منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=35950 |
||||||||||||||||||||||||
مصوبه هشتصد و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ2 6 1389 موضوع آییننامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانهها) |
||||||||||||||||||||||||
مصوبه هشتصد و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ2/6/1389 موضوع: آییننامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانهها) شماره8/28920/120
وزارت آموزش و پرورش به پیوست تصویر مصوبهی هشتصد و بیست و هشتمین جلسهی شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 2/6/1389 در خصوص آییننامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانهها) جهت ابلاغ به واحدهای تابعه و اجرا ارسال میشود. دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ـ مهدی نوید مصوبه هشتصد و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ2/6/1389 موضوع: آییننامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانهها) نظر به اهمیت و نقش منابع آموزشی و تربیتی در فرایند یادگیری مؤثر و پایدار دانشآموزان و با عنایت به ضرورت ایجاد سامانهی مدیریتی کارآمد در وزارت آموزش و پرورش و استفاده بهینه از فرصتها و امکانات بخش دولتی و غیر دولتی در تولید و عرضه منابع مذکور مبتنی بر اهداف برنامههای درسی و تربیتی، شورای عالی آموزش و پرورش آییننامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانه ها) را به شرح زیر تصویب نمود. ماده1ـ تعاریف 1ـ ساماندهی: مجموعهای از فعالیتهای نظاممند و سازمانیافته است که به هدایت، حمایت و پشتیبانی از ناشران، نویسندگان و تولیدکنندگان در تولید، انتشار و توزیع مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی استاندارد، مبتنی بر اهداف برنامههای درسی و قوانین مصوب آموزش و پرورش منجر میشود. 2ـ مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی: عبارت است ازتمام ابزارها و وسایل ارتباطی که برای تحقـق اهداف برنامههای آموزشـی و تربیتی و پیشرفت تحصیلی متربیان ابداع شده است یا به کار گرفته میشوند و کاربرد آنها میتواند فرآیند یاددهی ـ یادگیری را موثرتر و پایدارتر و تحقق یادگیری معنادار را آسانتر سازد. مواد و رسانهها از قبیل: بسته آموزشی، نرمافزارهای آموزشی، فیلم آموزشی، شبکههای آموزشی (اینـترانت داخلی)، رسانههای الکـترونیکی، چندرسانهای (مولتیمدیا)، دستگاهها، اجسام و اشیاء مختلف، کتاب درسی، کتاب کار، کتاب راهنمای معلم، مجلات، کتابها و نظایر آن. ماده2ـ اهداف 1ـ سیاستگذاری، استانداردسازی و هدایت تولید مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی مرتبط با اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش 2ـ ساماندهی، مـدیریت و هدایت فرآیند تولید، توزیع منابع آموزشی و تربیتی به منظور استفاده در مدارس و مراکز آموزشی و جلوگیری از توزیع منابع غیر استاندارد در مدارس و مراکزآموزشی 3ـ استفادهی بهینه از فرصتها و ظرفیتهای بخشهای دولتی و غیردولتی در تولید و توزیع مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی استاندارد 4ـ تسهیل، توسعه و تعمیق آموزش و ایجاد تنوع در مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی 5 ـ افزایش اثرات مطلوب استفاده از مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی استاندارد بر جریان یاددهی ـ یادگیری 6 ـ حمایت از تولید مواد و رسانههای آموزشی استاندارد بخش غیر دولتی ماده3ـ اصول ومبانی اصول و مبانی حاکم بر تولید و ارزشیابی مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی به شرح زیر است: 1ـ هماهنگی و همسویی با فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی و هدفهای برنامههای درسی و تربیتی مصوب 2ـ گسترش و توسعهی عدالت آموزشی و توجه به تفاوتهای فردی 3ـ توسعه و تنوعبخشی به تولید منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانهها) با رعایت استانداردها 4ـ توجه به زبان فارسی معیار در محتوای نوشتاری و گفتاری مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی 5 ـ هدایت، تشویق و حمایت از بخش غیر دولتی در تولید منابع آموزشی و تربیتی استاندارد 6 ـ توجه به تنوع فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی با رعایت اصول و مبانی نظام معیار اسلامی 7ـ اثربخشی و کارآیی و صرفه اقتصادی منابع با تاکید بر اولویت تولیدات داخلی و بومی ماده4ـ معیارها و استانداردهای تولید منابع آموزشی و تربیتی معیارها واستانداردهای تولید و ارزشیابی مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی به دو گروه عمومی و اختصاصی طبقه بندی میشوند. الف) معیارها و استانداردهای عمومی این گروه از معیارها ناظر بر ویژگیها و خصوصیات عمومی منابع آموزشی و تربیتی است. تبیین و تعریف این استانداردها بر عهده سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است. جذابیت شکلی و ظاهری خلاقیت و نوآوری رعایت قواعد زبان و خط فارسی رعایت اصول بهداشتی و ایمنی سهولت بکارگیری صحت و دقت علمی تناسب محتوا و روشهای ارائه با مشخصات و اهداف برنامه درسی و رشته تحصیلی رعایت و ترویج ارزشهای دینی، فرهنگی واجتماعی جامعه اسلامی ـ ایرانی متناسب با ویژگی ها و نیاز ها ی مخاطبان مبتنی بر روان شناسی رشد به روز بودن و تناسب با مقتضیات زمان سادگی و روانی محتوا سازماندهی مناسب محتوا توجه به متون علمی تمدن اسلامی ـ ایرانی ب: معیارها و استانداردهای اختصاصی: معـیارها و استانداردهای اخـتصاصی توسط سازمان پژوهـش و برنامهریزی آموزشی و مبتنی بر برنامههای درسی مصوب با همکاری معاونتها و سازمانهای ذیربط تدوین و پس از تصویب شورای هماهنگی علمی سازمان مذکور ابلاغ خواهد شد. تبصره1ـ سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی موظف است معیارهای ارزشیابی و اعتبارسنجی منابع آموزشی و تربیتی (عمومی و اختصاصی) را تدوین کند و از طریق مقتضی به اطلاع عموم برساند. ماده5 ـ راهکارهای اجرایی وزارت آموزش و پرورش موظف است تولید و عرضهی مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی استاندارد را با توجه به راهکارهای زیر مورد ارزیابی، هدایت، تشویق و حمایت قرار دهد: 1ـ طراحی و ایجاد سامانهی مدیریتی و هدایتی مناسب برای ارزیابی تولید، استانداردسازی ، حمایت و استفاده از مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی 2ـ اعطای نشان استاندارد به مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی معتبر 3ـ حمایت از تولید مواد و رسانههای آموزشی وتربیتی استاندارد به انحای گوناگون، از جمله: ـ تهیهی فهرستگان توصیفی مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی استاندارد و معرفی آنها بویژه در کتابهای درسی، مجلات رشد و سایتهای آموزشی به دانش آموزان، معلمان و خانواده ها ـ برگزاری جشنوارهها و نمایشگاههای مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی ـ طراحی و تمهید ساز و کار مناسب برای بکارگیری ظرفیتهای بخش خصوصی در ارزشیابی منابع آموزشی و تربیتی 4ـ برقراری ارتباط منسجم میان وزارت آموزش و پرورش و نهادهای دولتی و غیردولتی ذیربط در حوزهی کتاب و سایر مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی به منظور تحقق اهداف مذکور 5 ـ صدور مجوز اطلاع رسانی و تبلیغ منابع آموزشی و تربیتی استاندارد ماده6 ـ خرید، عرضه و تبلیغ هر گونه منبع آموزشی و تربیتی در واحدهای آموزشی، صرفاً از منابع استاندارد مجاز خواهد بود. تبصره ـ رعایت ضوابط این ماده الزامی است و با متخلف برابر ضوابط قانونی برخورد خواهد شد. ماده7ـ مشارکت و همکاری معاونتها، سازمانهای وابسته به آموزش و پرورش و سایر دستگاههای فرهنگی و آموزشی کشور در اجرای این مصوبه الزامی است. موضوع: آییننامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانهها) در هشتـصد و بیست و هشـتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 2/6/1389 به تصویب رسید. دبیر شورا ـ مهدی نوید رییس جلسه ـ حمیدرضا حاجیبابایی آییننامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانهها) مورد تأیید است. رییس جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش ـ محمود احمدینژاد
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/35950/مصوبه-هشتصد-و-بیست-و-هشتمین-جلسه-شورای-عالی-آموزش-و-پرورش-مورخ2-6-1389-موضوع-آییننامه-ساماندهی-منابع-آموزشی-و-تربیتی-(مواد-و-رسانهها)/ | ||||||||||||||||||||||||