منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=34616 |
||||||||||||||||||||||||
آییننامه نحوه تشکیل جلسات و چگونگی اتخاذ تصمیمات هیئت داوری موضوع ماده (21) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران |
||||||||||||||||||||||||
آییننامه نحوه تشکیل جلسات و چگونگی اتخاذ تصمیمات هیئت داوری موضوع ماده (21) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری شماره99597/ت 41562ک
اسلامی ایران وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت دادگستری وزیران عضو کارگروه تصویب آییننامههای مربوط به قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویبنامه شماره 186084/ت41633ه مورخ 14/10/1387 هیئت وزیران، آییننامه نحوه تشکیل جلسات و چگونگی اتخاذ تصمیمات هیئت داوری موضوع ماده (21) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمودند: آییننامه نحوه تشکیل جلسات و چگونگی اتخاذ تصمیمات هیئت داوری موضوع ماده (21) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران فصل اول ـ تعاریف و کلیات: ماده 1ـ هیئت داوری موضوع ماده (21) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوریاسلامیایران که از این پس به اختصار « هیئت» نامیده میشود، به منظور رسیدگی، اظهارنظر و اتخاذ تصمیم در مورد شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از هریک از تصمیمها در امر واگذاری، به ترتیب مقرر در این آییننامه تشکیل و به شکایات و اختلافات رسیدگی مینماید. ماده2ـ اصطلاحات مندرج در این آییننامه در معانی مشروح زیر به کار میروند: الف ـ شکایت: اعلام و تقاضای رسیدگی هریک از طرفین قرارداد یا اشخاص ذینفع، در خصوص تخلف از مقررات نسبت به هریک از تصمیمها در امر واگذاری. ب ـ اختلاف: اعتراض و عدم موافقت طرفین قرارداد در هریک از تصمیمات واگذاری از جمله موارد زیر است: 1ـ انعقاد قرارداد واگذاری. 2ـ تفسیر قرارداد یادشده. 3ـ اجرای قرارداد یادشده. ج ـ قرارداد واگذاری: منظور قراردادهای واگذاری مالکیت (اجاره به شرط تملیک، فروش تمام یا بخشی از سهام، حق تقدم سهام و سهمالشرکه، حقوق مالکانه و اموال) و واگذاری مدیریت (اجاره، پیمانکاری عمومی و پیمان مدیریت)، در کلیه موارد مشمول قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی است. د ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی: منظور « اشخاصحقیقییا حقوقی» یادشده در صدر ماده بیست(20) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده یک این آییننامه، اعم از اشخاص بخش خصوصی یا عمومی است. ماده3ـ کلیه دستگاههای اجرایی موظف به همکاری با هیئت خواهند بود. فصل دوم ـ تشکیلات و نحوه اداره جلسات هیئت: ماده4ـ اولین جلسه هیئت ظرف دو هفته پس از ابلاغ احکام انتصاب اعضای آن تشکیل میشود. اعضای هیئت در اولین جلسه از بین خود یک نفر را به عنوان رییس و یک نفر را به عنوان دبیر و سخنگو انتخاب خواهند نمود. ماده5 ـ جلسات هیئت با دعوت کتبی رییس هیئت تشکیل میشود و حداقل در هر ماه یک جلسه خواهد داشت. دعوتنامه متضمن دستور جلسه، حداقل یک هفته قبل از برگزاری جلسات برای اعضاء ارسال میشود. تبصره ـ علاوه بر جلسات ماهانه، با نظر رییس هیئت و متناسب با تعداد شکایات دریافتی یا موضوعات قابل طرح، جلسات فوقالعاده نیز تشکیل میشود. ماده6 ـ جلسات هیئت در وزارت دادگستری تشکیل میشود و دبیرخانه آن نیز در وزارتخانه یادشده مستقر است. هیئت میتواند نیروی کارشناسی و اداری موردنیاز خود را متناسب با حجم کار جذب نماید. بودجه موردنیاز دبیرخانه هیئت همه ساله توسط وزیر دادگستری پیشنهاد و در لوایح بودجه سالیانه کل کشور (وزارت دادگستری) منظور میشود. تبصره ـ تشکیلات دبیرخانه هیئت توسط هیئت پیشنهاد و به تصویب وزیر دادگستری میرسد. ماده7ـ جلسات هیئت با حضور حداقل پنج نفر از اعضاء رسمیت مییابد و تصمیمات آن با حداقل رأی مثبت چهار نفر از اعضا اعتبار دارد. برای هر جلسه صورتجلسهای تنظیم و نظر اقلیت نیز باید در آن درج و به امضاء برسد. ماده8 ـ موارد رد اعضای هیئت همان موارد رد دادرس در قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی است. ماده9ـ حقالزحمه کارشناسی و هزینه ترجمه اسناد و مدارک، باید توسط متقاضی پرداخت شود. هیئت مجاز است نسبت به افتتاح حساب بانکی