منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=33817 |
||||||||||||||||||||||||
مصوبه هفتصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 29 5 1387 موضوع اساسنامه مدارس بینالمللی جمهوری اسلامی ایران |
||||||||||||||||||||||||
مصوبه هفتصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 29/5/1387 موضوع: اساسنامه مدارس بینالمللی جمهوری اسلامی ایران شماره8/11404/120
وزارت آموزش و پرورش به پیوست تصویر مصوبه هفتصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 29/5/1387 درخصوص اساسنامه مدارس بینالمللی جمهوری اسلامی ایران جهت ابلاغ به واحدهای تابعه و اجرا ارسال میشود. دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ـ مهدی نوید مصوبه هفتصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 29/5/1387 موضوع: اساسنامه مدارس بینالمللی جمهوری اسلامی ایران مقدمه: مدارس بینالمللی جمهوری اسلامی ایران ـ که در این اساسنامه به اختصار « مدارس» نامیده میشوند ـ برای آموزش و پرورش اتباع خارجی مقیم ایران در دورههای مختلف تحصیلی تأسیس میشوند. فصل اول ماده 1ـ اهداف این مدارس به شرح زیر میباشد: الف) تعلیم و تربیت دانشآموزان اتباع خارجی صرفنظر از تفاوت در رنگ، جنس، نژاد، دین وملیت آنها. ب) اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی با استفاده از محتوا و روشهای همطراز با برنامـههای سایر مدارس بیـنالمللی جـهان با رعایت مـوازین فرهـنگی جمهوری اسلامی ایران. ج) تقویت ایمان به پروردگار یکتا و روحیه احترام به اعتقادات دینی دیگران. د) ایجاد زمینه مساعد برای دانشآموزان به منظور کسب معلومات و مهارتهای لازم زندگی و آماده سازی آنان برایادامه تحصیل در سایر مدارس بین المللی . هـ) آشنا ساختن دانش آموزان با زبان و ادب فارسی و فرهنگ ایران اسلامی. فصل دوم ـ نحوهی ادارهی مدارس: ماده 2ـ مدارس بصورت دولتی یا غیردولتی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره خواهندشد وتابع مقررات دولت جمهوریاسلامی ایران می باشند. تبصره ـ مدارس غیردولتی مطابق قانون تأسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی و با رعایت مفاد این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات تأسیس و اداره میشوند. ماده 3ـ مدارس دولتی برای اداره ی خود علاوه بر امکانات وزارت آموزش و پرورش میتوانند از کمکهای دریافتی از اولیای دانش آموزان و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده نمایند. تبصره ـ ضوابط دریافت کمکهای مردمی توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین و با امضا وزیر ابلاغ خواهدشد. ماده4ـ مدیران مدارس از بین کارکنان رسمی وزارت آموزش و پرورش بر اساس ضوابط مندرج درآییننامههای مربوط انتخاب و منصوب خواهند شد. ماده5 ـ مدارس میتوانند درصورت نیاز از معلمان خارجی واجد شرایط پس از کسب موافقت وزارت آموزش و پرورش برابر قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران برای تدریس برخی ازدروس استفاده نمایند. تبصره ـ مدیر و کارکنان آموزشی، پرورشی و اداری مدارس باید به زبان خارجی مرتبط مسلط باشند. فصل سوم ـ شرایط و نحوه پذیرش دانشآموز: ماده6 ـ متقاضیان ثبت نام درمدارس باید دارای جواز معتبر اقامت در جمهوری اسلامی ایران باشند. تبصره1ـ دانشآموزان ایرانی که قسمتی از تحصیلات خود را در کشورهای خارجی و در نظامهایی غیر از نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران گذرانیدهاند، درصورت عدم امکان تحصیل آنان در مدرسه تطبیقی یا سایر مدارس کشور و بنا به تشخیص کمیسیون خاص دفتر همکاریهای بینالمللی و امور مدارس خارج از کشور برای مدتی معین میتوانند به تحصیلات خود دراین مدارس