منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=34974 |
||||||||||||||||||||||||
آییننامه تصویب پروژههای ساز و کار توسعه پاک در چارچوب پروتکل کیوتو توسط مرجع صلاحیتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران |
||||||||||||||||||||||||
آییننامه تصویب پروژههای ساز و کار توسعه پاک در چارچوب پروتکل کیوتو توسط مرجع صلاحیتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران شماره192044/ت38011ه
سازمان حفاظت محیط زیست هیئت وزیران در جلسه مورخ 10/8/1388 بنا به پیشنهاد شماره 26916ـ1 مورخ 3/5/1386 سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصدوسی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آییننامه تصویب پروژههای ساز و کار توسعه پاک در چارچوب پروتکل کیوتو توسط مرجع صلاحیتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمود: آییننامه تصویب پروژههای ساز و کار توسعه پاک در چارچوب پروتکل کیوتو توسط مرجع صلاحیتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران ماده 1ـ اصطلاحات زیر در این آییننامه در معانی مشروح مربوط به کار میروند: الف ـ سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست ب ـ پروتکل کیوتو: وابسته به کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا که در سومین کنفرانس اعضای متعاهدین در 11 نوامبر 1997 در شهر کیوتوی ژاپن تصویب شد. پ ـ ساز و کار توسعه پاک: یکی از ساز و کارهای پروتکل کیوتو است که طبق ماده (12) پروتکل به شرح پیوست (1) که تأیید شده به مهر پیوست تصویبنامه هیئتوزیران است، کشورهای توسعه یافته متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانهای، با استفاده از این ساز و کار میتوانند با اجرای پروژهها در کشورهای در حال توسعه هزینههای کاهش انتشار را اقتصادی نموده و به توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه کمک نمایند. ت ـ پروژه ساز و کار توسعه پاک: فعالیت پیشنهادی یا انجام شده تحت مقررات تعیین شده توسط پروتکل کیوتو و اجلاسهای آن که باید توسط مرجع صلاحیتدار ملی تأیید شود و از این پس در این آییننامه، پروژه نامیده میشود. ث ـ مرجع صلاحیتدار ملی: سازمان حفاظت محیط زیست که از این پس در این آییننامه مرجع ملی یا سازمان نامیده میشود. ج ـ کاهش انتشار تأیید شده: مقدار کاهش انتشار گازهای گلخانهای تأیید شده که از طرف هیئت اجرایی دبیرخانه پروژههای ساز و کار توسعه پاک صادر میشود. چ ـ هیئت اجرایی: هیئت اجرایی پروژههای ساز و کار توسعه پاک مستقر در دبیرخانه کنوانسیون در شهر بن آلمان که پروژههای ساز و کار توسعه پاک را ثبت نموده و گواهی کاهش انتشار تأیید شده را صادر مینماید. ح ـ نهاد صلاحیتدار عملیاتی: سازمانها و شرکتهای صالح بینالمللی که وظیفه صدور گواهی تعیین اعتبار پایش و صحهگذاری پروژه را بر عهده دارند و از این پس در این آییننامه نهاد عملیاتی نامیده میشود. خ ـ نامه موافقت اولیه: نامهای که مرجع ملی به پیشنهاددهنده پروژه برای آغاز کار ارائه میدهد. د ـ نامه تأییدیه: نامهای که مرجع صلاحیتدار ملی به صاحب پروژه به منظور ثبت پروژه در هیئت اجرایی میدهد. ذ ـ مشارکتکنندگان در پروژه: طرفین ذینفع