منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=36589 |
||||||||||||||||||||||||
مصوبه «تشکیل ستاد توسعه زیستفناوری» |
||||||||||||||||||||||||
مصوبه «تشکیل ستاد توسعه زیستفناوری» شماره14064/90/دش
مصوبه «تشکیل ستاد توسعه زیستفناوری» (مصوب جلسه 705 مورخ 27/10/1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی) معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مصوبه «تشکیل ستاد توسعه زیستفناوری» که در جلسه 705 مورخ 27/10/1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ 13/10/1390 معاون علمی و فناوری رئیسجمهور به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود: مقدمه با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر توجه ویژه به توسعه زیست فناوری و نظر به اعلام زیست فناوری به عنوان یکی از اولویتهای ملی فناوری در نقشه جامع علمی کشور و با عنایت به تأکید بر زیسـت فناوری در برنامههای توسعه پنج ساله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، «ستاد توسعه زیسـت فناوری» که در این مصـوبه به اختصار «ستاد» نامیده مـیشود، به منظور ایجاد هماهنگی در سطح ملی در حوزه زیست فناوری، تشکیل میشود. ماده1ـ اعضای «ستاد» عبارتند از: 1ـ معاون علمی و فناوری رئیسجمهور 2ـ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 3ـ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 4ـ وزیر جهاد کشاورزی 5 ـ وزیر صنعت، معدن و تجارت 6 ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 7ـ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست 8 ـ معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور 9ـ وزیر نفت و یا نماینده وی 10ـ رئیس مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاست جمهوری 11ـ دبیر ستاد و 5 تن از خبرگان و متخصصان مرتبط که به پیشنهاد دبیر ستاد و با حکم رئیس ستاد منصوب خواهند شد. تبصره1ـ معاون علمی و فناوری رئیسجمهور، رئیس ستاد میباشد. تبصره2ـ دبیر ستاد با حکم رئیس ستاد به مدت 4 سال منصوب میشود؛ تمدید حکم دبیر بلامانع است. تبصره3ـ ساختار تشکیلاتی و شرح وظایف دبیرخانه ستاد توسعه زیست فناوری، در ستاد تهیه و به تصویب مراجع ذیصلاح قانونی خواهد رسید. ماده2ـ «ستاد» مرجع اصلی سیاستگذاری، برنامهریزی، راهبری اجرایی، هماهنگی و رصد در حوزه زیست فناوری است که به تدوین برنامههای اجرایی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور و سیاستهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد بالادستی کشور میپردازد. ماده3ـ دولت موظـف است بودجه لازم را برای «سـتاد» جهت امور اجرایی و حمایتی به صورت یک ردیف مجزا در بودجه سنواتی پیشبینی نماید و در اختیار این ستاد قرار دهد. ماده4ـ دولت موظف است منابع لازم را برای سرمایهگذاری و کسب 3 درصد سهم بازار جهانی زیست فناوری (مصرح در اهداف نقشه جامع علمی کشور) تأمین نماید. «ستاد» موظف است با همکاری معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، کل منابع تخصیصی کشور به حوزه زیست فناوری را شفافسازی و اعلام نماید. ماده5 ـ «ستاد» موظف است متناسب با تحولات داخلی و بینالمللی این حوزه و به منظور دستیابی به اهداف نقشه جامع علمی کشور، اقدامات لازم را برای اصلاح و به روز رسانی «سند ملی زیست فناوری» انجام دهد و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید. ماده6 ـ «ستاد» وظیفه حمایت، هدایت و هماهنگی مؤسسات دولتی و غیردولتی که در زمینه زیست فناوری فعالیت میکنند را بر عهده دارد. کلیه دستگاههای اجرایی مرتبط موظفند اولویتهای زیست فناوری مصوب «ستاد» را در برنامهریزیهای خود منظور و منابع مالی لازم را تأمین نمایند و گزارش فعالیتهای خود را به «ستاد» ارائه دهند. همچنین دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور موظفند این اولویتها را در برنامههای آموزشی و پژوهشی خود مورد توجه قرار دهند. ماده7ـ روشهای تشویقی برای فعالسازی افراد و مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی و شرکتهای دولتی و خصوصی و جهتدهی به آنها بایستی در اولویت فعالیتهای «ستاد» قرار گیرد. ماده8 ـ به «ستاد» اجازه داده میشود از طریق تشکیل صندوق حمایت از سرمایهگذاری زیست فناوری، امکان سرمایهگذاریهای مشترک با دستگاههای اجرایی ذیربط در حوزههای اولویتدار را فراهم نماید. دستگاههای اجرایی ذیربط میتوانند منابع مالی خود را از طریق این صندوق در زمینه زیست فناوری سرمایهگذاری نمایند. همچنین حمایت از بنگاههای خصوصی فعال در زمینه زیست فناوری برای توسعه این فناوری و کسب بازارهای بینالمللی از طریق سرمایهگذاری خطرپذیر انجام گیرد. ماده9ـ «ستاد» و دستگاههای ذیربط موظف هستند با آیندهنگری برای استفاده سریع از فرصتها در جهت کسب آمادگی، استانداردها و تأییدیههای لازم را برای ورود محصولات زیست فناوری تولید شده داخل کشور به بازارهای ملی، منطقهای و بینالمللی فراهم نمایند. ماده10ـ «ستاد» با همکاری دستگاههای اجرایی برای تعامل پویا با کشورهای جهان و نهادهای بینالمللی، اقدامات لازم را انجام میدهد. ماده11ـ «ستاد» قوانین و مقرراتی را که برای توسعه زیست فناوری در سطح ملی مورد نیاز است، به منظور تصویب به مراجع ذیربط پیشنهاد میدهد. ماده12ـ نظر به اهمیت و ضرورت ایجاد زیست بانک مرکزی ایران در حفظ تنوع زیستی و ژنتیکی، «ستاد» با تشکیل کارگروه ویژه مرکب از همه دستگاههای اجرایی که به نحوی در تشکیل مجموعه یا بانکهای ژنی و سلولی خاص فعالیت داشته و دارند، ساز و کارهای لازم را برای ایجاد زیست بانک ذخیرهای ملی فراهم آورده و این موضوع را از طریق تشکیل شبکه بانکهای ژنی کشور مدیریت نماید. ماده13ـ دولت تسهیلات و امکانات ویژه برای واردات مواد اولیه تحقیقاتی و تولیدی مورد نیاز دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و شرکتهایی که فهرست و مشخصات آنها از سوی «ستاد» اعلام میشود، فراهم می نماید. دستورالعمل اجرایی این بند حداکثر ظرف مدت سه ماه توسط «ستاد» با همکاری وزارتخانههای ذیربط تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد. ماده14ـ «ستاد» وظیفه نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را در این زمینه بر عهده دارد. ماده15ـ رئیس «ستاد» موظف است هر 6 ماه یک بار گزارش پیشرفت برنامههای «ستاد» و همچنین در صورت نیاز، پیشنهادهای این ستاد را جهت رفع موانع توسعه زیست فناوری، برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نماید. ماده16ـ این مصوبه مشتمل بر یک مقدمه، 16 ماده و 3 تبصره در جلسه 705 مورخ 27/10/1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. رئیسجمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ محمود احمدینژاد
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/36589/مصوبه-«تشکیل-ستاد-توسعه-زیستفناوری»/ | ||||||||||||||||||||||||