منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=32955 |
||||||||||||||||||||||||
دستورالعمل ارزیابی عملکرد دادگستریها، حوزههای ستادی و سازمانهای وابسته قوه قضائیه |
||||||||||||||||||||||||
دستورالعمل ارزیابی عملکرد دادگستریها، حوزههای ستادی و سازمانهای وابسته قوه قضائیه شماره11389/86/1
مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور به پیوست « دسـتورالعمل ارزیابی عملکرد دادگسـتریها، حـوزههای سـتادی و سازمانهای وابسته قوه قضاییه» به منظور درج در روزنامه رسمی و اعلام نتیجه به حضور ارسال میگردد. دستورالعمل ارزیابی عملکرد دادگستریها، حوزههای ستادی و سازمانهای وابسته قوه قضائیه در راستای بررسی و ارزیابی برنامهها و اقدامات انجام شده در قوه قضائیه و شناخت چالشها و تنظیم سیاستهای نوین و جهتگیری فعالیتها به منظور نیل به اهداف برنامهها، دستورالعمل ارزیابی عملکرد دادگستریها، حوزههای ستادی و سازمانهای وابسته قوه قضائیه به شرح زیر تصویب میگردد: ماده1ـ اصطلاحات به کار برده شده در این دستورالعمل به شرح ذیل تعریف میگردد: الف ـ عملکرد: نتایج حاصل از انجام وظایف و فعالیتها. ب ـ ارزیابی: فرآیند سنجش، ارزشگذاری و قضاوت. ج ـ شاخص: مشخصهای که در اندازهگیری ورودیها، فرآیندها، ستادهها و یا پیامدها مورداستفاده قرار میگیرد. د ـ استاندارد: حد مطلوب تعیین شده برای سنجش شاخصهای ارزیابی عملکرد. هـ ـ اقتصادی بودن: استفاده بهینه از امکانات و منابع. ماده2ـ هدف از ارزیابی عملکرد عبارتست از سنجش، ارزشگذاری و قضاوت درخصوص عملکرد دادگستریها، حوزههای ستادی و سازمانهای وابسته قوه قضائیه براساس قوانین و مقررات و شرح وظایف و برنامههای مصوب با رویکرد معیارهای اثربخشی، کارآئی، اقتصادی و اخلاقی بمنظور ارتقای کیفیت خدمات و نیل به اهداف قوه قضائیه. ماده3ـ عملکرد دادگستریها، حوزههای ستادی و سازمانهای وابسته قوه قضائیه به شرح زیر مورد ارزیابی قرار میگیرد: الف ـ کلیات 1ـ مجری دستورالعمل: اداره کل پیگیری امور استانها و سازمانهای وابسته قوه قضائیه. 2ـ اهداف: تهیه گزارش وضعیت موجود نظام قضائی کشور و ارزیابی دادگستریها، حوزههای ستادی و سازمانهای وابسته براساس میزان اجرای سیاستهای قضائی. 3ـ دوره مورد بررسی: از ابتدای فروردین تا پایان اسفند. 4ـ زمان اجرا: به صورت فصلی (سه ماهه) و جمعبندی سالانه. 5 ـ نحوه اجرا: گزارشگیری، بررسی و بازرسی براساس شاخصهای استاندارد. 6 ـ نحوه کنترل : بازرسی میدانی در طول سال دوره مورد بررسی و سه ماهه اول سال بعد از دوره. 7ـ بهرهبردار: حوزه ریاست، معاونین قوه قضائیه، رؤسای سازمانهای وابسته و حوزههای ذیربط. ب ـ ابعاد عمومی ب1ـ نظام مدیریتی 1ـ مدیریت راهبردی. 2ـ مدیریت منابع انسانی. 3ـ ساختار (تشکیلات، قوانین و مقررات). 4ـ بهبود سیستمها و روشهای انجام کار. 5ـ بهرهگیری از فنآوریهای اداری. 6 ـ قانونگرائی. ب2ـ شهروند مداری. 1ـ شناخت نیازها. 2ـ تطابق کیفیت خدمات با نیازها. 3ـ انتظارات ارباب رجوع. ج ـ ابعاد اختصاصی 1ـ میزان تحقق سیاستهای محوری قوه قضائیه ـ فعالیتهای پیشگیرانه از جرم. ـ نحوه اجرا یا میزان پیشرفت برنامههای جامع و عملیاتی قوه قضائیه. ـ نحوه اجرا یا میزان پیشرفت برنامههای پنج ساله توسعه کشور. ـ اقدامات منتهی به کاهش وارده پرونده به محاکم. ـ اقدامات منتهی به افزایش مختومه پرونده در محاکم. ـ اقدامات منتهی به کاهش ورودی زندانی و زندانیان موجود. ـ اقدامات منتهی به کاهش زمان رسیدگی به پروندهها از زمان تشکیل پرونده تا مختومهشدن آن در مرجع قضائی. ـ توسعه کیفی شوراهای حل اختلاف. ـ کاهش موارد نقض پروندهها در مراجع قضائی، تجدیدنظر و دیوانعالی کشور. ـ کاهش زمان اجرای احکام صادره. 