در پروژه (صاحب پروژه در جمهوری اسلامی ایران و طرفهای خارجی از کشورهای توسعه یافته). ر ـ ایده اولیه پروژه: ایده اولیه که توسط صاحب پروژه به صورت خلاصه تهیه میگردد و برای اخذ موافقت اولیه برای مراجع ملی ارسال مینماید و در این آییننامه ایده پروژه نامیده میشود. ز ـ سند طراحی پروژه: سند طراحی پروژه که باید منطبق با چارچوب تأیید شده هیئت اجرایی و با ملاحظات توسعه پایدار و ارزیابی زیست محیطی تهیه شده و مورد تأیید نهاد عملیاتی و مرجع ملی قرار گیرد و در این آییننامه سند پروژه نامیده میشود. ژ ـ کارگروه ملی راهبریپروژههای ساز و کار توسعهپاک: کارگروهی متشکل از نمایندگان رسمی وزارتخانهها و سازمانهای مرتبط که تعیینکننده چهارچوب کلی اجرای پروژههای ساز و کار توسعه پاک در کشور میباشد و در این آییننامه کارگروه ملی نامیده میشود. س ـ صندوق ملی محیطزیست: صندوقی که با هدف حمایت از محیطزیست و جلوگیری از تخریب آن به استناد بند «ب» ماده (68) قانون برنامه چهارم توسعه به موجب تصویبنامه شماره 32378/ت33339هـ مورخ 12/6/1384 به تصویب هیئتوزیران رسیده است. ماده 2ـ ساختار سازمانی مرجع ملی برای اجرای وظایف محول شده در این آییننامه به شرح زیر میباشد: الف ـ معاون محیط زیست انسانی سازمان به عنوان مرجع ملی، مسئول صدور نامه تأییدیه پروژهها در سطح کشور میباشد. ب ـ دبیرخانه مرجع ملی که در حوزه معاونت محیط زیست انسانی سازمان مستقر میشود، وظیفه بررسی، هماهنگی و اطلاعرسانی در ارتباط با اجرای پروژهها در سطح ملی را برعهده دارد. ارتباط با دبیرخانه هیئت اجرایی پروژهها در شهر بن آلمان از طریق این دبیرخانه انجام میشود. پ ـ دبیر اجرایی پروژهها که به پیشنهاد معاونت محیط زیست انسانی سازمان و با حکم ریاست سازمان منصوب میشود و مسئولیت اداره دبیرخانه را برعهده دارد. ماده 3ـ وظایف مرجع ملی به شرح زیر تعیین میشود: الف ـ اعمال روش تصویب پروژهها طبق ماده (6). ب ـ بررسی ایده پروژههای ارسال شده از سوی مشارکتکنندگان در پروژه و صدور و یا عدم صدور موافقت اولیه با ذکر دلیل. پ ـ بررسی سند پروژه ارسال شده از سوی پیشنهاددهندگان و تأیید اینکه پروژه همسو با برنامههای ملی توسعه و منطبق با چهارچوب این پروژهها میباشد. ت ـ صدور نامه موافقت اولیه پروژهها که منطبق با معیارهای توسعه پایدار بوده و ارزیابی زیست محیطی مناسب داشته باشند. معیارهای توسعه پایدار را کارگروه ملی توسعه پایدار بر اساس پیوست شماره (2) که تأیید شده به مهر پیوست تصویبنامه هیئتوزیران است، تعیین مینماید. ث ـ ایجاد تسهیلات برای مشارکت مؤثر و انتفاع بخشهای دولتی، تعاونی و خصوصی در پروژهها. ج ـ هماهنگی بین بخشهای دولتی، تعاونی و خصوصی برای تعریف پروژهها. چ ـ پایش پروژههای در حال انجام و تهیه گزارش دورهای. ح ـ تهیه اظهارنامه درآمدهای حاصل از پروژهها و گزارش مالی برای مراجع مربوط. خ ـ ظرفیت سازی در سطح ملی به منظور توانمندسازی کشور برای تعریف و اجرای پروژه. ماده 4ـ کارگروه ملی متشکل از نمایندگان تامالاختیار وزارتخانهها و سازمانهای زیر با معرفی از طرف دستگاه متبوع و در سطح مدیرکل میباشد: الف ـ سازمان حفاظت محیط زیست (مرجع ملی). ب ـ وزارت مسکن و شهرسازی. پ ـ وزارت نفت. ت ـ وزارت