منبع مطالب این بخش وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران) می باشد URL : http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=37002 |
||||||||||||||||||||||||
تصویبنامه در خصوص تعیین بسته اجرایی وزارت آموزش و پرورش |
||||||||||||||||||||||||
تصویبنامه در خصوص تعیین بسته اجرایی وزارت آموزش و پرورش شماره155760/ت48527هـ
تصویبنامه در خصوص تعیین بسته اجرایی وزارت آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش ـ معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور هیئت وزیران در جلسه مورخ 23/7/1391 بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأیید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور و به استناد ماده (217) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389ـ تصویب نمود: بسته اجرایی وزارت آموزش و پرورش موضوع ماده (217) قانون یادشده به شرح پیوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین میشود. معاون اول رئیسجمهور ـ محمدرضا رحیمی بسته اجرایی وزارت آموزش و پرورش (1394 ـ 1390) موضوع ماده (217) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران بسمه تعالی مقدمه وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از اصلیترین نهادهای تربیت رسمی و عمومی کشور و نهادی تحولآفرین و انسانساز مأموریت دارد با تأکید بر شایستگیهای پایه، زمینه دستیابی متربیان در سنین لازمالتعلیم به مرتبهای از آمادگی برای تحقق حیات طیبه را در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد که این امر از ابزارهای زمینهساز تحقق پرورش انسانهایی فعال، مسئولیتپذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدانکاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن و برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری، به منظور دستیابی کشور به جایگاه اول علمی و فناوری منطقه براساس سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی خواهد بود. براین اساس در سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه، به تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقاء کیفی آن براساس نیازها و اولویتهای کشور در سه حوزه دانش، مهارت و تربیت و نیز افزایش سلامت روحی و جسمی دانشآموزان تأکید شده است. بهمنظور تحقق سیاستهای مذکور و براساس ماده (19) قانون برنامه پنجم توسعه، به دولت اجازه داده شده است تا ضمن تدوین و اجرای برنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش، زمینه تحقق موارد ذیل را فراهم نماید: تحول در برنامههای آموزشی و پرورشی و درسی برای کسب شایستگیهای مورد نیاز دانشآموختگان دوره آموزش عمومی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، هدایت تحصیلی دانشآموزان، اصلاح نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، بسترسازی و ایجاد انگیزه لازم برای ورود دانشآموزان مستعد به رشتههای علوم انسانی، برنامهریزی برای برقراری توازن بین تعداد دانشآموزان در رشتههای مختلف تحصیلی، بسترسازی مناسب برای کسب حداقل یک شایستگی و مهارت با توجه به نیاز بازار کار، استقرار نظام تضمین کیفیت جهت پایش، ارزشیابی، سنجش و ارتقاء صلاحیتهای حرفهای نیروی انسانی موجود و مورد نیاز آموزش و پرورش، ارائه برنامه جامع آموزش، برنامهریزی جهت تدوین برنامههای آموزشی ارتقاء سلامت جسمانی و روانی مبتنی بر آموزههای دینی و قرآنی، تقویت و گسترش نظام مشاوره دانشآموز و خانواده جهت تحقق سلامت روحی دانشآموزان، افزایش سرانه فضاهای ورزشی دانشآموزان، بهکارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در کلیه فرآیندها جهت تحقق عدالت آموزشی، تعامل آموزشی سازنده با دیگر کشورها و مراکز بینالمللی، منعطفسازی مدارس و گسترش اجرای برنامههای تلفیقی و فراگیر، توسعه مدارس استثنایی و کودکان با نیازهای خاص و فراهم آوردن شرایط و امکانات خاص لازم جهت توانمندسازی و افزایش مهارتهای مورد نیاز اینگونه آموزشپذیران. با توجه به هدف اساسی آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور و گستردگی فعالیتهای آموزش و پرورش و کثرت نیروی انسانی شاغل در آن وزارتخانه، مهمترین مشکلات و مسایل محوری مورد توجه آموزش و پرورش در برنامه پنجم عبارتند از: دسترسی عادلانه به آموزش، ریشهکنی بیسوادی، تضمین کیفیت در تمامی شئون آموزش و پرورش، تحقق سلامت جسمی و روانی دانشآموزان، تربیت و آموزش نیروی انسانی با صلاحیت و متخصص و مبتنی نمودن برنامههای آموزشی و درسی بر بنیادها و ارزشهای اسلامی و ایرانی. با عنایت به موارد مطروحه، مهمترین راهبردهای مورد نظر وزارت آموزش و پرورش برای تحقق امور فوق عبارتند از: شناسایی برای جذب و نگهداشت همه کودکان لازمالتعلیم، زمینهسازی تحقق عدالت آموزشی در ابعاد کمی و کیفی با رعایت تفاوتهای فرهنگی و منطقهای، زمینهسازی برای تحقق کامل باسوادی در جمعیت کشور، توسعه و بهبود فضاها و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی، ارتقای کیفیت و افزایش بهرهوری آموزشی در مدارس، تحول در برنامههای آموزشی، پرورشی و درسی با رویکرد فرهنگی تربیتی مبتنی بر برنامه درسی ملی، گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش، خلاقیت، نوآوری و مستندسازی تجارب علمی بومی، ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری با تکیه بر فناوریهای روز و ارتقاء منزلت اجتماعی و شغلی معلمان. به منظور اجرایی کردن اهداف مندرج در سند چشمانداز، سیاستها و قانون برنامه پنجساله پنجم در حوزه آموزش و پرورش، بسته اجرایی وزارت آموزش و پرورش با رویکرد مسئله محوری شامل پنج بسته اجرایی فرعی به شرح زیر می باشد: 1. ایجاد فرصتهای عادلانه برای دسترسی به آموزش و پرورش، 2. ارتقاء کیفیت آموزشی، 3. توسعه امور پرورشی، تربیت بدنی و سلامت دانشآموزان، 4. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش، 5. تأمین، تربیت، بهسازی و اعتلای منابع انسانی. برنامـههای عمـلیاتی ذیل هر یک از بـستههای اجرایی فرعی در جداول پیوست آمده است. معاون اول رئیسجمهور ـ محمدرضا رحیمی
|
||||||||||||||||||||||||
URL : https://www.vekalatonline.ir/laws/37002/تصویبنامه-در-خصوص-تعیین-بسته-اجرایی-وزارت-آموزش-و-پرورش/ | ||||||||||||||||||||||||