منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=36402 |
||||||||||||||||||||||||
آییننامه اجرایی بند (هـ) ماده (163) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران |
||||||||||||||||||||||||
آییننامه اجرایی بند (هـ) ماده (163) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران شماره202282/ت47268هـ
وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور ـ سازمان حفاظت محیط زیست هیئتوزیران در جلسه مورخ 29/8/1390 بنا به پیشنهاد وزارتخانههای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور و به استناد بند (هـ) ماده (163) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، آییننامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود: آییننامه اجرایی بند (هـ) ماده (163) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ماده1ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند: الف ـ سازمان: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای. ب ـ شرکت ایرانی حمل و نقل جادهای: شخصیت حقوقی که به منظور تصدی عملیات حمل و نقل جادهای بین شهری کالا طبق مقررات مربوط تشکیل و دارای پروانه فعالیت معتبر از سازمان میباشد. ج ـ کامیون: وسیله حمل و نقل عمومی که فعالیت آن صرفاً حمل و نقل بار از طریق جاده با ظرفیت بیش از ده تن است. د ـ ظرفیت: حداکثر وزن مجاز ناخالص حمل (وزن کامیون + وزن محموله) وسیله نقلیه که برحسب طراحی کارخانه سازنده در کارت مشخصات آن درج گردیده است. هـ ـ اسقاط: فرآیندی که طی آن اسناد و مدارک مالکیت کامیون توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابطال و گواهی اسقاط توسط مراکز اسقاط مجاز صادر میشود. و ـ عمر کامیون: زمانی که از سال ساخت کامیون سپری شده است. ماده2ـ سازمان موظف است تقاضای شرکتهای ایرانی حمل و نقل جادهای برای واردات کامیون موردنیاز خود را ظرف حداکثر یک ماه رسیدگی و تقاضاهای مورد تأیید را جهت انجام اقدامات قانونی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید و در صورت رد تقاضا، دلایل را به صورت مکتوب به متقاضی اعلام نماید. تبصره ـ سازمان موظف است ضوابط تأیید و تشخیص را تدوین و منتشر نماید. ماده3ـ کامیونهای وارداتی باید دارای شرایط زیر باشند: الف ـ عمر آنها کمتر از سه سال باشد. ب ـ از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو ـ مصوب 1386ـ برخوردار باشند. ج ـ از نظر آلایندگیهای محیط زیست، با استانداردهای مصوب هیئت وزیران و شورای عالی حفاظت محیط زیست انطباق داشته باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان حفاظت محیط زیست میباشد.) د ـ از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر برعهده سازمان ملی استاندارد ایران میباشد.) هـ ـ با معیارهای مصرف سوخت (مصوب) ستاد حمل و نقل و سوخت انطباق داشته باشند. تا زمان تدوین و اعلام معیارهای مصرف سوخت، معیارهای روز پذیرفته شده در کشورهای اروپایی ملاک عمل خواهد بود. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان ملی استاندارد ایران میباشد.) و ـ از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جادهای اعلام شده توسط سازمان برخوردار باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان خواهد بود.) ماده4ـ شرکتهای ایرانی حمل و نقل جادهای در صورت اسقاط کامیونهای فرسوده با عمر بیش از (25) سال، به ازای هر کامیون مشمول بیست و پنج درصد تخفیف در سود بازرگانی واردات یک کامیون با ظرفیت حداکثر سه تن بالاتر از کامیون اسقاط شده، میشوند. ماده5 ـ واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل و نقل جادهای صورت میگیرد و کامیونهای وارداتی تا پنج سال از تاریخ ترخیص، تنها به سایر شرکتهای حمل و نقل جادهای قابل واگذاری خواهند بود. این موضوع توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اسناد مربوط درج خواهد شد. معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/36402/آییننامه-اجرایی-بند-(هـ)-ماده-(163)-قانون-برنامه-پنجساله-پنجم-توسعه-جمهوری-اسلامی-ایران/ | ||||||||||||||||||||||||