منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=33688 |
||||||||||||||||||||||||
هفتصد و هفتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 25 4 1387 |
||||||||||||||||||||||||
هفتصد و هفتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 25/4/1387
موضوع: اصول و چارچوب برنامه و فعالیتهای آموزشی و پرورشی دوره پیش دبستانی (ویژه مربیان و دستاندرکاران) با عنایت به بند 6مصوبه جلسه422 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 16/4/1377 مبنی بر اینکه « کلیه مسائل آموزش پیش دبستانی در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شود» و با توجه به بند الف تبصره4 ماده 3 قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی(1) و با استناد به ماده5 اساسنامه دوره پیشدبستانی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش(2) اصول و چارچوب راهنمای برنامه و فعالیتهای آموزشی و پرورشی مراکز پیشدبستانی برای استفادهی دستاندرکاران، کارشناسان آموزش و پرورش و تولیدکنندگان مواد آموزشی و پرورشی به شرح زیر تصویب میشود: 1ـ آموزش و پرورش به عنوان تنها مرجع صادرکننده مجوز تاسیس مراکز دوره پیش از دبستان محسوب میشود و کلیه مراکز پیش دبستانی اعم از مراکز وابسته به آموزش و پرورش و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی (از جمله سازمان بهزیستی) ملزم به تطبیق برنامههای خود با این مصوبه میباشند. 2ـ سازمان پژوهش و برنامهریزی موظف است راهنمای تفصیلی دوره پیش دبستانی به همراه راهنمای برنامه انس با قرآن و نیز راهنمای برنامه زبانآموزی کودکان مناطق دوزبانه را تدوین نماید. این راهنما پس از تایید اعضای شورای عالی آموزش و پرورش لازمالاجرا خواهد بود. 3ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است زمینه تولید برنامه و محتوای آموزشهای توجیهی برای مربیان، مسئولان و دستاندرکاران و نیز تولیدکنندگان رسانههای آموزشی مراکز پیشدبستانی را براساس این مصوبه فراهم نماید. 4ـ دوره آموزش پیش از دبستان به عنوان آموزش غیررسمی، با مشارکت مردم و نهادهای غیردولتی اجرا میشود. 5 ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است بر اجرای صحیح مفاد این مصوبه در همه مراکز دوره پیشدبستانی نظارت نماید و گزارش عملکرد آن را به صورت دو سالانه به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نماید. رویکرد برنامه و فعالیتهای دورهی پیشدبستانی از آنجایی که سالهای اولیه زندگی کودک زیربنای تکوین شخصیت اوست، چنانچه تعلیم و ترتیب کودک در دوران سیادت مبتنی بر فطرت الهی به خوبی سامان یابد امید میرود در آینده سرشت حقیقتجویی، فضیلتخواهی، عبودیت و ...... در او بروز نماید، از این رو، برنامه و فعالیتهای دوره پیشدبستان با رویکرد « شکوفایی فطرت الهی» طراحی و تدوین میگردد. اصول حاکم بر فعالیتهای آموزشی و پرورشی دورهی پیش دبستانی 1ـ هماهنگ با اهداف و محتوای دورهی ابتدایی باشد. 2ـ به فرهنگ بومی و محلی کودکان عنایت داشته و محتوای مورد نیاز به صورت غیرمتمرکز تدوین شود. 3ـ تفاوتهای، فردی و نقشهای جنسیتی را به رسمیت بشناسد. 4ـ فعالیتها، تلفیقی، پودمانی و انعطافپذیر باشد و متناسب با تواناییها، نیازها و علایق فطری کودکان و رعایت عنصر شادی و نشاط کودکانه طراحی شود. 5 ـ بر مشارکت و نقش فعال خانواده در دستیابی به اهداف تاکید داشته باشد. 6 ـ ارزشیابی نوآوران بر اساس مشاهده رفتار و عملکرد گروهی آنان با رویکرد و تشویقی صورت گیرد. اهداف برنامه و فعالیتهای دوره پیشدبستانی اهداف برنامه و فعالیتهای دوره پیشدبستان برگرفته از اهداف مندرج در اساسنامه دوره پیشدبستانی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و متناسب با شرایط سنی نوآموزان به شرح زیر میباشد: 1ـ پرورش مهارتهای جسمی ـ حرکتی. 