به نام خود با امضای مشترک رییس و دبیر هیئت نزد یکی از شعب بانکها اقدام کند. دریافت و پرداخت هزینههای مربوط به داوری از طریق این حساب صورت میگیرد. فصل سوم ـ ترتیب رسیدگی و صدور رأی: ماده10ـ هیئت نحوه طرح ادعا یا شکایت، آیین داوری و چگونگی رسیدگی به ادله را از طریق تنظیم و تصویب دستورالعمل داخلی به گونهای تعیین خواهد نمود که از رعایت اصول اساسی نظیر اعطای فرصت کافی برای دفاع و رسیدگی مناسب و مقتضی به ادله طرفین، اطمینان حاصل شود. ماده11ـ هیئت در صورت لزوم، طرفین شکایت یا اختلاف را به جلسه رسیدگی دعوت مینماید. طرفین میتوانند وکیل قانونی خود را برای حضور، ادای توضیح و تعقیب شکایت یا اختلاف معرفی نمایند. دستگاههای دولتی نیز میتوانند نماینده حقوقی خود را به همین منظور معرفی کنند. ماده12ـ با وجود احراز اطلاع از وقت حضور در جلسه رسیدگی، عدم حضور طرفین دعوی یا اختلاف، وکیل قانونی آنان یا نماینده قضایی معرفیشده، مانع رسیدگی، اظهارنظر، اتخاذ تصمیم و صدور رأی نیست. چنانچه هریک از طرفین یا نماینده قانونی یا قائممقام آنان در جلسه حضور نیابند، هیئت میتواند دعوت را تکرار نماید و در صورت عدم حضور طرفین دعوی یا اختلاف، رسیدگی را ادامه دهد. ماده13ـ هیئت در صورت لزوم میتواند نسبت به انجام تحقیقات محلی، علمی، فنی، مالی، بررسی محل، ترجمه اسناد و اوراق، کارشناسی یا دریافت اطلاعات از مطلعین و نظایر این اقدام نماید. ماده14ـ هیئت موظف است ظرف چهار ماه از تاریخ ارجاع اختلاف به داوری، بهموضوع رسیدگی و رأی خود را صادر کند. این مدت با گزارش توجیهی هیئت فقط برای یکبار و تا چهار ماه دیگر قابل تمدید است. ماده15ـ خلاصه مذاکرات جلسات، قرارها، دستورها، نظرات و تصمیمات هیئت در صورت جلسات درج و به امضاء اعضاء میرسد. ماده16ـ در مقدمه رأی داوری خلاصه موضوع، ادعاها، مدافعات، دلایل هر یک از طرفین و رسیدگیهای انجام شده، درج میشود. رأی داوری به طرفین ابلاغ و یک نسخه از آن جهت اطلاع برای رییس هیئت ارسال میگردد. ماده17ـ آراء هیئت باید مستدل و مستند به قوانین موجد حق و اصول علمی و حقوقی باشد. ماده18ـ چنانچه طرفین اختیار مصالحه و سازش را به هیئت کنند، هیئت میتواند رأی خود را بر مبنای مصالحه صادر کند. چنانچه طرفین رأساً در حدود قوانین، در موضوع مطروحه سازش کنند مراتب را به هیئت اعلام مینمایند. در اینصورت رأی هیئت بر مبنای مصالحه انجام شده صادر خواهد شد مشروط بر اینکه مخالف قوانین موجد حق نباشد. فصل چهارم ـ ابلاغ و اجرای رأی: ماده19ـ ابلاغ دعوتنامهها، نظرات، تصمیمات و آراء هیئت از طریق پست سفارشی یا ترتیب دیگری که مقتضی باشد و ایجاد قطع به وقوع ابلاغ نماید، توسط دبیرخانه هیئت صورت میگیرد. ماده20ـ آراء هیئت پس از ده روز از تاریخ ابلاغ به طرفین، قطعی و لازمالاجرا است. ماده21ـ پس از ابلاغ رأی و قطعیت آن در صورتی که محکومعلیه در مقام اجرای رأی برنیاید، ذینفع طبق مقررات باب داوری قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی، میتواند از دادگستری تقاضای اجرای رأی نماید. ماده22ـ در صورت خودداری هریک از کارکنان دستگاههای دولتی از اجرای آراء هیئت، رییس هیئت موضوع را به وزیر یا بالاترین مقام دستگاه متبوع وی اعلام مینماید. مستنکف طبق مقررات انضباطی تعقیب و مجازات خواهد شد. فصل پنجم ـ اعتراض به رأی: ماده23ـ رأی هیئت ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ و پس از انقضاء مدت یادشده فقط در صورت وجود عذر موجه برای تأخیر، در حدود مقررات ماده (23) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران قابل اعتراض است. تبصره ـ جهات عذر موجه، موارد یاد شده در زیر ماده (306) قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی میباشد. ماده24ـ اعتراض نسبت به رأی هیئت به طور کتبی به دفاتر شعب خاصی که توسط رییس قوه قضائیه تعیین خواهد شد، تقدیم میشود. این شعب خارج از نوبت بهاعتراض رسیدگی و رأی مقتضی صادر مینمایند. رأی صادره قطعی و لازمالاجرا است. رئیس جمهور ـ محمود احمدینژاد
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/34616/آییننامه-نحوه-تشکیل-جلسات-و-چگونگی-اتخاذ-تصمیمات-هیئت-داوری-موضوع-ماده-(21)-تنفیذی-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران/ | ||||||||||||||||||||||||