ادامه دهند. تبصره 2ـ متقاضیان ایرانی ثبت نام در پایه اول ابتدایی ـ که یکی از والدین آنها بنا به دعوت رسمی از سوی سازمانها، ارگانها و یا دانشگاهها برای مدت معینی به ایران آمده باشند؛ بنا به تشخیص کمیسیون خاص دفتر همکاریهای بینالمللی و امور مدارس خارج از کشور میتوانند در مدرسه بینالمللی ثبت نام نمایند. ماده 7ـ شرایط سنی ثبت نام در مدارس تابع ضوابط سایر مدارس خواهد بود. تبصره ـ ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزانی که سن ورود به دبستان در کشور محل اقامت قبلی آنها پنج سال و نیم میباشد دراین مدارس بلامانع است. فصل چهارم ـ برنامه درسی، طول دوره وارزش تحصیلی : ماده8 ـ برنامه درسی این مدارس بر اساس نظامهای آموزشی بین المللی معتبر، خواهد بود که توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با همکاری دفتر ستادی ذیربط تهیه و با تصویب شورای عالی آموزش وپرورش اجرا میگردد. تبصره1ـ علاوه بر دروس مصوب هر پایه تحصیلی، آموزش زبان وادبیات فارسی و مطالعات فرهنگی، اجتماعی (بویژه تاریخ و فرهنگ ایران) در کلیه پایههای تحصیلی مدارس الزامی است. منابع ومحتوای درسی خاص برای این دروس توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ظرف مدت حداکثر یک سال پس از ابلاغ این اساسنامه تهیه و تالیف خواهد شد. تبصره2ـ ارائهی دروس قرآن و دینی برای دانش آموزان مسلمان الزامی و شرکت سایر دانش آموزان در کلاسهای فوق بلامانع است. تبصره3ـ زبان اصلی تدریس در مدارس بینالمللی بر حسب مورد یکی از زبانهای عربی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی خواهد بود. ماده9ـ اعطای کارنامه تحصیلی پایان هر سال و گواهینامه پایان دوره به دانشآموز براساس نظام آموزشی معتبر( مذکور در ماده 8) خواهد بود. ماده10ـ ارزشیابی تحصیلی و تربیتی در کلیهی پایهها براساس آئیننامهی مربوط انجام میشود. تبصره ـ آئیننامهی ارزشیابی تحصیلی و تربیتی این مدارس متناسب با شرایط نظام آموزشی بینالملل ظرف مدت حداکثر 6 ماه پس از ابلاغ این اساسنامه توسط دفاتر ذیربط تهیه و به تصویب شورای عالی خواهد رسید. فصل پنجم ـ سایرامور: ماده11ـ مدارس میتوانند در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و طـبق ضـوابط وزارت آمـوزش و پرورش بـا سایر مـدارس و سـازمانهای آموزشی، فرهنگی داخلی و بین المللی در زمینه های آموزشی و فرهنگی ارتباط برقرارنمایند. ماده12ـ برای دانش آموزان دختر و پسر، مدارس جداگانه تشکیل میشود. ماده13ـ آئیننامهی انجمن اولیاء و مربیان ویژه این مدارس هماهنگ با سایر مدارس بین المللی توسط سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان با همکاری دفتر ستادی ذیربط ظرف مدت حداکثر 6 ماه پس از ابلاغ این اساسنامه تهیه و پس از تایید وزیر آموزش و پرورش به اجرا درمیآید . ماده14ـ مواردی که در این اساسنامه به آن اشاره نشده است براساس مقررات وزارت آموزش و پرورش می باشد. ماده 15ـ با تصویب این اساسنامه، اساسنامه قبلی تحت عنوان « اساسنامه مجتمع آموزشی بین المللی تهران» لغو می شود. موضـوع: اساسـنامه مدارس بین المـللی جمهوری اسلامی ایران در هفتصد و هـفتاد و دومین جلـسه شـورای عـالی آمـوزش و پـرورش مـورخ 29/5/1387 به تصویب رسید. مهدی نوید ـ دبیر شورا علیرضا علیاحمدی ـ رییس جلسه اساسنامه مدارس بین المللی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید است. رییس جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش ـ محمود احمدی نژاد
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/33817/مصوبه-هفتصد-و-هفتاد-و-دومین-جلسه-شورای-عالی-آموزش-و-پرورش-مورخ-29-5-1387-موضوع-اساسنامه-مدارس-بینالمللی-جمهوری-اسلامی-ایران/ | ||||||||||||||||||||||||