2ـ پرورش روحیه و رفتار عاطفی. 3ـ پرورش مهارتهای ذهنی. 4ـ پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزشهای اسلامی. 5 ـ انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن. 6 ـ پرورش ذوق هنری و زیباییشناسی. 7ـ تقویت حس دینی و علایق مذهبی. 8 ـ پرورش هویت ملی. 9ـ پرورش مهارتهای زبانهای فارسی. 10ـ ارتقای سطح بهداشت و ایمنی. 11ـ آشنایی با محیطزیست و علاقه و انس با طبیعت و حفظ آن. ویژگیهای عمومی مربیان پیش دبستانی 1ـ دانش و توانایی برقراری ارتباطخوب و صحیح با کودکان والدین و کارکنان را داشتهباشد. 2ـ به حرفه و کارخود علاقمند بوده، اعتماد به نفس، صبر و حوصله کافی را برای کار با کودکان داشته باشد. 3ـ روحیهای شاد و ظاهری آراسته با رعایت شئونات اسلامی داشته باشد. 4ـ از سواد قرآنی برخوردار باشد و به آموزش قرآن در دورهی پیشدبستان علاقهمند باشد. مربیان مراکز پیش دبستانی اقلیتهای مذهبی از این شرط مستثنی هستند. 5 ـ با عناصر « راهنمای تفصیلی برنامه و محتوایآموزشی و پرورشی دوره پیشدبستانی»، ((دوزبانه) که در قالب آموزش مربیان پیشدبستانی توسط عالی آموزش و پرورش پیشبینی میشود) آشنا و مهارتهای لازم را کسب کرده است. 6 ـ از سلامت جسمی و روانی لازم برای انجام وظیفه و قدرت بیان شیوا برخوردار باشد. 7ـ به اصول اخلاقی پایبند باشد. 8 ـ حداقل دارای مدرک کاردان مرتبط باشد. ارزشیابی ـ ارزشیابی در دورهی پیش دبستان با مشاهده عملکرد گروه نوآموزان صورت میگیرد. ـ ارزشیابی کودکان باید حین فرایند یادگیری صورت گرفته، رشد آنان را در همهی ابعاد اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و اعتقادی، شناختی و جسمانی مورد سنجش قرار دهد و به منظور به پیشرفت نوآوران در امر یادگیری انجام شود. ـ عملکرد کودک را نباید با عملکرد کودک دیگر مقایسه کرد و رفتار هر کودک تنها با رفتار گذشتهی خودش قابل مقایسه است؛ بنابراین با توجه به اصول و اهداف برنامه، دستیابی کودک به حدّ معینی از یادگیری مورد انتظار نیست . ـ ارزشیابی، فرصتی است که، مربی کارخود را نیز ارزیابی کند تا از این طریق در کیفیت بخشی به فرآیند یاددهی ـ یادگیری فعالانه بکوشد. ـ ارزشیابی باید بر اساس محتوای فعالیت مربوط انجام گیرد و نتیجهی آن به منظور همکاری و هماهنگی بیشتر با اولیای کودکان، به ایشان گزارش شود. ـ ارزشیابی در این دوره از طریق مشاهدهی رفتار کودک در گروه و به صورت توصیفی انجام میگیرد و از هرگونه آزمون و نمرهدهی و صدور کارنامه باید پرهیز شود. محتوای آموزشی و پرورشی دوره پیش دبستانی محتوای متداول در این دوره مشتمل بر عناوین زیر است: انس با قرآن، شعر و سرود، بازی، نقاشی، کاردستی، نمایش خلاق، بحث و گفتوگو، مشاهده، آزمایش، گردش علمی و تماشای فیلم و آشنایی با نحوه استفاده از فنآوریهای جدید. این فعالیتها در فرایند تولید محتوای آموزشی، با نگاهتلفیقی به حوزههاییادگیری دینی، اجتماعی، هنری، ریاضی، تربیتبدنی و علوم، طراحی و با هدایتمربی، به روش فعال به اجرا در میآیند. مدت زمان برنامه در این دوره شامل حداکثر 5 روز در هفته با حدود 5/3 ساعت فعالیت روزانه میباشد. موضوع: اصول و چارچوب برنامه و فعالیتهای آموزشی و پرورشی دوره پیشدبستانی در هفتصد و هفتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ25/4/1387 به تصویب رسید. دبیر شورا ـ مهدی نوید رییس جلسه ـ علیرضا علیاحمدی اصول و چارچوب برنامه و فعالیتهای آموزشی و پرورشی دوره پیش دبستانی مورد تایید است. رییس جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش ـ محمود احمدی نژاد
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/33688/هفتصد-و-هفتادمین-جلسه-شورای-عالی-آموزش-و-پرورش-مورخ-25-4-1387/ | ||||||||||||||||||||||||