نیرو. ث ـ وزارت صنایع و معادن. ج ـ وزارت جهاد کشاورزی. چ ـ وزارت راه و ترابری (سازمان هواشناسی کشور). ح ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی. خ ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح. د ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات. ذ ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. ر ـ وزارت امور خارجه. ز ـ وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور). ژ ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. س ـ معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور. تبصره 1ـ ریاست کارگروه ملی، برعهده مرجع ملی است و دبیر جلسات، دبیر اجرایی پروژهها میباشد. تبصره 2ـ اعضای کارگروه ملی، مسئولیت هماهنگی فعالیتهای مرتبط با وزارتخانه متبوع را در ارتباط با پروژهها برعهده دارند. تبصره 3 ـ کارگروه ملی حداقل هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه خواهد داد. ماده 5 ـ وظایف کارگروه ملی به شرح زیر تعیین میشود: الف ـ ارائه نظرات در خصوص راهبردهای اجرایی پروژهها در کشور. ب ـ بررسی و تأیید موضوعات و پروژههای ارجاع شده توسط مرجع ملی. پ ـ بررسی و تأیید دستورالعمل مرتبط برای بهبود عملکرد مرجع ملی. ت ـ هماهنگی بین دستگاههای دولتی در ارتباط با تهیه و اجرای پروژهها. ث ـ شناسایی محدودیتها و کاستیهای موجود و ارائه راهکارها برای رفع آنها. ج ـ پیشنهاد اصلاح این آییننامه به مرجع ملی در صورت لزوم. چ ـ تدوین آییننامه داخلی خود در ارتباط با موضوعات زیر: 1 ـ نحوه برگزاری جلسات کارگروه ملی. 2 ـ نحوه اتخاذ تصمیمات کارگروه ملی. 3 ـ تشکیل زیر کارگروههای مربوط و کارگروههای کارشناسی مشورتی. 4 ـ حدود شرح وظایف، اختیارات زیر کارگروهها و کارگروههای کارشناسی مشورتی. ماده 6 ـ فرآیند تصویب پروژه به شرح زیر میباشد: الف ـ سازمانها، شرکتها و یا صنایعی که قصد اجرای پروژهها را دارند، شرح مختصری از پروژه موردنظر خود، یعنی ایده پروژه را طی نامهای به مرجع ملی ارائه مینمایند. چارچوب تهیه ایده پروژه مطابق پیوست (3) که تأیید شده به مهر پیوست تصویبنامه هیئتوزیران است، در پایگاه الکترونیکی دبیرخانه مرجع ملی باید موجود باشد. ب ـ مرجع ملی ظرف ده روز کاری، طرح یادشده را بررسی نموده و موافقت اولیه و یا مخالفت خود را به همراه پیشنهادها و نظرات مورد نظر برای پیشنهاددهندگان ارسال مینماید و طی آن ملزومات و شرایط سند پروژه ازجمله، شمول یا عدم شمول انجام ارزیابی زیست محیطی و سازگاری پروژه با سیاستهای توسعه پایدار را قید مینماید. معیارهای توسعه پایدار در پیوست(2) که تأییدشده به مهر پیوست تصویبنامه هیئتوزیران است، آمده است. تبصره ـ سازمان موظفاست ظرف پنجروز کاری، شمول یا عدمشمول گزارش ارزیابی را در مورد پروژه پیشنهادی به استناد آییننامه ارزیابی اثرات زیست محیطی، اعلام نماید. پ ـ سند پروژه که توسط پیشنهاددهندگان پروژه تهیه میشود به همراه مدارک زیر برای مرجع ملی ارسال میگردد: 1ـ ارزیابی آثار زیست محیطی پروژه در صورت نیاز. 2ـ توجیه رعایت معیارهای توسعه پایدار. تبصره 1ـ در صورت شمول ارزیابی زیست محیطی برای پروژهها، گزارش ارزیابی زیست محیطی برای پروژههای