل برگزار و محل برگزاری باید متناسب با موضوع و با رعایت اصل صرفهجویی انتخاب شود و دیگر دستگاههای اجرایی مجاز به تأمین هزینههای این گونه فعالیتها که در خارج از حوزه مأموریت و مسئولیت آن دستگاه برگزار میشود، نمیباشند. مشارکت داوطلبانه بخش غیردولتی در تأمین هزینههای برگزاری این گونه فعالیتها بلامانع است. ب ـ در خرید، استفاده و مصرف خصوصاً مواد مصرفی اداری، سوخت، آب، برق، تلفن، تعمیرات خودرو، نوسازی و تعمیرات ساختمان و تجهیزات از اسراف و تبذیر پرهیز و صرفهجویی نموده و در استفاده از خانههای سازمانی و دیگر امکانات و خودروها ضمن رعایت ضوابط و مقررات مراقبت لازم به عمل آورند. ج ـ دستگاههای اجرایی که با حفظ کیفیت اجرای برنامهها به صورت بارز صرفهجویی مینمایند، در مقایسه با دستگاههای دیگر تشویق میشوند. اعتبار موردنیاز برای اعمال تشویق موضوع این بند تا سقف پنجاه درصد (50%) اعتبار صرفهجویی یادشده علاوه بر اعتبار بند (12) به سقف اعتبار مصوب مندرج در برنامههای رفاهی کارکنان دولت اضافه میشود تا با نظر بالاترین مقام دستگاه اجرایی صرف هزینههای رفاهی کارکنان گردد. 20ـ کلیه دستگاههای اجرایی مشمول ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه که به استناد قوانین و مقررات مجاز به کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی میباشند، مکلفند فهرست کمکهای خود را براساس چارچوبی که توسط معاونت اجرایی رییس جمهور تعیین میشود، هر سه ماه یکبار به معاونت یادشده اعلام نمایند. 21ـ دستگاههای اجرایی موظفند با رعایت تکالیف قانونی و ضوابط اجرایی بودجه سال1386 کل کشور در سقف اعتبارات هزینهای مصوب نسبت به تعیین فعالیتهای اصلی سازمان خود به نحوی اقدام نمایند که تا پایان سال با هیچگونه کسری اعتبار مواجه نشوند. بدیهی است فعالیتهای مذکور با ذکر مبالغ مربوط در موافقتنامه درج خواهد شد. 22ـ طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای که اعتبار آن تغییر نیافته و یا صرفاً اعتبارات آنها نسبت به سال 1385 تغییر یافته است نیاز به مبادله موافقتنامه نداشته و انجام اصلاحیه طرحهای یادشده مشروط به اینکه در اهداف کمّی طرحها و حجم عملیات تغییری ایجاد نشود با تأیید بالاترین مقام دستگاه اجرایی قابل اجرا است. ذی حسابان دستگاههای اجرایی مکلف به اعمال این اصلاحیه ها هستند. دستگاههای اجرایی موظفند تغییرات انجامشده را حسبمورد به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و استان اعلام نمایند. 23ـ کلیه دستگاههای اجرایی موظفند از محل اعتبارات ملی و استانی نسبت به تسریع و تکمیل مطالعات و آغاز اجرای عملیات طرحهای مصوب سفرهای استانی هیئت وزیران براساس اعلام معاون اجرایی رییس جمهور اقدام نمایند. 24ـ در اجرای بند « ط» تبصره (2) قانون بودجه سال1386 کل کشور، شورای برنامهریزی و توسعه استانها مکلفند متناسب با تسهیلات بانکی اعلام شده توسط وزارت کار و اموراجتماعی با توافق آن وزارتخانه بخشی از سرجمع اعتبار تملک داراییهای سرمایهای استان را به کمکهای فنی و اعتباری با هدف اشتغالزایی به بخش خصوصی و تعاونی اختصاص دهند تا با رعایت تصویبنامه شماره46468/ت34055هـ مورخ 5/9/1384 به مصرف برسد. 25ـ کمک به احداث مساجد، خانه عالم و مدارس علمیه در روستاها از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای استانی مجاز است. 26ـ پرداخت وجه از هر محل تحت عناوین مختلف مانند هزینه دادرسی، هزینه کارشناسی و مشابه آن برای طرح اختلافات جدید بین دستگاههای اجرایی وابسته به دولت در مراجع قضایی ممنوع است و اختلافات دستگاههای زیرمجموعه وزارتخانه ها یا مؤسسات مستقل دولتی، دستگاههای استانی و دستگاههای ستادی به ترتیب از طریق وزارتخانه یا مؤسسه مستقل دولتی ذیربط، استاندار مربوط و معاونت حقوقی و امورمجلس رییس جمهور حل و فصل می شود. معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/32235/ضوابط-اجرایی-بودجه-سال-1386-کل-کشور/ | ||||||||||||||||||||||||