منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=35430 |
||||||||||||||||||||||||
تصویبنامه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی موضوع سازماندهی فعالیتهای فرهنگی ـ تبلیغاتی برای اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی |
||||||||||||||||||||||||
تصویبنامه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی موضوع سازماندهی فعالیتهای فرهنگی ـ تبلیغاتی برای اجرای سیاستهای شماره101276/63
کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، در جلسه مورخ 21/5/1389، به استناد بند (3) ماده (42) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، به منظور سازماندهی فعالیتهای فرهنگی ـ تبلیغاتی برای اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، تصویب نمود: 1ـ تمامی دستگاههای اجرایی مکلفند نسبت به تهیه برنامه فرهنگی ـ تبلیغی با هدف ارتقای باورها، ارزشها و هنجارهای دینی و ملی در زمینه حمایت از سرمایهگذاری مشروع و مولد و پشتیبانی از تولید و توسعه آن و ایجاد فضای مطلوب کسب و کار اقدام نمایند و فعالیت اجرایی مناسب برای بهبود آنها از طریق فرهنگسازی، اطلاعرسانی و تبلیغ برای گروههای مختلف مردم از قبیل نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، امامان جمعه و جماعات، مدیران، کارمندان، کارگران، دانشآموزان و دانشجویان را با بهرهگیری از شیوههای مؤثر فرهنگی و تبلیغی و خدمات مراکز، نهادها و موسسات فرهنگی و اشخاص خبره حقیقی و حقوقی ذیربط به عمل آورند. 2ـ دستگاههای اجرایی مکلفند مفاد بند(1) فوق را در قالب محورهای زیر عملیاتی نمایند: الف ـ توسعه بینش فرهنگی جامعه نسبت به لزوم تحدید نقش دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی و افزایش نقش بخش خصوصی. • تبیین موضوع گذر از اقتصاد دولتی و تصدی امور اقتصادی توسط مردم با استفاده از ظرفیتهای مختلف نهادها از قبیل سازمانهای مردم نهاد. • آماده کردن جامعه برای پذیرفتن تغییرات ساختاری در اقتصاد ملی و اطلاعرسانی و شفافیت در این زمینه. • بسترسازی فرهنگی برای پذیرش اعمال حاکمیت به جای اعمال تصدی توسط دولت. • آموزش و گسترش فرهنگ در تمامی سطوح اجتماعی برای پذیرش و ایفای نقش از سوی بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی. • ترویج کارآفرینی، ارزشمندبودن پسانداز، سرمایهگذاری مولد و الگوسازی اشخاص، فعالان و تشکلهای اقتصادی موفق. ب ـ ارتقاء و گسترش باور و فرهنگ عمومی نسبت به انجام فعالیتهای اقتصادی به شکل تعاونی • گسترش و ترویج روحیه مشارکت و فرهنگ تعاون بین مردم و در فعالیتهای اقتصادی به عنوان یک الگوی ارزشی مبتنی بر اسلام. • تبلیغات و اطلاعرسانی گسترده در جهت آگاهی مردم از مزایای تشکیل و توسعه تعاونیها و اولویتگذاری انجام فعالیتهای اقتصادی به شکل تعاونی. • معرفی زمینهها، ظرفیتها و فرصتهای سرمایهگذاری و فعالیت در قالب تشکلهای تعاونی. • معرفی و الگوسازی شرکتها و تشکلهای تعاونی موفق. ج ـ توسعه و ترویج فرهنگ رقابت و منع انحصار • اشاعه فرهنگ رقابت سالم و مقابله با رفتارهای اقتصادی انحصارگرایانه. • ترغیب و تسهیل دسترسی یکسان افراد جامعه به اطلاعات اقتصادی و فراهم نمودن فرصتهای عادلانه برای همگان. • اشاعه فرهنگ گردش شفاف و سالم اطلاعات در فعالیتهای اقتصادی و پیشگیری از رانتهای اطلاعاتی. د ـ توسعه و گسترش فرهنگ اسلامی در فعالیتهای اقتصادی • ارتقاء و توسعه وجدان کاری و انضباط اجتماعی و تسریع در انجام امور مردم. • ترویج فرهنگ توکل، قناعت، صرفهجویی، تحصیل مال حلال، عدم اسراف و تبذیر و فرهنگسازی مصرف بهینه منابع. 3ـ وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری مکلفاند با رعایت مفاد مذکور دراین تصویبنامه، نسبت به درج محتوی و انعکاس مفاهیم مرتبط با چگونگی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و قانون مربوط به این سیاستها، در آموزشهای پایه و کتب درسی و دانشگاهی اقدام نمایند. 4ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است ضمن رعایت مفاد مذکور در این تصویبنامه، در راستای وظایف اساسی خود، زمینه بحث و تبادل نظر علمی و نظری در مورد اصول و فرآیند صحیح انتقال اقتصاد از دولت به بخشهای غیردولتی را فراهم آورده و با تولید برنامههای رادیویی و تلویزیونی در جهت گسترش آگاهی عمومی در زمینه سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و قانون مربوط به این سیاستها، به مخاطبان داخلی و خارجی اقدام نماید. 5 ـ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری موظف است برنامههای آموزشی ویژه برای تمامی دستگاههای اجرایی کشور تهیه نماید تا از طریق آن اصول و مبانی نظری سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و قانون مربوط به این سیاستها، آموزش دادهشود. دستگاههایاجرایی مکلفند با هماهنگی معاونت یادشده، اقداماتلازم برای برنامهریزی و اجرای دورههای آموزشی موردنظر را در سطح واحدهای اجرایی خود فراهم آورند. 6 ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است اقدامات لازم به منظور توسعه فرهنگ حمایت از پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانهای را در زمینههای مذکور در این تصویبنامه به عمل آورد. 7ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است به منظور ایجاد جاذبه برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی، با همکاری وزارت کشور و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط، فرصتهای سرمایهگذاری در کشور را به تفکیک ملی و استانی شناسایی نموده و نسبت به اطلاعرسانی، تبلیغ و ترویج آن اقدام نماید. 8 ـ وزارت امور خارجه مکلف است با رعایت مفاد مذکور در این تصویبنامه، با اقدامات مؤثر فرهنگی و تبلیغی، از طریق نمایندگیهای خود، وضعیت کشور را از جهت فرصتهای مناسب سرمایهگذاری و تولید برای ایرانیان مقیم خارج از کشور و مؤسسات اقتصادی بینالمللی منعکس و زمینههای مناسب برای همکاری و مشارکت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشورهای دیگر را فراهم نماید. 9ـ اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند برنامههای فرهنگی ـ تبلیغاتی خود در اجرای سیاستهایکلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی را در قالب محورهای موردنظر این تصویبنامه، هماهنگ و اجرا نمایند. 10ـ تمامی دستگاههای اجرایی مشمول ماده (86) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مکلف هستند هر شش ماه یکبار گزارش اقدامات فرهنگی ـ تبلیغاتی خود را به وزارت امور اقتصادی و دارایی (دبیرخانه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی) ارایه نمایند. وزیر امور اقتصادی و دارایی ـ سیدشمسالدین حسینی
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/35430/تصویبنامه-شورای-عالی-اجرای-سیاستهای-کلی-اصل-چهل-و-چهارم-(44)-قانون-اساسی-موضوع-سازماندهی-فعالیتهای-فرهنگی-ـ-تبلیغاتی-برای-اجرای-سیاستهای-کلی-اصل-چهل-و-چهارم-(44)-قانون-اساسی/ | ||||||||||||||||||||||||