توسعهای اجمالی و پروژههای احداثی تفصیلی طبق آییننامه ارزیابی اثرات زیست محیطی خواهد بود. تبصره2ـ گزارش ارزیابی زیست محیطی توسط کارگروه ارزیابی سازمان و با اولویت زمانی بررسی خواهد گردید. ت ـ مرجع ملی سند پروژه را بررسی و کارگروه ملی، پیشنهادها و توصیههای خود را به پیشنهاددهنده پروژه به طور کتبی منعکس نموده تا پیشنهاددهنده پروژه برای اخذ تأییدیه از نهاد عملیاتی اقدام نماید. به طور همزمان، مرجع ملی برای نظرخواهی عمومی سند پروژه را در ایستگاه دبیرخانه مرجع ملی به مدت بیست روز کاری درج مینماید. ث ـ پیشنهاددهنده پروژه سند پروژه اصلاح شده را به همراه تأییدیه نهاد عملیاتی برای مرجع ملی ارسال مینماید. ج ـ مرجع ملی، نسخه نهایی سند پروژه را ظرف پنج روز کاری قبل از تشکیل جلسه کارگروه ملی، برای اعضای آن ارسال مینماید. چ ـ سند پروژه در کارگروه ملی بررسی و اظهارنظر نهایی انجام میشود. ح ـ براساس ارزیابی و تأیید کارگروه ملی، نامه تأییدیه پروژه توسط مرجع ملی به پیشنهاددهندگان پروژه ارسال خواهدشد تا پروژه مورد نظر را در هیئت اجرایی ثبت کنند. خ ـ مرجع ملی ظرف پنج روز کاری پس از دریافت نظرات کارگروه ملی، نامه تأییدیه پروژه را صادر میکند و در اختیار صاحب پروژه قرار میدهد. د ـ در صورت عدم تأیید پروژه دلایل رد پروژه باید برای پیشنهاددهنده پروژه ظرف پنج روز کاری منعکس گردد. در صورت عدم ارسال دلایل رد پروژه، حق درخواست علل رد پروژه برای صاحبان پروژه محفوظ است. ذ ـ مدت زمان مورد نیاز برای بررسی و تصویب سند پروژه با احتساب تمامی زمانهای فوق، سی روز کاری میباشد. ر ـ هر دو مرحله ارسال ایده پروژه برای موافقت اولیه و سند پروژه برای تصویب نهایی الزامی است. ز ـ گردش کار فرآیند تصویب پروژهها در پیوست شماره (4) که تأیید شده به مهر پیوست تصویبنامه هیئتوزیران است، خلاصه شده است. ماده 7ـ صاحب یا صاحبان پروژه که به تصمیم مرجع ملی اعتراض داشته باشند، میتوانند ظرف سی روز از ابلاغ تصمیم، از رئیس سازمان درخواست تجدیدنظر نماید. ماده 8 ـ موارد زیر باید در نامه تأییدیه ذکر شود: الف ـ جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون تغییر آب و هوا و پروتکل کیوتو میباشد. ب ـ مرجع ملی از طرف دولت تعیین شده و مسئول تأیید پروژهها میباشند. پ ـ شرکت در پروژههای ساز و کار توسعه پاک داوطلبانه است. ت ـ تأیید اینکه فعالیت مربوط به پروژه در جهت توسعه پایدار کشور میباشد. ث ـ دادن اجازه به صاحب پروژه برای مشارکت در پروژه. ج ـ دادن اجازه به صاحب پروژه برای فروش عنوان و حقوق مربوط به کاهش انتشار گازهای گلخانهای ناشی از اجرای پروژه. چ ـ نام، نشانی، تلفن و نمابر و سایر مشخصات پیشنهاددهندگان پروژه. ح ـ موقعیت جغرافیایی پروژه. خ ـ نام و امضای مرجع ملی. د ـ تاریخ انقضا یا دوره زمانی اعتبار نامه تأیید. ذ ـ در صورت لزوم، شرایط دیگر انجام پروژه. ماده 9 ـ منابع مالی برای اجرای این آییننامه به شرح زیر میباشد: الف ـ بودجه اختصاص یافته توسط سازمان از محل منابع مربوط. ب ـ دو درصد از درآمد حاصل از فروش گواهی انتشار که توسط صاحبان پروژه در وجه صندوق پرداخت میگردد. درآمدهای ناشی از این بند برای اجرای برنامههای کاهش اثرات تغییر آب