2ـ عملکرد دادگستریها با توجه به میزان تحقق سیاستهای محوری، بخشنامهها و دستورالعملها ـ وضعیت ستاد مبارزه با جرایم خاص. ـ وضعیت شورای قضائی استان. ـ وضعیت دفتر امور زندانیان. ـ وضعیت برگزاری ملاقاتهای مردمی رئیس کل دادگستری. ـ وضعیت دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان. ـ وضعیت ضابطین استان. ـ اقدام در راستای حفظ حقوق شهروندی. ـ وضعیت واحدهای ارشاد و معاضدت. ـ تخصصی نمودن و مکانیزاسیون رسیدگی. ـ وضعیت حفاظت از بیتالمال و منابع طبیعی. ـ اقدامات انجام شده در رابطه با دستورالعملهای رفع اطاله دادرسی. ـ بررسی کیفیت آراء محاکم. 3ـ عملکرد حوزههای ستادی ـ ارزیابی عملکرد براساس شرح وظایف قانونی. ـ ارزیابی عملکرد براساس قوانین و برنامههای توسعه کشور. ـ ارزیابی عملکرد براساس برنامههای توسعه قضائی. 4ـ عملکرد سازمانهای وابسته قوه قضائیه ـ ارزیابی عملکرد براساس شرح وظایف قانونی. ـ ارزیابی عملکرد براساس قوانین و برنامههای توسعه کشور. ـ ارزیابی عملکرد براساس برنامههای توسعه قضائی. 5 ـ میزان موفقیت دادگستریها در اجرای سیاستهای محوری، بخشنامهها و دستورالعملها. 6 ـ میزان موفقیت حوزههای ستادی براساس شرح وظایف قانونی. 7ـ میزان موفقیت سازمانهای وابسته براساس شرح وظایف قانونی. ماده4ـ فرآیند تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد به شرح زیر است: الف ـ تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد در ابعاد عمومی: شاخصهای ارزیـابی عملکرد عـمومی براساس ابـعاد و مـحورهای قوه قضائیه و شهروندمداری با همکاری مراجع و حوزههای ذیربط توسط اداره کل پیگیری امور استانها و سازمانهای وابسته تهیه و پس از تصویب رئیس قوه قضائیه به دادگستریها، حوزههای ستادی و سازمانهای وابسته به ابلاغ و ملاک ارزیابی قرار خواهدگرفت. ب ـ تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد در ابعاد اختصاصی: شاخصهای ارزیابی عملکرد اختصاصی براساس ابعاد و محورهای مذکور در بند ج ماده3 این دستورالعمل، با همکاری حوزههای ذیربط توسط اداره کل پیگیری امور استانها و سازمانهای وابسته و با نگرش به قوانین و برنامههای توسعه کشور و برنامههای عملیاتی توسعه قضائی، احکام خاص مندرج در قوانین بودجه، قوانین و مصوبات خاص قوه قضائیه و دستورالعملها و بخشنامههای صادره دولتی و قوه قضائیه با هماهنگی و همکاری دستگاهها و حوزههای ذیربط تهیه و پس از تصویب رئیس قوه قضائیه به دادگستریها، حوزههای ستادی و سازمانهای وابسته ابلاغ و ملاک ارزیابی قرار خواهدگرفت. ماده5 ـ معاونتها، حوزههای ستادی مستقل، سازمانهای وابسته و دادگستری کل استانها براساس اعلام اداره کل پیگیری امور استانها و سازمانهای وابسته قوه قضائیه همکاری لازم را معمول خواهند داشت. ماده6 ـ این دستورالعمل در 6 ماده در تاریخ12/8/1386 به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده و از تاریخ تصویب لازمالاجرا میباشد. رئیس قوه قضائیه ـ سیدمحمود هاشمیشاهرودی رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه ـ موحدی
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/32955/دستورالعمل-ارزیابی-عملکرد-دادگستریها،-حوزههای-ستادی-و-سازمانهای-وابسته-قوه-قضائیه/ | ||||||||||||||||||||||||