منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=36617 |
||||||||||||||||||||||||
آییننامه اجرایی ماده (6) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان |
||||||||||||||||||||||||
آییننامه اجرایی ماده (6) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان شماره258211/ت45338ک
وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت کشور معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور وزیران عضو کمیسیون لوایح در جلسه مورخ 10/7/1390 بنا به پیشنهاد شماره 76407/43 مورخ 8/6/1389 معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و بهاستناد ماده (6) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان ـ مصوب 1388 ـ آییننامه اجرایی این ماده را به شرح زیر تصویب نمودند: آییننامه اجرایی ماده (6) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان ماده1ـ دستگاههای موضوع ماده (6) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان ـ مصوب 1388 ـ موظفند پس از ابلاغ این آییننامه، اطلاعات مربوط به انجام کار و خدمت را به شرح زیر در چارچوب وظایف خود و مطابق این آییننامه در اختیار مراجعهکنندگان قرار دهند: الف ـ مهمترین عناوین و اطلاعات انجام کار و ارایه خدمت ب ـ فرآیند انجام کار و ارایه خدمت و مدت زمان متعارف انجام یا ارایه آن ت ـ هزینههای انجام کار و ارایه خدمت ث ـ عنوان واحد، محل استقرار و تعیین اوقات مراجعه ج ـ نام و نام خانوادگی متصدی انجام کار و ارائه خدمت چ ـ روشهای ممکن برای انجام کار (حضوری، مکاتبهای، اینترنتی و تلفنی) ح ـ اعلام مرجع رسیدگی به انتقادات، پیشنهادات و شکایات مراجعهکنندگان خ ـ معرفی وبسایت (وبگاه) اینترنتی به منظـور اعلام نحـوه انجـام کار و ارایه خدمت دـ شرایط و مدارک مورد عمل و فرمهای (برگههای) مورد نیاز برای انجام کار و ارائه خدمت در چارچوب قوانین و مقررات ذ ـ منشور حقوق مراجعهکنندگان ر ـ اختصاص فضای مناسب برای مراجعهکنندگان و امکانات و تسهیلات لازم برای آسایش و استقرار آنان در حد متعارف ماده2ـ اطلاعات مذکور در ماده (1) باید از تمامی طرق زیر به اطلاع تمام مراجعهکنندگان برسد: الف ـ تابلوی راهنما در مبادی ورودی و در معرض دید ب ـ پایگاه الکترونیکی برای اطلاعرسانی درخصوص کار و خدمت قابل ارایه پ ـ خط تلفن گویا برای راهنمایی ت ـ کتابچه یا دستورالعمل راهنما ث ـ پیشخوان اطلاعرسانی در مبادی ورودی تبصره ـ تمامی تغییرات به عمل آمده در مفاد اطلاعات موضوع این ماده باید ظرف دو ماه اعمال شود. ماده3ـ دستگاههای مشمول این آییننامه موظفند نسبت به راهاندازی و استقرار پست صوتی و صندوق اعتراضات به منظور ارایه شکایات، پیشنهادات، انتقادات و اخذ مشاوره و راهنمایی از مراجعهکنندگان به گونهای که قابلیت دسترسی برای آنان را داشته باشد، با رعایت مقررات مربوط اقدام نمایند. تبصره1ـ مراجعهکنندگان میتوانند ضمن ارایه شکایات، انتقادات و پیشنهادات بهصندوق یادشده، به انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان موضوع ماده (9) قانون مذکور مراجعه نمایند. پس از بررسی شکایات و ارایه خدمات مشاورهای و حقوقی توسط انجمن به مراجعهکنندگان، انجمن میتواند به درخواست متقاضی و نیابت از او، نسبت بهارجاع موضوع به دستگاه اجرایی اقدام کند. چنانچه پاسخ دستگاه اجرایی قانعکننده نباشد، انجمن یا متقاضی میتوانند مراتب را جهت رسیدگی به مراجع قانونی مندرج در ماده (5) این آییننامه ارجاع نمایند. تبصره2ـ دستگاههای مشمول این آییننامه موظفند هنگام ورود ارباب رجوع، برگه نظرسنجی را در اختیار وی قرار دهند. ماده4ـ مسئولیت پاسخگویی و رسیدگی به شکایات، انتقادات و پیشنهادات مراجعهکنندگان برعهده دستگاههای اجرایی مربوط میباشد و دستگاه موظف است ظرف ده روز پاسخ لازم را به شاکی و یا انجمن یادشده ارایه نماید. ماده5 ـ در صورتی که مراجعهکنندگان از نحوه عملکرد دستگاه مشمول این آییننامه و پاسخگویی آنها شکایت یا اعتراضی داشته باشند، میتوانند مراتب را از طریق واحدهای ذیربط بازرسی و نظارت مستقر در استانداریها (در سطح استان) و فرمانداریها (در سطح شهرستان) و در ارتباط با دستگاههای ستادی و ملی، واحدهای بازرسی و نظارت مستقر در این دستگاهها، مطابق قوانین و مقررات جاری، تا حصول نتیجه پیگیری کنند. ماده6 ـ استانداریها موظفند با همکاری انجمنهای حمایت از حقوق مصرفکنندگان استان موضوع فصل سوم قانون یادشده پس از دریافت و تجمیع اطلاعات در سطح استان، در دی ماه هر سال گزارشی از عملکرد دستگاههای اجرایی درخصوص میزان رضایت و یا عدم رضایت از نحوه اطلاعرسانی در بدو ورود مراجعهکنندگان را تهیه کنند. به دستگاههایی که بیشترین میزان موفقیت در ارزیابی را کسب نمایند، در اسفند ماه همان سال تقدیرنامه اطلاعرسانی شایسته به مراجعهکنندگان توسط استاندار اعطا خواهد شد. ماده7ـ وزارت کشور مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در اسفند ماه هر سال ضمن دریافت گزارش استانداریها و دستگاههای ستادی و ملی، گزارشی از روند و چگونگی پیشرفت کار این آییننامه را در اختیار معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور قرار دهد. ماده8 ـ در راستای تحقق اهداف این آییننامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نسبت به اطلاعرسانی و فراگیری مفاد این آییننامه با رعایت قوانین و مقررات اقدام نماید. این تصویبنامه در تاریخ 28/12/1390 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است. معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/36617/آییننامه-اجرایی-ماده-(6)-قانون-حمایت-از-حقوق-مصرفکنندگان/ | ||||||||||||||||||||||||