و هوا بر تخریب محیط زیست، هزینههای جاری دبیرخانه و ظرفیتسازی و آگاهسازی در استفاده بیشتر از فرصت ساز و کار توسعه پاک در جهت حفظ محیط زیست مطابق اساسنامه و حدود عملیات صندوق مصرف خواهد شد. پ ـ هدایای نقدی و کمکهای بلاعوض که با رعایت مقررات مربوط از منابع مختلف داخلی یا خارجی در راستای اجرای اهداف این آییننامه توسط صندوق دریافت و با نظارت مرجع ملی توسط صندوق مزبور هزینه خواهد شد. ت ـ سه درصد از درآمد حاصل از فروش گواهی کاهش انتشار برای توسعه اجتماعی و بهبود محیطزیست منطقه اجرایپروژه، توسط صاحبپروژه، با نظارت مرجعملی هزینه میگردد. ث ـ طبق مقررات عمومی هیئت اجرایی، صاحبان پروژه مسئولیت پرداخت هزینههای اداری و صندوق انطباق سازمان ملل را که به ترتیب بیست سنت آمریکا و دو درصد به ازای هر تن کاهش انتشار تأیید شده میباشد، بر عهده دارند. ج ـ شرکتها، سازمانها و صنایع دولتی مرتبط با مجری پروژه مکلفند برای تسریع در این پروژهها از ظرفیتها و راهکارهای قانونی مندرج در قوانین (ازجمله قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژهها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات ـ مصوب 1375 ـ و قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب 1383ـ) استفاده نمایند. تبصره ـ در مورد پروژههای موضوع این آییننامه که از محل بودجه عمومی دولت و یا اعتبارات و درآمدها و تسهیلات دستگاههای اجرایی اجرا نمیشود اعمال قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژهها و ایجاد تسهیلات بهمنظور صدور خدمات ـ مصوب1375ـ و سایر قوانین و مقرراتی که ناظر به اجرای پروژهها از محل اعتبارات عمومی دولت و دستگاههای اجرایی است، موضوعیت نخواهد داشت. پیوست (1) متن ماده 12 پروتکل کیوتو 1 ـ بدین وسیله مکانیزم توسعه پاک تعریف میشود. 2 ـ هدف از مکانیزم توسعه پاک کمک به اعضای مندرج نشده در ضمیمه (1) جهت دستیابی به توسعه پایدار و کمک به هدف نهایی کنوانسیون و همچنین مساعدت به اعضای مندرج در ضمیمه (1) برای نیل به رعایت تعهدات کاهش و محدودیت کمی انتشار به موجب ماده (3) میباشد. 3 ـ به موجب مکانیزم توسعه پاک: الف ـ اعضای مندرج نشده در ضمیمه (1) از فعالیتهای پروژه که منجر به کاهش نشر تأیید شده میشوند، بهره خواهند برد؛ و ب ـ اعضای مندرج در ضمیمه (1) میتوانند از کاهش نشر تأیید شده که از فعالیتهای پروژه مزبور حاصل شده است برای کمک به رعایت تعهدات کاهش و محدودیت کمی نشر به موجب ماده (3) به گونهای که کنفرانس اعضاء که به عنوان اجلاس اعضای این پروتکل فعالیت میکند معین کرده است، استفاده نمایند. 4 ـ مکانیزم توسعه پاک منوط به اختیار و راهنمایی کنفرانس اعضا که به عنوان اجلاس اعضای این پروتکل فعالیت میکند، خواهد بود و هیئت اجرایی مکانیزم توسعه پاک بر آن نظارت خواهد کرد. 5 ـ کاهش نشر که از هر فعالیت پروژهای حاصل میشود باید به وسیله مؤسسات عملیاتی که توسط کنفرانس اعضاء که به عنوان اجلاس اعضای این پروتکل فعالیت میکند انتخاب میگردند بر اساس موارد زیر تأیید گردد. الف ـ مشارکت داوطلبانه که توسط هر عضو مورد بحث پذیرفته شده باشد. ب ـ منافع واقعی، قابلاندازهگیری و درازمدت که با کاهش تغییر آب و هوا ارتباط دارد؛ و پ ـ کاهش نشری که اضافه بر مقداری است که در غیاب فعالیت پروژه تأیید شده حاصل خواهد شد. 6 ـ مکانیزم توسعه پاک در صورت لزوم به تأمین وجه فعالیتهای پروژهای تأیید شده کمک خواهد کرد. 7 ـ کنفرانس اعضا که به عنوان اجلاس اعضای این پروتکل فعالیت میکند در نخستین جلسه خود، الگوها و رویههایی را با هدف تضمین شفافیت، کارآیی و قابلیت پاسخگویی از طریق ممیزی مستقل و تأیید فعالیتهای پروژه تعیین خواهد کرد. 8 ـ کنفرانس اعضا که به عنوان اجلاس اعضای این پروتکل فعالیت میکند تضمین خواهد نمود که بخشی از عایدات فعالیتهای پروژه تأیید شده برای تأمین هزینههای اجرایی و نیز کمک به اعضای درحال توسعهای که به ویژه در برابر تأثیرات نامطلوب تغییر آب و هوا از لحاظ تأمین هزینههای انطباق آسیبپذیر هستند، به کار میرود. 9 ـ مشارکت به موجب مکانیزم توسعه پاک ازجمله در فعالیتهای موضوع جزء (الف) بند(3) فوق و کسب کاهش نشر شده، میتواند مؤسسات خصوصی و یا دولتی را دربرمیگیرد و تابع هرگونه راهنمایی که ممکـن است توسط هیئـت اجرایی مکانیزم توسعه پاک ارائه گردد، میباشد. 10 ـ کاهش نشر تأیید شده که در طی دوره زمانی از سال 2000 میلادی (1379 هجری شمسی) تـا آغاز اولین دوره تعـهد به دست آمده است میتـواند جهـت کمک به تحقق رعایت در اولین دوره تعهد به کار رود. 11ـ کنفرانس اعضا که به عنوان اجلاس اعضای این پروتکل فعالیت میکند در چهارمین جلسه خود مفاهیم ضمنی بند (10) فوق را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. پیوست (2) معیارهای توسعه پایدار در ارتباط با پروژههای مکانیسم توسعه پاک پروتکل کیوتو مرجع ملی هنگام بررسی پروژهها، سه معیار زیر را برای توسعه پایدار در نظر میگیرد: الف ـ معیارهای زیست محیطی الف ـ1ـ اثر پروژه بر کیفیت محیط زیست محلی (آلودگی هوا، آب و پسماندهای جامد و هرگونه اثر منفی و یا مثبت پروژه نظیر آلودگی صوتی، ایمنی، آلودگی بصری و ترافیک) الف ـ2ـ تغیـیر در کاربری منابع طبیـعی (اثر پروژه بر دستـرسی جوامع محـلی به منابع طبیعی، پایداری استفاده از منابع آب، مواد معدنی و سایر منابع تجدیدناپذیر و بهرهوری استفاده از منابع طبیعی) الف ـ3ـ اثر پروژه بر تنوع زیستی و اکوسیستم ب ـ معیارهای اقتصادی ب ـ1ـ اثر پروژه بر نیازهای ارزی، فعالیتهای اقتصادی منطقه، هزینه انرژی و سرمایهگذاری مستقیم خارجی. ب ـ2ـ آثار مثبت و منفی پروژه بر انتقال تکنولوژی، تبحرهای کارشناسی محلی و ایجاد تجربه در زمینههای مشابه. ج ـ معیارهای اجتماعی ج ـ1ـ همسویی با اولویتهای توسعه ملی، استانی و محلی (اثر پروژه بر دسترسی خدمات عمومی، بر جابجایی جوامع و رسیدن به اهداف توسعه بخشی) ج ـ2ـ عدالتاجتماعی و فقرزدایی (اثر پروژه بر اشتغالیزایی به تفکیک نوع شغل و دوره زمانی، اثر پروژه بر ساختار اجتماعی جوامع و میراث فرهنگی ـ اجتماعی و بر توسعه محلی) پیوست (3) الگوی ایده اولیه پروژه ایده اولیه پروژه (PIN) پیوست (4): گردش کار فرآیند تصویب پروژههای مکانیسم توسعه پاک معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/34974/آییننامه-تصویب-پروژههای-ساز-و-کار-توسعه-پاک-در-چارچوب-پروتکل-کیوتو-توسط-مرجع-صلاحیتدار-ملی-در-جمهوری-اسلامی-ایران/ | ||||||||||||||||||||||||